Tijd voor een update, tijd voor een aanpassing...
Tja loop er al een tijdje mee. Veel denk werk en twijfel laatste tijd. Zit er echt aan te denken om mijn baanplan aan te passen.
Op zich is het baanplan wat ik heb wel bijzonder volgens mij, zo'n kop station zie je niet vaak op een beurs of op het forum. Het lastige is het automatisch af- en aankoppelen van rijtuigen/wagons. Voorlopig ondersteund iTrain dit niet en volgens mij gaat dit nog wel ff duren. Om toch een automatisch treinen verloop te krijgen heb een plan uitgewerkt.
Ik heb op dit moment 4 modules waarvan 2 leeg, 1 met rails vast en 1 met rails en wissels vast, aangesloten, werkend in Dinamo. Die laatst module ga ik gebruiken voor het nieuwe plan. (rechter module op het plan)
Het plan is gebaseerd op het emplacement van Dombas in Noorwegen. Mijn vorige baanplan was gebaseerd op Andalsnes in Noorwegen. Dit waren de 2 keuzes waaruit ik uiteindelijk ging kiezen. Dombas werd het niet maar ik zit nu te denken om deze 2 samen te voegen tot 1 emplacement. Eigenlijk is de keus dus Dombas geworden maar ik heb die ene module nu eenmaal af dus dan gebruik ik hem maar stiekem
Ja? Snappen jullie het nog?
Het emplacement van Dombas heeft mij vanaf het begin, dat ik online aan het zoeken was na voorbeelden, altijd al gefascineerd.
- De hoofdlijn biedt een continu treinen verloop aan van personen- en goederenvervoer welke af en toe stoppen op dit station.
- De zijlijn biedt het af- en aankoppelen van treinen, personen die overstappen en goederenvervoer.
- Er zijn verzorgingssporen + draaischijf aanwezig.
- Nog steeds de mogelijk als stand-alone voor op een beurs maar ook te koppelen aan mijn baan thuis. (toekomst)
- Langere treinen >1m mogelijk, wat nu dus absoluut niet mogelijk is
- Er zal iets moeten komen (speciaal voor de beurs qua schaduwstation), misschien wel onder de huidige modules.
Op moment van schrijven zijn er 3 modules bevestigd aan elkaar en het emplacement begint vorm te krijgen.
Hierover meer in het
draadje over de bouw! (link)
Zo zag Dombas er uit in oa. 1981: