Pagina 2 van 2
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 07 sep 2015 21:36
door Redskin
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 09 sep 2015 12:48
door Maarten1975
Mooi!
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 10 sep 2015 01:18
door jeepney
Stomme vraag misschien maar als ik die foto's bekijk dan zijn al die wandplaten of gedeukt of golvend.....niks zit echt strak tegen de loc's aan.....is dat nu ouderdom/slijtage of zijn die loc's ooit zo opgeleverd omdat het niet zo nauw luistert allemaal.
Henk
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 10 sep 2015 18:04
door Redskin
Nee Henk, begrijpelijke vraag.
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Op het spoor heeft materieel een zwaar leven: opspattende kiezels, een vogel of andere dieren met of zonder vleugels, springers
![Surprised :o](./images/smilies/icon_e_surprised.gif)
, bij rangeren waar wel eens iets misgaat... (die BR 103 heeft op beide cabines forse butsen zitten). Verder zal plaatwerk van rijtuigen en locs onder invloed van temperatuur ook werking geven. En ik sluit inderdaad niet uit dat de be- en afwerking minimaal een halve eeuw geleden nog niet zo precies was.
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 11 sep 2015 07:44
door FidOo
Ik ga er van uit dat naast het feit wat frank al aanhaalde over het leven van een lok op t spoor, vooral de manier van fabricage van invloed is.
Vroeger konden ze ronde vormen niet machinaal produceren. Deze werden met de hand gevormd en vandaar dat deze niet zo strak zijn als modernere Loks. Denk maar even aan een simpele auto. Die hadden 50 jaar terug ook geen complexe ronde vormen. De eerste VW Golf was vierkant. De huidige veel ronde vormen.
Zo'n ronde vorm werd meestal gemaakt met behulp van een Engels wiel. (Google maar eens) je snapt gauw waarom die butsen er dan in zitten.
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 11 sep 2015 08:33
door Detlev
De eerste kever was daarentegen nogal rond... Klopt vast wel deels maar het voorbeeld is slecht
![Wink ;)](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 11 sep 2015 13:05
door BenQ
De koppelingen met de middelste muisknop selecteren.
Dit is een kever uit 1953 dus al 62 jaar oud maar wel mooie ronde vormen:
http://www.autojunk.nl/2011/06/photosho ... kever-1953
Dit is een Hudson uit 1948 en ook weer veel ronde vormen:
http://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/O ... ommodore-8
Een Lincoln uit 1941 met toch aardig wat ronde vormen:
http://www.louwmanmuseum.nl/Ontdekken/O ... ntal-coupe
Dit heeft allemaal niets met modelspoor te maken maar het zou voor sommige modellen in het Louwman museum leuk zijn als die in 3D worden geprint.
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 11 sep 2015 13:43
door Hoontje
@ BenQ, er is een draadje op het forum waarin dergelijke ideeën erg op prijs gesteld wordt =>
HIER
Groetjes,
Hoontje
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 11 sep 2015 14:26
door FidOo
Oké. Maar die dingen werden inderdaad massaal geproduceerd. En niet in de aantallen als bijvoorbeeld een lok. Dus ja er zijn dus uitzonderingen.
En grote oppervlakte die gebogen zijn, waren al helemaal moeilijk zo niet haast onmogelijk om te maken.
Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de ronde daken van rijtuigen. Die zitten vol met butsen.
Re: DB Museum Koblenz
Geplaatst: 11 sep 2015 19:03
door Redskin
Eens; kan me voorstellen dat de bewerking van plaatwerk vanwege materiaaldikte vast een ietsiepietsie makkelijker voor auto's dan voor spoormaterieel gaat...
De laatste generatie Golf (model VII, op velgen en kentekenplaten na is deze van de onderstaande foto precies de mijne
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
) heeft een flanklijn die best scherp is. Ook de motorkap (metaal) heeft verschillende bollingen en 'vouwen'. De welvingen worden er met enorme mallen in verschillende 'gangen' ingeperst.
@ Ben, geinig verhaal over die Lincoln Continental Coupé uit '41, die in een scène van "The Godfather" voorkomt
![Smile :)](./images/smilies/icon_e_smile.gif)
Ikke over ruim een week weer naar de IAA in Frankfurt, zal ik weer beurs-babes voor je fotograferen (weet je nog? Zie:
HIER, halverwege de pagina)?
![Razz :P](./images/smilies/icon_razz.gif)