Eerste baanplan

Ontwerpen van baanplannen. Help mee deze aan te vullen.

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Saraan schreef:Zelfs analoog is een schaduwstation een goed idee! ;) Je kan een schaduwstation ook analoog bedienen zoals je dat wenst: manueel, semi-automatisch of geheel automatisch. En bestaan kant-en-klare modules om te automatiseren. En hou je liever alles in de hand, dan zijn een reeks schakelaars op een bedieningspaneel, en een zicht op je opstelsporen (plexiglazen doorzicht vooraan?) voldoende. Met analoog kan je een heleboel, en mag geen excuus zijn om geen schaduwstation te bouwen! :D

groeten,
:o Ik rijd nu gewoon met een trafo en verder niks. Ik snap eigenlijk niet echt wat je bedoelt


Groetjes,
Rick

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Lanrovertjuhhhh,

Als je gewoon met treintjes wilt rijden, dan is een plank met rails natuurlijk voldoende. Daar is niets mis mee, zolang je je maar amuseert. Maar als je een modelbaan wenst te bouwen, zou ik je toch aanraden om je eens te verdiepen in het nut en de werking van een schaduwstation. Ook elementaire elektriciteit (die van lampjes en schakelaars) zou dan ook van pas komen. 't Is maar een suggestie natuurlijk.

Overigens, Lanrovertjuhhhhh, heb je een naam? Dat spreekt gemakkelijke aan. ;)

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Saraan schreef:Lanrovertjuhhhh,

Als je gewoon met treintjes wilt rijden, dan is een plank met rails natuurlijk voldoende. Daar is niets mis mee, zolang je je maar amuseert. Maar als je een modelbaan wenst te bouwen, zou ik je toch aanraden om je eens te verdiepen in het nut en de werking van een schaduwstation. Ook elementaire elektriciteit (die van lampjes en schakelaars) zou dan ook van pas komen. 't Is maar een suggestie natuurlijk.
Overigens, Lanrovertjuhhhhh, heb je een naam? Dat spreekt gemakkelijke aan. ;)
groeten,
Ik snap wel hoe digitaal/selectrix werkt maar je had het over manueel semi-automatisch en geheel automatisch en dat snapte ik even niet. Daar heb ik toch echt nooit over gehoord.


Groetjes,
Rick

Saraan
Berichten: 917
Lid geworden op: 03 sep 2008 10:05
Locatie: Waterloo (België)

Re: Eerste baanplan

Bericht door Saraan »

Hoi Rick ;)

Je rijdt dus analoog, waarschijnlijk 1 trein per transformatorknop. Als je een trein het schaduwstation inrijdt, en het commando over een andere trein wilt overnemen, moet er wel iets gebeuren.

Manueel: je zet alle wissel goed, je zorgt dat de juiste secties stroom krijgen (met schakelaars) bij het binnenrijden, en bij het kiezen van een andere trein, en je zet weer zelf alle wissels om met de nieuwe trein weg te rijden.

Automatisch: je biedt je trein aan op een sectie voor het schaduwstation, of rijdt zonder meer het station in zonder verder iets te doen. Eenmaal de trein volledig is aangekomen, wordt er automatisch een andere trein geselecteerd, en je rijd verder met de nieuwe trein. Geen wissels bedienen, geen secties schakelen, geen trein kiezen. Alles gaat vanzelf.

Semi-automatisch: elke oplossing tussen beide bovenstaande in.

Er bestaan elektronische modules waarmee je de handelingen binnen een schaduwstation kan laten gebeuren. De mate van automatisatie en instelmogelijkheden hangt af van het budget dat je er tegenaan gooit. Maar er zijn er al voor zeer schappelijke prijzen. En heb je een notie van elektriciteit (schakelaars, relais, lampjes en draden) dan kan je zelf als iets moois maken.

groeten,


Michiel

... en dan is er nog Saraan: een modelbaanverslag...

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dank je,

Ik rij nu met 2 trafo's d.m.v geisoleerde railasjes.
ik heb even gezocht bij conrad en daar heb je een kopje met Analoge modules.
Al die artikellen die je daar kunt kopen, sluit je die dan gewoon op je trafo aan of op je rails?


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Eerste baanplan

Bericht door Rob Fongers »

Rick,

Wat ik aangaf en waarover ook een hele discussie is gestart, is mijn gedachten gang. Budget en voorhanden zijnde materialen maken iets (on)mogelijk. Wat je zelf moet doen is ideeën ontwikkelen, dagdromen en schetsen wat je zou willen. Een ieder van ons heeft zo zijn ideeën. Die ideeën moet je verder zelf beoordelen op wat je wilt of juist niet.
Een van de moeilijkste dingen is om iemand zijn baanplan te beoordelen en daar op of aanmerkingen over te maken. Gewoon omdat andere niet in jouw knip, ruimte en gedachtegang kunnen kijken en dan nog is het onmogelijk.

Ik denk en vind ook dat je moet beginnen met een baan, en maak hem niet met een tekenprogramma maar leg hem gewoon neer, kijk wat je leuk vind, verander of pas aan totdat je uiteindelijk op iets uit komt waar je happy mee bent. Als je mijn verleden, meer dan 35jaar, met banen ziet is er eigenlijk nooit een af gekomen door diverse redenen maar de hoofdoorzaak was toch wel dat ik met véél en hééél lange treinen wilde rijden. Voordat het digitale tijdperk eigenlijk los kwam liep dat allemaal stuk. Ben nu ca 6 jaar bezig met mijn huidige baan en het gaat er naar uit zien dat er eindelijk iets af komt, nou ja af het zal nooit af zijn want dan is de drang om iets te kunnen doen er niet meer en gaat het op de schop hahahaha. Ondertussen zijn we enkele jaren verder en hebben we nieuwe technieken welke ons weer dwingen(nou ja)(bij ons zeggen ze :"Mok ok hé")
Dus zoals altijd is dit ook een never ending story.

Maar nietemin ook ik leer van anderen en vind het leuk om andere banen te zien.

Grtz Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

Onderwerp starter
Lanrovertjuhh
Berichten: 92
Lid geworden op: 25 mar 2009 14:24

Re: Eerste baanplan

Bericht door Lanrovertjuhh »

Dank je,
Dat zeggen ze bij ons ook... (Goes)
Ik heb al rails bestelt en leg het gewoon uit en dan zie ik wel.


Groetjes,
Rick
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Eerste baanplan

Bericht door Rob Fongers »

Hoi Buur :D :D


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Eerste baanplan

Bericht door shoven »

Het begint hier nog druk te worden met al die buren! 8-)
Ook hier zeggen ze dat (Zoutelande).
Maar Rob, jouw baan dreigt nu toch wel aardig af te komen? (op dat stukje stad na misschien :mrgreen: ) Of gaat het nu helemaal op de schop voor je nieuwe kopstation?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Eerste baanplan

Bericht door Rob Fongers »

shoven schreef: Of gaat het nu helemaal op de schop voor je nieuwe kopstation?
Nee daar komt voorlopig niets van in. Ben druk bezig het het bruneren, ohoh moeilijk woord, Had ik een beetje te simpel opgepakt maar uiteindelijk leidt het resultaat wel tot tevredenheid. Als het klaar is zal ik wel een paar foto's plaatsen met verdere info. De uitbreiding zit nog in de droomfase :idea: :idea: en dat duurt nog wel ff voordat de eerste paal de grond in gaat :mrgreen:

Dusse don't warry, i'm only the pianoplayer

Grtz en Fijne Pasen

Rob


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Plaats reactie