Roco (B) reeks 59: total make-over!

Zelfbouw, wie doet het en hoe.

Onderwerp starter
Michiel

Re: Roco (B) reeks 59: total make-over!

Bericht door Michiel »

Gezien ik een uitvoering van 1962 nastreef, worden de frontseinen herleid tot enkelvoudige seinen zonder derde lamp bovenaan. De frontseinen die teveel zijn, werden eerst vrij ruw weggesneden met een scherp mes. De gaten werden gevuld met een putty. De putty moet nu een uur of 6 uitharden voordat ik met vijl en schuurpapier het geheel volledig vlak kan afwerken.

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Glaskast189

Bericht door Glaskast189 »

Zo, je gaat hard!

Bruce

Sporend online op mijn site!

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik zou twee cabines willen bouwen, voor zover dat er plaats is, want de overbrengingen van de draaistellen komen tot bijna tegen de voorruiten. Deze cabines zou ik in 1 blok samen met de LED-houders voor de frontseinen willen bouwen. De twee cabineblokken zouden dan in de kap geschoven worden. Als geleiders voor het inschuiven van de cabines, heb ik daarom 4 styreenstaafjes van 1mm gekleefd, ter hoogte van de achterwanden van de respectievelijke cabines.

Afbeelding

groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Thanks Michiel, ik lees vol interesse mee, heb ook een paar loks liggen die nog ver herbouwd moeten worden , leer dus mega veel van je hier.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Met een boortje van 1mm worden de rode lantaarns uitgeboord. Deze waren oorspronkelijk vol, maar nu zullen deze van lichtgeleiders worden voorzien. Ik gebruik hiervoor een handboor. Daarmee heb ik meer controle, en een eventuele uitschuiver is dan niet zo desastreus als met een Dremel op volle snelheid. (ervaring :oops: )

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Een dag later is de putty droog en kan ik de weggesneden frontseinen vlakschuren. Ik gebruik hiervoor een snipper schuurpapier (korrel 240) van ongeveer 4mm, gekleefd met houtlijm op een tandenstoker.

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De kap gaat in een bokaal met ovenreiniger, om de verf van de kap te krijgen. De mechanische onderdelen gaan in een bokaal met wasbenzine om te ontvetten. De motor laat ik zo, want er komt toch een vervangmotor in. De oude motor gaat in een doosje.

Vergeet niet eerst de plexiglazen vensters uit de kap te prutsen, want die gaan we recuperen.
Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ondertussen heb ik twee cabines gemaakt uit styreen. Een beetje vreemd van vorm, want de draaistellen komen tot in de cabine, en die hebben de ruimte nodig om te kunnen bewegen. De onderkant van deze cabines zullen dienen om de LEDS met weerstanden op te monteren. De LEDS worden duo-LEDS met rood en warm-wit. Jammer genoeg heb ik die niet in voorraad, en zijn ze besteld. Ik verwacht de levering volgende week.

Afbeelding

Driesel

Bericht door Driesel »

Mooi projectje Michiel,

Ik had ook ooit een model in de groene kleurstelling met gele zwaluw op de neus. Het betrof een omspuiting door het toenmalige Verborgh (model rechts vooraan op de foto)

Afbeelding

De zwaluw op de neus was met de hand geschilderd; de gele band op de zijkant was een fijne gele zelfklever.

Ondertussen heb ik dit model zelf een nieuwe, aantrekkelijkere outfit gegeven, namelijk deze van de museumdiesel 201.010:

Afbeelding

Op de eerste foto is op de achtergrond mijn eerste poging van de 5917 te zien: die was met de hand omgeschilderd en de nummers werden gerealiseerd met afwrijftransfers van Rocky-Rail.
Maar na veel prutsen en oefenen, raak je na enige tijd wel vertrouwd met diverse technieken, waardoor het model ook in een bokaal belandde om van de veel te dik aangebrachte verf verlost te worden.
Het model werd nu van de afwijkende gele kleurstelling voorzien met behulp van de airbrush.

Wat het omnummeren betreft: een gele 59 is makkelijker om te nummeren dan een groene. Voor een gele kunnen we namelijk zelf onze decals maken (groene cijfers op gele achtergrond gaan perfect, omgekeerd niet). Nummer en logo printen op transparant decalpapier, fixeren met blanke lak, als waterdecal aanbrengen op het model en daarna ook het model voorzien van een laag van dezelfde blanke lak.

Afbeelding

Van de buffers werd een afgietsel gemaakt, zodat alle modellen nu over buffers beschikken.

Succes,

Dries

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Dries, dat is een erg mooie collectie, vooral dat het eigen werk is. Knap! Heel Knap. 8-) 8-) 8-)

Na 3 uur in een bokaal met ovenreiniger, ziet de kap er zo uit. De meeste verf is verwijderd. De kap is daarna grondig afgewassen met lauw water en afwasmiddel, want overeiniger laat een agressief residu achter dat de hechting van nieuw spuitwerk kan aantasten.

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De oorzaak van het waggelen van de locomotief tijdens het rijden, is de manier waarop het chassis op de draaistellen steunt. Het chassis heeft aan elke kant een knobbel dat in een gat van het draaistel steunt. Dit gat ligt op een verhoog dat meestal een wat ronde bovenkant heeft. Door deze verhoogde rand voorzichtig vlak te vijlen met een klein vijltje, zou het waggelen een stuk minder moeten zijn. De foto is niet echt duidelijk, maar toont wel de plaats aan waar je moet gaan zoeken. [;)]

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

En dan een miskleun. De batterijkast van het Rocomodel is fout en is die van de Duitse BR 215. Dus vlieg ik er weer in, een maak met styreen even eentje dat wel zou moeten kloppen. Maar dat liep een beetje fout. Dus gaten terug met putty dichtgesmeerd, en volgende poging beter... maar dan morgen. Foto van de miskleun! [:D]

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Tweede keer goede keer. De batterijkast ziet er nu veel beter uit. Misschien nog wat grof, maar ik ben er wel gelukkig mee.

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De uitvoering van de locomotief type 201 dat ik nastreef, is eentje met enkelvoudige frontseinen. Deze zijn normaal wit, maar als sluitsein werd er een rood filter voor geplaatst. Het model krijgt wisselende frontseinen met sluitverlichting dmv duo-LED's; warmwit/rood. De duoleds dat ik heb gevonden en dus besteld (maar nog niet ontvangen) zijn duo-LEDS met gemeenschappelijke anode (+). Dan gaat volgens mij het aansluitschema er zo gaan uitzien:

Afbeelding

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

De raampjes van het originele model vind ik nogal diep liggen, en dat schreeuwd dus om beter. Hier is een testje met Humbrol Clearfix. In het linker raampje heb ik Clearfix gebruikt. Het rechter raampje is het originele plexiglazen raamje van Roco. Zelfs met macro is er niet veel verschil te merken.

Afbeelding

shoven

Bericht door shoven »

Ziet er prima uit met Clearfix hoor Michiel.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik heb toch nog eens geprobeerd hoe de voorruiten eruit zien met Clearfix. Maar helemaal tevreden ben ik niet. Het zal een hybrideoplossing worden, denk ik. Originele ruiten herpositioneren en fixeren met Clearfix.

Afbeelding
voorruiten met Clearfix

Afbeelding
originele voorruiten van Roco

shoven

Bericht door shoven »

Hoe groter de ruit, hoe minder effectief Clearfix?
Hoe ga je het nu doen Michiel? Roco ruit met Clearfix eroverheen?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik denk er aan om de originele ruiten van Roco individueel uit hun strip te snijden, en zelf te positioneren zodanig dat ze in het zelfde vlak liggen als de kast. En dan deze fixeren met clearfix. 't Is maar een idee. Ik moet nog eens een proefje maken om te zien of het werkt, en of het dan wel beter is dan het origineel.

T.Spat

Bericht door T.Spat »

Zooo Michiel, dat schiet al behoorlijk op :P Ik denk dat Clearfix
ongeveer hetzelfde is als Crystal clear?

Ik neem aan dat de ruiten definitief gefixeerd worden na
het spuiten ;)

Idee voor de ronde raampjes: kleine holpijpjes om rondjes te stansen
uit dun doorzichtig plastic, of met een ponstangetje... met die laatste
heb ik ronde raampjes gemaakt voor mijn reeks 55...

moet ze er wel nog steeeds inlijmen :oops:

Mvg,

Tis

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Clearfix en Kristal Klear zijn inderdaad verlijkbare producten. Ik ga proberen om de originele ramen te recupereren, op de lappen, en inkleven. Dat zal inderdaad na het omspuitwerk zijn.

Doolemeister

Bericht door Doolemeister »

Beste Michiel,

Ik volg dit draadje al even, wat een vooruitgang en zeer goed beschreven met duidelijke foto's! :) :)
Mooi! Als ik mijn baan constructie heb en er kan wat rijden is dit zeker een mooi project voor mijn 5924. ;)

Groet,

Arjan

Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Even een luwte, omdat ik op een aantal bestelde onderdelen wacht. Decoder is binnen, alsook de duo-leds. Ik wacht nog op de motor (vrij essentieel om het ding rijdend te krijgen) en anti-slipbandjes (de oude waren half verduurd). Hopelijk kan ik er volgend weekend weer eens in vliegen!

rob schellenbach

Bericht door rob schellenbach »

Hi Michiel ,

Het blijft mooi om jouw geknutsel te volgen . ik word er jaloers van . maar wie weet , hoe was het ook alweer , al lerende doet men of zo iets .

wat ik vragen wilde , wat voor motor ga je gebruiken ? ik kijk ook nog tegen een oud roco dieseltje aan met zo'n ton vormig motortje .

ik had al een beetje gepast met een mashima en een fleischman . maar ik heb nog niet echt iets bedacht .

groet
Rob S.

Groet

Rob Schellenbach

Onderwerp starter
Michiel

Bericht door Michiel »

Ik ga proberen om er een Mashima in te steken. Ik heb wel een theorie hoe ik die motor zou gaan monteren, maar toch even de praktijk afwachten, na het passen en puzzlen met het ding in handen.

Plaats reactie