Pagina 2 van 3

Re: Willemsburght

Geplaatst: 25 jun 2013 10:25
door matthijskuiper
my 2 cents,

1. hoe wil je het kopstation bereiken? Het lijkt namelijk alsof het er boven ligt, maar ga je genoeg kunnen stijgen. En bovenal is het optisch niet raar om een kopstation en doorgaandstation zo dicht op elkaar te hebben.

2. Er zijn erg veel rails bij elkaar die een rondje maken. Waarschijnlijk is het mooier als je je richt op 1 doel.

3. een meter perron is wat kort om lange intercities te laten stoppen. met een beetje sleep zit je zo op 1.4 meter.

Maar goed, bovenal vooral doen wat je zel graag ziet

Re: Willemsburght

Geplaatst: 25 jun 2013 11:49
door Reinder
Ja het kopstation staat er achter 1 nivo hoger daar gaan de 2 middelste sporen rechts heen

Daarnaaat zijn maar 2 sporen die een rondje maken en 1 is een keerlus

Ik ben wel bang dat ik te stijl omhoog ga

Verder is mijn intercity 1.10 lang

Re: Willemsburght

Geplaatst: 25 jun 2013 12:09
door Maurits71
reinder, bespaar je eigen een hoop teleurstellingen want ik denk dat dit nooit gaat werken. ten eerste een hellingspercentage van meer als 3 % is niet te doen voor 99 % van de locomotieven in N. ten tweede, en correct me if I am wrong je hebt weinig/ geen ervaring met bouwen, bouw een leuk klein baantje, simpel. paar wisseltjes, misschien een kleine helix erin en that's it. als dit lukt en alles werkt kan je altjf nog proberen Railz na te bouwen

better safe than sorry zeg maar.

gr.

M.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 25 jun 2013 12:13
door matthijskuiper
als je intercity op het onderste perron aankomt kan deze niet meer naar een ander perron komen als je rechts rijdt.
Of ik zie de wisselstraten verkeerd.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 25 jun 2013 12:15
door Reinder
Ik heb aardig wat ervaring heb meerdere banen gehad al, Dit is wel eerste keer met peco

Maar ik zal nog is ggoed nadenken

Re: Willemsburght

Geplaatst: 27 jun 2013 15:59
door Reinder
Maakt het uit welke form een helix heeft, ik wil iets met een driehoek doen vandaar

Re: Willemsburght

Geplaatst: 27 jun 2013 16:35
door matthijskuiper
Vorm maakt niet uit, alleen de helling en de radius van de afzonderlijke bochten.
Alleen als de vorm heel raar wordt spreek je niet meer van een helix, maar werkt het principe nog wel het zelfde.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 27 jun 2013 19:05
door Reinder
ik ben een tijdje weer bezig geweest en heb ik mijn eerste plan nog is overwogen en is dit het voorlopige resultaat

Afbeelding

het is een feit dat ik het zo graag zou willen alleen is mijn vraag aan jullie zien jullie nog punten voor verbetering.

het stukje rechts met de twee kopspoortjes moet nog uitgewerkt worden in een fabrieksterrein met de nodige aansluitingen. verder komt links boven de stad en daar bij het stationsgebouw het stationsplein waar ik nu al zin in heb om te bouwen hihi. Het parade spoor daalt langzaam naar beneden en rijdt dan onder langs om bovenin weer te voorschijn te komen.

nu heb ik ook een keerlus er in zitten en was benieuwd of dat op deze manier goed kan kwa lengte. Heb alleen ervaring met keerlussen met marklin vandaar. Verder zijn er 3 perrons en draait het vooral om het station al komen er nog genoeg bomen

Re: Willemsburght

Geplaatst: 27 jun 2013 20:25
door Zolderspoor
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
Dit is naar mijn opvatting een origineel sporenplan dat niet strak de randen van de tafel volgt. Sowieso ben ik liefhebber van kopstations, daar is immers altijd werk te verrichten, dus ik kan me hierin wel vinden. Hellingen lijken me acceptabel en een stadssfeer nabootsbaar. Wel zou ik je in overweging geven het idee van wat industrie te vergeten en daarvoor in de plek een lokdepot in te richten. Een kopstation vraagt c.q. schept de mogelijkheid van veel loks. Probeer vooral hier iets hoogs (bomen/gebouwen) te plaatsen om de scheiding tussen de beide in/uitrijmogelijkheden te vergroten. Vooral die boog vraagt om een afdoende camouflage.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 27 jun 2013 22:05
door Reinder
Dankje Zolderspoor voor je reactie dat doet mij goed

om nu het goederenstukje om te ruilen voor een locdepot twijfel ik over want dan heb ik helemaal geen goederensporen en kan ik het middenspoor in het station net zo goed weghalen en om nou een depot links bovenin te doen wordt denk ik te veel van het goede. of het moet iets kleins worden want voor draaischijf is er in iedergeval geen ruimte. nadeel is dat het station in 2 delen is opgedeeld zodat ik minder last heb van keerlussen en is dan maar een deel van het perronsporen te bereiken. Of ik moet een klein beetje van beide doen rechts al ben ik bang dat het te vol wordt dan.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 27 jun 2013 23:58
door Zaunkönigs Bahn
Ziet er aardig uit, sporen liggen wat dicht op elkaar, maar dat kan ook een vertekening van het pakket zijn.
In het kopstation zit geen omrij mogelijkheid, dus met een trein met loc voor zit de loc bij aankomst in het station opgesloten. Er zijn nu twee mogelijkheden.
1) Alsnog een omrij mogelijkheid inbouwen met wissels.
2) Loc ontkoppelen en een gereedstaande loc aan de andere kant aankoppelen, alleen ik zie niet echt opstelsporen voor die locomotief.
Het zou natuurlijk kunnen dat je met moderne tractie rijd en dat het om trek-duw combinaties gaat met een stuurstand rijtuig, in dat geval is er niets aan de hand.
Station zo positioneren is slim, de stad ligt dan buiten de baan.
In het hoofdspoor moet de buitenste baan over de binnenste heen om het station te bereiken. Ik kan niet uit de tekening opmaken of dat met een kruising gebeurd of met een engelse wissel. Wel liggen die combinaties direct aan bogen en dat kan soms problemen geven met sommige eigenwijze draaistellen die dan toch afslaan ook al staat de wissel op rechtdoor. Kan zijn dat je daar geen last van hebt, maar dit is bijvoorbeeld een vervelende eigenschap van mijn SVT137.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 08:16
door Zolderspoor
Hierop aanhakende: juist het opgesloten zijn van de lok is het excuus om met meer loks voor dezelfde trein te kunnen rijden. En dat is weer de reden om lekker veel tractie aan te kunnen schaffen.

Wat betreft de vraag van kruisingen of engelse wissels. Waarom zou je die laatste nemen? Ze hebben in dit plan nauwelijks meerwaarde, zijn veel duurder en je moet steeds om de polariteit van de rijstroom denken. Tenzij je digitaal gaat, maar daarover heb ik nog niets gelezen.

Een lokdepot hoeft niet echt groot te zijn, zie een situatie als in Zandvoort. 1 a 2 opstelspoortjes voor de vrijkomende lok is voldoende. Het enige dat mij zorgen baart is "de industrie". Als je daar de wagentjes hebt opgehaald, kan de lok niet omlopen. Dit betekent dus ook dat bij aankomst de treinlok het rangeerwerk moet doen en dat een tweede, soortgelijke lok de retourrit moet gaan doen.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 09:32
door Reinder
wat betreft de kruisingen over het hoofdspoor dat is een gewone kruising en ik hoop dat die bocht er direct achter inderdaad geen probleem geeft

wat betreft het omlopen of verse loc zijn er twee sporen geplaatst aan het einde van het perron, ze buigen iets mee met de sporen.

kijk zolderspoor snapt het hoe meer hoe beter haha :D
En ja ik ga digitaal rijden das wel het mooiste uiteraard

Ja dat goederen gedeelte moet nog even goed uitgedacht worden maar met twee locs werken is niet erg toch, kan ik er 1tje extra kopen

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 10:39
door Hookies
Die keerlus gaat je wel problemen geven. Het is immers geen 3-railsysteem van Marklin wat we hier gebruiken, maar 2-rail. Regeltje is dat je voor een keerlusoplossing je langste trein moet nemen plus iets van 30-40 cm extra. Ik weet niet hoelang je langste trein is, maar als je een lok met een bak of vier, vijf neemt, ga je hier niet mee wegkomen.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 11:35
door Reinder
Ik zat te denken om dat middelste spoor te isoleren en dan 1st de trein er op te laten rijden en dan stroom omschakelen

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 11:39
door matthijskuiper
Nog een klein puntje, ik zou het middelste kopspoor weg halen, dit lijkt eigenlijk alleen maar in de weg te liggen.
Maar ik kan mij vergissen.

De wissels waar die daarna aan zit kan je ook anders koppelen.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 12:09
door Reinder
dat spoor in het midden is voor een inkomende goederentrein. dan kan hij via de wissels de trein achteruit naar het industrie gebied duwen.

dit spoor wil ik isoleren zodat je de stoom kan schakelen als de trein er op staat. Met digitaal weet de loc zelf wat voor en achter is dus is dit een simpele oplossing denk ik zo

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 13:38
door Hookies
Ik ben heel benieuwd naar dat isoleren en schakelen van stroom. Heb je daar ervaring in?

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 17:48
door Reinder
zo moeilijk is dat niet

even stap voor stap

1 de trein komt van boven het spoor oprijden dat een eigen aansluiting heeft en los staat van de rest.
2 de trein komt volledig tot stilstand op het spoor.
3 met een schakkelaar zet ik de stroom om zodat de plus min om worden omgedraaid.
4 door digitaal weet de trein wat de voorkant is
5 dan kan ik rustig rangeren en als ik klaar ben herhaald het zich andersom

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 18:46
door Hookies
Geef dan eens in de tekening aan waar die keerlus dan zit, want volgens mij hebben we het over verschillende delen.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 19:02
door Reinder
Ik heb het over het middelste spoor van de drie sporen in het station.

Waar zie jij er dan 1?

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 19:28
door Hookies
Vanaf de wissels in het middelste van de drie sporen kun je naar de bovenkant gaan en je komt dan weer terug via de boog rechts bij dezelfde wissel in het middelste spoor. Hier zit volgens mij toch echt een keerlus. En door al die wisselcombinaties heb je eigenlijk te weinig ruimte voor een keerlusoplossing, want dat kan alleen in de boog rechts.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 20:44
door evo
Zolderspoor schreef:Dit is naar mijn opvatting een origineel sporenplan dat niet strak de randen van de tafel volgt..
Hmmm... mijn commentaar zou nou juist zijn dat het spoor wel te strak evenwijdig aan de randen ligt. Ook zou ik de 180 graden bocht rechtsboven uit het zicht halen en dan kan dit wat mij betreft een mooie baan worden.

Re: Willemsburght

Geplaatst: 28 jun 2013 22:36
door Zolderspoor
evo schreef:
Zolderspoor schreef:Dit is naar mijn opvatting een origineel sporenplan dat niet strak de randen van de tafel volgt..
Hmmm... mijn commentaar zou nou juist zijn dat het spoor wel te strak evenwijdig aan de randen ligt. Ook zou ik de 180 graden bocht rechtsboven uit het zicht halen en dan kan dit wat mij betreft een mooie baan worden.
Toch nog maar eens even goed naar het station kijken.....
Ligt toch echt onder een hoek en heeft fraaie slingers als aansluiting.
Bochten heten in de spoorwegwereld trouwens bogen.
Overigens, ik heb het over "niet strak ... volgt". Dat sluit niet uit dat het wel gebeurt, maar geeft wel aan dat dit niet overal van toepassing is. In het zichtbare gedeelte zijn slechts 2 zijden waar het paradebaanvak strak langs de rand ligt. Dat is 50% en voor mij "geen strak volgen".

Bob doet met de Feldberg-bahn precies hetzelfde (grote stukken Paradestrecke strak langs de rand) en dan is jouw commentaar:
evo schreef:Hoi Bob,
Even een reactie op je baanplan. Ik vind het er erg goed uitzien
Wordt hier met 2 maten gemeten?

Re: Willemsburght

Geplaatst: 29 jun 2013 06:25
door evo
@Zolderspoor: Ik weet niet of je mijn opmerking (en dus het verschil tussen dit plan en dat van Bob) werkelijk niet begrijpt, of dat je maar doet alsof om een reactie van mij uit te lokken, maar in geval van het laatste ;) :
Het gaat wat mij betreft niet over welk percentage van het spoor recht of schuin of al dan niet evenwijdig aan de tafelrand ligt, het gaat om het algehele beeld dat het spoorplan oproept. In dit geval lijkt het schuin leggen van het spoor met een extra bochtje ( :mrgreen: ) een daad achteraf om het wat speelser te maken, in het geval van Bob is het gehele (rode) spoorverloop erg natuurlijk, waarbij de (grijze) sporen langs de rand niet het beeld bepalen, maar daaraan ondergeschikt zijn.

Mijn opmerking was overigens niet bedoeld om Reinders plan af te kraken, in tegendeel, met een paar hele kleine aanpassingen zou het wat mij betreft een heel mooi plan zijn voor het gegeven oppervlak.

Oja en tenslotte:
Bocht, boog, slinger, ik geloof niet dat iemand me verkeerd begrepen heeft :lol:
(en voordat je me rond mijn oren gaat slaan met mijn eigen opmerking over jargon van een tijdje geleden: bocht = boog, stroom != spanning)