Pagina 2 van 2
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 29 okt 2014 22:31
door adg
Hoi hoi,
Ik ben nu even weer met m'n oude baan bezig. Beetje rijden, en ver- en aanbouwen. De uitbreiding naar de andere kant komt er ook wel, maar heb het op het werk behoorlijk druk. "Gaat veel te veel vrije tijd inzitten".
En tjsa,... het digitaal rijden! Ik weet het niet, hoor..... Het is toch een flinke investering!
Ik heb het nieuwe baanplan maar even in de koelkast gezet. Moet toch overnieuw gaan tekenen.
Ik weet het FF niet. Noemen ze een dipje, geloof ik.
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 30 okt 2014 09:10
door Timtrein85
Hoi!
Dipjes zijn goed. Af en toe even afstand nemen. Dagenlang blindstaren op je plan werkt niet. Dat ervaar ik nu ook. Sucstress
Groet
Tim
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 30 okt 2014 22:02
door adg
Hoi Tim,
Ja, ik weet het. Blindstaren werkt niet, maar het houd je wel bezig.
Waar ik mee worstel is het schaduwstation. Door de beperkte ruimte is het klein, maar ook het hoogte verschil tussen de vrije baan en schaduwstation is klein/laag. Nu kan je dmv een helix wel wat "hoogte" winnen, maar dan komt het geheel weer wat hoger te staan, waardoor de 80cm diepte van de baan , weer en probleem gaat worden. Tafel staat op +/- 90cm hoogte. Lager kan ik niet gaan, want er staat ook nog een kast onder.
Het idee is nu om het schaduwstation "eronder" vandaan te halen en dat op de nieuwe uitbreiding te plaatsen en zo op de vrije baan aan te sluiten. Dan kan ik het dus groter maken en langere opstelsporen maken. Bijkomstig voordeel is dat ik dan niet onder de baan hoef te kruipen als er een trein "stil" blijft staan.
Maar een groter schaduwstation betekend meer treinen en ik denk dat dat niet meer analoog te behapsnappen is, vandaar het digitale vraagstuk.
Mijn huidige baan heeft nu ook zo'n klein schaduwstation en moet ik er nog wel eens onder duiken om een trein een "duwtje" geven. Daar wil ik dus vanaf!!
Nu zag ik bij jou baan die "mangaten". Voor landschap opbouw,prima. Maar je wil toch niet iedere keer eronder duiken voor storingen in je treinenloop! En geloof mij, dat gebeurt altijd op de meest onmogelijke plekken.
Mvg,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 23 mar 2015 22:21
door adg
Hallo,
Een nieuw vereenvoudigd plan. Ik vond het vorige toch wel een behoorlijke "spaghetti" worden/zijn.
Oppervlakte blijft hetzelfde 180x80. Baan is op 3 niveaus. Ik heb hem even in drieën "gehakt", waarbij de 1e is het schaduwstation, het 2e de "helix" en het 3e niveau is het bovenste niveau.
Ik heb de opstelsporen in het SS zoveel mogelijk aan de voorzijde gehouden ivm de toegankelijkheid. Zo ook de opstelsporen van het 2e niveau.
Concept blijft hetzelfde, Kortere treinen die stoppen in het station, langere die gewoon doorrijden.
Het gaat meer om het rijden door het landschap, dan om het rangeren.
De keuze tussen analoog of digitaal heb ik nog niet gemaakt, dus blijft voorlopig analoog.
Dus brandt maar los, jullie reacties zijn meer dan welkom.
Ad
- Definitief 1-1_1024x461.jpg (71.34 KiB) 5259 keer bekeken
- Definitief 1B1_800x360.jpg (36.66 KiB) 5259 keer bekeken
- Definitief 1C2_800x360.jpg (42.61 KiB) 5259 keer bekeken
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 24 mar 2015 08:54
door FidOo
Vrij herkenbaar baanplan.. Iets uit een minitrix boekje...? Maar dit stationnetje beviel mij prima (zie ergens oud draadje: baan van Joost/ Fasna)
Verder ziet het er goed doordacht uit. Zou lekker gaan bouwen
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 25 mar 2015 14:10
door Wim H
adg schreef:...Maar een groter schaduwstation betekend meer treinen en ik denk dat dat niet meer analoog te behapsnappen is, vandaar het digitale vraagstuk....
Hallo Ad, dat valt wel mee hoor. Op onze clubbaan hebben we een schaduwstation met 27 opstelsporen Volledig analoog, en dat werkt prima. Dus voor een groter schaduwstation zou je niet digitaal hoeven te gaan. Persoonlijk geef ik de voorkeur aan digitaal vanwege het betere rijgedrag van de treinen. Wissels ed schakel ik allemaal handmatig (met een druk knopje op mijn bedieningspaneel). Maar dat soort dingen hangen natuurlijk volledig van je eigen voorkeur af. Succes!
Groet, Wim
PS Een open en goed toegankelijk schaduwstation is natuurlijk altijd fijn, mits je er de ruimte voor hebt.
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 25 mar 2015 22:38
door adg
Hallo Joost,
Iets uit een minitrix boekje, zal dan puur toeval zijn. Heb dat boekje niet. Ik ben alleen bezig geweest om de opstelsporen van het SS aan de voorzijde van de tafel te krijgen, zodat ik niet direct weer onder de tafel moet duiken, als er iets stil blijft staan.
Ik kan er nu vanaf de voorzijde bijkomen. Voor het stationnetje heb ik eigenlijk alleen maar gekeken of de "doorgaande" treinen niet over afbuigende wissels moet rijden. Het is maar een klein lokaal station waar "korte" treinen stoppen.
Overigens zag ik wel dat ik op het "bovenste" niveau een wissel en een tegenboog direct aan elkaar had liggen. Dat moet ik dus nog even veranderen. Kan ik ook gelijk de tunnel wat verlengen.
En hoi Wim,
Ja, daar komt het digitale vraagstuk weer!! Het is nu nog een kleine baan, dus kan ik dat nog wel analoog werkend krijgen.
Maar wat jij aangeeft met een analoog SS en de rest met digitaal, spreekt mij ook wel aan. Welk systeem gebruiken jullie dan?
Ik heb nogal wat loks die omgebouwd moeten worden. Misschien zitten er wel bij die simpel omgebouwd kunnen worden, maar er zitten ook wat "oudjes" bij die analoog nog lekker lopen. Ik wil deze niet zo maar opgeven.
Maar wat vind je van het baanplan? Dit vind ik nu even belangrijker.
Alle op- en aanmerkingen zijn nu welkom.
Dus, brand maar los!!!
Ad
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 26 mar 2015 08:59
door FidOo
Ok, dat is dan echt puur toeval. Ik heb zelf ook een baantje gebouwd, wat kwa station en schaduwstation veel op elkaar lijkt.
Klik hier maar eens
Heb toch nog wel 1 tip voor je. Gooi die bochtwissels uit je baanplan. Zijn echt ondingen! Kleine loks (dus beetje dat type wat op dit baantje zal gaan rijden) hebben vaak problemen met stroomafname op deze wissels!
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 26 mar 2015 11:06
door JacZ
adg schreef:
Maar een groter schaduwstation betekend meer treinen en ik denk dat dat niet meer analoog te behapsnappen is, vandaar het digitale vraagstuk.
Hallo Ad,
Dat hoeft geen probleem te zijn. In de tijd dat ik nog analoog reed had ik voor de (automatische) besturing van het schaduwstation LBS modules van "Systeme Lauer" geïnstalleerd. Zelfs voor iemand als ik, niet bepaald electronisch begaafd, was dit een makkelijk aan te sluiten systeem. Het is niet de goedkoopste oplossing, maar via eBay etc. soms wel wat goedkoper aan te komen. Ik heb mijn modules destijds in Aken gekocht.
Hier wat meer info:
http://www.mondial-braemer.de/LBS-Syste ... hnhof.html
mvg Jac
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 26 mar 2015 11:46
door Wim H
adg schreef:En hoi Wim,
Ja, daar komt het digitale vraagstuk weer!! Het is nu nog een kleine baan, dus kan ik dat nog wel analoog werkend krijgen.
Maar wat jij aangeeft met een analoog SS en de rest met digitaal, spreekt mij ook wel aan. Welk systeem gebruiken jullie dan?
Ik heb nogal wat loks die omgebouwd moeten worden. Misschien zitten er wel bij die simpel omgebouwd kunnen worden, maar er zitten ook wat "oudjes" bij die analoog nog lekker lopen. Ik wil deze niet zo maar opgeven.
Maar wat vind je van het baanplan? Dit vind ik nu even belangrijker.
Alle op- en aanmerkingen zijn nu welkom.
Dus, brand maar los!!!
Ad
Hoi Ad, op de club rijden we volledig analoog. Ik had dat even aangehaald vanwege het grote schaduwstation dat we daar hebben en dat dat ook analoog zonder problemen werkt.
Op mijn prive baan thuis rijden de treinen digitaal (Intellibox), maar schakel ik wissels en seinen analoog.
Baanplan zal ik vanavond nog even wat opmerkingen over geven. Het principe lijkt me goed. Lekker rustig.
Groet, Wim
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 26 mar 2015 21:30
door adg
Hoi Joost,
Ja, die bocht wissels, hier op het forum heb ik al vaak genoeg gelezen dat men ze "eruit knallen", omdat ze niet voldoen.
Blijkbaar heb ik dan 2 goede wissels, want in mijn huidige baan heb ik er totaal geen last van. De enige lok die problemen gaf was het "bekende" T3 minitrix lokje. Mijn "kleinste" lokje is de BR81 en die loopt er moeiteloos doorheen.
Maar goed, het kan zijn dat ze in de nieuwe baan wel problemen geven maar dan gaan ze er direct uit.
Hoi Jac,
Systeme Lauer heb ik al wel eens naar gekeken. Is best wel prijzig. En dan 2e hands kopen ben ik wel een beetje huiverig van, want ik ken het verder niet. Dus ga ik voor nieuw. Ik gebruik nu zelfs nog de relais van minitrix zelf! Perfecte dingen, zo lang je ze maar plat horizontaal gebruikt. Op z'n "kop" of verticaal geven ze bij mij problemen.
De nieuwe baan is ook niet zo uitgebreid, dus ik kan dat wel op de "traditionele" manier bouwen.
Aken, Hünerbein?? Ik kwam die winkel toevallig tegen bij de kerstmarkt van Aken.
Mijn vrouw was me die hele middag kwijt!!
Hoi Wim,
Kom maar op met de op of aanmerkingen over het baanplan! Kan het dan alleen maar verbeteren.
Het vraagstuk: analoog of digitaal. Ik weet het nog niet. Ik volg de discussie wel hier op het forum.
Mvg,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 26 mar 2015 22:02
door JacZ
Ad,
Ja, dat was bij Hünerbein. Inderdaad best wel prijzig, maar het heeft altijd storingsvrij gewerkt voor mijn schaduwstation met vier sporen. Een paar jaar geleden, toen ik weer aandacht aan de baan begon te besteden en besloot om om te schakelen naar digitaal heb ik de modules verkocht aan iemand die ik trof tijdens een beurs. Als je alles van tevoren weet ...
mvg Jac
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 27 mar 2015 00:49
door Wim H
Hallo Ad,
Zoals beloofd, bij deze enkele opmerkingen.
Als eerste het concept:
Als ik het sporenplan "uitklap" (zie schetsje hieronder) komt het neer op een groot enkelsporig ovaal. Daarin bevindt zich je zichtbare station en het schaduwstation. Blauw is zichtbaar spoor, zwart ondergronds.
Op zich vind ik dit geen slecht uitgangspunt, zeker niet als je met name wilt rijden. Ik neem aan dat je het (enkel)sporige traject in beide richtingen wilt berijden. Doordat vanwege het enkele spoor, de treinen elkaar moeten kruisen in het station, krijg je vanzelf meer aktie op de baan. Met dubbelspoor zou het al heel snel rondjes rijden worden.
Alleen de gedachte achter de 3 ondergrondse opstelsporen (voor treinstellen/ trek duw treinen) begrijp ik niet helemaal. Als hier een trein vertrekt, zal hij eerst via je zichtbare station rijden en dan in het schaduwstation uitkomen. Hij komt echter nooit meer bij de 3 opstelsporen terecht, tenzij je kopmaakt in het zichtbare station of het schaduwstation. Ik zou nog een 2e setje kopsporen aanleggen (in rood aangegeven in de schets), zodat de treinstellen van kopstation 1 via het zichtbare station naar kopstation 2 rijden. Het schaduwstion hoeven ze dan nooit aan te doen en is dan volledig beschikbaar voor je lange goederentreinen. Beide (ondergrondse) kopstations zouden dan genoeg aan 2 sporen hebben.
Het schaduwstation is in principe goed. Zoals al eerder door iemand anders werd aangeraden zou ik de boogwissels proberen te vermijden, zeker ondergronds. Dat geldt ook voor de scherpe wissels. Die neigen tot ontsporingen (al geef je zelf al aan dat het bij jou wel goed gaat). Wil je ze toch gebruiken, dan zou ik ze zo inplannen dat je ze nooit tegen de punt in berijdt.
Ik heb je plan een beetje aangepast (zie hieronder):
Zichtbaar station: het principe lijkt me goed. De 2 onderste sporen kun je gebruiken voor de kruisende treinen. Het bovenste spoor als rangeerspoor voor de buurtgoederentrein om een wagen op het kopspoortje te plaatsen. Eventueel kan het bovenste spoor ook als reservespoor dienen als het druk is op de baan en er 3 treinen tegelijk in het station zijn. Mogelijkheden genoeg dus.
Ik zou alleen het spoor dat het station links verlaat en in de tunnel verdwijnt, iets ruimer aanleggen. Het buigt nu scherp naar rechts terwijl je genoeg ruimte hebt om een langere boog aan te leggen (met grotere radius). Aan de rechterzijde zou je het spoor van de vrije baan nog iets langer zichtbaar kunnen laten. Dan ligt het station niet zo ingeklemd tussen 2 tunnels. En je kunt iets langer van de treinen genieten.
Tenslotte het blauwe zichtbare kopspoortje langs de vrije baan. Ik neem aan dat hier een houtzagerij oid komt. Ik zou het wissel iets verder van de tunnelingang leggen. En probeer na de tunnelingang eerst nog een stukje recht spoor te leggen en pas daarna af te buigen, dat ziet er natuurlijker uit.
Helemaal tenslotte: het eventueel 2e ondergrondse kopstation heb ik in rood toegevoegd.
Succes er mee!
Groet, Wim
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 30 mar 2015 21:05
door adg
Hallo Jac,
Het is zoals je al zegt, als je alles van te voren weet......
Maar eerlijk gezegd heb ik er ook nog niet aan gedacht om het nu aan te schaffen. Ik heb/had op mijn huidige baan (die nu half gesloopt is) een SS met 4 sporen die ik met relais, schakelaars ed, goed heb kunnen schakelen. Dus een 5e spoor in het nieuwe plan, zal me ook nog wel lukken.
En wat ik al zei en jij beaamt, het is best wel prijzig.
Hallo Wim,
Bedankt voor de op en aanmerkingen. Zo open geklapt zie het er ook interessant uit.
Dat 2e ondergrondse kopstation, daar moet ik nog even naar kijken. Zoals ik al aangaf, wil ik de SS allemaal aan de voorzijde hebben. Eens kijken of ik met 1 of 2 extra "rondes" in de helix, het aan de voorzijde kan realiseren. Ik hou dit even in gedachte.
Je aanpassingen in het baanplan vind ik prima. Maar zoals je ziet is hij grotendeels uit standaard rail van minitix opgebouwd.
Dit was alleen om te bekijken of ik overal met boog, minimaal R2, weg kon komen. (deze rail geometrie ken ik) Hij wordt eigenlijk alleen maar met flex rail opgebouwd, dus zal er wel bogen komen die "groter" zijn. Dan gaan/zullen de tunnel ingangen ook wel verplaatst worden.
Dat kopspoortje langs de vrije baan wordt idd zoiets. Ik heb langs de rivier de "Saar" in Duitsland zo'n hele mooie groeve gezien wat enigszins naar "nabouwen" neigt.
Al met al, blij met je opmerkingen. Geeft weer stof tot nadenken.
Mvg,
Ad
Re: Baanplan Ad.
Geplaatst: 01 apr 2015 12:36
door Wim H
adg schreef:....Dat 2e ondergrondse kopstation, daar moet ik nog even naar kijken. Zoals ik al aangaf, wil ik de SS allemaal aan de voorzijde hebben. Eens kijken of ik met 1 of 2 extra "rondes" in de helix, het aan de voorzijde kan realiseren. Ik hou dit even in gedachte....
Hallo Ad, met een beetje aanpassen kun je beide kopstations aan de voorzijde plaatsen, zei het schetsje hieronder. Door het buitenste spoor van je helix een lange lus te geven, kun je alle kopsporen tussen de sporen kwijt.
Je zou ze zelfs allemaal parallel aan de voorzijde kunnen plaatsen, dat moet je even proberen in je baanplanprogramma.
Groet, Wim