Pagina 2 van 2

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 mar 2013 12:21
door dredrift
Hallo Patrick,

Ben onder de indruk van je plan. Mooi hoor!
Ben zelf bezig met plan Gleissenbach. Ook gesitueerd in zuid Duitsland in de buurt van de Bodensee maar in een ander tijdperk. Toch worden we dan een beetje fictieve buurmannen. Kunnen we nog eens naar elkaar toe rijden. (Wordt wel reizen door de tijd vrees ik) :lol:

Succes en groet André

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 05 mar 2013 12:46
door [Patrick]
Ja leuk! :D
De een wil het exact zoals het was en de ander lekker fictief. Ik zit er tussen in. Een bestaand Noors emplacement tijdperk III geteleporteerd naar zuid-Duitsland. Ik kan dat :P

Op dit moment probeer ik aan lay-outs van het emplacement te komen tussen 1940 en 1970 via museum sites in Noorwegen.
Wat ik tot nu toe heb gevonden is dat het emplacement vaak is veranderd door de jaren heen om aan de wensen tegemoet te komen.

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 24 mar 2014 20:10
door [Patrick]
Tijd voor een update, tijd voor een aanpassing... Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Tja loop er al een tijdje mee. Veel denk werk en twijfel laatste tijd. Zit er echt aan te denken om mijn baanplan aan te passen.

Op zich is het baanplan wat ik heb wel bijzonder volgens mij, zo'n kop station zie je niet vaak op een beurs of op het forum. Het lastige is het automatisch af- en aankoppelen van rijtuigen/wagons. Voorlopig ondersteund iTrain dit niet en volgens mij gaat dit nog wel ff duren. Om toch een automatisch treinen verloop te krijgen heb een plan uitgewerkt.


Ik heb op dit moment 4 modules waarvan 2 leeg, 1 met rails vast en 1 met rails en wissels vast, aangesloten, werkend in Dinamo. Die laatst module ga ik gebruiken voor het nieuwe plan. (rechter module op het plan)

Afbeelding


Het plan is gebaseerd op het emplacement van Dombas in Noorwegen. Mijn vorige baanplan was gebaseerd op Andalsnes in Noorwegen. Dit waren de 2 keuzes waaruit ik uiteindelijk ging kiezen. Dombas werd het niet maar ik zit nu te denken om deze 2 samen te voegen tot 1 emplacement. Eigenlijk is de keus dus Dombas geworden maar ik heb die ene module nu eenmaal af dus dan gebruik ik hem maar stiekem ;-) Ja? Snappen jullie het nog?



Het emplacement van Dombas heeft mij vanaf het begin, dat ik online aan het zoeken was na voorbeelden, altijd al gefascineerd.

- De hoofdlijn biedt een continu treinen verloop aan van personen- en goederenvervoer welke af en toe stoppen op dit station.
- De zijlijn biedt het af- en aankoppelen van treinen, personen die overstappen en goederenvervoer.
- Er zijn verzorgingssporen + draaischijf aanwezig.
- Nog steeds de mogelijk als stand-alone voor op een beurs maar ook te koppelen aan mijn baan thuis. (toekomst)
- Langere treinen >1m mogelijk, wat nu dus absoluut niet mogelijk is

- Er zal iets moeten komen (speciaal voor de beurs qua schaduwstation), misschien wel onder de huidige modules.


Op moment van schrijven zijn er 3 modules bevestigd aan elkaar en het emplacement begint vorm te krijgen.
Hierover meer in het draadje over de bouw! (link)



Zo zag Dombas er uit in oa. 1981:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 24 mar 2014 21:21
door shoven
[Patrick] schreef:Voorlopig ondersteund iTrain dit niet en volgens mij gaat dit nog wel ff duren. Om toch een automatisch treinen verloop te krijgen heb een plan uitgewerkt.
En met een ander programma? Het lijkt me zonde als je plannen (onnodig) beperkt worden door de software...

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 25 mar 2014 20:58
door Zaunkönigs Bahn
[Patrick] schreef:Het lastige is het automatisch af- en aankoppelen van rijtuigen/wagons. Voorlopig ondersteund iTrain dit niet en volgens mij gaat dit nog wel ff duren.
??? Volgens mij kun je de trein op elk gewenst punt automatisch laten stoppen, zelfs zo dat de koppeling exact boven de ontkoppelbalk hangt. De ontkoppelrail kun je vervolgens gewoon activeren net zoals elk ander spoeltje, lampje etc.
Ik heb het dus even niet scherp waarom iTrain dat niet zou kunnen.

Groeten,
Joop

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 25 mar 2014 21:06
door Hoontje
Hoi Joop,

Wellicht is het geen directe optie bij Itrain? Dat het gewoon een kwestie van inprogrammeren is, gelijk een wissel?
Ben ook wel zeer benieuwd, aangezien op mijn verlanglijst I-train staat en op mijn baan ook automatisch gekoppeld moet worden en omgelopen...
Dus Patrick, wat is het probleem?

Groet,

Hoontje

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 26 mar 2014 20:25
door shoven
En als iTrain het niet kan neem je toch een ander programma?
Sowieso is het handig een lijstje te hebben van de meest voorkomende programma's en wat ze wel en niet kunnen. Is dat er? (Zo nee, wie maakt het?)

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 26 mar 2014 20:45
door Hoontje
Koploper kan het in elk geval wel, zo liet ik mij vandaag vertellen...

Groetjes,

Hoontje

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 26 mar 2014 21:30
door Maurits71
Zoek maar op YouTube, rangeren op fantasia, precies wat Jij zoekt, gedaan met koploper

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 26 mar 2014 21:36
door Ad_M
Rob Fongers (Fantasia, mooie baan, helaas niet meer actief op dit forum) heeft dit al een tijd voor elkaar met Koploper
http://www.youtube.com/embed/f4TQdS3qD4c

Mijn 2 cent
(Maurits was me net weer voor :mrgreen: )

Mvg,
Ad

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 27 mar 2014 10:31
door [Patrick]
Heren,

De 3 belangrijkste redenen voor baanplan wijziging zijn voor mij:
1. Langere treinen. Ik kan nu tot 130 cm lengte wat absoluut niet mogelijk was in het andere baanplan.
2. Ik had meteen voor dit baanplan moeten kiezen want mijn gedachten kwamen er toch telkens op terug ondanks dat het andere baanplan meer en verschillende aspecten had. Daarbij komt dat dit pas de helft van de beschikbare ruimte is dus wie weet...
3. Beter automatisch treinen verloop. Treinen die 'rondjes' rijden EN treinen die moeten afkoppelen; bv. de loc van zijlijn moet omlopen. Bij het andere baanplan had ik maar 1 keuze en die was af- aankoppelen vanwege het kopstation.

Xander is is bezig met de ontwikkeling van het automatisch af- aankoppelen maar er zijn belangrijkere dingen die hij eerst af wil hebben voor iTrain.
De functie komt, het is alleen de vraag hoe lang het gaat duren. Overstappen naar Koploper is geen optie. In mijn ogen, als Xander zo door gaat met ontwikkeling zal iTrain Koploper in gaan halen want de ontwikkeling van Koploper staat stil. Daarbij is iTrain grafisch goed wat mij meer aanspreekt.

Ondertussen liggen alle wissels en rails nu vast op de modules en ben ik begonnen met aansluiten van de servo's. De bouw is nu echt begonnen en het voelt goed hoe het nieuwe emplacement er bij ligt. De wisselstraat aan de linkerkant staat mij ook erg aan en zal voor mij een uitdaging worden om aan te sluiten maar ik heb er zin in.

Afbeelding

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 27 mar 2014 12:43
door Hoontje
pffffft I-train... 8-)

Serieus, precies alsof ik mijn eigen overweging teruglees. Succes met het aansluiten, ken de uitdaging...

Groet,

Hoontje

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 24 sep 2015 18:28
door [Patrick]
.

Re: Project Löwenstein, baanplaan

Geplaatst: 24 sep 2015 18:31
door Maurits71
Ouwe knutselaar :)

ziet er top uit toch :)