[Polar Express] kerstcirkelbaan poging 2

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Zaunkönigs Bahn

Re: Polar Express, kerstcirkelbaan poging 2

Bericht door Zaunkönigs Bahn »

Krab schreef:Ziet er goed uit Maarten ,je hebt leuke ouderwetse sloffen :mrgreen:
Ben benieuwd naar het vervolg ;)
mvg Sjaak
Moderne sloffen? :mrgreen:

Met vriendelijke groet,
Joop

Project Zaunkönigs Bahn, Duitse baan, Tijdperk IIb (DRG)
https://joopn.home.xs4all.nl/msb/indexn.htm

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Re: Polar Express, kerstcirkelbaan poging 2

Bericht door maarten »

Ai.. De boel hier ernstig verwaarloosd... :oops: Zal binnenkort de boel weer eens goed bijwerken, er is een onderstel gemaakt, koffersloten geplaatst op de module-overgangen en stappen gezet voor de servo-montage:

Vandaag eindelijk de tekening voor de servo-montage afgemaakt:
Afbeelding
Hier kijk je tegen de onderkant aan. Het idee is dat ik een kuil frees in het schuim onder de wissels waar ik de plaat dan in lijm. Aan de servo schroef ik de 2 paaltjes. Met een boutje door de paaltjes schroef ik dan de servo op het plaatje.

Meteen even een mailtje gestuurd naar een bevriende relatie op het werk en dit is het eerste resultaat op een zelfbouw 3D printer:
Afbeelding
Het plaatje is 4 x 4 cm, geprint in PLA. Resolutie boeit niet zo voor dit werk, ben benieuwd hoe en of ie bruikbaar is. Veel geld uitgeven bij Shapeways kan altijd nog. ;)

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Re: [Polar Express] kerstcirkelbaan poging 2

Bericht door maarten »

Zoals gezegd het een en ander gedaan de afgelopen maanden.

Ten eerste, koffersluitingen aangebracht op de module overgangen. Deze zorgen dat de modules netjes tegen elkaar aan blijven zitten.
Afbeelding

Ten tweede, een onderstel gemaakt voor het geheel. Deze levert een een mooi vlakke ondergrond voor de modules om op te staan. Omdat de modules zo'n afwijkende vorm hebben is het een uitdaging om de elektronica kwijt te kunnen. Daarvoor heb ik het onderstel dubbel uitgevoerd, dit levert niet alleen genoeg plek voor de elektronica maar zorgt ook voor extra stevigheid.

De buitendiameter van Polar Express is 1 meter 20 (even afgezien van de hoofdmodule, die heeft een 'uitsteeksel'). Eén plaat betontriplex van 122 bij 244 is dus voldoende. Bij de bouwmarkt meteen in 2 gelijke delen laten zagen, scheelt mij werk en is ook makkelijker te transporteren. Schoonvader gechartert om even met de aanhangwagen te rijden, 122 bij 122 past nog altijd niet in de auto. :oops:

Maar hoe krijg je het mooi rond gezaagd? Nou eigenlijk helemaal niet. Maar wel met de bovenfrees! Nu zijn er mooie cirkelhulpstukken te koop, maar die zijn a.) duur en b.) hebben een beperkte diameter. Bijna elke bovenfrees heeft in de zool een paar gaten met schroefdraad, dus hier mijn poor mans cirkelhulpstuk, een plankje mdf:
Afbeelding

Met een rechte 6mm frees in een paar gangen krijg je dit:
Afbeelding

En uiteindelijk dit:
Afbeelding

Voor het bouwen (en voor eventuele beurzen) is het handig als ie op 'op hoogte' is. Even passen:
Afbeelding

En als we toch bezig zijn frezen we ook meteen de bovenkant van de fries uit. Dat is het voorlopige plan, misschien dat dat nog verandert. RonaldB kwam met de suggestie om in plaats van een houten plaat strak gespannen zwart doek te nemen. Spreekt mij ook wel aan omdat het gewicht bespaart. Maar verlichting moet ook opgehangen worden dus daar gaat nog wat denkwerk in zitten.
Afbeelding

Uiteraard gaat er wel eens wat mis dus ook deze keer. Freesje gebroken, spontaan want weinig tot geen druk uitgeoefend.
Afbeelding

Tussenschotten op maat gezaagd en even passen. Tussen deze schotten komt de benodigde elektronica.
Afbeelding

En dat is één:
Afbeelding

De gaten voorboren voor de schotten door de platen op elkaar te leggen. Dremel in het statief maakt een mooie verplaatsbare lichtgewicht kolomboor. Hiermee weet ik zeker dat de gaten recht geboord worden.
Afbeelding

En dit is dan het eindresultaat. Het gat in het midden is bewust zodat ik er van onder af 'in' kan komen om stekkers te kunnen verbinden. Tevens is het dan makkelijker om de modules aan elkaar te zetten op het onderstel. Het onderstel krijgt tzt een rok welke ik vast ga zetten met klittenband.
Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Gaaf! Mega strak werk, maarten!leuk gevonden ook van die koffersluitingen. Trek je de modules dan als het ware wat meer tegen elkaar aan?

Grtz J

Afbeelding

RonaldB

Bericht door RonaldB »

Zin gekregen na Eurospoor ..??????
Lekker bezig op vertrouwd hoog niveau.

groetjes Ronald

Diorama's:"Try-Out", "Das Zöllnerhaus am Fluss" , "Winter im Tal"..en nu de Bierbrouwerij scenery..scenery...hmm.!!

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

@Jeroen: inderdaad, ik heb ze gemonteerd met een heel klein beetje voorspanning. Nu zitten ze altijd gegarandeerd strak tegen elkaar. Omdat het de kopse kant van het hout is ook nog een druppeltje houtlijm aan de schroeven gedaan.

@Ronald: nou eigenlijk dateert dit nog van vóór Eurospoor. Maar zo'n beurs motiveert inderdaad ook wel om wat te doen. ;)

Groeten,
Maarten

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Fijn je weer terug aan het hobbyen te zien Maarten

Mvg,
Ad & Geordie

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Traibergen

Bericht door Traibergen »

Gelukkig word er nog iets gedaan.
Ik vrees wel dat je kerst niet gaat redden.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Waar baseer je die voorspelling op, señor Traibergen?

Afbeelding

spoor65

Bericht door spoor65 »

:P

(oorspronkelijk bericht verwijderd, omdat ik van cyberpesten werd beticht door de betreffende schrijver van een eerder bericht, al was mijn bericht uitsluitend als een grappige woordspeling bedoeld, deze toch maar weggehaald en besloten maar niet meer te reageren op welk bericht dan ook van deze persoon)

mvg

Freddy
Laatst gewijzigd door spoor65 op 06 nov 2013 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Tuurlijk ga ik kerst halen let maar eens op! Als het niet deze is, dan wel de volgende en anders die van het jaar daar op wel. :mrgreen: Maar zonder gein, ik voel geen druk, doe het lekker op het gemakje. Moet nog veel (nieuwe) dingen uitzoeken en bedenken hoe ik eea ga oplossen.

Dus.. stay tuned! ;)

Groeten,
Maarten

The Railroader

Bericht door The Railroader »

Dat is de juiste insteek. Als er druk achter zit is het niet leuk meer. Het moet een leuke hobby blijven. Kerst is bovendien nog een eindje weg.

Fred The Railroader

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Even correctie, de 3d print van de servo-houder is niet in PLA geprint maar in ABS. ;)

Voortschrijdend inzicht heeft mij geleerd dat ik toch een behoorlijke oppervlakte heb te vullen. :? :oops: Geïnspireerd geraakt door een ander mooi baantje ben ik eens wat gaan kijken op internet en heb wat leuke ideeën en foto's opgedaan. De haven moet wat uitgebreider en 'rommeliger' (lees: veel voller) worden dan ik dacht. Dat betekent: veel meer gebouwen, en mogelijk een kleine aanpassing/uitbreiding aan het spoor.

Omdat ik dus slecht in inschatten/visualiseren ben Sketchup maar eens opgestart. Dit is het eerste gebouw wat ik heb getekend wat ik wil gaan bouwen. Als idee gebaseerd op een lasercut-kit genaamd Waterfront Willy's. Maar voor $53 wil ik het toch eerst proberen te scratch-builden. Zoals gezegd moet het behoorlijk 'vol' worden dus kopen wordt dan gewoon te kostbaar. Een schets als basis:

Afbeelding

Groeten,
Maarten

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Tjonge, lang niets gebeurd hier.. :oops:

Nu de kerst weer achter ons ligt ga ik maar eens verder aan dit meer-jaren project. Doel: opschieten! Klinkt leuk maar er zijn nog wat hobbels waar ik tegen aan hik. Een daarvan is dat ik maar heel weinig ruimte heb voor de wisselaandrijving mbv servo's. De schuimlaag is 4 cm dik en daar moet alles in blijven. Maar bij Marco een soort van alternatieve constructie gezien en die wil ik gaan uitproberen op een proefstukje.

Mocht dat lukken dan wil ik proberen alle rails te hebben liggen zodat er wat kan rijden. Werkt dat (op tijd) dan moet ie mee naar de open dagen van onze club (Baroniespoor) eind maart.

Stay tuned... 8-)

Groeten,
Maarten

shoven

Bericht door shoven »

Dus op tijd voor kerst 2023? :mrgreen:

Nee geintje, lekker dat je weet aan de gang gaat, ga vooral door.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Kerst 2023 zou wel binnen de mogelijkheden moeten liggen Steven! :lol:

Stap1: werkbank opruimen, check! 8-)

Maar toen werd het vervelend, in november ergens ook al eens opgeruimd. Nu kon ik nergens meer mijn servootjes vinden! te goed opgeruimd blijkbaar. Vanavond de zolder nog maar eens afgezocht en uiteindelijk gelukkig weer gevonden. Zonde van de tijd natuurlijk, heeft me wel meer dan een uur gekost. :evil: Van de zonnige kant gezien, ik weet nu weer wat ik zo'n beetje heb aan spulletjes. :roll:

Anyway, hoe de servo's te monteren? De oplossing die ik eerst had bedacht, vond ik bij nader inzien toch te ver gezocht. Over-engineered zeg maar. :mrgreen: Vanavond een nieuw ontwerp gemaakt. Het is een inklem-ding geworden. Beugeltje vastzetten en servo er in klikken.

Afbeelding

Nu nog een klein beetje aanpassen omdat shapeways zit te mekkeren over te dunne muurtjes. En wel de taps toelopende puntjes zouden een probleem op kunnen leveren. :roll: Boeien..

Groeten,
Maarten

shoven

Bericht door shoven »

Hee dat is interessant Maarten. Meestal zit ik te klooien met aluminium hoekprofielen en dat soort zooi, dit is mogelijk een alternatief. Blijf het volgen...

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

En de postbode bracht..

Afbeelding

Afbeelding

Voor een eerste proto is de passing niet slecht! Het beugeltje houdt de servo ook goed vast, prima voor wisselaandrijving oid. Eens kijken wat ie doet als ik hem vastschroef, zo zonder ondergrond buigt ie iets te veel open waardoor hij net niet helemaal lekker vast zit. Wellicht verbetert dat als ik hem wel vastschroef, en anders even wat aanpassen. ;)

Groeten,
Maarten

shoven

Bericht door shoven »

Nice.
Gebruik je de schroefgaten van de servo helemaal niet? En hij blijft ook ondersteboven goed zitten?

Steven

>>> Filmpjes van de baan

FidOo

Bericht door FidOo »

Ben ook erg benieuwd! Vooral naar de kosten!

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

shoven

Bericht door shoven »

FidOo schreef:Vooral naar de kosten!
Hollander. :mrgreen:

Steven

>>> Filmpjes van de baan

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Hey, dat is toch wel gaaf. Goed bedacht!

Zelf gebruik ik inderdaad ook de alu-profielen....moet zeggen dat het ook wel goed werkt, maar als dit een beetje goedkoop is koop ik er meteen een stuk of 20.

J.

Afbeelding

BenQ

Bericht door BenQ »

Maarten heeft mij verteld na een vraag op 9mm-spoor dat deze ongeveer < € 5,00 zouden gaan kosten.
Hij laat deze maken omdat ze weinig ruimte innemen.
Een alu prof is goedkoper maar vraagt wat werk.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
maarten
Moderator

Bericht door maarten »

Ben heeft gelijk, commercieel is dit beugeltje niet zo interessant. Maar dat is ook niet de reden geweest om het te maken. Ik moet in een 4 cm dikke plaat XPS servo-aandrijving plaatsen dus dat wordt sowieso infrezen. Die servo's moeten wel vastzitten en eventueel (bij een defect) zonder hak en breekwerk vervangen kunnen worden. Dat vraagt om een speciale montage, een (veel goedkoper) metalen beugeltje inschroeven is dus een no-go. Dit beugeltje wil ik in het gefreesde gat lijmen met 2-componentenlijm, servo er in klikken, klaar.

De servo zit geklemd (geklikt) in de houder en zit lekker stabiel en spelingsvrij. Hij zit dus vast zonder schroeven. Hij kan in elke positie gemonteerd worden, ook ondersteboven zoals ie bij mij moet gaan komen. ;)

Ik ga nog een paar dingetjes aanpassen en dan is ie wat mij betreft klaar voor productie. Hij is 'geprint' in SWF (strong, white & flexible), wat de levensduur is, geen idee, ik hoop heel lang. :mrgreen:

Groeten,
Maarten

Schachbrett

Bericht door Schachbrett »

Hallo Maarten,

Dat ziet er prima en degelijk uit!
Het zou wel een oplossing zijn om van dat gepiel af te zijn met monteren.

Gr Chris

Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie