NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Class08
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
top man, zou niet misstaan op Highbury Fields
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Good job, joh
Euhh....seriematig te doen
Euhh....seriematig te doen
Groet van Frank
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Vakwerk Fred!!!!
Ik kijk uit naar je filmpje
Mvg,
Ad
Ik kijk uit naar je filmpje
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ziet er strak uit Fred. Hij is zeker goed gelukt
Grz, Mike
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Onze vereniging: www.delftsemodelbouwvereniging.nl
Mijn zelfbouw locomotieven, wagons en rijtuigen: Klik hier
Mijn station (nog nader te bepalen naam):Klik hier
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Dank, dank voor de complimenten, hier is nog een kort Youtube filmpje van de Hippel in actie op mijn testbaan:
http://youtu.be/I3gs6TGow1E
Enjoy!
Fred
http://youtu.be/I3gs6TGow1E
Enjoy!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Gaaf ding Fred! Ik ga me ook aan een ombouw wagen, de onderdeeltjes zijn al besteld. Nu nog een groene Class 08 ergens voor een leuk prijsje op de kop zien te tikken.
met vriendelijke groet, Jesse
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ik heb die van mij bij e-Hattons besteld, inclusief verzendkosten (er komen geen douanekosten meer bij) voor GBP 61,50 ~ Eur 72,00
http://www.ehattons.com/38728/Graham_Fa ... etail.aspx
Succes met bouwen! (en foto's op het forum graag )
Fred
http://www.ehattons.com/38728/Graham_Fa ... etail.aspx
Succes met bouwen! (en foto's op het forum graag )
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ik heb de volgende vraag van Bas gekregen:
"...Ik vroeg me af of het niet mogelijk zou zijn om 0402 smd ledjs in de lantaarntjes te plaatsen, hoef je in principe alleen maar de lak draadjes door de kap te boren..... iemand heeft geloof ik een aki met ruimte voor smd ledjes getekend hier op het forum... Als je dat zou willen doen, heel graag, lijkt me een grote uitdaging, maar wel iets om te proberen...
Ik heb de afmetingen van de 0402 LEDs gechecked en dat zou eigenlijk mogelijk moeten zijn qua afmetingen van de LEDs (lxbxh = 1mmx0,5mmx0,2mm), het doorvoeren en aansluiten van de draadjes zal misschien wat moelijker zijn maar niet onmogelijk.
Daarom heb ik een 2e setje op Shapeways gezet (nu dus beschikbaar) aangepast voor de 0402 LEDs. De accukasten en het zwaailicht zijn ongewijzigd gebleven. De originele set met dichte seinen staat dus ook nog steeds op Shapeways. Ik ben benieuwd naar de eerste die de NS Hippel met LEDs kan uitrusten, foto's graag, Suc6!
Fred
"...Ik vroeg me af of het niet mogelijk zou zijn om 0402 smd ledjs in de lantaarntjes te plaatsen, hoef je in principe alleen maar de lak draadjes door de kap te boren..... iemand heeft geloof ik een aki met ruimte voor smd ledjes getekend hier op het forum... Als je dat zou willen doen, heel graag, lijkt me een grote uitdaging, maar wel iets om te proberen...
Ik heb de afmetingen van de 0402 LEDs gechecked en dat zou eigenlijk mogelijk moeten zijn qua afmetingen van de LEDs (lxbxh = 1mmx0,5mmx0,2mm), het doorvoeren en aansluiten van de draadjes zal misschien wat moelijker zijn maar niet onmogelijk.
Daarom heb ik een 2e setje op Shapeways gezet (nu dus beschikbaar) aangepast voor de 0402 LEDs. De accukasten en het zwaailicht zijn ongewijzigd gebleven. De originele set met dichte seinen staat dus ook nog steeds op Shapeways. Ik ben benieuwd naar de eerste die de NS Hippel met LEDs kan uitrusten, foto's graag, Suc6!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Wil niet eigenwijs zijn, maar ik heb ooit de info gehad dat de leds 0,45 mm hoog zijn. Ook is het verstandig om ivm printonnauwkeurigheid en dat de leds niet altijd exact even groot zijn - toch iets van speling aan te houden.3dbuildr schreef:(lxbxh = 1mmx0,5mmx0,2mm)
(tweede pagina in deze pdf vind je meer info: http://www.produktinfo.conrad.com/daten ... 1P2_3T.pdf)
mvg Bouwe
Het is (voorlopig) mooi geweest, mijn modellen zijn, op een paar na, niet meer verkijgbaar bij Mijn shop bij Shapeways
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
@Bouwe,
bedankt! ik ben verder gaan zoeken en vind inderdaad verschillende hoogtes voor 0402 LEDs. ik vind 0,2mm terug, maar ik vind ook 0,45mm... Dus eerst even zeker stellen dat alle maten 0402 erin passen. (ik dacht dat 0402 gestandaardiseerd was? )
(Ik heb al rekening gehouden met printtoleranties in het ontwerp, maar da's geen 0,25mm...)
Fred
bedankt! ik ben verder gaan zoeken en vind inderdaad verschillende hoogtes voor 0402 LEDs. ik vind 0,2mm terug, maar ik vind ook 0,45mm... Dus eerst even zeker stellen dat alle maten 0402 erin passen. (ik dacht dat 0402 gestandaardiseerd was? )
(Ik heb al rekening gehouden met printtoleranties in het ontwerp, maar da's geen 0,25mm...)
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Net een mailtje in de inbox van een fraaie aanbieding bij eHattons: deze Graham Farish Class 08 afgeprijsd van 56 pond voor maar 42 pond!
http://www.ehattons.com/38728/Graham_Fa ... etail.aspx
Fred
http://www.ehattons.com/38728/Graham_Fa ... etail.aspx
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Hallo, ik ben van plan dit ook te gaan doen, echter ik zie dat de ladders en andere details zoals op de kop en de cabine, vastgelijmd zitten, hoe heb je dat allemaal losgekregen? Met name de ladders wil ik niet beschadigen, die moeten na het spuiten terug. Ik wil het model in geel/grijs uit gaan voeren.
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Pino/Johan, welkom op het forum!
Er zijn 2 mogelijkheden om ze netje te verwijderen:
1) als ik me niet vergis (?) steken de pinnetjes van de ladders door de metalen kap heen en kun je die pinnetjes met bv een cocktalprikker of een stukje omgebogen ijzerdraad van binnenuit de kap naar buiten drukken... Met gevoel en voorzichtig natuurlijk...
2) voorzichtig met een pincet buiten bij de pinnetjes beetpakken en heen en weer wrikken totdat ze los komen
Succes met ombouwen en ik ben benieuwd naar je resultaat!
Fred
Er zijn 2 mogelijkheden om ze netje te verwijderen:
1) als ik me niet vergis (?) steken de pinnetjes van de ladders door de metalen kap heen en kun je die pinnetjes met bv een cocktalprikker of een stukje omgebogen ijzerdraad van binnenuit de kap naar buiten drukken... Met gevoel en voorzichtig natuurlijk...
2) voorzichtig met een pincet buiten bij de pinnetjes beetpakken en heen en weer wrikken totdat ze los komen
Succes met ombouwen en ik ben benieuwd naar je resultaat!
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ik heb je batterij- en verlichtingssetje bij shapeways inmiddels besteld, de GF class 08 is binnen; wat een geweldig klein lokje, heel fraai! Het idee is dus een geel/grijze versie. Als het even kan wil ik ook proberen er verlichting in te bouwen, het wordt woekeren met de ruimte, dat is een ding wat zeker is, en ik heb het kapje er nog niet afgehad om een idee te krijgen van de binnenkant, dus even onder voorbehoud.
Nu zit ik een beetje te zoeken op google naar wat voor verlichting de hippel/bakkie voert, maar dat is erg verschillend zo te zien. Ik zie varianten die alleen lampunits aan de bovenkant van de kap hebben, sommige onder en boven, soms kleine boven en veel grotere lampen onder, soms maar 1 lamp onder. ik zie 2 punts verlichting (dus onder) ik zie L sein (niet omgekeerd!). Ik zie 1 van de 2 toplichten als rangeerlicht, maar ook enkel rechts of links onder. Wat ik nog niet gezien heb, is (rode) sluitverlichting? Heeft de hippel dat eigenlijk wel? Wat is een beetje realistisch lichtbeeld wat een hippel zoal voert? Nogmaals, even afgezien of het te bouwen is
Nu zit ik een beetje te zoeken op google naar wat voor verlichting de hippel/bakkie voert, maar dat is erg verschillend zo te zien. Ik zie varianten die alleen lampunits aan de bovenkant van de kap hebben, sommige onder en boven, soms kleine boven en veel grotere lampen onder, soms maar 1 lamp onder. ik zie 2 punts verlichting (dus onder) ik zie L sein (niet omgekeerd!). Ik zie 1 van de 2 toplichten als rangeerlicht, maar ook enkel rechts of links onder. Wat ik nog niet gezien heb, is (rode) sluitverlichting? Heeft de hippel dat eigenlijk wel? Wat is een beetje realistisch lichtbeeld wat een hippel zoal voert? Nogmaals, even afgezien of het te bouwen is
-
- Moderator
- Berichten: 4684
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
De Hippel werd vooral in de rangeerdienst en op raccordementen gebruikt. Daarbij diende 1 groot wit rangeerlicht als frontsein gevoerd te worden. Waar dat zat, maakte niet zo heel veel uit zo blijkt als je de foto's van vroeger bestudeerd.
In Zeeuws Vlaanderen reden er Hippels op de hoofdbaan wél met omgekeerd L-sein. In overige delen van het land werden Hippels met hun maximale snelheid van 30km/h amper toegelaten op het hoofdnet.
Qua sluitseinen... als rangeerlok hoeft het volgens mij niet. Op de hoofdbaan twee rode lantaarns.
Groetjes
Hoontje
In Zeeuws Vlaanderen reden er Hippels op de hoofdbaan wél met omgekeerd L-sein. In overige delen van het land werden Hippels met hun maximale snelheid van 30km/h amper toegelaten op het hoofdnet.
Qua sluitseinen... als rangeerlok hoeft het volgens mij niet. Op de hoofdbaan twee rode lantaarns.
Groetjes
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ja ik vermoed dat de verlichting heel erg afhing van het gebruik ter plekke, dus je kan alle kanten op, je zit al snel goed
Zo kom ik inderdaad amper plaatjes tegen van bakkies met sluitlichten, maar als je die ziet, dan lijkt het dat ze niet beide toplichten als sluitlicht gebruiken, maar alleen de linkse van de 2 toplichten, zie plaatjes:
Kan dat kloppen?
Zo kom ik inderdaad amper plaatjes tegen van bakkies met sluitlichten, maar als je die ziet, dan lijkt het dat ze niet beide toplichten als sluitlicht gebruiken, maar alleen de linkse van de 2 toplichten, zie plaatjes:
Kan dat kloppen?
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Volgens mij kun je het niet fout doen even fervent googelen en je vind zo'n beetje alle variaties:
Links beneden rood:
https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/15028710140
Links boven rood + rechts boven rood:
https://www.flickr.com/photos/57582913@N02/9695015754
Rechts boven rood:
http://farm3.static.flickr.com/2756/407 ... e79f_m.jpg
Links boven lijkt wel het meeste voor te komen en dus een veilige keus...
Fred
Links beneden rood:
https://www.flickr.com/photos/69195288@N07/15028710140
Links boven rood + rechts boven rood:
https://www.flickr.com/photos/57582913@N02/9695015754
Rechts boven rood:
http://farm3.static.flickr.com/2756/407 ... e79f_m.jpg
Links boven lijkt wel het meeste voor te komen en dus een veilige keus...
Fred
Alles komt goed!
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Volg 3Dbuildr ook op Facebook, Instagram en Youtube
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Variatie genoeg inderdaad
Ik kreeg vandaag het shapeways hippel setje binnen, dit is mijn eerste ervaring met 3D geprint spul. Er zitten door het printen nogal wat randjes en onregelmatigheden op en aan; hoe is eea gladder te krijgen? Of zal de grondverf/spuitwerk al een hoop opvullen? Moet ik verder nog dingen (voor)behandelen?
Ik zie dat de gaatjes in de lampjes inderdaad .5 en .8 zijn dus dat is mooi.
Ik vind het materiaal wel heel erg broos... ik knipte 1 hulpstukje voorzichtig los en er brak meteen een andere hulpstuk doormidden en verderop sprong er een lampje af dus ik heb ze nu al niet meer in het hulpframe... het ziet er ook allemaal veel groffer uit dan op jou foto's? Hoe kan dat? Het lijkt inderdaad wel suikerwerk, zo bros?
Ik kreeg vandaag het shapeways hippel setje binnen, dit is mijn eerste ervaring met 3D geprint spul. Er zitten door het printen nogal wat randjes en onregelmatigheden op en aan; hoe is eea gladder te krijgen? Of zal de grondverf/spuitwerk al een hoop opvullen? Moet ik verder nog dingen (voor)behandelen?
Ik zie dat de gaatjes in de lampjes inderdaad .5 en .8 zijn dus dat is mooi.
Ik vind het materiaal wel heel erg broos... ik knipte 1 hulpstukje voorzichtig los en er brak meteen een andere hulpstuk doormidden en verderop sprong er een lampje af dus ik heb ze nu al niet meer in het hulpframe... het ziet er ook allemaal veel groffer uit dan op jou foto's? Hoe kan dat? Het lijkt inderdaad wel suikerwerk, zo bros?
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ik zag zojuist dat de ontwerpen van Fred naast de normale FUD nu ook in FXD (Frosted Extreme Detail) geprint konden worden Dus daar ook maar even een setje van besteld... eens kijken wat het verschil is, zou bijna 2x zo gedetailleerd/scherp/strak moeten zijn, dat is nogal wat meteen ook maar een paar NS seinen van Fred besteld in FXD!
https://www.shapeways.com/blog/archives ... -ever.html
https://www.shapeways.com/blog/archives ... -ever.html
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Nog wat gezocht naar de lampen op de hippels, wat ik begrijp is dat (in ieder geval bij de latere geel/grijze versie) zowel vooraan als op de cabine, de 2 bovenste lampen vaste lampen zijn, waarbij handmatig een rood filter ingeschoven kan worden. Zo kunnen er, in geval van sluitverlichting, dus 2 rode toplampen branden (vaak laten ze er 1 rode inzitten) De onderste lampen zijn optioneel, die kunnen er handmatig bij gehangen worden mbv een stekker aangesloten. Op de foto's die ik hierboven postte, zie je ook dat de bovenste lampen juist groter zijn dan de onderste, itt tot de versie die Fred hier heeft gemaakt. Dus ik denk dat ik zelf aan de slag moet met wat 3D ontwerpjes, leuk
Ik heb inmiddels mijn GF class 66 ook uit elkaar, en ben bezig alle losse onderdeeltjes er af te halen, dat lukt aardig. Alleen de handrails aan weerszijden van de machineruimte zitten er nog op, en de radiator aan de voorkant. Ook met wat passen en meten zie ik dat een Kuehn N45 precies tussen de tandwielkast en de behuizing past, dus er hoeft niet in de cabine gezaagd en gedaan te worden Qua ledjes/verlichting... dat wordt nog even puzzelen hoe, en of dat kan... ik heb wel wat ideetjes.
Ik heb inmiddels mijn GF class 66 ook uit elkaar, en ben bezig alle losse onderdeeltjes er af te halen, dat lukt aardig. Alleen de handrails aan weerszijden van de machineruimte zitten er nog op, en de radiator aan de voorkant. Ook met wat passen en meten zie ik dat een Kuehn N45 precies tussen de tandwielkast en de behuizing past, dus er hoeft niet in de cabine gezaagd en gedaan te worden Qua ledjes/verlichting... dat wordt nog even puzzelen hoe, en of dat kan... ik heb wel wat ideetjes.
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Gaatjes 0.8mm, 0.8mm lichtgeleider er in (nog niet netjes vlak) en even een zaklampje er onder voor het effect. Nu de rest nog... helaas zijn mijn boortjes inmiddels bot. Je moet 5 a 6mm boren om door de verdikking in de kap te komen
- Bijlagen
-
- IMG_5079.jpg (32.24 KiB) 8208 keer bekeken
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Nou, ik moet op zoek naar een andere class 08 ik ben met revell paint remover bezig geweest op de metalen kap, dat ging best aardig, maar op de losse cabine... het spul vreet het plastic van de cabine op ... eens kijken of er spare parts te vinden zijn. Anders maar even ebay etc afstruinen voor een niet al te dure 2e hands, of een defect exemplaar. Zal moeilijk worden denk ik *... de cabine is niet meer te redden. Zit zelfs een scheur in, glaasjes zijn ook wit uitgeslagen, terwijl revell zelf claimt dat het spul geen plastic aantast, en zelfs transparant plastic in takt laat... nee dus.
* inmiddels een losse, complete kap gevonden in de UK voor iets meer dan 20 euro dus niet alleen de cabine maar ook het metalen deel.
De metalen kap is inmiddels ontdaan van bijna alle verf. De verf zit er overigens flink dik op. Ook is er geen grondverf gebruikt. Nu alles er af is, zie je ook veel meer details. Ook goed te zien dat er zelfs op de cabine losse koperen handrails zitten langs de deuren, door de dikke verf leken die eerder gewoon een plastic randje van de cabine zelf!
* inmiddels een losse, complete kap gevonden in de UK voor iets meer dan 20 euro dus niet alleen de cabine maar ook het metalen deel.
De metalen kap is inmiddels ontdaan van bijna alle verf. De verf zit er overigens flink dik op. Ook is er geen grondverf gebruikt. Nu alles er af is, zie je ook veel meer details. Ook goed te zien dat er zelfs op de cabine losse koperen handrails zitten langs de deuren, door de dikke verf leken die eerder gewoon een plastic randje van de cabine zelf!
- Bijlagen
-
- IMG_5085.jpg (111.86 KiB) 8100 keer bekeken
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Tip voor verf verwijderen... Gootsteenontstopper. Even handschoentjes aan. Klein tupperware bakje voldoende Gootsteenontstopper in schenken zodat je lok onderwater staat. Ik zet het bakje in een laagje lauwwarm water in de gootsteen. Laat het Ff een minuutje of 30 inwerken. Daarna met een oude tandenborstel lekker schrobben.
Dit tast in iedergeval niets aan.
Dit tast in iedergeval niets aan.
Re: NS Hippel, Bakkie 500/600/700 van een Graham Farish Clas
Ik lees ook over vaatwasmachine blokjes. Zullen best goede tips zijn, maar men vergeet vaak een merk/mengverhouding etc er bij te vermelden... niet alle blokjes zijn hetzelfde, ook niet alle gootsteenontstopper is hetzelfde... sommigen zijn superaggressief. Anderen doen amper iets. Zo heb ik gisteren een reserve kapje van een minitrix 1127 in een bakje heet water gedaan met een vaatwastablet. Vanmorgen even gekeken, met heel veel schrobben kreeg ik alleen de decals er af, en een heel klein beetje gele verf. Werkt dus niet echt... nou ja misschien na een paar dagen of weken.
Ik had nog een flesje revell aqua color clean staan, dat gebruik ik om de (low budget) airbrush mee schoon te maken, ik heb de minitrix kap daar een minuutje in onder gedompeld, en de verf vloog er meteen af, superschoon, en geen aantasting van het plastic... helaas had ik de hippel cabine niet in de revell aqua color clean gedaan maar in de revell paint remover... en die paint remover vreet dus in ieder geval het plastic van graham farish op... de cabine zit vol met weggevreten stukken en scheuren, en randjes worden broos en brokkelen nu af... details als klinknagels en raamstijlen zijn inmiddels verdwenen
ik heb de gehavende cabine voor test ook maar even een 20 minuten in de aqua color clean laten liggen, er kwam nog een klein beetje verf af, het plastic zelf lijkt uiteindelijk grijs te zijn, maar het plastic lijkt in dit goedje verder intact te blijven. Dus als ik de volgende cabine schoon maak doe ik het daar in of mee; echter durf ik het onderdompelen toch niet aan. Er zitten namelijk ruitjes in de cabine gelijmd, en die krijg ik er niet uit... en ik ben bang dat de verf er nu wel afkomt, maar dat toch die transparante ruitjes worden aangetast... of ik moet het eerst even heel voorzichtig testen aan de binnenkant, met een klein drupje aqua color clean op een stukje ruit wat niet buiten te zien is.
Anders moet ik dus maar gewoon de cabine goed ontvetten en dan met primer over de bestaande groene verf heen, en zo maar verder...
Ik had nog een flesje revell aqua color clean staan, dat gebruik ik om de (low budget) airbrush mee schoon te maken, ik heb de minitrix kap daar een minuutje in onder gedompeld, en de verf vloog er meteen af, superschoon, en geen aantasting van het plastic... helaas had ik de hippel cabine niet in de revell aqua color clean gedaan maar in de revell paint remover... en die paint remover vreet dus in ieder geval het plastic van graham farish op... de cabine zit vol met weggevreten stukken en scheuren, en randjes worden broos en brokkelen nu af... details als klinknagels en raamstijlen zijn inmiddels verdwenen
ik heb de gehavende cabine voor test ook maar even een 20 minuten in de aqua color clean laten liggen, er kwam nog een klein beetje verf af, het plastic zelf lijkt uiteindelijk grijs te zijn, maar het plastic lijkt in dit goedje verder intact te blijven. Dus als ik de volgende cabine schoon maak doe ik het daar in of mee; echter durf ik het onderdompelen toch niet aan. Er zitten namelijk ruitjes in de cabine gelijmd, en die krijg ik er niet uit... en ik ben bang dat de verf er nu wel afkomt, maar dat toch die transparante ruitjes worden aangetast... of ik moet het eerst even heel voorzichtig testen aan de binnenkant, met een klein drupje aqua color clean op een stukje ruit wat niet buiten te zien is.
Anders moet ik dus maar gewoon de cabine goed ontvetten en dan met primer over de bestaande groene verf heen, en zo maar verder...