Pagina 2 van 5

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 06 dec 2011 19:33
door mdedeugd
Hallo Maarten.

Goed bezig.
Sucses met jou project De Vleeshouwer. ;)

Martin de Deugd

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 06 dec 2011 19:56
door dwarsligger
Respect. Vreselijk mooi.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 06 dec 2011 20:36
door bob vermeulen
Maarten,

Ik laat me verrassen ten aanzien de besturing ben benieuwd wat voor een truck je heb bedacht :D

Mvrg Bob

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 07 dec 2011 01:13
door jeepney
Dit soort projecten tilt de hobby weer net een treetje hoger.

Henk

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 07 dec 2011 08:42
door pp4trains
Ziet er leuk uit zo, ik ben ook erg benieuwd naar de aansturing.

Groeten,
Patrick

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 07 dec 2011 13:01
door Doolemeister
Beste Maarten,

Ziet er mooi uit!

Groet,

Arjan

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 15 dec 2011 22:46
door maarten
Bedankt jongens, ik zou er bijna verlegen van worden. :oops:

Helaas momenteel even een builders-block. Dingen gaan niet zoals ik wil aan het diorama en heb het ook wel druk momenteel. Hopelijk binnenkort weer wat meer tijd om te knutselen.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 21 dec 2011 22:29
door maarten
Momenteel nog steeds aan het stoeien met wat technische problemen met de aandrijving. Vandaag andere oplossing bedacht; goed idee, slecht uitgevoerd (uit de hand recht boren/tappen lukt me dan weer niet :twisted: ). Dus misschien moet ik nog een andere sloop-servo opofferen. Na morgen vrij tot 3 januari, hopelijk krijg ik dan nog wat mancave-tijd. :mrgreen:

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 02 jan 2012 16:27
door maarten
De 'vakantie' zit er bijna op en helaas veel te weinig kunnen doen. Maar toch wat progressie geboekt, de aandrijving van de brug zit er onder. Zie onderstaand fotoverslag.

Plan1 was een stuk draadeind rechtstreeks door het uitgaande wieltje van de servo. Mislukt doordat recht boren niet lukte. Plan2 was een stukje krimpkous als koppelstuk tussen draadeind en servo-as. Niet haalbaar door te groot verschil in diameter. Plan3 was 2 tandwielen, 1 op de spindelas en 1 op de servo. Niet gedaan omdat ik geen tandwielen had die ik passend kon krijgen. Plan4 en uiteindelijk uitgevoerd is middels een poelie en een snaartje. Het snaartje is een dun reepje binnenband, vandaar ook de afstand tussen servo en poelie. Ik dacht deze te benutten voor de eindschakelaars (microswitches) maar dat gaat door de lange hevel niet lukken. Daar ga ik nog wat op verzinnen.

Afbeelding
Middels een poelie/snaar overbrenging wordt een spindel (draadeind M5 in dit geval) aangedreven. De mee-nemer verplaatst zich daardoor van links naar rechts. De meeneemarm zit vastgeklemd op de as van de brug. De as wordt op die manier 'rond gedraaid' waardoor de brug beweegt.

Afbeelding
Polie zit met 2-componentenlijm op de spindel vastgelijmd.

Afbeelding
De spindelas draait simpel in een alu hoeklijntje.

Afbeelding
Bij gebrek aan een draaibank (en ook de kunde/kennis om zo'n ding te bedienen) de botte bijl methode genomen. Stuk draadeind in de accuboormachine gezet. Deze op vol gas tegen een draaiende slijpsteen houden en voilĂ , een verdunning van de as/spindel voor de asdoorvoer in de hoeklijntjes. Niet fraai en zeker niet nauwkeurig maar soms moet je wat. :mrgreen: :oops:

Afbeelding
De spindel is stationair. Dat betekent dat de hoek van de overbreng-arm veranderd, vandaar een scharnier gefiguurzaagd. Het idee was dit recht te doen maar dat viel niet mee, waarvan akte. :oops: De scharnier-'pen' is slechts 1 mm dik! Overigens is het figuurzaagje heel gebleven, dat vond ik al een hele prestatie. :mrgreen: Omdat er ook een lengteverschil ontstaat is de overbreng-arm uitschuifbaar.


