Pagina 2 van 2
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 12 okt 2014 16:49
door Wablo
Jelle,
Waarom maak je niet op beide kopse kanten van je baan een tweesporige helix met een open onderzijde, dubbel opstelterrein dat onderling verbonden wordt, beetje als eerste pagina van draadje genaamd Brummenbach van Ron, dan kan je op de boven baan een dubbel enigszins golven paradespoor met station plannen met een enkelzijdig aftakking voor een regionaal baantje dat tweezijdig kan worden bereden voor regionaal verkeer.
Bert
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 06:27
door evo
Hoi Jelle,
eerst even t.a.v. de andere lezers: ik heb afgelopen dagen via PB contact gehad met Jelle en we zijn tot het volgende ontwerp gekomen:
Het schaduwstation & de helix zijn zoals in Jelle's eerdere ontwerp. Vanuit de helix is er een krappe bocht waarna de sporen een tunnel uitkomen en in het station van een klein stadje uitkomen. Vanuit het station gaat het spoor via een ruime bocht weer een tunnel in aan de rechterkant en opnieuw via een krappe bocht naar een klein schaduwstationnetje. Dit schaduwstation is van bovenaf bereikbaar, omdat de achterplaat van de bovenste tafel op ongeveer 60cm van de voorrand ligt. Tenslotte gaat er vanaf de keerlus een stukje enkelspoor naar een klein railbus stationnetje in een klein dorpje.
Al het spoor vanaf de helix ligt op hetzelfde niveau. Tussen het stadje en het dorpje ligt een groot stuk natuur in de linksboven hoek en het grootste deel van de bovenste tafel.
Vanuit het station gaat er een stukje spoor naar de tafel rechtsonder, hier komt een stukje industrie (of evt een bahnwerke), maar dit is nog niet ontworpen.
Commentaar iemand?
Groeten,
Edwin
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 09:27
door shoven
Ziet er goed uit. Hoe groot wordt het station? Het is altijd wel fraai als dat een beetje in een boog ligt.
1 ding: als je nu het onderste blauwe spoor volgt kom je in de keerlus en kom je altijd op het (bovenste of onderste) blauwe spoor weer terug, eventueel na een pitstop op het kopstationnetje. Als je een mogelijkheid zou hebben om vanuit de keerlus in het SS te geraken zou de treinenloop verrassender worden.
Waar gaat het meest rechtse blauwe spoor onderin de tekening heen? Is dat een kopspoortje?
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 10:06
door evo
Steven, ik begrijp jouw opmerking niet zo goed. Aan de bovenste keerlus zit nou juist een klein schaduwstationnetje om te voorkomen dat dezelfde trein onmiddellijk weer terug komt. Ook kan een railbus vanuit dat schaduwstation pendelen naar het dorpsstationnetje.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 10:43
door FidOo
Ik vind het een aardig goed gelukt plan zo Edwin.
Zou misschien nog een kort opstelspoor in het kleine schaduwstation maken voor die railbus zodat deze niet 1 van de lange sporen bezet houdt. Zo kan deze gewoon tussen het overige verkeer door pendelen.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 15:23
door Wablo
Jelle, Edwin,
Inderdaad een heel mooi ontwerp zo, ik zie buiten de terechte opmerking van Fidoo nog wel een probleem ontstaan, en dat is de bereikbaarheid van de lus en het wissel naar dat groene stuk rails richting hoofdbaan, de achterwand komt daar ca. 30 centimeter van de achtermuur om het achterste onzichtbare opstelspoor te kunnen bereiken, een gedeelte van de bocht na dit opstelterrein inclusief dat wissel zijn dan volgens mij hoogstens voor een chimpansee bereikbaar. Een mogelijke oplossing om dit te voorkomen zou zijn de naar voren gehaalde achterwand aan de linkerzijde rond weg te laten lopen tegen de linker achterwand tot ongeveer het einde van die grote plaat.
groetjes,
Bert
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 19:08
door shoven
evo schreef:Steven, ik begrijp jouw opmerking niet zo goed. Aan de bovenste keerlus zit nou juist een klein schaduwstationnetje om te voorkomen dat dezelfde trein onmiddellijk weer terug komt. Ook kan een railbus vanuit dat schaduwstation pendelen naar het dorpsstationnetje.
Wat ik bedoel is dat een trein die rechts het station verlaat altijd via diezelfde zijde ook weer terugkeert, al dan niet met een pitstop in dat schaduwstationnetje of het dorpsstationnetje. Met een extra verbinding tussen de keerlus en het (onderste) schaduwstation zou je het ook zo kunnen maken dat dezelfde trein soms ergens anders opduikt. Ik weet niet of het qua hoogtes en zo, maar je maakt de treinenloop wat verrassender denk ik. Het lijkt me weinig moeite voor extra afwisseling.
EDIT: ik zie dat er wel een flink niveauverschil tussen zit...
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 20:49
door evo
shoven schreef:EDIT: ik zie dat er wel een flink niveauverschil tussen zit...
Ah ok, nu begrijp ik je opmerking. Idd het hoogteverschil is het probleem, en om nu een 2e helix te gaan maken voor dit doel...
@Joost: goed idee
@Bert: Je hebt een punt. Misschien de wissel wat verder achter in de hoek leggen om er beter bij te kunnen en dan idd de "muur" iets de hoek om buigen.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 22:08
door Jelle
Ik zie heel veel nuttige info langs komen en ik ben daar ook heel erg blij mee.
Overigens ben ik natuurlijk ook super blij met de hulp van Edwin, zonder hem was ik zeer zeker nu al niet zo ver.
Volgens mij is in ieder geval het lage schaduwstation al klaar (op papier dan) het wordt de rest nog 'even fine tuning'.
Ondertussen ben ik alles wat ik tot nu toe gebouwd had weer aan het afbreken om straks met frisse moed een nieuwe 'echte' modelspoorbaan te bouwen.
En als ik daarna dan ook nog weer een keer kan gaan rijden, ben ik helemaal een gelukkig mens.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 14 okt 2014 22:27
door jowi
Je hebt zo ontzettend veel zichtbaar oppervlak, en zo ontzettend weinig zichtbaar spoor... zou je niet wat meer willen zien rijden? Want letterlijk 90% van je baan ligt verstopt/verborgen. Of je moet natuurlijk helemaal los gaan op scenery, dat kan ook. Zelf wil ik toch wel graag het een en ander zien gebeuren op een baan... dan maar wat 'onrealistisch' of te veel sporen...
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 15 okt 2014 06:28
door evo
Tsja Johan, Jelle gaf aan dat hij mooie scenery wil bouwen en schaduwstations liggen nu eenmaal verborgen...
Onderin komt natuurlijk later nog iets van industrie of zo met wat meer spoortjes, zodat de 90% nog wat omlaag gaat
, maar zoals een oud Hollands spreekwoord zegt: "in der Beschränkung zeigt sich erst der Meister", ofwel volgens Jeroen: "Less is More".
Maar ja, ieder zijn smaak, en als je voor de techniek gaat en zoveel mogelijk wilt zien bewegen/rijden, dan moet je idd een ander baanplan maken.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 15 okt 2014 17:06
door Wablo
Edwin, Jelle,
Ook al plan je het betreffend wissel eerder of later dan nog is het spoor zelf niet bereikbaar in geval van nood, dat groene stuk rails komt toch hoger te liggen dan de bodemplaat, je kan ook een stukje naast het anders moeilijk bereikbare tracé een sleuf van b.v. 15 centimeter breed in de bodemplaat zagen zodat je er makkelijk met 1 hand bij kan.
groetjes,
Bert
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 15 okt 2014 17:58
door evo
Wablo schreef:... dat groene stuk rails komt toch hoger te liggen dan de bodemplaat ...
Nee hoor, al het spoor vanaf de helix ligt op hetzelfde niveau.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 15 okt 2014 19:40
door Wablo
[quote="Jelle"] maar wil daar eigenlijk nog ergens een enkelspoor tussendoor laten lopen (met een klein stationnetje) in een wat heuvelige omgeving (dus één + niveau hoger)
Edwin,
Ik dacht dat dit eigenlijk nog van toepassing was, maar maakt niet uit, middels een sleuf in de bodemplaat langs het bedekte stukje kan je in geval van nood altijd van onder vandaan bij een ontspoorde loc of wagon.
groetjes,
Bert
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 15 okt 2014 19:43
door evo
Dat was ook van toepassing, maar ik denk dat het mogelijk is dit dmv scenerybouw te bereiken.
Re: Serieus hulp gezocht.
Geplaatst: 23 okt 2014 15:02
door Jelle
Zo... het kleine beetje Fries bloed in mijn aderen roept: "It giet oan".
Ik ga met het hele 'gedoe' aan de gang en heb er nu echt alle vertrouwen in dat het helemaal goed gaat komen.
Ik ga nu eerst beginnen met de helix en het schaduwstation. En als die klaar zijn... volgt het volgende niveau met daarop een prachtig uitgewerkt baanplan.
Het een en ander zal wel even wat tijd in beslag nemen want mijn tijd wordt nu ook een beetje op geëist door een nieuwe 'mensenredder' van acht weken. (en zo'n klein hondje vreet energie
)
Ik wil in ieder geval iedereen hier echt fantastisch bedanken voor alle inbreng, opmerkingen, aanmerkingen en adviezen. Ik ben er nu van overtuigd dat ik nu een prachtige baan kan gaan realiseren die ook nog eens een keer functioneel is, m.a.w. waar de boel dus niet hopeloos op vast loopt.
Zodra er over de bouw iets belangwekkends te melden valt, zal ik dit in een topic bij "Mijn N-baan" laten zien.