Beneluxen in N
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Beneluxen in N
Kun je wat vertellen over de reeks 11 van de NMBS?
Ik ken een Belgische winkel die een kap verkoopt zodat hij op een Fleischmann 16/17/1800 past. Aan de draaistellen te zien is dat hier niet het geval.
Ik heb deze Lok al jaren op mijn verlanglijstje.
Ik ken een Belgische winkel die een kap verkoopt zodat hij op een Fleischmann 16/17/1800 past. Aan de draaistellen te zien is dat hier niet het geval.
Ik heb deze Lok al jaren op mijn verlanglijstje.
Groet,
Martijn
Martijn
Re: Beneluxen in N
Die kapjes zijn van Mini Train Expo uit Blankenburg: http://www.minitrainexpo.be/shop/index.htm
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Beneluxen in N
Die bedoel ik inderdaad. Maar ik heb het vermoeden dat dit niet de lok is van de foto's vanwege de draaistellen.Pleun schreef:Die kapjes zijn van Mini Train Expo uit Blankenburg: http://www.minitrainexpo.be/shop/index.htm
Of zitten de draaistellen erbij bij MTE?
Maar goed, het is een mooie verzameling Benelux-en!
Erg gaaf om te zien!
Groet,
Martijn
Martijn
Re: Beneluxen in N
Beste Martijn,
Die kap van de reeks 11 is inderdaad van MTE uit Blankenberge. Ik heb die destijds ongeschilderd gekocht ('model brut') en ik kreeg er, na het te vragen, de flanken voor de draaistellen bij.
Ik weet dat er een serie bij MTE werd gemaakt met het onderstel van een NS 1600/1700/1800 van Fleischmann, maar persoonlijk vind ik dat onderstel niet passen (de afstand tussen de draaistellen vind ik te lang). Daarom heb ik mijn kap op een onderstel van een 218 van Fleischmann geplaatst.
Ik zou eens moeten navragen welk onderstel ze momenteel gebruiken.
Let wel: die kappen zijn afgietsels en nogal aan de dikke kant, waardoor er wat frees- of slijpwerk nodig is aan de onderstellen om die kappen erop te krijgen.
Maar tot op heden vind ik die kap van MTE nog steeds de mooiste model-omzetting van een reeks 11 in N (vooral de kopvorm is hier zeer geslaagd!).
Groeten,
Dries
Die kap van de reeks 11 is inderdaad van MTE uit Blankenberge. Ik heb die destijds ongeschilderd gekocht ('model brut') en ik kreeg er, na het te vragen, de flanken voor de draaistellen bij.
Ik weet dat er een serie bij MTE werd gemaakt met het onderstel van een NS 1600/1700/1800 van Fleischmann, maar persoonlijk vind ik dat onderstel niet passen (de afstand tussen de draaistellen vind ik te lang). Daarom heb ik mijn kap op een onderstel van een 218 van Fleischmann geplaatst.
Ik zou eens moeten navragen welk onderstel ze momenteel gebruiken.
Let wel: die kappen zijn afgietsels en nogal aan de dikke kant, waardoor er wat frees- of slijpwerk nodig is aan de onderstellen om die kappen erop te krijgen.
Maar tot op heden vind ik die kap van MTE nog steeds de mooiste model-omzetting van een reeks 11 in N (vooral de kopvorm is hier zeer geslaagd!).
Groeten,
Dries
-
- Berichten: 59
- Lid geworden op: 28 feb 2011 18:41
- Locatie: Drenthe
Re: Beneluxen in N
Dries,
Dank je voor je uitleg! Ik vind t een prachtige Lok in N.
Ook goed dat je over de afstand van de draaistellen hebt nagedacht! Het zijn de kleine dingen die het doen.
Heb ik weer wat om voor te sparen
Dank je voor je uitleg! Ik vind t een prachtige Lok in N.
Ook goed dat je over de afstand van de draaistellen hebt nagedacht! Het zijn de kleine dingen die het doen.
