Na een lange tijd (er wordt soms weken niet geklust) weer een verslag uit het droge en zonnige Lemland.
Bij gebrek aan goede camera is alles met een telefoon gefotografeerd, excuus daarvoor....
Scenery
Qua klimaat is er een grote verbetering waar te nemen in Lemland. Ook in Lemland breken zomerse tijden aan. De vochtige periode ligt achter ons en dat is ook goed nieuws voor het spoorbedrijf: veel hout en dergelijke is in combinatie met veel vocht geen goede situatie. Lemland ligt deels onder straatniveau, dat helpt ook niet. Een nieuw droogtefront ligt sinds een week aan de oostzijde van Lemland:
Meer nieuws op het gebied van de leefomgeving: om afval beter te scheiden, zijn sinds gisteren glascontainers en een papierbak geplaatst aan het einde van de Stationsstraat in Davydorp. De Preisertjes aldaar kunnen nu hun flesjes en ander glaswerk op kleur scheiden. De bakken zien er nog fris en glimmend uit, dat zal weldra anders zijn.
Je ziet daar, naast dat er nog iets camouflerends moet komen waar de huizen bijna de achterwand raken) ook dat de huizen zelf ook nog erg fris ogen, ook dat zal weldra anders zijn, ondanks het droge klimaat. En verder zie je dat de stationsstraat zelf slechts bestaat uit de houten ondergrond. De komende week komen daar rode klinkertjes in. Lem heeft, in grijze DAS, alvast een proefstukje gemaakt en we zijn tevreden over het resultaat.
Het aan de straat gelegen perron van spoor 1 zal ook van deze grijze DAS gemaakt worden, door het spoorbedrijf zijn al perronwanden gekocht van Auhagen (artikel 44631). Hieronder een proefopstelling om hoogte uit te proberen en te kijken of het allemaal net buiten het profiel blijft:
Je ziet ook dat er roestige rails ligt nu in Davydorp. Dat komt omdat de afgelopen week vooral hard is gewerkt aan het kurk en rails leggen, rails roestig schilderen en vooral heel veel draden trekken.
Er is door het spoorbedrijf gekozen voor het plaatsen van twee Fleischmann ontkoppelaars. Bepaald niet een heel fraaie oplossing, die hier menigeen de wenkbrauwen zal doen fronsen. Er is echter goed over nagedacht. Als de scenery straks verder wordt gebouwd, zal met name Davydorp lastig te bereiken zijn over de tafel heen. Zeker voor Lem. Maar ontkoppelaars geven wel een hele leuke speelmogelijkheid, ook in teamverband, wat één van de doelstellingen is voor Lemland. Waarom dat geen slanke magneet-pennetjes ingebouwd? Dat is vanwege de onderliggende sporen. Na afbouw zal het baandeel onder Davydorp lastig te bereiken zijn bij storingen en bovendien willen we daar zoveel mogelijk ruimte houden voor handen (en handjes) die ontsporingen en dergelijke kunnen verhelpen. Ook een reden om bijvoorbeeld in Davydorp de wisselmotor-huizen niet om te keren.
Aan de andere kant zal Davydorp straks visueel veel minder prominent zijn omdat het stadsviaduct er voor zal liggen.
Aan de bovenkant van Davydorp ziet het er nu zo uit;
Dus nog zonder ballast.
Onder de grond is het nu veel minder opgeruimd:
Draden van de straat- en perronverlichting komen daar nog bij...
Op een andere plaats onder de grond (aan de oostzijde) is de spanningsverlager geplaatst (koelelementje komt van een afgedankte videokaart):
We hebben ook meteen de daar aanwezige voedingdraden aangesloten:
Op het electronicabord komt deze week een nieuwe schakeldecoder, voor het stroomloos maken van spoor 1 en 2 van Davydorp. De decoder voor de wissels en ontkoppelaars was een paar maanden geleden al gemonteerd.
Materieel
Voor de Preisertjes is dat allemaal niet interessant, hoewel al die bouwactiviteiten ze soms wel uit de slaap houden. Vele belangrijker is: wanneer kunnen ze nu gebruik gaan maken van stipt en vooral comfortabel vervoer? Vooral in de avond is het reizen in koude en onverlichte (!) rijtuigen niet bepaald een pretje. Welnu, een paar weken geleden mocht het trotse spoorbedrijf twee belangrijke delen van materieelpark terug ontvangen uit de werkplaats. Ten eerste is de BR120 gedigitaliseerd en van een nieuwe motor voorzien. Die kon meteen bijspringen bij het rangeren maar ook trekken van goederen- en vooral werktreinen. Dit betekent een veel regelmatigere dienst op het buitenland, belangrijk zolang de ICE nog noodgewongen tot de mottenballenvloot behoort in afwachting van digitalisering.
Voor lokale treindiensten is de terugkeer van het tweewagenstel 628.4/928 erg belangrijk.
Het stel is niet alleen gedigitaliseerd. Elke bak heeft zijn eigen decoder,zodat de tevens aangebrachte binnenverlichting nu eindelijk wat minder spartaans reizen mogelijk maakt.
Zoals hier te zien is, zit het stel na indienststelling direct weer vol met tevreden Preisertjes.
Meer nieuws volgt als de overwegdetectie klaar is & we weer wat verder zijn met Davydorp!
Groet, Lem & Bart