Pagina 2 van 4

Re: N Baan PS

Geplaatst: 03 jan 2014 21:57
door bob vermeulen
Dat ziet erg professioneel uit ;)
Alles netjes genummerd en ordentelijk aangesloten
Waar komen die servo montage beugeltjes vandaan (had even terug moeten lezen dan wist ik het :oops: )
wat zijn dat voor groene "blokjes"?

Mvrg Bob

Re: N Baan PS

Geplaatst: 03 jan 2014 23:29
door Ad_M
Strakke bak, daar mag een elektrieker jaloers op zijn 8-)
[Jaloers]Wat een mooie lengte aan wisselstraat[/Jaloers]

Mvg,
Ad

Re: N Baan PS

Geplaatst: 04 jan 2014 09:13
door Jeroen
Aha, OK! Ik ben weer wakker nu. Ziet er goed uit zeg. Mooi strak gelegde sporen. En wat een electronica weer.

Even teruggelezen ook weer. Die tip van dat alu-hoekprofiel vind ik wel een goeie. Ik heb er nu zo eentje hier liggen om de flexen mee recht te leggen, maar ik vrees dat die eerdaagse geofferd wordt als servo-montagebeugel. Goeie tip, Steef!

J.

Re: N Baan PS

Geplaatst: 04 jan 2014 13:46
door Peter
Thanks allen!

@Bob, de servo beugels zijn die van PiCommIT, bevallen uitstekend.
Je bedoeld deze groene blokjes?

Afbeelding

Dit zijn de relais printjes voor de wisselpuntschakeling (of hoe je het ook noemen wilt :D).

Inderdaad alles netjes genummerd en gedocumenteerd. Als je dat nu niet doet dan krijg je er later echt wel spijt van. Hieronder wat voorbeelden van de documentatie die ik aangelegd heb.

Wisslstraten documentatie:

Afbeelding

OC32 aansluitingen incl. iTrain nummering:

Afbeelding

Tekening van gaatjes bord print t.b.v. relais wisselstraten:

Afbeelding

Hier gebruik ik het programma "Diylc" voor. Erg handig als je met gaatjes print werkt! Ook nog gratis. Zie de volgende url: https://code.google.com/p/diy-layout-creator/.

Tevens een gedeelte als test van ballast voorzien, ben er nog niet uit of het dit gaat worden. Wat vinden jullie ervan?

Afbeelding

Afbeelding

Nu weer even een paar wisselstraten in iTrain programmeren en testen :lol:

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 04 jan 2014 21:21
door Jeroen
Woooooow, alles nog documenteren! Ik kom niet verder dan een paar ontwerpschetjes op papier en die worden het dan ook. Misschien toch even de boel een beetje bekijken. Nu het nog kan.

Je sporen liggen er keurig bij, en die ballast (die je nog wil verouderen?) ziet er goed uit. Ga je nog seinen op de baan plaatsen? Dan vrees ik dat die er niet meer tussen passen.......heb je hier nog naar gekeken?

Re: N Baan PS

Geplaatst: 04 jan 2014 22:29
door pp4trains
Zo ook dat heb je netjes voor elkaar.

Vast van plan om dat ook te gaan doen... :?

Groeten,
Patrick

Re: N Baan PS

Geplaatst: 05 jan 2014 13:37
door Peter
@Jeroen, seinen gaan er inderdaad komen, maar ik ga ze niet overal plaatsen denk ik. Moet ik nog eens bekijken.

@Patrick, liep al vrij snel er tegen aan dat ik niet wist welke wissel door welke OC32 bestuurd werd, toen heb ik besloten om het allemaal maar goed op papier te zetten. Kost even tijd maar achteraf heb ik er al veel aangehad.

Ben jij ook nog aan het bouwen?

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 05 jan 2014 17:36
door pp4trains
Ik ben idd weer aan het bouwen, zal binnenkort weer een bouwdraadje starten.

Groeten,
Patrick

Re: N Baan PS

Geplaatst: 06 jan 2014 11:27
door FidOo
Das een knap staaltje aansluitwerk. Netjes en geordend hoor! Ik zie dat je 2x een OC32 per 32 wissels gebruikt, ik neem aan 16 servo's en 16 relais per OC32?!

Re: N Baan PS

Geplaatst: 06 jan 2014 11:43
door Peter
Thanks Joost.

Inderdaad, 16 servo's en 16 relais per OC32, gemiddeld gezien dan. Stuur ook de relais voor de wisselstraten met de OC32 aan.

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 06 jan 2014 20:40
door shoven
Peter schreef: Je bedoeld deze groene blokjes?

Afbeelding

Dit zijn de relais printjes voor de wisselpuntschakeling (of hoe je het ook noemen wilt :D).
Mooi man. Hoe zit dat precies in elkaar qua aansluitingen? Heb je een schema daarvan?

Je wisselstraat is echt puntgaaf, die ga ik onthouden.

Re: N Baan PS

Geplaatst: 24 jan 2014 09:07
door Peter
Inmiddels aan de helix aan het bouwen, zal binnenkort een paar foto's plaatsen.

Tevens bracht de postbode gisteren twee pakketjes :

Afbeelding

Afbeelding

Stuurstand van Bisschop Modelbouw, 1200 ACTS uitvoering door Jos gespoten. Beiden erg mooi en een welkome aanvulling.

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 24 jan 2014 12:40
door richard7877
Mooie aanwinsten Peter!
Je baan volg ik ook met veel belangstelling.

Groeten Richard

Re: N Baan PS

Geplaatst: 24 jan 2014 15:24
door Peter
@Richard, zeker mooie aanwinsten. Bedankt voor je interesse.

Zoals belooft een paar foto's van de helix in wording:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

De helix is 1 bij 3 meter. Een ronde is circa 4 meter. Op die 4 meter wordt 8 cm gedaald. Schaduwstation komt zo'n 30 cm onder de baan te liggen.

Op de laatste foto is de plaats van de helix te zien. Links achter. Spoor komt van de rechterzijde en gaat vervolgens de helix in. Over hoe dat gedeelte uit gaat zien moet ik nog een goed nadenken. Ik zal t.z.t. foto's van het geheel plaatsen.

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 24 jan 2014 18:59
door pp4trains
Dat wordt een flinke spiraal.
Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien.
Daar ben je wel een tm-h aan kwijt denk ik.

Groeten,
Patrick

Re: N Baan PS

Geplaatst: 24 jan 2014 19:21
door Peter
Hey Patrick, zal inderdaad een TM-H aan op gaan verwacht ik. Blokken worden dan 4 meter.

Ik heb de ruimte en wilde het stijgingspercentage niet te gek maken, wil wel met mooie lange treinen kunnen rijden natuurlijk :-)

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 10:51
door Peter
Even een korte update.

De helix is gemaakt, en staat op zijn plaats. Testrijden zal nog even moeten wachten, wil eerst bekijken hoe ik het baanverloop naar de helix ga laten verlopen.

Enkele foto's, zijn jullie toch gek op?!

Helix in aanbouw:

Afbeelding

Helix op zijn plaats:

Afbeelding

Ja, daar vanuit de verte moet het geheel aansloten gaan worden... (circa 2,5 - 3 meter):

Afbeelding

Ik zal later vandaag het baanplan gedeelte posten richting de helix, ben er nog niet helemaal uit hoe ik het geheel richting de helix ga laten verlopen :?

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 11:47
door Ad_M
Een dikke fly-over :lol:

Zo ver de foto niet vertekend ga jij onder de 3,5% stijging met gemak halen
Ik zou in dit geval voorstellen hem langzaam laten verzinken in een tunnelbuis (Zo'n mooie betonbak)
Ben benieuwd naar je post Peter

Mvg,
Ad

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 13:58
door Maurits71
een mooie lange parade baan met een flauw bochtje erin :)

Afbeelding

;)

M.

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 14:03
door Peter
Yep, zoiets ben ik aan het denken. Zullen waarschijnlijk 4 sporen gaan worden. Ben druk aan het tekenen :)

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 14:19
door Maurits71
ooooooow machtig, ik kon er net geen 4 kwijt zoals je ziet :D :D

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 16:43
door pp4trains
Die helix is machtig geworden.
Idd niet te moeilijk. Niet te recht.

Mooi stukje paradebaan erin en knorren met die hap

Groeten,
Patrick

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 20:32
door spoor65
:) En al weer z'n strak stukje werk,
Ook deze baan in opbouw beloofd wat voor de toekomst.

En een erg mooie helix, met een geheel eigen frame in het midden.
Je hebt zo te zien, elke wending vastgemaakt aan de poten van het frame d.m.v. Blokjes hout?

De constructie is helaas niet helemaal duidelijk te zien op de foto`s, maar oogt stevig, ben dus wel benieuwd naar wat meer foto`s van de constructie.

mvg

Freddy

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 20:54
door Peter
Zoals eerder aangegeven. Vandaag druk aan het plannen en tekenen geweest. Ik denk dat het ongeveer het volgende gaat worden (ik hoop dat de uitleg te volgen is.... :roll:).

Stationsgedeelte (grotendeels gereed), hoogte circa 11 cm ten opzichte van het frame:

Afbeelding

Vervolgens rechts omlaag richting helix en keerlus. De bocht aan de rechterzijde daalt van circa 11 cm naar zo'n 4,5 cm. Deze bocht ligt uit het zicht en eindigt in een tunnel. In diezelfde tunnel splits het spoor zich van 2 sporen naar 4 sporen. Deze 4 sporen dalen verder richting de helix/keerlus tot zo'n 2 cm ten opzichte van het frame. De keerlus is op zo'n 2 cm ten opzichte van het frame geplaatst. Lager was helaas niet mogelijk, dit daar het spoor aan de linkerzijde van het station richting de keerlus dan te stijl zou worden (ik probeer alles onder 2 graden te houden, liefst minder):

Afbeelding

En nog een plaatje van het totaal:

Afbeelding

Aan de linkerzijde zal een industrieterrein verrijzen, rechts komt een mooi lok depot. Maar de bouw hiervan zal nog wel even op zich laten wachten. Eerst bovenstaand bouwen en zorgen dat de treinen van/naar het schaduwstation kunnen. Dan het geheel gaan aankleden, wil voorkomen dat ik dadelijk alleen een kaal geraamte heb staan zonder scenery.... Scenery zie ik best een beetje tegenop, maar ga het gewoon proberen allemaal leuk aan te kleden. Het schaduwstation is overigens al grotendeels gereed, zal nog iets verbouwd moeten worden, maar zal geen dagen werk in gaan zitten, hoop ik :?

@Freddy, constructie van de helix is inderdaad stevig. In principe heb ik gewoon het binnenstuk van de baan gebruikt om dit te bouwen.
Tevens ervoor gezorgd dat mocht een trein ontsporen deze niet op de vloer belandt. Aan de binnenzijde moet ik de "vangrails" nog monteren :)
Ik zal in het weekeinde proberen wat detail foto's van de helix te maken.

Wat vinden jullie van deze plannen? Ik hoor het graag ;)

Grtz.
Peter

Re: N Baan PS

Geplaatst: 07 feb 2014 21:04
door Maurits71
heel strak.

enig van 2 naar 4 sporen onder de berg, zorg ervoor dat je wel ten alle tijden bij die wissels kan, raad eens hoe ik dat weet ;)