Pagina 2 van 3

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 07 sep 2012 23:09
door jeepney
Hi Wouter, indrukwekkend tot zover, maar als ik je een tip mag geven, zeker nu je aangeeft wat dingen te willen gaan uitstallen: niet meer met een afkortzaag werken in dezelfde ruimte waar je treinspullen staan, want het stof en zaagsel komt dan op en in plekken waar je het echt niet wilt hebben. Het is misschien wat extra loopwerk maar probeer altijd het "vieze" werk buiten of in een schuur te doen, in ieder geval zo ver mogelijk weg van je treinbaan.

Henk

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 08 sep 2012 05:35
door dizkartes
Was ook niet meer van plan te zagen....... alles is gedaan... en wat ik misschien nog moet zagen, moet wel buiten... geen ruimte meer in de kamer.

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 08 sep 2012 23:27
door Krab
Gaat de goede kant uit Wouter ;)


mvg Sjaak

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 07:34
door dizkartes
Even wat meer bouw foto's:

Afbeelding

Deze foto geeft aan waarom deze hoogte:
Afbeelding

En gisteren ook maar de platen er op... hoewel sommige nog op maat gemaakt moeten worden... maar de voortgang is er wel.
Deze week is de onder kant dicht en kunnen we eerst de tekening uitleggen.. en dan railsje leggen.

Afbeelding

Afbeelding

En ook zoals belooft mijn kleine collectie... had het even neergezet, maar nu weer opgeborgen, want anders staat het 1 in de weg en 2 te veel stof. (hoewel ik niet meer in de kamer ga zagen)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik denk wel dat ik iets te veel aan huisjes heb, maar dat zie ik wel.

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 07:54
door Hookies
Je boekt in elk geval goede progressie. Jammer van die hoogte van 30 cm, want dat gaat je nog wel tegenstaan, hoe weinig draadjes je daar ook plant. Zonde dat sommige foto's uit de laatste reeks zo wazig zijn. Houd voor de leesbaarheid een witregel tussen de foto's (tipje van en voor de lezers).

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 08:33
door dizkartes
Balnco regeltje toegevoegd... op verzoek van en voor de lezers :)

En helaas de iphone was niet helemaal zichzelf bij het maken van de foto's...... heeft ook wel eens een offday.

Ik heb gekozen voor de 30 cm om verschillende redenen.
1. Genoeg ruimte om opslag onder te doen.
2. laag 2 gaat al weer 40 centimeter omhoog en de laag daar boven ook weer ongeveer 20. anders wordt het zo hoog dat ik er zelf niet meer goed bij zou kunnen.

Maar je hebt gelijk, de draadjes van de onderste laag ga ik met "plezier" aan brengen.........plat op mij rug.... hoewel de wisseldecoders en bezetmelders in het zicht komen op laag 1.
Special daar de ruimte voor gehouden.

Even snel uitgerekend...... 146 draadjes plus minus............. (NEEEEEEE ik wil niet......;))

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 08:56
door maarten
Je uitleg wat betreft de hoogte is helemaal duidelijk, prima. Desondanks zul je liggend op je rug weinig manoeuvreer-ruimte hebben voor je armen. Je kunt ook overwegen de bedrading 'bovengronds' aan te leggen. In een schaduwstation is dat niet zo'n probleem, daar bepaal je zelf de esthetica. ;)

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 09:15
door mdedeugd
dizkartes schreef:
Even snel uitgerekend...... 146 draadjes plus minus............. (NEEEEEEE ik wil niet......;))

Wouter gaat aan de draden :o

Constructief gezien snap ik het hele verhaal van dit ook, dank je voor je keurige uitleg. ;)

Die 146 draadjes, is dat inclusief/exclusief het analoog verhaal
straatverlichting
huisjes verlichting
stationsverlichting
Alle toeters und bellen so it say ;)

Martin de Deugd

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 11:55
door dizkartes
Nee dat worden de draadjes voor de onderlaag... wissel en baan aansturing (digitaal).. dus het valt best wel mee.... toch..;0

aan de bovenlaag wil ik nog laaaaaaang niet denken....:D

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 12:12
door mdedeugd
Hallo Wouter

O.k.
In elk geval heel veel sucses toegewenst, en plezier, das het belangrijkste :D
Ik blijf het lekker met veel plezier volgen, collega.

Oja welk thema/land ga je trouwens bouwen. :?:
Ik vermoed nederlands gezien de titel.


Martin de Deugd

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 15:24
door dizkartes
jij mag niet meer raden............

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 21:09
door Krab
Fijn weer een leuke mooie nederlandse baan erbij ;) :o


mvg Sjaak

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 09 sep 2012 21:32
door dizkartes
Voordeel is... van de locatie waar ik voor gekozen heb... dat er ook wat frans duits belgisch.. materiaal kan komen :)

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 12 sep 2012 05:59
door dizkartes
Weer een stukje voortgang.

Layout toch nog een beetje veranderd.
Vergeten her en der foto's te maken, maar de platen liggen er op, isolatie tegen te veel geluid ook.
En ook de layout ligt er op.... volgende stap de rails.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En ook is er al een beetje begin voor de helix, maar dat was een noodzakelijk feit om goed te plannen waar ie moest komen.

Afbeelding

Sta nu voor de vraag:
1. hoe de rails vast te gaan maken.
2. Zal ik deze ondergrond eerst nog zwart maken en zo ja, voor of nadat ik de rails heb uitgelegd (en vast gemaakt)

Maar de vaart zit er in ieder geval lekker in.... hopelijk binnenkort een stukje rails waar op te rijden valt.

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 12 sep 2012 19:36
door marco
Hoi wouter ik heb de rails in mijn schaduwstation vast geniet gaat goed en snel.
En de ondergrond heb ik juist wit geschilderd zodat je bij eventuele calamiteiten goed zicht hebt.

viewtopic.php?f=14&t=3911&start=10

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 12 sep 2012 20:15
door Krab
Bij mijn schaduwstation is het gewoon nog houtkleur .
En de rails ligt vast gespijkerd maar de manier van Marco is een makkelijkkere manier . :mrgreen:


mvg Sjaak

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 12 sep 2012 21:03
door dizkartes
het gewoon grijs laten is ook een optie ja......

En het vastleggen met spijkers of vastnieten zou toch juist weer de isolatie ongedaan maken?

Maar eens kijken of lijmen werkt....... houtlijm met water las ik ergens...

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 12 sep 2012 21:09
door Krab
Hoi met houtlijm word het ook een harde verbinding dan is boekbinderslijm nog soepelere verbinding .
Die heb ik namelijk in mijn helix gebruikt .


mvg Sjaak

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 12 sep 2012 21:21
door dizkartes
Bedankt voor de tip :)

nu even zoeken waar het te krijgen is....

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 13 sep 2012 14:42
door Krab
Hoi Wouter ,
gewoon pipo's dat soort hobby winkels :mrgreen:
Ook V & D Gouda of utrecht voor jou daar hebben ze het ook .



mvg Sjaak

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 07 okt 2012 22:04
door dizkartes
Okay,

weer tijd voor een update.

De rails ligt voor een gedeelte.. schaduwstation 1:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

En zo gaat ie er gevuld uit zien (nog wel even zonder de lokjes):
Afbeelding

En ook de electronica hiervoor is gereed:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 08 okt 2012 08:31
door dizkartes
SchaduwStation 1 is nu geheel aangesloten:
Afbeelding

Nu op naar SchaduwStation 2....
1. Rails vastleggen....
2. Wissels testen...
3. Draadjes trekken...
4. Draadjes aansluiten....

Pfff.. over een weekje of drie is laag 1 hopelijk af.. en kan ik test rijden.... over de gehele laag...

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 08 okt 2012 13:15
door Krab
Flink bezig geweest Wouter :o
En ja die draadjes he elke keer weer controleren of ze goed zijn . ;)

Kunnen mooie lengtes in het schaduwstation :mrgreen:



mvg Sjaak

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 08 okt 2012 16:56
door dizkartes
Ja.. ik weet het... ik heb een mooie multimeter.. om te kijken of er geen breuk in zit...
Tot nu toe geluk gehad :)

En ik blijf testen en testen en testen......

Zou niet op zoek willen gaan naar dat ene draadje dat het niet doet.....:lol:

Re: Ridderdijk

Geplaatst: 10 okt 2012 06:02
door dizkartes
Terwijl je bezig bent, kom je soms toch tot een beter inzicht.

Zo gaat het tweede schaduw station er toch net even anders uit zien:

Afbeelding

Hierdoor zijn de sporen wat langer en kan ik hier wat langere treinen kwijt.
Aangezien op laag 2 toch ook een schaduw station komt, gaan daar de "korte" treinen heen en op laag 1 de lange.