Pagina 2 van 2

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 18:27
door mdedeugd
Hallo Ontspoord.

Ben zelf nooit zo met baanplannen in de weer geweest. :oops:
Maar ik mag wel zeggen, vindt dit toch best wel heel erg mooi worden.
Blijf je lekker zo mee volgen.

Martin de Deugd

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 18:55
door Ontspoord
mdedeugd schreef:Hallo Ontspoord.

Ben zelf nooit zo met baanplannen in de weer geweest. :oops:
Maar ik mag wel zeggen, vindt dit toch best wel heel erg mooi worden.
Blijf je lekker zo mee volgen.

Martin de Deugd
Thnx!!!

Leuk om te lezen :D

Ik ga vanvond hopelijk een eerste impressie van de bovenbouw plaatsen. Die ben ik nu aan het tekenen.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 20:05
door Hookies
Het maakt eigenlijk weinig verschil Ontspoord (heb je geen echte naam?). Je kunt wel zeggen dat groen lager ligt en al kan stijgen, wat juist is, maar je zit altijd met een kruising tussen het rode en het groene spoor. Al leg je het groene spoor hier 3 cm lager, dan nog heb je voor het rode spoor maar 94 cm om over het groene spoor heen te komen en dan stijg je met moeite 3 cm, wat te weinig is. Kun je de helix niet wat ruimer opzetten. Dus bovenaan een rechte breder maken, ruimere bochten (radius) nemen. Dan kun je misschien al wel een eind komen.

Of je haalt die wissel van groen naar rood weg, want die leek me funcitoneel om van de opstelsporen naar de blauwe sporen te komen. En maak dan ter hoogte van de kruising van het rode met het groene spoor een wissel van groen naar blauw. Dan kun je je stijging al een stuk groter maken.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 20:20
door Ontspoord
Het is Marco :D

En ik ben het niet helemaal met je eens. Wanneer je het groene stuk neemt wat recht onder de door jou beschreven wissel neemt. Als dat al lager ligt en je tot aan die wissel een stuk stijgt, dan heb je dat toch al aan winst?

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 22:24
door mdedeugd
Ontspoord schreef: 1 De woning waar ik dit geheel ga bouwen moet ik nog kopen
Hallo Marco. ;)

Ben je er dan al van overtuigt dat jou baanplan strakjes ook ruimte krijgt die je nu al denkt te hebben. :mrgreen:
Maar dus nog helemaal nog niet in bezit hebt?
De meeste reserveren altijd eerst een stukje ruimte, waar we iets willen gaan bouwen.
Alvoor er plannen komen.
Broodbakker je vergeet je deeg :oops: ;)

Martin de Deugd

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 22:32
door Ontspoord
mdedeugd schreef:
Ontspoord schreef: 1 De woning waar ik dit geheel ga bouwen moet ik nog kopen
Hallo Marco. ;)

Ben je er dan al van overtuigt dat jou baanplan strakjes ook ruimte krijgt die je nu al denkt te hebben. :mrgreen:
Ja Martin daar ben ik zeker van overtuigd

Het voordeel wat ik heb... mn vriendin vind het net zo leuk als ik. Zij is meer van de scenery en ik meer de techniek en het plan. Ze gaat ook graag mee naar de beurzen.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 22:45
door Detlev
Ontspoord schreef:Het is Marco :D

En ik ben het niet helemaal met je eens. Wanneer je het groene stuk neemt wat recht onder de door jou beschreven wissel neemt. Als dat al lager ligt en je tot aan die wissel een stuk stijgt, dan heb je dat toch al aan winst?
Als het rode stuk inderdaad 94 cm is dan heb je op het groene stuk ook zeker een 80cm om te stijgen, rekening houdend met een horizontaal liggende wissel. Dan heb je dus 174 cm voor 5cm hoogteverschil. Lijkt me net genoeg.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 23 dec 2012 23:10
door Hookies
Marco,

Als je naar het eind van het rode spoor gaat, tel dan eens de lengte die je aan rails hebt tot je in het groene spoor ter hoogte van het rode eindpunt weer terug bent. Beetje lelijke zin, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Ik weet niet of je met bovenleiding en uitgeklapte panto's wilt gaan rijden, maar dan heb je toch al gauw een lengte van 1.85 meter nodig. Kom je daaraan, dan moet het te doen zijn, maar test dat zo veel mogelijk met al je locs.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 24 dec 2012 10:40
door Ontspoord
Hookies schreef:Marco,

Als je naar het eind van het rode spoor gaat, tel dan eens de lengte die je aan rails hebt tot je in het groene spoor ter hoogte van het rode eindpunt weer terug bent. Beetje lelijke zin, maar ik denk dat je wel snapt wat ik bedoel. Ik weet niet of je met bovenleiding en uitgeklapte panto's wilt gaan rijden, maar dan heb je toch al gauw een lengte van 1.85 meter nodig. Kom je daaraan, dan moet het te doen zijn, maar test dat zo veel mogelijk met al je locs.
Het Hookies,

Ik kom aan ongeveer 1.81 MOet ook lukken toch?>

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 24 dec 2012 13:07
door Detlev
Dan moet je met 3% zeker 5,43 cm kunnen stijgen.

edit: Ik zie dat er een wissel in zit. Die wil je horizontaal houden, dus wordt het iets minder, maar 5cm moet zeker lukken.

Re: Eerste baanplan - Nederlands havengebied periode V / VI

Geplaatst: 09 apr 2015 12:43
door Ontspoord
Zooo weer een paar jaar verder :oops:

Inmiddels ligt er nog geen spoortje op de baan, maar is wel een mooi huis op het oog (met uiteraard een ruimte voor een spoorbaan).

Het idee is nog steeds om een containerterminal te maken. Echter gaat deze nu ook werken. Er komen in totaal 6 portaal kranen te rijden.

* Twee kade portaal kranen hiervan zullen gaan dienen voor een groot containerschip te laden/lossen, de derde portaalkraan zal een binnenvaartschip gaan laden/lossen.

* Dan komen er 2 portaal kranen die de AGV's (automated guided vehicles) zullen gaan laden/lossen die van/naar de kade kranen rijden. En deze kranen zullen ook het spoor gaan laden/lossen

* De laatste kraan zal ook AGV's kunnen laden/lossen in een zijstuk van de terminal waar de langere termijn containers zullen staan.

Langs de twee portaal kranen zullen 2 sporen komen waar laden/lossen kan plaatsvinden en daarnaast nog twee passerende sporen voor overig treinverkeer dat niet bij de terminal hoeft te zijn. Op de terminal zal ook een loods komen waar de AGV's voor 'onderhoud' naar binnen kunnen rijden, waar ze vervolgens naar een schaduwstuk kunnen rijden om daar in een laadstation te rijden.

In eerste instantie zal ik mij gaan richten op het bouwen van de portaalkranen en de AGV's, zodat ik het ontwerp van de baan nog kan aanpassen als deze al klaar zijn.