Heb ik weer wat om voor te sparen
Groet,
Martijn
Martijn
Re: Beneluxen in N
Hoi allen,
Ik zocht al lang naar een model van een 'oud' Benelux-stuurrijtuig, maar de beschikbare kleinserie modellen kunnen me niet bekoren.
Er rest dus maar één oplossing: zelf één maken.
Eind december was ik dan eindelijk tevreden over de tekening, zodat ik mijn ontwerp tijdens de eindejaars-promotie kon laten uitprinten bij Shapeways.
Hier een foto van de staat waarin de kap zich momenteel bevindt:
De kap is dus een 3D-print, het onderstel van een Arnold Plan D. Nu dus nog de decals maken en aanbrengen, en raampjes inzetten.
Groeten,
Dries
Ik zocht al lang naar een model van een 'oud' Benelux-stuurrijtuig, maar de beschikbare kleinserie modellen kunnen me niet bekoren.
Er rest dus maar één oplossing: zelf één maken.
Eind december was ik dan eindelijk tevreden over de tekening, zodat ik mijn ontwerp tijdens de eindejaars-promotie kon laten uitprinten bij Shapeways.
Hier een foto van de staat waarin de kap zich momenteel bevindt:
De kap is dus een 3D-print, het onderstel van een Arnold Plan D. Nu dus nog de decals maken en aanbrengen, en raampjes inzetten.
Groeten,
Dries
Re: Beneluxen in N
Update over het 'oude' stuurrijtuig:
Er dienen wel nog enkele details afgewerkt te worden (baanruimer, wisselende verlichting,...)
Er dienen wel nog enkele details afgewerkt te worden (baanruimer, wisselende verlichting,...)
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Beneluxen in N
Dat ziet er aantrekkelijk strak uit.
Vraagje, wat was het dat je niet kon bekoren aan de klein-serie modellen, ik neem aan dat je de giethars varianten bedoeld?
Groetjes,
Hoontje
Vraagje, wat was het dat je niet kon bekoren aan de klein-serie modellen, ik neem aan dat je de giethars varianten bedoeld?
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Re: Beneluxen in N
Ik vond vooral de kopvorm niet geslaagd: het stuurrijtuig heeft een karakteristieke brede voorkant met een opmerkelijke knik in de overgang naar het vlak voor de ramen. Hier een vergelijking met een giethars-kap die ik via een forumgenoot heb verkregen:
Ook had ik de indruk dat de cabine te plat is, en dat het middenste raam van deze stuurcabine te smal is.
Hier zie je ook dat de deuren van de bagage-afdeling te smal zijn.
Maar ook in mijn versie heb ik al fouten gevonden: zo zijn de zijramen van de stuurcabine te groot, en heb ik aan één zijde een raam te veel!
Groeten,
Dries
Ook had ik de indruk dat de cabine te plat is, en dat het middenste raam van deze stuurcabine te smal is.
Hier zie je ook dat de deuren van de bagage-afdeling te smal zijn.
Maar ook in mijn versie heb ik al fouten gevonden: zo zijn de zijramen van de stuurcabine te groot, en heb ik aan één zijde een raam te veel!
Groeten,
Dries
Re: Beneluxen in N
Edit: blijkbaar dubbel gepost
Laatst gewijzigd door Driesel op 05 mar 2017 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 4686
- Lid geworden op: 12 mar 2013 00:37
- Locatie: West Brabant
- Contacteer:
Re: Beneluxen in N
Dank voor de uitleg.
Groetjes,
Hoontje
Groetjes,
Hoontje
Webshop Hoontje.nl
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid
Hoontje's Creative World op dit forum
[Modulebaan Gilze-Rijen] en [Tilburg Goederen] [Station Gilze-Rijen en Tilburg Goederen] in aanbouw
[Beursbaan Gzve/Gzva] "Kamp Rijen"
[Youtube] Hoontje's How To... in beeld en geluid