Pagina 2 van 3

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 21:57
door Jelle
Dus als ik het nu goed begrijp, moet de lengte van de 'stop'melder minimaal zolang zijn als de loc.

Dat zou dan inhouden dat ik bij bijvoorbeeld de V200 genoeg heb aan een standaard rail van 111mm, maar ga ik rijden met een treinstel zoals de VT 614, dan heb ik minimaal het dubbele nodig. (en dat over de hele baan)
Dat lijkt mij vrij ondoenlijk te worden voor mijn baanidee/ontwerp.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 22:17
door BenQ
Jelle,
De lengte van de loc heeft er niks mee te maken, het gaat erom dat de trein binnen de lengte van de stopmelder netjes moet kunnen stoppen.
Daarmee bedoel ik dat de preisers niet van de banken vliegen.
Vanaf de remmelder wordt de snelheid teruggebracht naar 30 km/uur en op de stopmelder naar 0 km/uur.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 22:37
door Marcel
Ik zie dat de meeste van jullie de bezetmelders van de blokken tussen de wissels (bijv. bij een station) aansluiten,hier begrijp ik dus uit dat de trein in volle vaart de wisselstraat overrijd en dan pas gaat afremmen.
Ik wil het zo gaan maken dat de trein al vòòr de wisselstraat gaat afremmen en dan rustig/afremmend de wisselstraat en het blok binnenrijd om het risico op wisselontsporingen te verkleinen,hoe moet dat dan?

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 09 aug 2013 23:33
door Templar
Marcel schreef:Ik zie dat de meeste van jullie de bezetmelders van de blokken tussen de wissels (bijv. bij een station) aansluiten,hier begrijp ik dus uit dat de trein in volle vaart de wisselstraat overrijd en dan pas gaat afremmen.
Ik wil het zo gaan maken dat de trein al vòòr de wisselstraat gaat afremmen en dan rustig/afremmend de wisselstraat en het blok binnenrijd om het risico op wisselontsporingen te verkleinen,hoe moet dat dan?
In mijn baanplan (baan is nog in aanbouw) heb ik bezetmelders voor de wisselstraat. Trein van 100 naar 80% snelheid ivm ontsporingen, maar ook niet te langzaam ivm bekende vastlopers op wissels. Gelijk achter de wisselstraat 80 naar 30%, einde spoor(voor uitrij wisselstraat) 0%. Ik heb dit symetrisch opgezet dus maakt niet uit van welke kant de trein komt.

Aantal bezetmelders per blok is erg afhankelijk van de software. TrainController van Freiwald gebruik ik zelf en deze claimed goede resultaten met 1 melder per blok als je de trein gekalibreerd hebt binnen de software. Als ik het goed herinner ziet Windigipet het liefst 3 melders per blok.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 00:54
door FidOo
Heldere antwoorden jongens! Dit maakt het veel duidelijker!

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 09:36
door dentheo
Marcel schreef:Ik zie dat de meeste van jullie de bezetmelders van de blokken tussen de wissels (bijv. bij een station) aansluiten,hier begrijp ik dus uit dat de trein in volle vaart de wisselstraat overrijd en dan pas gaat afremmen.
Ik wil het zo gaan maken dat de trein al vòòr de wisselstraat gaat afremmen en dan rustig/afremmend de wisselstraat en het blok binnenrijd om het risico op wisselontsporingen te verkleinen,hoe moet dat dan?
No problem, in koploper "hangt" aan een wisselstraat een snelheidsbeperking. Die kan je zelf instelllen bv. 80 rechtdoor, 60 afbuigend. Je kan die snelheidsbeperking ook laten ingaan vanaf de stopsectie in het blok voor de wisselstraat...Netjes toch ?

Voor Jelle ;) : dit lukt dus zonder bijkomende bezetmelders !!

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 15:14
door Jelle
Nou... heel fijn zoveel response. Alleen heeft dit alles mij nog meer in verwarring gebracht dan dat ik al was.

Met alle respect voor iedereen natuurlijk, maar door alle dingen die er bij gehaald worden en niet het antwoord zijn op mijn vragen is het voor mij alleen maar veel onduidelijker geworden. Het heeft voor mij alleen maar meer vragen opgeroepen dan oplossingen.
Ik denk dan ook dat op dit moment ik het hele gedoe maar even moet vergeten.

In ieder geval iedereen echt heel bedankt voor alle goed bedoelde antwoorden en opmerkingen.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 18:16
door HTteG
Jelle jammer ik was vandaag in Doesburg, erg gezellig trouwens vanmiddag en mooi weer. Had ik je adres maar gehad. Ik had je veel kunnen uitleggen want het is echt niet zo ingewikkeld.

Groet Henk

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 18:49
door Jelle
Ja, inderdaad jammer, maar het is dus even niet anders.

Maar Doesburg is de gezelligste stad hoor. ;) :D

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 18:55
door Maurits71
Jelle.

Ik snap wel dat je door de bomen even het bos niet meer zag. Ik zal het in simpele Jip en Jelle taal uitleggen zoals ik het doe,

ik heb in elk blok 3 secties, een inrij sectie ( = 1 bezetmelder ) en 1 stop sectie ( is een bezetmelder ) en een ongedecteerde sectie. elke sectie is 15/ 20 cm lang. op deze manier kan je van 2 kanten een blok in rijden. ( dit regel ik in koploper )

wissels maken geen deel uit van een blok en zijn dus ongededecteerd.

zo simpel is het dus eigenlijk.


echter zoals Dentheo al zei, bouw een simpel testbaantje, een ovaaltje met 2 inhaalsporen, dat heb ik ook gedaan, kunnen 2 treinen op en dan kan je precies leren hoe en wat.

gr.

M.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 10 aug 2013 20:53
door anne w
Beste Jelle,

Met twee melders zoals Maurits beschrijft kunnen alle systemen werken, er zijn systemen die met één lange melder werken, maar die laten de computer steeds uitrekenen waar de trein na het begin van de melder is.

Ook de aanbeveling van Maurits om met een ovaaltje met inhaalsporen te starten onderschrijf ik helemaal, sterker nog, bij mijn vereniging, de MSG/den Bosch geef ik workshops op onze testbaan...., inderdaad een ovaal met een inhaalspoor, deze workshops duren desondanks toch drie avonden.

Als je je wilt oriënteren zijn er in augustus/september drie mogelijkheden:

Houten, 31 augustus, twee n-demobanen, Rautenhaus met iTrain en Raptor
N-spoor event, Lochem, zie verderop in dit forum
28/29 september, Bossche Modelbouw Dagen, georganiseerd door de MSG/Den Bosch, onze vereniging heeft de volgende systemen in gebruik: Traincontroller, Railware, iTrain, Koploper en Raptor.

Groet, Anne W

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 11:37
door Detlev
Misschien wat laat, maar als ik zo de hele berichtenreeks doorlees begrijp je het allemaal best maar heb je nog 1 denkfout:

De stopmelder is NIET de melder die het blok vrijgeeft. Dat doet koploper zelf als hij weet dat de hele trein uit het blok is. En dat kan gerust twee of drie blokken verderop pas zijn.

Om het nog leuker te maken is de binnenkomst melder ook NIET degene die het blok dichtzet. Dat gebeurt al een blok eerder, want er mag natuurlijk niet per ongeluk nog een andere trein (via wissel of uit andere richting) op hetzelfde blok binnenrijden!

Dus de functies per medler uitgesplitst:

Binnenkomstmelder:
- Bepaal wat het volgende blok (of wisselstraat) is waar de trein naar toe wil/kan. Is deze bezet dan dus beginnen met afremmen, anders het volgende blok/wisselstraat reserveren. Andere treinen zullen dat blok dan als bezet zien!
- de trein is in het blok, begin met afremmen (indien nodig)
- de locomotief is UIT het voorgaande blok. Tel het aantal blokken terug zodat je de lengte van de trein hebt, en geef (eventueel) dat voorliggende blok vrij

Niet gedetecteerde sectie:
- Geen speciale functie, maar de lengte is wel bekend bij koploper. Dit om rustig afremmen mogelijk te maken en voor bovenstaande mbt vrijgeven.

Stopmelder:
- De trein is bij het sein. Eventueel verder afremmen tot nul.
- Tel het aantal blokken terug zodat je de lengte van de trein hebt, en geef (eventueel) dat voorliggende blok vrij (maar nu inclusief lengte van dit blok). Oftewel: Als dit blok langer is dan de complete (!) trein dan mag het voorgaande blok (of wisselstraat) vrijgegeven worden.

Vrijgeven van voorgaande blokken gebeurt dus altijd op voorwaarden. En de belangrijkste voorwaarde is de lengte van de trein ten opzichte van de lengte van het blok.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 12:40
door Jelle
Het is me weer duidelijk(er) geworden.
Alleen nog één vraag die ik voor mij van groot belang vind op dit moment; de lengte van de rails van het 'detectie-stuk' aan het begin en einde van het blok, is dat van belang?
Ik gebruik daarvoor nu standaard railstukken voor van 111mm met geïsoleerde rail-verbinders op één rail, alleen op een paar plaatsen komt het zo uit dat ze iets korter zijn. Is dat een probleem of kan dat zo gebruikt worden?

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 14:58
door martinb
Mijn detectiestukken varieren van 111mm tot 222mmm. (Standaard stukken) Korter heb ik wel eens gebruikt maar miste daardoor soms de detectie met alle gevolgen van dien. (trein dondert gewoon door de melder en koploper is je trein kwijt.....) Je kunt wel de binnenkomst en stopmelder tegen elkaar aan zetten (geïsoleerd), er moet geen ongedetecteerd stuk tussen. Is dat wellicht een oplossing?

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 15:07
door Jelle
Nou, Martin dat is precies dat wat ik wilde weten. Ik zal dus de kortere stukken moeten verlengen.

Kom ik alleen met het volgende probleem/vraag; Als de 'stopmelder' langer wordt, stop de trein dan eerder zodat in het uiterste geval het laatste stuk van de trein buiten het blok kan vallen? (dus over een wissel)
Mijn geplande perron delen zijn tussen 730 en 780mm lang, precies genoeg voor de lengte van een trein.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 15:17
door martinb
De trein stopt op (99%) precies het punt waar hij de stopmelder raakt. Je kunt (bijvoorbeeld) koploper wel vertellen nog x centimeter door te rijden maar dat werkt m.i. niet echt 100% superdehyper.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 15:19
door martinb
Zou sowieso niet te strak plannen met dat soort zaken. Een warme motor reageert anders dan een koude bijvoorbeeld. Dus de ene keer stopt hij precies op het goede punt (95%) en de laatste 5% net even wat eerder of later. Doe je niets aan.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 15:31
door Maurits71
en uit ervaring, maak de stopsectie voor een wissel niet te kort, want net als Martin zegt ze denderen nog wel eens door. ik hou nu als standaard 20 cm aan als stopsectie en dat werkt nu prima.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 15:41
door Ad_M
Kijk, hier kan je wat mee :mrgreen:

Mvg,
Ad

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 16:44
door Jelle
En ik ook. 8-)

Het heeft even geduurd, maar uiteindelijk komt het wel. :D

Nu kan ik gaan beginnen met het leggen van rails en gelijk zorgen dat de meld-secties op de goede lengte komen.

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 11 aug 2013 21:38
door anne w
Beste Jelle,

Nog twee opmerkingen (overigens van een 3-railder):

2-rail moet gebruiken maken van zgn. "stroomdetectie" melders, de elektronica meet of er stroom loopt, zo ja: er is een lok, zo nee: er is geen lok, echter de spanning op de melders is ca. 1,4 volt lager, je moet er voor zorgen dat de ongedetecteerde railstukken ook een lagere spanning krijgen.

de detectie vindt pas plaats als een stroomvoerend wielstel op de melder is, ik kwam bij een mede Raptor gebruiker een ICE tegen waarvan de stroom pas is het middenwielstel werd afgenomen, dus de voorkant is dan al dik voorbij de melder.

De actie van de software moet eigenlijk plaats vinden zodra het eerste stroomvoerende wielstel op de melder komt, maar dat vertraagt wel eens door de benodigde communicatie/verwerkings tijd tussen/in de centrale en de computer, ook is een remvertraging in de decoder nog wel eens een schuldige.

Groet, Anne W

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 12 aug 2013 08:34
door Jelle
anne w schreef:Beste Jelle,
../ de spanning op de melders is ca. 1,4 volt lager, je moet er voor zorgen dat de ongedetecteerde railstukken ook een lagere spanning krijgen. /..
Groet, Anne W
:shock: Wat krijgen er nu weer bij??? Hoe krijg ik dat dan weer voor elkaar???
Verstoort dat niet het digitale signaal dan?

Ik begin me nu echt een beetje af te vragen waar ik aan begonnen ben. :?
Wat was het vroeger toch allemaal zoveel eenvoudiger...

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 12 aug 2013 08:48
door evo

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 12 aug 2013 08:51
door Ad_M
Jelle,

Geen paniek hoor ;)
Dat vang je bijv. hier mee op of koop er elders een:
http://rosoft.biedmeer.nl/Webwinkel-Pro ... eling.html
Deze sluit je parallel aan op je DCC spanning voor de ON-gedetecteerde stukken (tussen EEN draad van je DCC voedingsspanning)
Deze gelijkrichter vreet ook die 1,2 / 1,4 volt weg
Dan rijden alle treinen ook weer dezelfde snelheid

Dat is alles :D
(Edit, Edwin was me net voor, dat is zeker een goede link en uitleg met plaatjes)

Mvg,
Ad

Re: Nieuwe baan digitaal voorbereiden.

Geplaatst: 12 aug 2013 09:00
door martinb
Zie http://www.nproject.org/nl/modelspoor-d ... lbaan.html

Heb jaren zonder gedaan (ging zonder problemen) maar bij de bouw van de nieuwe baan er toch maar ingezet. (oh ja, en het kost ook nog eens geen spreekwoordelijke drol) Zonder zou je storingen kunnen krijgen in detectie (ziet ineens geen melding binnenkomen die er wel zou moeten zijn) waar je je helemaal de rimbam naar zoekt hoe dat nou zou kunnen komen. :evil: