Pagina 2 van 2

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 10 aug 2013 12:05
door Templar
Enkel of dubbel is persoonlijk natuurlijk. Ik ben begonnen met enkel en toen eenmaal de rails allemaal op de plek lag en de digitale onzin aangesloten had viel het "speelplezier" me erg tegen. Zeker als je met de computer gaat aansturen. Gelukkig had ik nog amper wat aan scenery gedaan en kon makkelijk de hele boel verbouwen naar dubbelbaans. Zeker om het digitaal leuk te maken een een hoog "random" gehalte te creeren maak ik gebruik van meerdere kleine stations waar trein X stopt en trein Y verder gaat terwijl dat ook op het dubbele spoor in tegengestelde richting gebeurd...

Maar de conclusie is duidelijk. Persoonlijk :D

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 11 sep 2013 18:47
door Thrillseeka
Zit te twijfelen tussen de volgende 2 opties:

Optie 1
Afbeelding
Hiermee krijg ik dus wel 2 keer lussen.. bij de rode streep.


Optie 2
Afbeelding

Hierbij ik geen keerlussen maar wel 2 wissels.. en bij dit ontwerp komt eigenlijk de trein maar op 1 manier op de baan dus zou ik alsnog ergens iets moeten maken dan ie van spoor 1 naar 2 alleen dan omgekeerd komt :S

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 11 sep 2013 20:44
door evo
Thrillseeka schreef:Waar kan ik dan het beste die modules plaatsen? na de bocht in me schaduwstation en na de lus bovenin?
Maakt niks uit, als het maar ergens in de keerlus is. Vat dit niet te letterlijk op, dit kan ook een recht stuk zijn.
Bijvoorbeeld: in het stuk dubbelspoor wat vanuit je station1 naar rechts gaat moet je ergens een keerlus module opnemen van bv. 2m lengte. Omdat er na het station helemaal geen verbindingen meer zijn tussen de beide sporen van het dubbelspoor, maakt het niks uit waar je dat doet. Het kan direct na het station, maar het kan ook in de "lus" zelf zijn.
Voor het stuk vanuit station1 naar links geldt hetzelfde. Daar zit wel een schaduwstation, maar dat maakt niks uit want er zitten geen verbindingen tussen beide sporen, dus je kunt de keerlusmodule gewoon ergens in één van beide sporen op het stuk tussen het station en het schaduwstation opnemen.

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 12 sep 2013 19:41
door Thrillseeka
@evo, thanks voor de informatie :)

Zit alleen te twijfelen of ik wel of geen keerlussen ga doen :)

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 13 sep 2013 07:03
door evo
Zonder keerlussen ben je wel je schaduwstation kwijt en wordt het misschien een beetje saai?

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 13 sep 2013 09:29
door Thrillseeka
Zie hierboven bij optie 2 heb ik eigenlijk het schaduwstation als een zijspoor van het hoofdspoor gemaakt.

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 13 sep 2013 14:53
door CommDante
Ik zou er wel een keerlus ergens in doen, maar dan bij je schaduwstation. Ik weet niet welk tijdperk/met welke treinen je wilt gaan rijden, maar nochthans is het leuker als een trein ook eens in de andere richting rijdt. Even NL voorbeeld, 1700 met intercity wagons zal niet snel achteruitrijden (zie ze maar zelden met een stuurstand). Met een keerlus kan je dit doen zonder te hoeven rangeren .. dan kunnen de treintjes makkelijker door de rondjes blijven rijden. Overigens zal je dan waarschijnlijk wel een 2e schaduwingang moeten maken, of toch een keerlus 'bovenop'.

Ook geef je niet aan of je met computerbesturing wilt gaan rijden of puur handmatig. Alleen rondjes rijden gaat waarschijnlijk snel vervelen zonder afwisseling.

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 13 sep 2013 15:43
door Thrillseeka
CommDante schreef:Ik zou er wel een keerlus ergens in doen, maar dan bij je schaduwstation. Ik weet niet welk tijdperk/met welke treinen je wilt gaan rijden, maar nochthans is het leuker als een trein ook eens in de andere richting rijdt. Even NL voorbeeld, 1700 met intercity wagons zal niet snel achteruitrijden (zie ze maar zelden met een stuurstand). Met een keerlus kan je dit doen zonder te hoeven rangeren .. dan kunnen de treintjes makkelijker door de rondjes blijven rijden. Overigens zal je dan waarschijnlijk wel een 2e schaduwingang moeten maken, of toch een keerlus 'bovenop'.

Ook geef je niet aan of je met computerbesturing wilt gaan rijden of puur handmatig. Alleen rondjes rijden gaat waarschijnlijk snel vervelen zonder afwisseling.
Rij tijdperk 4/5 :) De baan zelf zit al best in een ver gevorderd stadium, heb inmiddels ook al een schaduwstation en helix gebouwd. Nu alleen nog aansluiten vandaar me tekeningen.
Afbeelding
Dit is de baan tot nu toe.. het linker gedeelte is wat er nu dus bij gekomen is.


Zie dit draadje voor de bouw van de baan tot nu toe:
http://n-spoorforum.nl/phpbb3/viewtopic.php?f=14&t=4315

Re: Mijn eerste baan ontwerp

Geplaatst: 13 sep 2013 16:34
door CommDante
@Andere topic....
Grappig gevonden met die 'stuivers'.


Na wat rustig doorlezen begrijp ik dat het probleem eigenlijk bij het schaduwstation ontstaat. (de rest kan je allemaal als paralel zien). Dat bochtje daar is wat krap, maar gezien je toch tig meter door de helix gaat zou ik gewoon daar de keerlus-module gebruiken. Dan zijn het bovenste en onderste deel van het schaduwstation een verlengde van elkaar (stroom technisch) waarbij je dus kortsluiting OF bij naar beneden OF bij naar boven krijgt, 1 van de 2 banen dus electronica voor een keerlus in bouwen en je probleem is opgelost.

Optie 1 vind ik dus interessanter. Ik weet niet of je van plan bent de keerlus te maskeren/uit het zicht te halen, want dan zou je net na 'de tunnel' een wissel kunnen neerzetten voor een extra spoor om 1 trein daar te laten wachten, tot er een nieuwe aan komt. Soort opstelspoortje dus. Heb je volgens mij dan wel 2* een keerlus module daar nodig (de 2 geronde delen vlak na de wissels), maar geeft dan de illusie dat het daar wat meer doorloopt ipv simpel je trein om te keren (staat beetje vreemd imo als je dat met passagierswagons doet in het zicht).

Veel succes met het verder ontwerpen.