Station Schildwolde-Hellum
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Station Schildwolde-Hellum
Wauw! echt een geweldig mooi en in mijn ogen goed geslaagd project!
Kom het graag bewonderen in Lochem,
Groet,
Hoontje
Kom het graag bewonderen in Lochem,
Groet,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Station Schildwolde-Hellum
Mooi resultaat vind altijd leuk om door die hoek van de provincie te rijden en de restanten te zien van het woltjerspoor.
Maar dit model is bijna als het echt
Maar dit model is bijna als het echt
Re: Station Schildwolde-Hellum
Jesse,
Durf het bijna niet te vragen, daar dit al kunstwerkjes op zich zijn
Maar ga je de gebouwtjes nog weatheren of laat je ze zo?
Mvg,
Ad
Durf het bijna niet te vragen, daar dit al kunstwerkjes op zich zijn
Maar ga je de gebouwtjes nog weatheren of laat je ze zo?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Station Schildwolde-Hellum
Wederom dank voor de complimenten!
Ad, Hoewel de bouw er bijna opzit, moet er nog een hoop aan het station gebeuren voordat 'ie echt helemaal af is. Naast het knutselen aan de regenpijpen ben ik momenteel bezig met allerlei proefstukjes te maken om de juiste kleur te zoeken voor de bakstenen, dakpannen en deuren, ramen, dakgoten e.d. Het is nog best moeilijk om een kleur te vinden die precies goed is! Als ik tevreden ben, wordt het station gespoten en de details met het penceel geverfd. Ook dan moet er nog het een en ander gebeuren: de voegen krijgen een kleurtje, en er gaat een lichte weathering overheen. Ik beeld het station uit zoals het in 1930, een jaar na de opening, was. Het heeft dus nog weinig van het weer te lijden gehad. Nog wat loodslabben langs de dakranden plakken, glas achter de ramen... voorlopig nog genoeg werk om me bezig te houden. Maar ik probeer alles wel zo'n beetje voor Lochem klaar te hebben.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat het station onderdeel wordt van een aantal Woldjerspoor modules, maar dat zal met mijn tempo nog wel een aantal jaar duren..
Mark, ik vind de Woldstreek ook een bijzonder stukje Groningen. Het Woldjerspoor moet indertijd een mooi spoorlijntje zijn geweest!
Ad, Hoewel de bouw er bijna opzit, moet er nog een hoop aan het station gebeuren voordat 'ie echt helemaal af is. Naast het knutselen aan de regenpijpen ben ik momenteel bezig met allerlei proefstukjes te maken om de juiste kleur te zoeken voor de bakstenen, dakpannen en deuren, ramen, dakgoten e.d. Het is nog best moeilijk om een kleur te vinden die precies goed is! Als ik tevreden ben, wordt het station gespoten en de details met het penceel geverfd. Ook dan moet er nog het een en ander gebeuren: de voegen krijgen een kleurtje, en er gaat een lichte weathering overheen. Ik beeld het station uit zoals het in 1930, een jaar na de opening, was. Het heeft dus nog weinig van het weer te lijden gehad. Nog wat loodslabben langs de dakranden plakken, glas achter de ramen... voorlopig nog genoeg werk om me bezig te houden. Maar ik probeer alles wel zo'n beetje voor Lochem klaar te hebben.
Uiteindelijk is het de bedoeling dat het station onderdeel wordt van een aantal Woldjerspoor modules, maar dat zal met mijn tempo nog wel een aantal jaar duren..
Mark, ik vind de Woldstreek ook een bijzonder stukje Groningen. Het Woldjerspoor moet indertijd een mooi spoorlijntje zijn geweest!
