Fantasia

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Jos

Re: Fantasia

Bericht door Jos »

Je bent weer lekker bezig Rob, creatief hoor!
Persoonlijk vind ik de witte net te wit. Geeft meer een sfeer van TL-licht, terwijl dit soort lampen meestal gasontladingslampen zijn. De gele is weer net te geel, anders zou het een natriumlamp kunnen zijn die vroeger veel gebruikt werd.
Maar erg leuk experiment hoor!

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Rob Fongers

Bericht door Rob Fongers »

Jos,

De originele is net iets zwakker als de oranje/gele en geeft maar aan een kant goed licht omdat de lamp excentrisch gemonteerd is. Ik los dit door 2 LED's er in te zetten. persoonlijk ga ik voor wit want de licht opbrengst is gigantisch t.o.v de oranje.
Als je bijv op Kijfhoek kijk is het ook allemaal fel wit. Dus vandaar dat ik dit geprobeerd heb.

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Jos

Bericht door Jos »

Rob,

Met die 2 leds los je dat inderdaad perfect op. Mooi rondom licht. En de lichtopbrengst van die witte is inderdaad gigantisch veel hoger dan die gele. Het licht op Kijfhoek is inderdaad wit, maar net als Xenon-verlichting in auto's met een zweempje blauw.
Je vroeg naar meningen, en dit is de mijne :mrgreen:

Maar ik blijf het een mooi stukje hobbywerk vinden hoor.

Groetjes,
Jos

Saraan

Bericht door Saraan »

Rob, heb je warm-witte of gewoon witte leds gebruikt? Ik vind hier het wit wat te blauw, maar het geel dan ook weer veeeeel te geel en somber. (Ik weet ook niet hoe de indruk op foto overeen komt met de werkelijke "life" indruk, maar swat) Voor een moderne tijdperk kan je natuurlijk het hel wit gebruiken, maar anders zou ik toch zoeken naar een warm-witte led en die wat minder blauw is dan dit voorbeeld. In elk geval vind ik dit een leuk experiment. :)

groeten,
MIchiel

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Rob Fongers

Nou heb ik 2 van die witte en persoonlijk bevallen die me beter als de geel/oranje.
P1070440.JPG
P1070440.JPG (46.15 KiB) 5800 keer bekeken
P1070442.JPG
P1070442.JPG (40.72 KiB) 5799 keer bekeken
P1070444.JPG
P1070444.JPG (34.06 KiB) 5786 keer bekeken
Ik vind het wel wat zal het morgen is met 2 gele proberen

Grtz Rob

Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Rob Fongers

Nu in oranje geel

Afbeelding

En de originele lampjes

Afbeelding

Ze hebben alle 3 wat maar persoonlijk ga ik toch voor de witte, ik rij tenslotte in V/VI en daarbij staat licht voorop op de werkplek. De witte zien er blauwer uit als op de foto's.

Gr Rob

Grtzz Rob

Jos

Bericht door Jos »

Ja, de witte zijn zeker veel beter dan dit, ik wou eerst vragen of je het licht hier even aan kon doen :mrgreen:

Groetjes,
Jos

Dirk

Bericht door Dirk »

Jade prachtige baan Rob, uiteindelijk heb je zelf het antwoord gegeven ivm welk lichtsoort je nodig hebt.
=> de witte verlichting omdat je in tijdperk V/VI zit.

Had je tijdperk IV of lager dan zou ik voor de gele verlichting gaan maar dat is een persoonlijke keuze en jij vond de witte mooier.

Tot op de trein.

Onderwerp starter
Rob Fongers

Zo de eerste 7 in bedrijf + nog 2 gele aan de andere kant

Afbeelding

Afbeelding

Gr Rob

Grtzz Rob

Onderwerp starter
Rob Fongers

Ja en dan krijgt het virus je te pakken ondanks dat je ingeënt bent. :D :D

Ik had weer zo iets "mok ok heh" dus aan de slag met de bruine kwast. Diverse dingen geprobeerd wat betreft verf maar uiteindelijk ben ik blijven plakken aan plakkaat verf. Dit dekte weliswaar niet in 1 keer maar het resultaat is er wel naar. In tegenstelling tot Jos heb ik alleen de rails gedaan en niet de ballast. Ja ieder heeft zijn ideeën en dat is maar goed ook want anders lopen we allemaal in een Mao jasje.

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

Voor

Afbeelding

Na

Afbeelding

De perrons zijn nog niet geplaatst maar dit is in ieder geval de eerste indruk. Ook moet er nog een beetje bijgewerkt worden tussen de rails maar dat is niet het meeste werk. Mn Gum is wel aan vervanging toe :( :(

Rob

Grtzz Rob

Jos

Bericht door Jos »

Lekker bezig geweest Rob :D
Prima dat je doet wat je zelf het mooiste vindt, het is tenslotte jouw baan he.
Ik gebruik een houtje om de bovenkant van de railstaaf te ontdoen van verf. Werkt uitstekend. Bij een gum gaat de verf in de poriën van de gum zitten en smeer je er na een poosje weer een dun filmpje verf op :mrgreen:

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Rob Fongers

Dank Jos,

Ik heb ook nog een tip voor jouw hahahahaha, die lipjes op de wissels, doe ik met een balsa hout latje die in de modelbouw gebruikt worden, en dat gaat perfect. ;) ;)

Grtz Rob

Grtzz Rob

shoven

Bericht door shoven »

Zou het er mooier van worden als je de ballast ook meedoet?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Rob Fongers

Steven,

Je kan het verschil zien tussen deze en Jos. Die heeft wel een lichtere kleur maar daar is alles meegespoten. Is natuurlijk ook een kwestie van persoonlijke smaak. Maar als ik op spoorbaan kijk dan is de ballast ook niet meegekleurd. Waar ik wel een beetje aan zit te denken om er eventueel nog een wat waterige lichte vervuiling op toe te passen. Ben al aan het expirimenteren maar het probleem is dat ik dan ook niet meer kan rijden omdat al mijn bezetmelders aanslaan vanwege de vochtigheid. Dus doe het nu nog ff mondjesmaat.

Grtz Rob

Grtzz Rob

Saraan

Bericht door Saraan »

Het lijkt me een monikkenwerk, maar het geeft wel een "echt" resultaat. Aai Laaik It! :)

groetjes,

Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

shoven

Bericht door shoven »

Ha Rob,

Ik denk dat je gelijk hebt. Als ik nu uit het raam op het grootspoor kijk zie ik vooral in de directe nabijheid van de railstaven bruine aanslag/roest. De overige ballast wordt in de loop van de jaren vies, maar dat is idd een ander kleurtje.
Tussen de railstaven, bij de bielzen, is het wel bruinig.

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

Bij recent aangelegde of gerenoveerde sporen klopt dat. Naar mate het langer ligt komt er meer bruin en groen. En vooral tussen de sporen ook veel olie/vet (antraciet).

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Rob Fongers

@Michiel,

Nou dat viel wel mee hoor, alles wat zichtbaar is is 2x gedaan i.v.m. het dekken, ik heb een redelijk stille hand dus kan makkelijk uit de hand schilderen. Sommige moet ik nog een beetje bijtippen maar dat is niet het werk. Het rotste waren de (Engelse) wissels. Ik kwam er achter dat het beter is om deze gewoon in te smeren en niet te zuinig en een dag laten drogen en daarmee ging 80% weer zoals vanouds, sommige moest ik een betje helpen. Nu hapert het nog af en toe maar het gaat stilletjes aan beter.

@Jos
De vervuiling van olie en vet is tegenwoordig niet meer aan de orde ( Milieu ). Hier op de zeeuwse lijn is al een jaar niets gebeurd en de vervuiling zit alleen bij de spoorstaven, ook geen groen.

@Steven
Nou ik ben er mee opgehouden om tussen de rails nog wat te doen. Het blijkt dat er al een zekere vervuiling van stof (railgum resten hahaha) etc ligt en dat poets ik dus nu weg. en ziet her weer als nieuw uit :( :(

Grtz Rob

Grtzz Rob

Lanrovertjuhh

Bericht door Lanrovertjuhh »

R Fongers schreef: ......
@Jos
De vervuiling van olie en vet is tegenwoordig niet meer aan de orde ( Milieu ). Hier op de zeeuwse lijn is al een jaar niets gebeurd en de vervuiling zit alleen bij de spoorstaven, ook geen groen.
....
Hmm.. En toch moeten ze elk half jaar alles vervangen en laten bussen rijden, waarin geen gaspedaal zit.

Groetjes,
Rick

Onderwerp starter
Rob Fongers

Tja, maar dat gebeurde nou net niet op Erremuu centraal

Grtzz Rob

shoven

Bericht door shoven »

@Jos
Ik kijk uit op de lijn Middelburg-Vlissingen, die is vorig jar geheel vernieuwd.

@Rick
Dat geheel vernieuwen doen ze volgens mij eens in de 50 of 60 jaar. Maar het lijkt soms wel of ze het vaker doen!

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jos

Bericht door Jos »

R Fongers schreef:@Jos
Hoi Rob,

Dat kan kloppen, de Zeeuwse lijn is een relatief schone lijn. En door de zilte lucht is er ook minder alggroei.
Maar kijk voor de grap eens op een traject dat intensief door goederenvervoer wordt bereden. Vooral ertstreinen laten toch een aardig spoor achter.

Groetjes,
Jos

Onderwerp starter
Rob Fongers

Het heeft wat moeite gekost maar ben toch maar begonnen met mn baanplan te tekenen. Dit baanplan komt niet geheel overheen met de werkelijkheid maar het gaat om het idee. de werkelijkheid had aanpassing nodig om e.e.a. harmonischer te laten verlopen. Get geeft in ieder geval een idee hoe het in elkaar zit
Baanplan.jpg
Baanplan.jpg (67.55 KiB) 5650 keer bekeken
Naamloos_resize.jpg
Naamloos_resize.jpg (94.59 KiB) 5649 keer bekeken
Indien iemand geïnteresseerd is voor de originele Wintrack8 datafile stuur dan even een PBtje

Grtz Rob

Grtzz Rob

Jos

Bericht door Jos »

Mooi plan Rob! Heb he veel treinen in het schaduwstation staan?
Als ik mijn baan opnieuw zou doen zou ik daar ook mee beginnen. Maar toen ik begon met deze baan had ik nog geen idee wat dat was :(

Groetjes,
Jos

Hookies

Bericht door Hookies »

Jos schreef:Mooi plan Rob! Heb he veel treinen in het schaduwstation staan?
Als ik mijn baan opnieuw zou doen zou ik daar ook mee beginnen. Maar toen ik begon met deze baan had ik nog geen idee wat dat was :(

Groetjes,
Jos
Heb je weer wat om te puzzelen Jos. Ook in een later stadium kan je nog best een schaduwstation maken, ligt alleen wel aan de ruimte die je nog onder je baan hebt. Zelf heb ik er voor gekozen om eerst het schaduwstation aan te gaan leggen.

Mvg,
Martin

Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Plaats reactie