De 'vakantie' zit er bijna op en helaas veel te weinig kunnen doen. Maar toch wat progressie geboekt, de aandrijving van de brug zit er onder. Zie onderstaand fotoverslag.
Plan1 was een stuk draadeind rechtstreeks door het uitgaande wieltje van de servo. Mislukt doordat recht boren niet lukte. Plan2 was een stukje krimpkous als koppelstuk tussen draadeind en servo-as. Niet haalbaar door te groot verschil in diameter. Plan3 was 2 tandwielen, 1 op de spindelas en 1 op de servo. Niet gedaan omdat ik geen tandwielen had die ik passend kon krijgen. Plan4 en uiteindelijk uitgevoerd is middels een poelie en een snaartje. Het snaartje is een dun reepje binnenband, vandaar ook de afstand tussen servo en poelie. Ik dacht deze te benutten voor de eindschakelaars (microswitches) maar dat gaat door de lange hevel niet lukken. Daar ga ik nog wat op verzinnen.
Middels een poelie/snaar overbrenging wordt een spindel (draadeind M5 in dit geval) aangedreven. De mee-nemer verplaatst zich daardoor van links naar rechts. De meeneemarm zit vastgeklemd op de as van de brug. De as wordt op die manier 'rond gedraaid' waardoor de brug beweegt.
Polie zit met 2-componentenlijm op de spindel vastgelijmd.
De spindelas draait simpel in een alu hoeklijntje.
Bij gebrek aan een draaibank (en ook de kunde/kennis om zo'n ding te bedienen) de botte bijl methode genomen. Stuk draadeind in de accuboormachine gezet. Deze op vol gas tegen een draaiende slijpsteen houden en voilĂ , een verdunning van de as/spindel voor de asdoorvoer in de hoeklijntjes. Niet fraai en zeker niet nauwkeurig maar soms moet je wat.
De spindel is stationair. Dat betekent dat de hoek van de overbreng-arm veranderd, vandaar een scharnier gefiguurzaagd. Het idee was dit recht te doen maar dat viel niet mee, waarvan akte.
De scharnier-'pen' is slechts 1 mm dik! Overigens is het figuurzaagje heel gebleven, dat vond ik al een hele prestatie.
Omdat er ook een lengteverschil ontstaat is de overbreng-arm uitschuifbaar.
De servo is gemodificeerd, elektronica er uit, mechanische begrenzingsnok en potmeter er uit. Draden zitten rechtstreeks op de motor, door deze om te polen kan hij beide kanten op draaien. Voor wie dit nog nooit gezien/gedaan heeft: (sorry, auto(F)focus zat er een beetje naast geloof ik)
Het slachtoffer, een krijgertje van decennia oud en zonder kogellagers. Kan niet goedkoper.
Schroeven los en openen.
Tandwielkastje gaat meteen ook mee open.
Tandwiel met uitgaande as. Hier zit de mechanische eindstop-nok op, die gaat er af.
Rechts de elektronica met potmeter, die gaan er dus uit en naar het Grote Archief. Het meeneemwieltje voor de potmeter zit er nog in, die gaat er dus ook uit.
Draadjes rechtstreeks op de motor. De ontstoor-condensatortjes mogen blijven zitten.
De volgende te ondernemen stappen:
- eind-afschakeling maken met microswitches, diodes en dubbelpolige schakelaar.
- muurtjesplaat tegen rand van het gat lijmen (met montagekit)
- gaat nog iets groter figuurzagen omdat ik geen rekening heb gehouden met de dikte van de muurplaat bij de zijde waar de sporen liggen
- verstevigingsbalk er onder maken tegen doorzakken
- gips gieten als 'vloer'
- etc...