De servo is gemodificeerd, elektronica er uit, mechanische begrenzingsnok en potmeter er uit. Draden zitten rechtstreeks op de motor, door deze om te polen kan hij beide kanten op draaien. Voor wie dit nog nooit gezien/gedaan heeft: (sorry, auto(F)focus zat er een beetje naast geloof ik)

Afbeelding
Het slachtoffer, een krijgertje van decennia oud en zonder kogellagers. Kan niet goedkoper. ;)

Afbeelding
Schroeven los en openen.

Afbeelding
Tandwielkastje gaat meteen ook mee open.

Afbeelding
Tandwiel met uitgaande as. Hier zit de mechanische eindstop-nok op, die gaat er af.

Afbeelding
Rechts de elektronica met potmeter, die gaan er dus uit en naar het Grote Archief. Het meeneemwieltje voor de potmeter zit er nog in, die gaat er dus ook uit.

Afbeelding
Draadjes rechtstreeks op de motor. De ontstoor-condensatortjes mogen blijven zitten.

De volgende te ondernemen stappen:
- eind-afschakeling maken met microswitches, diodes en dubbelpolige schakelaar.
- muurtjesplaat tegen rand van het gat lijmen (met montagekit)
- gaat nog iets groter figuurzagen omdat ik geen rekening heb gehouden met de dikte van de muurplaat bij de zijde waar de sporen liggen :oops:
- verstevigingsbalk er onder maken tegen doorzakken
- gips gieten als 'vloer'
- etc...

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 02 jan 2012 18:16
door Jos
Wow, indrukwekkend. Ik wil wel eens een filmpje zien als dit werkt.

Groetjes,
Jos

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 02 jan 2012 23:28
door bob vermeulen
hallo,

Indrukwekkende constructie, maar had je de servo niet makkelijker rechtstreeks kunnen aansluiten op de brug.
Zal zeer zeker erg mooi werken zou wel wat smeer op het spindeltje doen zodat je er geen frixies op krijg.

mvrg Bob Vermeulen

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 03 jan 2012 22:32
door maarten
Filmpje gaat zeker nog een keer komen maar nu nog even niet. ;)

@verhoeks: de hekjes zijn van Faller #272404

@bob: de spindel heb ik ingesmeerd met wat zuurvrije vaseline. Je ziet het niet maar het zit er wel op. ;)

Servo rechtstreeks op de brug gaat niet werken, daar is de hoek veel te klein voor en daarvoor draait de servo veel te snel. Nu draait de brug erg langzaam maar daarmee is ie wel goed te positioneren. ;)

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 04 jan 2012 16:49
door mdedeugd
Hallo Maarten.

Petje af ;)
Wat goed van je, hoe je dit geheel zo werkende krijgt. :o :o
Zover gaat mijn techniesche vaardigheid nog niet.
Maar alles is wel te leren. ;)
Vindt het al lang knap dat ik een decodertje in zo,n klein treintje zit te zetten.
Wat het dan vervolgens ook weer doet.

Martin de Deugd

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 05 jan 2012 01:00
door tv_man
Indrukwekkend hoor... :shock:

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 07 jan 2012 14:43
door maarten
Muurtjes van de kuil gelijmd:
Afbeelding

Hiervoor heb ik montagekit gebruikt.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 jan 2012 20:35
door maarten
De brug en kuil laten we even voor wat het is (overigens nog wel de spleten in de hoeken dicht geplamuurd). Ik ben nu begonnen met de loods.

Afbeelding
Aan de deuropening in het bijgebouwtje kun je zien hoe groot een en ander is. Deur en ramen worden van Tichy Train Group. Als beginnert moet je het jezelf niet al te moeilijk maken natuurlijk. De grote deuren in de kop van de loods (niet op de foto) maak ik wel zelf.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 jan 2012 20:47
door Michiel
Erg leuk dat je ook met plasticard begint om de loods te bouwen. Ik kijk met meer dan toevallige interesse over je schouder mee. ;)

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 jan 2012 20:57
door Jos
Mooi Maarten! Is dat de plaat met steentjes van 2 x 0,8 mm of een maatje groter?

Groetjes,
Jos

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 jan 2012 21:07
door maarten
@Michiel: Kijken mag hoor, vooralsnog kan ik bij jou meer de kunst afkijken dan andersom. ;) Als je nog tips hebt laat maar horen!

@Jos: Ik heb het even nagemeten en dat lijkt inderdaad de maat te zijn. Beetje aan de grote kant eigenlijk, maar goed, hier gaan we het toch maar mee doen voorlopig. :)

Overigens wel een leuke bezigheid, zo'n gebouw zelf maken. Er komt kwa maatgeving toch nog wel wat bij kijken. Nu is dit een fanatasie-gebouw zonder voorbeeld dus ik doe alles maar op het oog een beetje. Gewoon een beetje afronden op hele of halve centimeters. De ramen en deuren probeer ik gelijk te krijgen met de voegen van de stenen en dat lukt best aardig. Het voordeel van de kant en klare raamkozijnen is dat deze al een (betonnen?) lijst er om heen hebben met ingebakken vensterbank. Dan hoef ik niet te gaan prullen met een ronde rollaag op micro-formaat. :mrgreen:

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 22 jan 2012 22:20
door maarten
Even passen:

Afbeelding
Met 2 Transit busjes van Rietze er bij om een idee te krijgen van de grootte. Ter hoogte van de bovenkant van de grote deuren zit een verstevigingsstrip, die zie je doorschijnen (Jos, bedankt voor de tip!).

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 23 jan 2012 18:56
door Jos
Mooi strak snijwerk hoor!

Groetjes,
Jos

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 23 jan 2012 22:55
door maarten
Dank je Jos. De kleine ronde ramen (bijgebouwtje) zijn nog net wat strakker dan de grote. Een scherp exacto-mesje helpt. :geek: Straks zie je daar trouwens allemaal niets meer van.

Afbeelding
Vandaag de muren aan elkaar gelijmd. Ieder met een verstevigingsbalkje. In de hoeken nog een driehoekje als extra versterking. Deze kan ik eventueel nog wegsnijden later.

Afbeelding
Eerste poging voor de grote deuren. Omdat de werklui ook naar binnen moeten kunnen als de grote deuren dicht zijn er maar een normale deur ingezet. ;) De strips op de deuren zijn de dunste die ik heb. Ik ben er niet tevreden over (te dik, te grof) dus dat moet overnieuw en dan zonder strips op de deur. Ik denk dat ik de nieuwe deuren gewoon doorsnijd ter hoogte van waar de strips nu zitten. Dan de randjes afronden en weer aan elkaar lijmen.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 24 jan 2012 05:59
door bob vermeulen
Maarten,

Mooi man, ik zie hem al bewerkt met kleuren, dat komt goed

mvrg Bob Vermeulen

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 26 jan 2012 14:35
door maarten
Aldoende leert men, met vallen en opstaan, etc. etc. Te snel de boel in elkaar willen lijmen geeft problemen. De lateien boven de grote deuren ben ik vergeten te maken. :oops: Bedoeling was uitsnijden en een strip inplakken. Ik probeer het nu op te lossen door daar het steentjesrelief dicht te plamuren en vlak te schuren. Op de foto is het nog niet geschuurd.

Afbeelding
Tevens 2 nieuwe deuren gemaakt. Bij 1 is een segment iets versprongen. Dat zie je niet snel, maar macro in combinatie met strijklicht is onverbiddelijk. :twisted: De loopdeur zit nu verdiept, daarboven komt waarschijnlijk nog een stripje. De grote deur gaat nog doormidden gesneden worden.

Re: NV De Vleeshouwer

Geplaatst: 26 jan 2012 15:12
door Michiel
Voor NOG dunnere strips, probeer eens schilderstape in strookjes te snijden. Je kan het type schilderstape afstemmen om de bestemming: wat groffer voor hout-immitatie, een gladdere soort voor metaalwerk. 't Is maar een idee.

Voor de rest, goed bezig! 8-) 8-)