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Station Schildwolde-Hellum
Jesse,
Hoed af voor zulk werk. Je belangrijkste gereedschap vergat je nog te noemen: geduld! Alleen daarmee kom je tot zulke prachtige stukje vakwerk. Ik ben zeker van plan te komen kijken. Vooral doorgaan zo
Ben
Hoed af voor zulk werk. Je belangrijkste gereedschap vergat je nog te noemen: geduld! Alleen daarmee kom je tot zulke prachtige stukje vakwerk. Ik ben zeker van plan te komen kijken. Vooral doorgaan zo
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Station Schildwolde-Hellum
En na mijn avontuur in Wales is er weer alle tijd voor het Woldjerspoor!
Inmiddels is bijna het gehele station voorzien van regenpijpen (Ratio, enigszins aangepast). Er moet nog één element worden toegevoegd aan het bijgebouw (behalve de ramen en het interieur, maar die zijn al klaar). Ik ben benieuwd of iemand het ziet!
Inmiddels is bijna het gehele station voorzien van regenpijpen (Ratio, enigszins aangepast). Er moet nog één element worden toegevoegd aan het bijgebouw (behalve de ramen en het interieur, maar die zijn al klaar). Ik ben benieuwd of iemand het ziet!
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Station Schildwolde-Hellum
Een schoorsteen? Of stoken ze in het Noorden gewoon lekker hardcore zonder ventilatie?
Fan van Alpenbanen in N(m)
Re: Station Schildwolde-Hellum
Haha nee, bij aan het Woldjerspoor was het ouderwets onverwarmd pissen
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Moderator
- Berichten: 2147
- Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
- Locatie: Reading (UK)
Re: Station Schildwolde-Hellum
Geen wonder dat ze die lijn gesloten hebben, als de basis voorzieningen niet correct zijn
Fan van Alpenbanen in N(m)
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Station Schildwolde-Hellum
Je uit de jaren '30 (?) stammende gebouwtje moet nog worden gepimpt met hyper modern, state-of-the-art laser-cut houten schrootjes?
Het blijft er overigens geweldig uitzien! Succes!
Hoontje
Het blijft er overigens geweldig uitzien! Succes!
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Station Schildwolde-Hellum
Kom niet verder dan plaatjes van de andere kant van het gebouwtje...
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Station Schildwolde-Hellum
Helaasch, helaasch... Een beetje flauw, maar er mist nog zo'n mooi rond ornamentje op de punt van het dak. Dan is-ie echt helemaal af
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Kleinserie/Commercieel
- Berichten: 953
- Lid geworden op: 17 sep 2008 15:54
- Locatie: sliedrecht
Re: Station Schildwolde-Hellum
Hoi Jesse,
Holpijpen om gaatjes te ponsen misschien een idee.
zelf gebruik ik ze om rookkast deuren en wielkasten voor stoomloks te maken.
Welke maat dan sla ik ze even (wel hele maten vanaf 3 mm)
verder ziet het er weer goed uit ga zo doooooooooooooooor.
Groetjes,
Rob
Holpijpen om gaatjes te ponsen misschien een idee.
zelf gebruik ik ze om rookkast deuren en wielkasten voor stoomloks te maken.
Welke maat dan sla ik ze even (wel hele maten vanaf 3 mm)
verder ziet het er weer goed uit ga zo doooooooooooooooor.
Groetjes,
Rob
Bouwt modeltreinen van de NS
Re: Station Schildwolde-Hellum
Hey Rob dank voor je aanbod! 3 mm is alleen net iets te groot, ze moeten zo rond de 2 mm zijn. Ik denk denk dat ik in de rommelbak een geschikt gietraampje o.i.d. zoek waar ik plakjes van ga snijden. Moet lukken!
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Station Schildwolde-Hellum
Als ik het goed gezien heb missen er ook deurklinken, krukken of hoe je die dingen ook wil noemen. Volgens mij hadden ze toen nog geen drangers.
Verder petje af, de lat ligt wel erg hoog zo, maar wel leuk en bedankt voor het laten zien dat je op schaal N ook heeeeel ver kunt gaan.
Groeten,
Joop
Verder petje af, de lat ligt wel erg hoog zo, maar wel leuk en bedankt voor het laten zien dat je op schaal N ook heeeeel ver kunt gaan.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Station Schildwolde-Hellum
Dank je Joop! Klopt, dat die er niet op zitten. Eigenlijk was ik niet van plan ze er op te zetten (te klein) maar misschien is er best wat moois te maken van 0.3 mm draad. Zal het eens proberen!
Inmiddels al wel de regenpijpen op het hoofdgebouw gemaakt:
Inmiddels al wel de regenpijpen op het hoofdgebouw gemaakt:
met vriendelijke groet, Jesse
-
- Berichten: 1932
- Lid geworden op: 03 dec 2010 19:36
- Locatie: swifterbant
Re: Station Schildwolde-Hellum
Knap werk
Groeten Erik
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=5696
-
- Berichten: 1096
- Lid geworden op: 12 jan 2013 19:02
Re: Station Schildwolde-Hellum
Je kunt ook een stukje snoer nemen met gevlochten draad, zoiets als we al gebruiken voor het aansluiten van wissels, seinen etc. Trek daar één draadje uit en buig daar de kruk van. De maat 0.3 mm is te dik, de deurkruk wordt dan 4,8 cm doorsnede.Jesse schreef:Dank je Joop! Klopt, dat die er niet op zitten. Eigenlijk was ik niet van plan ze er op te zetten (te klein) maar misschien is er best wat moois te maken van 0.3 mm draad. Zal het eens proberen!
En anders een dun streepje verf.
Groeten,
Joop
Met vriendelijke groet,
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Joop
Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm
Re: Station Schildwolde-Hellum
Dag Joop,
Ik ben bang dat zo'n draadje wel erg kwetsbaar is: een tikje er tegenaan en de boel is verbogen. Vandaar dat ik voor zoiets eigenlijk niets dunner dan 0.3 mm verenstaal zou gebruiken. Bovendien heb ik geen boortje kleiner dan 0.3 mm. Maar je hebt inderdaad gelijk: 5 cm is veel te dik voor een deurkruk.
Ik vind dit soort dingen altijd lastig. Toch erop doen en daarbij 'valsspelen' met schaal of beter gewoon weglaten als je het toch niet 100% correct kunt doen...
Ik ben bang dat zo'n draadje wel erg kwetsbaar is: een tikje er tegenaan en de boel is verbogen. Vandaar dat ik voor zoiets eigenlijk niets dunner dan 0.3 mm verenstaal zou gebruiken. Bovendien heb ik geen boortje kleiner dan 0.3 mm. Maar je hebt inderdaad gelijk: 5 cm is veel te dik voor een deurkruk.
Ik vind dit soort dingen altijd lastig. Toch erop doen en daarbij 'valsspelen' met schaal of beter gewoon weglaten als je het toch niet 100% correct kunt doen...
met vriendelijke groet, Jesse
Re: Station Schildwolde-Hellum
Jesse,
Ik maak wel eens een deurknop door een gaatje van 0,5mm (maar 0,3 is beter) te boren en daar een stukje ijzerdraad, of verenstaal van dezelfde diameter doorheen te steken, zodat het aan de voorkant 0,5-0,6 mm uitsteekt. Met een klein beetje secondelijm zit het muurvast. Aan buitendeuren van stations zitten meestal geen haakse klinken, maar ronde, of ovalen knoppen. Zeker in die tijd.
Ook werden er in die tijd op deuren diagonale duwstangen aangebracht. Ook prima uit dun verenstaal van 0,3mm te maken.
Kijk voor voorbeelden maar hier:
http://www.degalanterie.nl/deurbeslag_p ... deurbeslag
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _-_RCE.jpg
Succes,
Ben
Ik maak wel eens een deurknop door een gaatje van 0,5mm (maar 0,3 is beter) te boren en daar een stukje ijzerdraad, of verenstaal van dezelfde diameter doorheen te steken, zodat het aan de voorkant 0,5-0,6 mm uitsteekt. Met een klein beetje secondelijm zit het muurvast. Aan buitendeuren van stations zitten meestal geen haakse klinken, maar ronde, of ovalen knoppen. Zeker in die tijd.
Ook werden er in die tijd op deuren diagonale duwstangen aangebracht. Ook prima uit dun verenstaal van 0,3mm te maken.
Kijk voor voorbeelden maar hier:
http://www.degalanterie.nl/deurbeslag_p ... deurbeslag
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... _-_RCE.jpg
Succes,
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Station Schildwolde-Hellum
kop van een niet al te grote spelt afknippen..?
voorlopig nog geen baan, want helaas geen baan..
Re: Station Schildwolde-Hellum
Raymond,
Dat heb ik voor de lol eens opgemeten. De kop van een heel klein speldje is 1,3 mm. Maal 160 is dat nog altijd 20,8cm. Een enorme deurknop dus. Volgens mij werd dat soort grote deurknoppen (rond of vierkant) in 1929 nog niet toegepast. En als ik zie hoe prachtig op schaal en gedetailleerd Jesse bouwt, dan zou ik het houden op een uitstekend puntje verenstaal van 0,3 mm. Je bekijkt de modellen altijd van een veel grotere afstand dan in werkelijkheid en daarom is de deurknop of klink ook in 1:1 op die afstand maar een puntje.
Ben
Dat heb ik voor de lol eens opgemeten. De kop van een heel klein speldje is 1,3 mm. Maal 160 is dat nog altijd 20,8cm. Een enorme deurknop dus. Volgens mij werd dat soort grote deurknoppen (rond of vierkant) in 1929 nog niet toegepast. En als ik zie hoe prachtig op schaal en gedetailleerd Jesse bouwt, dan zou ik het houden op een uitstekend puntje verenstaal van 0,3 mm. Je bekijkt de modellen altijd van een veel grotere afstand dan in werkelijkheid en daarom is de deurknop of klink ook in 1:1 op die afstand maar een puntje.
Ben
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
Re: Station Schildwolde-Hellum
Dank voor de input!
Ik heb er even wat foto's van de werkelijkheid bij gezocht. De stations aan het Woldjerspoor hadden deurkrukken, geen knoppen. En dan ook nog eens vrij kleine. Hier zie je zo'n originele deur. Zeker door de donkere kleur van de deurknop tegen de donkergroene achtergrond valt 'ie al bijna weg. Als we uitgaan van 2 cm dikte zou je in schaal uitkomen op 0.125 cm, en dan waarschijnlijk nog geen millimeter lang. Niet te doen!
En kijk maar eens hier. Zelfs als je helemaal inzoomt (en dan is het station dubbel zo groot als het model) zie je ze niet eens zitten. Voor een realistisch beeld van het station maakt het in feite dus niet uit of ze er zitten of niet. En omdat ze ook niet zonder concessies op schaal te maken zijn, denk ik dat ik er maar voor kies geen deurkrukken aan te brengen op het model.
Ik heb er even wat foto's van de werkelijkheid bij gezocht. De stations aan het Woldjerspoor hadden deurkrukken, geen knoppen. En dan ook nog eens vrij kleine. Hier zie je zo'n originele deur. Zeker door de donkere kleur van de deurknop tegen de donkergroene achtergrond valt 'ie al bijna weg. Als we uitgaan van 2 cm dikte zou je in schaal uitkomen op 0.125 cm, en dan waarschijnlijk nog geen millimeter lang. Niet te doen!
En kijk maar eens hier. Zelfs als je helemaal inzoomt (en dan is het station dubbel zo groot als het model) zie je ze niet eens zitten. Voor een realistisch beeld van het station maakt het in feite dus niet uit of ze er zitten of niet. En omdat ze ook niet zonder concessies op schaal te maken zijn, denk ik dat ik er maar voor kies geen deurkrukken aan te brengen op het model.
met vriendelijke groet, Jesse