Pagina 2 van 2

Re: bezetmelding......

Geplaatst: 09 mei 2009 08:33
door Saraan
Hallo Bert,

dat middelste spoor hoeft geen bezetmelder. Je kan prima met de relatie van blokken alles definieren zoals het is, en je treinen zullen zonder probleem rondjes rijden, met het middelste spoor als doorrijspoor.

Maar als je een enkelvoudig bezetmelder toevoegt, kan je ervaring opdoen met een blok met 1 enkele melder, en hoe omgaanmet blokken korten dan de trein die het moet ontvangen. Dat lijkt me wel interessante en nuttige ervaring.

Maar nogmaals, noodzakelijk is het niet. Althans, dat is mijn mening...

groeten,

Re: bezetmelding......

Geplaatst: 09 mei 2009 08:38
door Rob Fongers
Bert,

De wissels zijn nog spanningsloos. Ik neem aan dat dit ook ongedetecteerd wordt

Grtz Rob

Re: bezetmelding......

Geplaatst: 09 mei 2009 10:26
door Hookies
Isolatielasje aan de verkeerde spoorstaaf gezet? Of gebeurt het ook in de andere bocht?

Mijn opmerking over het middelste spoor was niet bedoeld om te zeggen: er moet er één of misschien zelfs twee geplaatst worden. Ik wilde je alleen even laten denken over wat je aan het doen bent. Niet alles zo maar overnemen, maar zelf ook proberen na te denken over wat je aan het doen bent.

Mvg,
Martin

Re: bezetmelding......

Geplaatst: 09 mei 2009 14:12
door Wim Ros
verhoeks schreef:hallo,

heb nu alles aan gesloten en geeft de baan elke bij de bezetmeldpunten in de bochten(gele secties)
Kort-sluiting baan.
terwijl ze wel geisoleerd zijn, alle draadjes zijn gesoldeerd... :( :(

op de ondecteerde sectie's rijdt hij gewoon door totdat hij bij de bocht komt en pats .....kortsluiting
wat doe ik verkeerd..

groeten bert
Je sluit het niet goed aan. Dat is wat je niet goed doet. Je verwisseld de beide polen. In analoog gezegd de plus en de min.
http://people.zeelandnet.nl/rosoft/S88SD16Rail.JPG
Mvg
Wim.

Re: bezetmelding......

Geplaatst: 09 mei 2009 14:32
door shoven
Bert,

Kies 1 rail waar je de bezetmelder-draden aan vastmaakt. In gedetecteerde secties verbind je die rail met de bezetmelder (blauw op Wims tekening), in ongedetecteerde secties met de ene draad van het DCC signaal (via diode-schakeling, rood).
In deze rail plaats je de plastic raillasjes om geisoleerde secties te krijgen.
De andere rail kun je aan de andere draad van het DCC-signaal verbinden (bruin). In deze rail hoeven geen plastic raillasjes te komen. In theorie kun je daar met 1 verbinding met de rail toe (in de praktijk niet).
Het is belangrijk dat je consequent dezelfde railstaven gebruikt, anders krijg je kortsluiting.
Voor de rode en bruine verbindingen kun je makkelijk van je ringleiding aftappen.
Succes.