Pagina 2 van 2

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 13:42
door Rob Fongers
Rower,

Als je het schaduwstation in een richting berijd dan volstaat een gezamenlijke binnenkomstmelder in of voor de wisselstraat, en in ieder blok een stopmelder. Indien de ruit in 2 richtingen wordt bereden moet ieder blok minimaal 2 melders hebben. nml een binnenkomst en een bezetmelder. De binnenkomst en bezetmelder wisselen virtueel van plaats aan hand van de richting.

Wat ik je kan adviseren is om niet op bezetmelders te bezuinigen en ga aub niet met virtuele melders aan de slag want dat is pet voor banen waar meer dan 10 treinen rijden en wekt op lange termijn ergernis op bij je

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 14:54
door shoven
Hoe zit dat dan Rob? Als je 1 gezamenlijke binnenkomstmelder neemt voor zeg 4 sporen, wat doet koploper dan? Normaal verklaart hij het blok bezet bij de binnenkomstmelder, maar nu zijn er 4. Moet je hiervoor nog iets speciaals ingeven in koploper of voer je bij allevier die blokken gewoon hetzelfde nummer in bij 1e bezetmelder?
Dit is voor mij wel interessant want ik heb 2x4 sporen in het schaduwstation en zou dus 6 melders kunnen besparen

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 15:04
door Wim Ros
Steven, heel simpel je legt je gezamelijke meldpunt voor de wissels van het schaduwstation.
De eerste melder voor alle 4 die blokken is dat meldpunt en de stopmelder is de melder van ieder apart spoor.
De clue is nu om de gezamelijke melder niet op te nemen bij 'bezet bij' daar vul je alleen de stopmelder in per blok.

Mvg
Wim.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 15:07
door shoven
O, natuurlijk!
Wim, bedankt. Dat maakt weer 6 bezetmeldpunten vrij. 8-)

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 15:08
door Rob Fongers
Steven,

Bij blokeigenschappen komend uit blok X >> geef je als eerste de binnenkomst melder en als 2de de stopmelder,

Bij Blokbezet geef je alleen de stopmelder op. Je zou de binnenkomstmelder aan de eerste wissel kunnen koppelen en dan bij van >> naar kan je wissel vrijgeven selecteren bij : "Vrijgeven na bezetmelding van" de betreffende gemeenschappelijke melding en dan zie je de wisselstraat vrijkomen als de trein de wisselstraat uit is. Echter dit werkt alléén met volledig gedetecteerde treinen anders niet gebruiken en gauw vergeten

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 18:02
door rower
Het schaduwstation is vanuit een kant te berijden omdat ik naar Nederlands Duits voorbeeld rechts wil rijden op mijn baan, de helix word 2 sporig.
Ik wil het schaduwstation 6 sporig maken dus 7 melders zal dan volstaan, daarnaast maak ik wel een paar punten in de helix om te voorkomen dat er 2 treinen op mekaar botsen bij een vol schaduwstation en een trein die staat te wachten tot er een blok vrijkomt.
Ik neem aan dat je in koploper of Itrain(wat ik waarschijnlijk ga gebruiken) kunt aangeven dat er een vertrekt wanneer er eentje aan komt.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 19:28
door dentheo
Wanneer je je even verdiept in Koploper, daar kun je een schaduwstation maken (zoek op dynamisch) met TWEE bezetmelders of lichtsluisjes.....
Aantal sporen ? naar Keuze.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 30 dec 2010 19:35
door Wim Ros
Rower,

Bij een digital bloksysteem, zal er nooit een trein uit een blok vertrekken als het blok of de blokken voor hem bezet zijn. Dus waar jij je nu druk over maakt is helemaal niet aan de orde.

Mvg
Wim.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 31 dec 2010 09:09
door mdedeugd
rower schreef:Hoi,
Ik ben van plan om binnekort te beginnen met mijn baan, moet nog even een aantal spullen een ander plaatsje geven.
Nu wil ik mijn baan graag digitaal maken en in de toekomst met de pc besturen.
Ik lees hier overal over bezetmelder of terugmeld modules het lijkt erop dat het hier over hetzelfde apparaatje gaat.
Ik begrijp het principe dat je zo je baan in blokken verdeeld zodat treinen niet tegen mekaar aan kunnen rijden en kunnen stoppen op bepaalde plekken, ook is het natuurlijk handig als de desbetreffende trein die een andere kant op gaat dat daar de wissel voor word omgezet.
Is het dus de bedoeling dat als je bv voor langste trein van 100 cm gaat elk blok ook van een meter te maken dat wil zeggen dat als je een rechte baan zou hebben van 20 meter je hier ook 20 blokken van moet maken, en dan als er wissels komen met elke aftakking 1 blok erbij ?
Ik zou hier toch wel wat uitleg over hebben aangezien het mij wel handig lijkt er meteen mee te beginnen ipv van later die bezetmelders te monteren.
Rower
Les 1
Begin eenvoudig.
Handleiding : Koploper voor beginners.
Een testbaan aanleggen volgens de beschrijving.
Dan de begin instructie,s rustig doorlezen en uitvoeren in praktijk.
Dat geef ik als digitaal starter, jou als starter digitaal mee, begin daar eerst mee.
Sucses ;)


Martin de Deugd

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 31 dec 2010 12:26
door rower
Kan dat ook met itrain ik wil dat namelijk gaan gebruiken.
Ik heb even op google gezocht maar kan inderdaad wel koploper voor beginners vinden maar itrain voor beginners dus niet.
Ik neem aan dat de principe`s hetzelfde zijn, ik denk dat ik Itrain wil gebruiken omdat koploper dus niet verder ontwikkeld word en ik op het eerste gezicht Itrain eenvoudiger lijkt.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 01 jan 2011 12:02
door mdedeugd
Hoi Rower, nog de beste wensen. ;)

rower schreef:Kan dat ook met itrain ik wil dat namelijk gaan gebruiken.
Ik heb even op google gezocht maar kan inderdaad wel koploper voor beginners vinden maar itrain voor beginners dus niet.
Ik neem aan dat de principe`s hetzelfde zijn, ik denk dat ik Itrain wil gebruiken omdat koploper dus niet verder ontwikkeld word en ik op het eerste gezicht Itrain eenvoudiger lijkt.
In die keuze ben je vrij, maar...
Vraag
Met het mooie programma zoals koploper kan je zowizo al heel veel meer dan wij als beginners in een keer kunnen leren.!
En daarbij, dit alles is nog eens geheel gratis ook.
Je zult er echt wel rustig de tijd voor moeten nemen om alles op je gemakje te leren.
Niet te veel hooi op de vork nemen, heb ik geleert ;)
Dat zal bij Itrain vermoedelijk niet veel anders zijn, lijkt mij voor ons als beginners.
Vraag, wat ontbreekt er aan koploper volgens jou dan nog, en wil jij volgens jou nog bij meer zien in Itrain. ? Daar ben ik helaas nog niet achter gekomen.
Ik lees het steets weer dat beginnende hobbyisten afzien van koploper.
Omdat verdere ontwikkelling gestopt is, leg ons dat eens uit, wat maakt dat voor verschil.?
Daar koploper echt nu met de laatste update ontzettend over compleet is voor veel eisende modelspoorders onder ons.
Zover zijn wij als starters toch nog lang niet. :o ;)

Martin de Deugd

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 01 jan 2011 12:24
door maarten
@Martin: ik kan alleen maar voor mezelf als beginner spreken natuurlijk, maar mij gaat het meer om gebruikersvriendelijkheid. Voor mij komt pas op de 2e plaats de verdere ontwikkeling/ondersteuning. Zoals ik het zie moet je bij Koploper alles handmatig instellen/programmeren en is dat bij Itrain iets overzichtelijker. En dat overzichtelijke is voor beginners nu net zo aantrekkelijk.;)

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 01 jan 2011 12:42
door rower
Ik heb inderdaad dezelfde ervaring maar heb me kort geleden ook aangemeld op het koploperforum om eens te kijken of ik toch een andere keuze maak.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 01 jan 2011 22:00
door anne w
Ik hoor wel eens meer dat het zo handig is als een programma "gevoelsmatig" kan worden ingevuld, voor mij betekent dat dat je zaken in kunt vullen zonder er bij na te hoeven denken.

Dat klinkt heel erg mooi, maar heeft één nadeel, je leert je baan en het programma niet kennen, wat betekent dat als er iets onverwachts gebeurt, je ook niet kunt analyseren waarom er dat onverwachte gebeurt.

Ik weet het, het is een "ouderwetse" stelling, maar geloof één ding van mij, als je baan groot en ingewikkeld is, dan is het wel handig als je weet wat, en waarom, je programma doet of heeft gedaan na een onverwachte gebeurtenis.

Groet, Anne W

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 01 jan 2011 23:18
door maarten
anne w schreef:IIk weet het, het is een "ouderwetse" stelling, maar geloof één ding van mij, als je baan groot en ingewikkeld is, dan is het wel handig als je weet wat, en waarom, je programma doet of heeft gedaan na een onverwachte gebeurtenis.
Dan zit ik met sowieso goed, mijn baan wordt niet groot en ingewikkeld. ;)

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 01 jan 2011 23:46
door rower
Toch wil ik Anne even gelijk geven.
Ik heb al jaren de hobby computers en help ook vaak mensen uit de brand, en dan zie ik dus elke keer dat die mensen totaal niet weten waar ze mee bezig zijn en ja dan kan je het echt wel schudden.
Vaak is het gewoon een kwestie van goed lezen en loggisch nadenken een pc fopt mij niet zomaar maar dat kan ik van vele anderen helaas niet zeggen.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 02 jan 2011 12:46
door shoven
Nou daar valt nog wel wat op af te dingen.
Belangrijkste is dat je begrijpt hoe je baan werkt en wat de verschillende onderdelen doen. Als je dat niet door hebt wordt het nooit wat. Als je dit inzicht hebt, wordt het begrijpen van programma's als Koploper en Itrain al heel wat makkelijker.
Koploper heeft veel mogelijkheden, maar laat grafisch en qua interface nogal wat kansen liggen. Desondanks was ik er vrij snel uit om het werkend te krijgen, zeker met een cursusje Koploper voor beginners (de Maliebaan cursus, ff googlen). Itrain ziet er gelikt uit, maar mijn ervaring is dat dat geen garantie is voor een makkelijke werking. Maar ik ken het programma verder niet, dus heb er een neutraal oordeel over. Ik hoor er wel positieve geluiden over, maar mogelijk kan een van de gebruikers hier op het forum er meer over vertellen (er is ook ergens een draadje over geloof ik).

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 02 jan 2011 13:13
door rower
Moet zeggen dat ik Itrain al aardig door heb al kan ik niet testen met een baan, dat het er grafisch beter uit ziet is misschien ook wel de reden waarom ik er meer tijd in heb gestoken dan koploper.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 02 jan 2011 14:06
door Rob Fongers
Wat heb je aan een mooie vrouw als ze niet kan koken :roll: :roll: :roll: ennuh ennuh noem maar op :lol: :lol: :lol:

Kijk en daar gaan we weer. Koploper is gratis, bewezen, en up to date :mrgreen: :mrgreen: Zelf een programma ontwerpen is niet moeilijk echter dit programma voor mensen operationeel te krijgen is een probleem. Heb genoeg programmeer kunst in huis om dat te doen echter ben toch voor Koploper gegaan omdat het free was en is en inmiddels al 10 jaar naar volle tevredenheid werkt.

De geliktheid zie mn binnenkomer is ozo verleidelijk, maar het gaat uiteindelijk om de inhoud :shock: :shock: :shock:

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 02 jan 2011 18:03
door rower
Haha inderdaad Rob dat is zo ja gelukkig kan ik zelf koken.
Dat Koploper gratis is wel goed, als ik straks weer wat centjes heb erg dure maand geweest en niet vanwege de feestdagen.
Heb andere auto moeten kopen en wou ook nog wat treinspulletjes hebben om te beginnen enz enz, dan ga ik snel bij Wim Ros zo`n setje bestellen om mijn multimaus aan de pc te hangen.
Ik zal beloven dat ik ze allebei zal gaan testen gelukkig heeft itrain ook een lite versie en zal ik kijken welke ik het meest gebruikersvriendelijk vind.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 02 jan 2011 19:47
door Rob Fongers
Ach,

Je hoeft mij niks te beloven :lol: :lol: Het is jouw feessie toch.. ik geef alleen maar aan dat........................

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 03 jan 2011 11:43
door Wim Ros
Rower,

Die moeite kun jij je besparen.
Heb ook al eens naar een mooier plaatje gekeken en daarna naar de inhoud. Maar kon er daarna niet echt meer een harde van krijgen.

Er mist nog zoveel, en over gebruiksvriendelijkheid kun je natuurlijk hele boeken over vol schrijven, maar ook dat viel tegen.
Verder is het natuurlijk zo dat je de gegevens slechts eenmalig hoeft in te voeren en er daarna nooit meer naar hoeft te kijken. Maar dat je met die ingevoerde gegevens meer uit je baan kunt halen is natuurlijk iets wat je niet over het hoofd moet zien. Maar zoals Rob ook al tereht zei, het is jouw feesie.

Mvg
Wim.

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 05 jan 2011 12:02
door rower
In ieder geval een duidelijk antwoord

Re: Hoe en wat bezetmelders

Geplaatst: 05 jan 2011 12:13
door FidOo
Wim Ros schreef:Rower,

Heb ook al eens naar een mooier plaatje gekeken en daarna naar de inhoud. Maar kon er daarna niet echt meer een harde van krijgen.

Mvg
Wim.
Ik heb toch meestal andersom..... :mrgreen: