Pagina 2 van 40

Re: Lemland

Geplaatst: 21 feb 2011 20:57
door maarten
Grappig. Ook lekker unheimisch muziekje eronder! :lol:

Re: Update

Geplaatst: 25 feb 2011 17:40
door Lemland
Laatste nieuws uit Lemland:

Infrstructuur

Ook met een nieuwe detectie module lukt het niet om een loc te detecteren. Blijkbaar was er iets anders mis. De bouw van de overweg en dus voltooien van het traject Lemstad - Davydorp (en dan verder naar Juliastein) loopt daardoor inmiddels 4 maanden vertraging op. Zolang dit niet is opgelost, kan echter verder geen rails worden gelegd. Hulp is gevraagd van de leverancier, wellicht moet er naar een andere oplossing worden uitgekeken.

Materieel

Er is akoord gevonden voor de aanschaf en upgrade van materieel om zo de ernstige tekorten op dit vlak op te lossen. Zoals in eerdere berichten al gemeld is er nu slechts één dieselloc rijvaardig en dan nog met maar één werkende koppelig.

Een eerder terzijde staand diesel tweewagenstel is inmiddels richting werkplaats. Daar wordt het stel gedigitaliseerd, van twee decoders (elke bak één) en verlichting voorzien. Daarmee kan het personenvervoer naar Davydorp binnenkort op een comfortabelere manier dan nu ingevuld worden. Op dit moment wordt dan namelijk verzorgd door de eerder genoemde dieselloc met twee meestal onverlichte rijtuigen (ex-NS).

Aanvullend is een e-loc, ex-DB, ter reparatie aangeboden. De felrood gekleurde analoge loc stond sedert overname terzijde met een defecte motor. Er is echter extra budget gevonden om deze motor te laten vervangen. De nog relatief jonge loc wordt tevens gedigitaliseerd. Hoewel nog geen enkel opengesteld traject onder de draad is, zal de loc toch tractie gaan verzorgen voor in eerste instantie werktreinen en goederenvervoer naar Davydorp. Hiervoor is de loc denkbeeldig ook van accutractie voorzien, waardoor de pantografen nog niet nodig zijn. Voeding van de accu's gebeurt via een eveneens denkbeeldig oplaadstation langs spoor 1 van Lemstad, te herkennnen aan een enorme tijdelijk opgestelde transformatorstation van ruim anderhalve centimeter groot. Indiensttreding van het treinstel en de bijzondere loc wordt in de tweede helft van maart verwacht, bovenleiding in ieder geval niet voor Q1 2012.

Om de ontstane vertraging in de bouw van de infrastructuur iets in te lopen, is tot slot geïnvesteerd in zwaar materieel in de vorm van een werktrein. Dit materieel is van een andere hier aanwezige materieelbeheerder overgenomen en zal nog deze week in dienst worden genomen. Het gaat om een mobiele kraan, werkwagen en dieselloc. Uiteraard zal de laatst genoemde aanwinst ook direct een rol spelen in de reguliere dienst, naast de V200. Met name in de rangeerdienst die nu erg te lijden heeft onder de beperkte koppelingsmogelijkheden.

Al met al is er, na een belangrijke kapitaalinjectie, licht aan het einde van de (spoor)tunnel!

Re: Lemland

Geplaatst: 26 feb 2011 22:52
door Lemland
Vandaag kwam er al nieuw materieel op de baan.

De stoere 212 vlak na indienstreding:

Afbeelding

De kraan werd vandaag direct ingezet, voor het plaatsen van de generator/oplaadstation langs spoor 2:

Afbeelding

Overzicht van de werkzaamheden. Voor het eerst twee rijvaardige locs, daarom staat op spoor 3 een eerste internationale trein klaar.
Natuurlijk is de 212 niet ideaal voor dat doel en het gaat niet hard, maar de preisertjes zijn blij met deze nieuwe verbinding.

Afbeelding

Werkzaamheden terwijl de 212 moeiteloos een lange sleep rijtuigen richting een verre bestemming trekt:

Afbeelding

De avond valt over Lemstad, BR212 staat klaar voor vertrek naar het buitenland op spoor 3, op spoor 2 wordt nog hard gewerkt.

Afbeelding

Re: Lemland

Geplaatst: 27 feb 2011 14:57
door Rebecca
Bedankt voor het filmpje!
Leuk zo'n lichtorgel, het is weer eens iets anders dan alles aan of alles uit (maak ik me ook schuldig aan ;) )
Ik zal hem in gedachten houden voor een project wat al een tijdje in mijn hoofd zit.

Re: Lemland

Geplaatst: 27 feb 2011 15:35
door gek op stoom
het is leuk
net of er echt mensen wonen

Gr andy

Re: Lemland

Geplaatst: 27 feb 2011 16:42
door Lemland
We zijn nu wel benieuwd naar je nieuwe project, Rebecca!

Re: Lemland

Geplaatst: 28 feb 2011 11:21
door shoven
Het is een handig ding dat lichtjes-printje.
Ik zit me af te vragen of het voordeliger is om dit te gebruiken of iets als een OC32, waar je een hele batterij lichten (32?) p kunt aansluiten.

Re: Lemland

Geplaatst: 28 feb 2011 20:39
door Rebecca
Dat is een ander baantje waar ik mee bezig was, in een iets andere schaal (t-schaal).
Daar wil ik een soortement (voor) stad van gaan nabootsen. Vandaar dat het me leuk lijkt als er ook wat verspringt in de lichtjes. Maar voorlopig ben ik nog bezig met de ruwbouw van de megabaan van net iets groter dan A3 formaat.

Re: Lemland

Geplaatst: 07 apr 2011 20:43
door Lemland
Na een lange tijd (er wordt soms weken niet geklust) weer een verslag uit het droge en zonnige Lemland.
Bij gebrek aan goede camera is alles met een telefoon gefotografeerd, excuus daarvoor....

Scenery

Qua klimaat is er een grote verbetering waar te nemen in Lemland. Ook in Lemland breken zomerse tijden aan. De vochtige periode ligt achter ons en dat is ook goed nieuws voor het spoorbedrijf: veel hout en dergelijke is in combinatie met veel vocht geen goede situatie. Lemland ligt deels onder straatniveau, dat helpt ook niet. Een nieuw droogtefront ligt sinds een week aan de oostzijde van Lemland:

Afbeelding

Meer nieuws op het gebied van de leefomgeving: om afval beter te scheiden, zijn sinds gisteren glascontainers en een papierbak geplaatst aan het einde van de Stationsstraat in Davydorp. De Preisertjes aldaar kunnen nu hun flesjes en ander glaswerk op kleur scheiden. De bakken zien er nog fris en glimmend uit, dat zal weldra anders zijn.

Afbeelding

Je ziet daar, naast dat er nog iets camouflerends moet komen waar de huizen bijna de achterwand raken) ook dat de huizen zelf ook nog erg fris ogen, ook dat zal weldra anders zijn, ondanks het droge klimaat. En verder zie je dat de stationsstraat zelf slechts bestaat uit de houten ondergrond. De komende week komen daar rode klinkertjes in. Lem heeft, in grijze DAS, alvast een proefstukje gemaakt en we zijn tevreden over het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Het aan de straat gelegen perron van spoor 1 zal ook van deze grijze DAS gemaakt worden, door het spoorbedrijf zijn al perronwanden gekocht van Auhagen (artikel 44631). Hieronder een proefopstelling om hoogte uit te proberen en te kijken of het allemaal net buiten het profiel blijft:

Afbeelding

Je ziet ook dat er roestige rails ligt nu in Davydorp. Dat komt omdat de afgelopen week vooral hard is gewerkt aan het kurk en rails leggen, rails roestig schilderen en vooral heel veel draden trekken.

Afbeelding

Afbeelding

Er is door het spoorbedrijf gekozen voor het plaatsen van twee Fleischmann ontkoppelaars. Bepaald niet een heel fraaie oplossing, die hier menigeen de wenkbrauwen zal doen fronsen. Er is echter goed over nagedacht. Als de scenery straks verder wordt gebouwd, zal met name Davydorp lastig te bereiken zijn over de tafel heen. Zeker voor Lem. Maar ontkoppelaars geven wel een hele leuke speelmogelijkheid, ook in teamverband, wat één van de doelstellingen is voor Lemland. Waarom dat geen slanke magneet-pennetjes ingebouwd? Dat is vanwege de onderliggende sporen. Na afbouw zal het baandeel onder Davydorp lastig te bereiken zijn bij storingen en bovendien willen we daar zoveel mogelijk ruimte houden voor handen (en handjes) die ontsporingen en dergelijke kunnen verhelpen. Ook een reden om bijvoorbeeld in Davydorp de wisselmotor-huizen niet om te keren.

Aan de andere kant zal Davydorp straks visueel veel minder prominent zijn omdat het stadsviaduct er voor zal liggen.

Aan de bovenkant van Davydorp ziet het er nu zo uit;

Afbeelding

Dus nog zonder ballast.

Onder de grond is het nu veel minder opgeruimd:

Afbeelding
Afbeelding

Draden van de straat- en perronverlichting komen daar nog bij...

Op een andere plaats onder de grond (aan de oostzijde) is de spanningsverlager geplaatst (koelelementje komt van een afgedankte videokaart):

Afbeelding

We hebben ook meteen de daar aanwezige voedingdraden aangesloten:

Afbeelding

Op het electronicabord komt deze week een nieuwe schakeldecoder, voor het stroomloos maken van spoor 1 en 2 van Davydorp. De decoder voor de wissels en ontkoppelaars was een paar maanden geleden al gemonteerd.

Materieel

Voor de Preisertjes is dat allemaal niet interessant, hoewel al die bouwactiviteiten ze soms wel uit de slaap houden. Vele belangrijker is: wanneer kunnen ze nu gebruik gaan maken van stipt en vooral comfortabel vervoer? Vooral in de avond is het reizen in koude en onverlichte (!) rijtuigen niet bepaald een pretje. Welnu, een paar weken geleden mocht het trotse spoorbedrijf twee belangrijke delen van materieelpark terug ontvangen uit de werkplaats. Ten eerste is de BR120 gedigitaliseerd en van een nieuwe motor voorzien. Die kon meteen bijspringen bij het rangeren maar ook trekken van goederen- en vooral werktreinen. Dit betekent een veel regelmatigere dienst op het buitenland, belangrijk zolang de ICE nog noodgewongen tot de mottenballenvloot behoort in afwachting van digitalisering.

Voor lokale treindiensten is de terugkeer van het tweewagenstel 628.4/928 erg belangrijk.

Afbeelding

Het stel is niet alleen gedigitaliseerd. Elke bak heeft zijn eigen decoder,zodat de tevens aangebrachte binnenverlichting nu eindelijk wat minder spartaans reizen mogelijk maakt.

Afbeelding

Zoals hier te zien is, zit het stel na indienststelling direct weer vol met tevreden Preisertjes.

Afbeelding

Afbeelding


Meer nieuws volgt als de overwegdetectie klaar is & we weer wat verder zijn met Davydorp!


Groet, Lem & Bart

Re: Lemland

Geplaatst: 12 apr 2011 22:26
door Lemland
Eerste deel van de Stationsstraat is gekrast, de stoep ook.

Re: Lemland

Geplaatst: 13 apr 2011 23:47
door Lemland
Hmmm. Stil hier.

Wij gaan ondertussen stug door:

Re: Lemland

Geplaatst: 14 apr 2011 05:12
door gek op stoom
dat ziet er heel mooi uit :shock:

Gr andy

Re: Lemland

Geplaatst: 14 apr 2011 07:32
door mdedeugd
Zeer mooi :o :o ;)
Prachtig in detai,s
Sucses
Ik volg je, dus is het niet stil :D

Martin de Deugd

Re: Lemland

Geplaatst: 14 apr 2011 08:23
door spoor65
Dat zijn mooie sfeer plaatjes,

netjes werk hoor.
Vooral de putdekkels vind ik een leuk detail.
Wel heb ik het idee dat de straatstenen wat aan de grote kant zijn,
zeker in vergelijk met als je ziet dat 1 autowiel op 1 steen staat, en als je kijket naar het stoepje voor het huis,
waar de stenen beduidend kleiner zijn.

Maar zeker de moeite waard, de sfeer is prachtig.

mvg

Freddy

Re: Lemland

Geplaatst: 14 apr 2011 08:42
door Lemland
Hoi Freddy,

Goed gezien, dat ga ik bij de volgende straatjes kleiner doen. Ik heb ook gezien dat ik de DAS beter eerst een beetje had kunnen schuren voor het verouderen, nu zijn de voegen wat scherp.
Nou ja, aangezien dit straks voor een flink deel achter een viaduct zit, is het een mooie plek om 'live' te oefenen.

Dank voor je opmerking!

Bart (Lem doet komend weekeinde weer mee)

Re: Lemland

Geplaatst: 16 apr 2011 22:04
door Lemland
Vandaag hebben we het eerste perron gemaakt.

Omdat we er drie lampjes op gaan zetten, moeten er ook draadjes doorheen. Om straks een makkelijk manier te hebben om draadjes door te voeren (en later eventueel nog te kunnen vervangen) hebben we drie buisjes gemaakt van een kroonsteentje. Dat heeft als voordeel dat het een voetje heeft.

Afbeelding

Afbeelding

Hier zijn ze vastgelijmd aan de grond. Jep, de rode L betekent waar we ongeveer de lampjes gaan plaatsen.
Daarbij hebben we rekening gehouden met de onderlinge afstand, de (on)mogelijkheden van draden doorvoeren in verband met de constructie, maar ook met wat de verlichte omgeving zal zijn. Zo is de meest rechtse plaats zo gekozen omdat dat tevens de (werkende) dorpspomp uitlicht.

Afbeelding

Afgewerkt met DAS. Op de voorgrond een kleine verlaging in de perronwand, hier komt het overpad.
We hebben de beide wanden met opzet een beetje rommeling gemaakt en niet kaarsrecht.

Afbeelding

Verlichtingsdraden alvast doorgevoerd:

Afbeelding

Ondertussen is het weer best vol onder het dorp, met al die nieuwe draden...

Afbeelding

Die pizzadozen zijn kartonnen valbeschermingen, overigens.

Afbeelding

Re: Lemland

Geplaatst: 17 apr 2011 22:16
door Lemland
Vanmiddag hebben we even verder geklust. Het perron geverfd, lantarentjes geplaatst.
Maar er horen ook bankjes bij. En die moeten eerst gekleurd worden. :-)

Afbeelding

Afbeelding

Na het drogen even als proef geplaatst op het nieuwe perron. Plantenbakjes worden later wel met wat echtere plantjes gevuld.

Afbeelding

En de abri van Faller is bij nader inzien hier niet zo op zijn plaats.
Maar ja, daarom proberen we de plaatsing ook eerst uit...

Afbeelding

Afbeelding

Tot slot hebben we een beginnetje gemaakt met het ordenen van de draden onder Davydorp, zodat we de komende dagen ook de verlichting in werking kunnen zien.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Lemland

Geplaatst: 18 apr 2011 05:13
door gek op stoom
dat wordt al een zweervol perronetje zo

Gr andy

Re: Lemland

Geplaatst: 18 apr 2011 21:14
door Lemland
De straatverlichting is aangesloten, geeft een heel ander beeld.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Lemland

Geplaatst: 18 apr 2011 21:22
door gek op stoom
dat vint ik nou de mooie plaatjes
een baan in het donker en dan de lichtjes aan mooi

Gr andy

Re: Lemland

Geplaatst: 18 apr 2011 21:42
door epocheales denken
Hoi Lemland (heb je ook een roepnaam :roll: )

Dat sfeertje met die verlichte straatlantaars is verdraaid goed gelukt! Is met liefde aan gewerkt, met een beetje fantasie zou je bijna een verdacht mannetje kunnen zien
rondsluipen.
Je weet wel die van Londen/Whitechappel.... :o , long time ago :o :?

Veel succes met je bouwsels.


Groet,

Hans.

Re: Lemland

Geplaatst: 18 apr 2011 21:58
door mdedeugd
Hallo Bart en Lem ;)
Ik weet niet of collega Lem al weer mee bouwt ;)
Maar ik kan jullie alleen meegeven, Heel sfeervol :o :o
Wat heb ik nog een een enorm lange weg te gaan hier. :oops:
Hiervan wordt ik stil, heel stilletjes. :shock:

Martin de Deugd

Re: Lemland

Geplaatst: 19 apr 2011 09:53
door Lemland
Heren, dank voor alle lof!

@Hans: :D @ sfeeromschrijving! Ja, er is een roepnaam. Wel twee want we werken als team. De roepnamen zijn Lem (12) en Bart (43). Meestal is het een verslag van ons beider werk. Als ik persoonlijk wat post, zet ik mijn naam eronder.

@Martin: Lem heeft de afgelopen dagen meegebouwd, volgende week werkt hij weer mee. We werken om de week samen. Je hoeft overigens niet stilletjes te zijn, ik ben op mijn beurt weer onder de indruik van alle bouwsels hier, waaronder die van jou!

Re: Lemland

Geplaatst: 19 apr 2011 09:57
door Michiel
Erg leuk en origineel, die rode straat. Je moet het durven, maar het resultaat is voortreffelijk. Misschien nog een met een donkergrijze of bruine wash (sterk verdunde verf (acryl met water) en een drupje afwasmiddel) eroverheen gaan om de voegen tussen de stenen te kleuren.

Re: Lemland

Geplaatst: 19 apr 2011 10:21
door Lemland
Sterk verdunde verf is er al over (denk aan een paar druppeltjes per schotelje). Tip van de afwasmiddel is wel een goeie, ga ik deze week ff uitproberen op een teststukje. En verder ga ik volgende keren eerst even heel licht schuren voordat ik ga verven.