Pagina 2 van 4

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 31 dec 2013 19:45
door brizbo
Goede tip van Steven hoor!!! :geek:

Met die wissels en bijbehorende bediening kan je wel wat anders + wat extra opstelruimte!

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 01 jan 2014 12:34
door fiona
shoven schreef:Iets om te overwegen: je hebt nu 2 schaduwstations met elk 5 (toch?) sporen. Je gaat nu aan het eind terug naar 1 spoor, kost je 4 wissels. Daarna weer terug naar 5 sporen, kost weer 4 wissels. Je kunt ook beide stations verbinden door de sporen door te laten lopen. Marco heeft dat gedaan bij zijn baan. Zo ga ik het ook doen bij mijn volgende baan. Even opletten dat verbindingsboog niet te krap wordt, maar dat moet lukken, je lijkt nogal wat ruimte over te hebben.

Hallo Steven,
mooie tip.
Gebruik jij flexrails voor je bochten?

Hoor het graag.
Alvast bedankt.

Dirk

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 01 jan 2014 12:45
door shoven
Ja, bijna alles is flexrail hier. Er ligt nog wat oude Fleischmann Piccolo en Roco/Minitrix, maar alleen in de niet-zichtbare delen. Alle zichtbare rails en wissels is Peco code 80.

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 01 jan 2014 15:27
door alexander40
Hallo Dirk.

Ik ben het wel met Steven eens, je kunt besparen op de wissels mits je digitaal gaat rijden dan kun je makkelijk 2 treinen achter elkaar plaatsen, maar ....... misschien wil je wel de laatste trein die achter een andere trein staat of komt dat je die eerder wil laten vertrekken ? dat is voor mij een punt van discussie. de vraag is hoe ga je dit probleem of idee oplossen.

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 01 jan 2014 16:52
door fiona
alexander40 schreef:Hallo Dirk.

Ik ben het wel met Steven eens, je kunt besparen op de wissels mits je digitaal gaat rijden dan kun je makkelijk 2 treinen achter elkaar plaatsen, maar ....... misschien wil je wel de laatste trein die achter een andere trein staat of komt dat je die eerder wil laten vertrekken ? dat is voor mij een punt van discussie. de vraag is hoe ga je dit probleem of idee oplossen.
Ben druk aan het kijken of ik het idee van Steven kan inpassen.
Is zeker een bruikbaar en goed idee.

Groet,
Dirk

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 01 jan 2014 21:26
door fiona
Het was even puzzelen, maar zo zou het kunnen worden.
herziening nivo 1
herziening nivo 1
nivo 1 aanpassing 02.jpg (67.05 KiB) 7483 keer bekeken

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 01 jan 2014 22:24
door brizbo
Lijkt mij een mooi en groot schaduwstation.

Moest het mijn baan zijn , zou ik er voor zorgen dat de schaduwsporen binnen handbereik liggen zodat je niet heel de baan van de muur moet trekken als er iets misloopt... ;)

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 02:08
door alexander40
fiona schreef:Het was even puzzelen, maar zo zou het kunnen worden.
nivo 1 aanpassing 02.jpg

Dit is wat er moet komen?
Toch blijf ik er bij met de aankomende en vertrekkende treinen.
Nu zo te zien bij dit plan niet meer realiseerbaar als je de treinen in een andere volgorde wil laten vertrekken

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 09:48
door fiona
alexander40 schreef:
fiona schreef:Het was even puzzelen, maar zo zou het kunnen worden.
nivo 1 aanpassing 02.jpg

Dit is wat er moet komen?
Toch blijf ik er bij met de aankomende en vertrekkende treinen.
Nu zo te zien bij dit plan niet meer realiseerbaar als je de treinen in een andere volgorde wil laten vertrekken
Maar dat was in het vorige plan ook niet haalbaar.
Ik ben er dan ook nog niet helemaal uit.

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 11:36
door shoven
Wissels weghalen is natuurlijk flexibiliteit weghalen. De treinen staan nu meer achter elkaar ipv naast elkaar, dus hebben meer last van elkaar. Hoe erg dat is moet je zelf inschatten. Als je zwemt in de wissels/geld dan is het geen issue, anders is dit een optie om te besparen. 8-)

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 12:20
door fiona
shoven schreef:Wissels weghalen is natuurlijk flexibiliteit weghalen. De treinen staan nu meer achter elkaar ipv naast elkaar, dus hebben meer last van elkaar. Hoe erg dat is moet je zelf inschatten. Als je zwemt in de wissels/geld dan is het geen issue, anders is dit een optie om te besparen. 8-)
Zwemmen is anders, en kom inderdaad wissels tekort.
Nog eens optie 1 van stal met een toegevoegd inhaal spoor.
Nu heeft station 1 geen last van sectie 2.

Blijft het punt van de wissels, en decoders en ......

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 13:50
door fiona
Nog een alternatief

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 15:30
door FidOo
Die laatste!!!! Waarom: Meer is beter in dit geval. Ik kan alleen de radius niet inschatten van de lus, het lijkt R1 maar ik neem aan dat het groter is!?

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 18:21
door wouter_b
Waarom enkel spoor in de lus?

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 18:58
door fiona
FidOo schreef:Die laatste!!!! Waarom: Meer is beter in dit geval. Ik kan alleen de radius niet inschatten van de lus, het lijkt R1 maar ik neem aan dat het groter is!?
Hallo Joost.
kleinste radius is groter dan R1, gaat net goed.
Volgens mij heb ik zo optimaal aantal opstelsporen op dit nino.
Met dat enkel sporige inhaal spoor optimaliseer ik volgens mij ook het gebruik.

Groet,
Dirk

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 19:00
door fiona
wouter_b schreef:Waarom enkel spoor in de lus?

Is dat een probleem?
Hoor het graag.
Groet,
Dirk

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 02 jan 2014 20:32
door Trammetje
Moet hoop ik geen probleem geven, ik heb het ook zo.
Afbeelding

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 03 jan 2014 07:41
door wouter_b
Lijkt mij dat je jezelf dan aardig beperkt.

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 03 jan 2014 07:43
door Trammetje
Dat valt toch wel mee? Ik heb per helft van het schaduw station een doorrijspoor waar niet gestopt gaat worden, zo is er altijd ruimte om voor rijdende treinen.

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 04 jan 2014 07:57
door alexander40
Ik ben met Trammetje eens, je beperkt de doorstroming van de treinen als ze achter elkaar blijven staan, een inhaal spoor in beide stations is een zeer goede optie daar zou ik voor kiezen

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 04 jan 2014 10:13
door fiona
alexander40 schreef:Ik ben met Trammetje eens, je beperkt de doorstroming van de treinen als ze achter elkaar blijven staan, een inhaal spoor in beide stations is een zeer goede optie daar zou ik voor kiezen
De laatste optie is dan ook in uitvoering

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 04 jan 2014 13:04
door shoven
Een inhaalspoor werkt altijd natuurlijk. De doorstroming kun je beïnvloeden in Koploper (of wat je ook voor besturing gebruikt). Elk lang spoor deel je in in bijvoorbeeld 4 blokken. Het laatste blok stel je in op verplicht stoppen; de 3 blokken erachter zet je op altijd doorrijden. Zodra de voorste dan wegrijdt schuift de rest erachter meteen door. Je gebruikt de capaciteit van het schaduwstation dan maximaal.
Dit kent zijn beperkingen natuurlijk. Als je meer beinvloedingsmogelijkheden wilt moet je er meer wissels/inhaalsporen etc tegenaan gooien.

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 05 jan 2014 23:04
door fiona
Hallo medebouwers,
nog de beste wensen en dat het maar een mooi bouwjaar mag worden.

Na de feestdagen en diverse tekentechnische aanpassingen dan eindelijk weer aan de slag.

De aanpassing van de opstelsporen vergt verkleinen van de rechter vleugelen derhalve sloopwerk.
Maar voor het goede doel.

Even een paar foto's van het resultaat.

Gevolg is meer vrije ruimte aan de rechter zijde zodat ik beter om de tafel heen kan.
En meer opstelsporen natuurlijk :mrgreen:

Groet,
Dirk

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 07 jan 2014 14:48
door fiona
Even passen of het zaagwerk nog klopt t.o.v. het railplan

Re: baan ontwerp Dirk

Geplaatst: 06 feb 2014 09:10
door fiona
Bouw activiteiten op het onderste nivo afgerond.
Alles weer een beetje op zijn plek.

Grrrmbll, bovenliggende nivo zit tunnelingang linksonder in de weg.
Gevolg.
Nu moet het bovenliggende nivo ook op zijn kop.

Weer terug naar de tekentafel.
En als er mensen zijn met ideetjes/tips, ze zijn van harte welkom.

Groet,
Dirk