Pagina 2 van 32

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 23 nov 2014 10:04
door Railzzz
Leuk baanplan en lekker snelle bouw.. Was dat bij mij ook maar zo.. ;)

Ik blijf de ontwikkeling volgen.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 23 nov 2014 10:14
door bob vermeulen
mooie natuur getrouwe stenen in de tunnel mooi gemaakt :o

mvrgr
Bob

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 23 nov 2014 13:23
door traiNiac
Andre de Ruiter schreef:Deze week nog vele testritten gemaakt. Het ontsporingsprobleem is definitief opgelost.

Het aftakspoor is behoorijk gevorderd.

Afbeelding

De tweede beek is aangelegd, althans de toekomstige bodem van de beek, het is de bedoeling dat het aftakspoor over een hoger gedeelte van de beek gaat, die daarna via een waterval in het reeds zichtbare gedeelte stroomt.

Afbeelding

De waterval komt links van het tunnelportaal.

Afbeelding

Het tunnelportaal is gemaakt van gips en MDF. De tunnelwand van dunne (2x5 mm) vuren latjes..
Hallo André,

Ziet er goed uit, die tunnelingang. Hoe werk je precies met dat gips op MDF? Zo direct erop smeren? Wat voor gips gebruik je daarvoor?

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 23 nov 2014 14:31
door Andre de Ruiter
@Harry Ik werk met modelgips van Knauf en smeer het direct op het MDF. Het zit redelijk stevig. Een enkele keer springt er een stukje af bij het krassen. Ik ga nog eens experimenteren met voorbewerkt MDF middels krassen, schuren of iets dergelijks. Wellicht geeft dat een beter resultaat.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 23 nov 2014 14:59
door traiNiac
Hoi André,

Misschien mijn methode eens proberen? Het MDF schilderen (b.v. met latex of verdunde houtlijm) en daar, terwijl het nog nat is zand op strooien. Werkt hetzelfde als hechtgrond die stukadoors op een ondergrond smeren waarop ze geen stuc- of pleisterlaag kunnen aanbrengen. Ik heb er zeer goede ervaring mee. Zie mijn draadje over vakwerkhuisjes (viewtopic.php?f=21&t=7841&start=10).

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 23 nov 2014 20:59
door Andre de Ruiter
Harry, ik ga dat zeker proberen. Het heeft mij ook geínspireerd voor nog een andere methode nl. schuurpapier met bisonkit op het MDF lijmen en daaroverheen gips. Ik ga beide methoden proberen.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 24 nov 2014 14:14
door Andre de Ruiter
Harry,

Ik heb beide methoden geprobeerd, lijm en zand resp. schuurpapier en bisonkit. Beide methoden leveren een beduidend sterker resultaat dan de door mij tot nu gehanteerde methode, gips direct op MDF. Veel resultaatsverschil tussen beide methoden kon ik niet constateren. In beide gevallen vergt het enig overleg om met een hamer de gipsstructuur te beschadigen. In het vervolg ga ik dus een van deze methoden gebruiken bedankt voor je tip.

Ik wil ook graag aandacht vragen voor een probleem dat ik tegenkwam bij het gebruik van de Conrad wisselaandrijving.

Afbeelding

De trekontlasting bij deze apparaatjes is nogal primitief en voldoet niet echt. Het vervelende is dat het oranjedraadje onder het rechterveertje doorloopt, waardoor bij trek op het oranjedraadje het veertje een beetje verbogen wordt waardoor het contact met het plaatje daaronder verbroken wordt.
Gevolg de wisselaandrijving werkt nog maar één kant op.

Kent iemand dit probleem en/of heeft er een oplossing voor. Ik heb geprobeerd het veertje terug te buigen maar dat is mij niet gelukt.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 25 nov 2014 21:16
door Zolderspoor
Knoop in het draadje leggen? Aan de binnenkant van het bakje uiteraard ;)

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 26 nov 2014 01:11
door FidOo
Uhm gewoon een beetje seconden lijm en vastplakken..?

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 26 nov 2014 11:03
door Paul_DMV
Hallo,

Bij die conrad motoren is mijn ervaring dat als je de contacten moet herbuigen dat het niet meer goed gaat komen, oplossing => oude in prullebak => nieuwe installeren.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 27 nov 2014 09:24
door Andre de Ruiter
@Rob; Joost Ik neem aan dat jullie bedoelen het verbeteren van de trekontlasting. Dit kan nog eenvoudiger. Bovenop de aandrijving zit een plastic stripje, dat ingeduwd kan worden om de wisselaandrijving te blokkeren. (De functie hiervan is mij overigens onduidelijk). Als je dit stripje oplicht kunnen de snoeren er een keer omheen gedraaid worden en vormt een perfecte trekontlasting.

@Paul ik ben bang dat je gelijk hebt. Ik heb nog geprobeerd om het ding te slopen om beter bij het contact te kunnen. Helaas is het niet mogelijk het ding te slopen zonder desastreuze beschadigingen.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 30 nov 2014 11:32
door Andre de Ruiter
Het aftakspoor is inmiddels gereed tot het kopstation.

Afbeelding

Het spoor gaat opnieuw over de andere beek/riviertje.

Afbeelding

Het hoogteverschilmaakt ook hier een waterval "noodzakelijk". Het wordt nog een uitdaging om deze twee watervallen op de baan enigszins natuurgetrouw te bouwen. Ik denk dat ik de methode ga volgen, die op het N-project genoemd wordt.

Hier nog een definitieve versie van het zichtbare spoorplan.

Afbeelding

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 30 nov 2014 12:49
door Maurits71
hier begint iets heel moois te ontstaan, rijdt het al ?

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 30 nov 2014 17:02
door Andre de Ruiter
Dank je Maurits. Het rijdt al. Ik hou bij het aansluiten van de blokvoeding en de wissels zoveel mogelijk gelijke tred met de aanleg van de rails, waardoor je steeds kleine stapjes zet in de in de opbouw van het electrische gedeelte. Ik vind eventuele debugging zo eenvoudiger.

Ik heb bij het aansluiten van de wisselsectie bij de ingang van het kopstation ontdekt dat ik nog iets over het hoofd had gezien. In het ingaande of het uitgaande spoor voor de wisselsectie moet een keerlusschakeling aangebracht worden anders treedt er sluiting op in de wisselsectie. Een klein extra klusje dus.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 01 dec 2014 11:27
door FidOo
Andre de Ruiter schreef: De hoofdbaan is inmiddels gesloten.

Afbeelding

Er zijn dus de nodige testrondjes gedraaid, bezetmelders op één na werken, enige contactproblemen (opgelost). Dat is dus bevredigend, echter de goederenloc BR 50 (van de foto) onstspoord zo nu en dan op een bepaalde plek. De fout is niet reproduceerbaar en daardoor lastig op te lossen. Ik dacht de oplossing gevonden te hebben door dit stuk opnbieuw te leggen maar een paar rondjes later trad de ontsporing weer op. We blijven zoeken.

Andre, het viel mij op dat precies waar de lok staat, de rails ook zwaar gehavend is.Volgens mij is de gehele railstaaf uit de bedding gekomen. Geheid dat dit een keer gedonder gaat geven.
Ik zou dit stuk spoor ook nog vervangen.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 01 dec 2014 14:15
door shoven
Het lijkt alsof de rails bol staat. Is het plastic soms kromgetrokken?

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 02 dec 2014 09:34
door mdedeugd
Op welke manier heb je de rails vast gezet ?


Martin de Deugd

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 06 dec 2014 12:13
door Andre de Ruiter
@Steven, Joost: Ik neem aan dat jullie hetzelfde stukje rail bedoelen. De bult (op de foto erger dan in werkelijkheid) is er uit. Maar dat stuk rails ga ik nog vervangen. Op de brug ligt Trix rail zonder bedding. Ik was oorspronkelijk van plan om een open ijzeren brug te maken maar heb toch gekozen voor een stenen brug.

@Martin: Ik spijker m'n rails, nadeel je moet uitkijken voor teveel druk op het spijkerpunt ivm de Gamma ondervloer, voordeel wijzigen is heel eenvoudig.

Deze week zeven wissels aangesloten, trof toch nog een kapotte Conrad wisselaandrijving aan (zie hierboven). Daarnaast een keerlusschakeling gemaakt om kortsluiting bij de entree van het station te voorkomen.

Voor de keerlusschakeling maak ik gebruik van iTrain op de volgende wijze. Omdat met iTrain één terugmelder per blok voldoende is, is in het onderstaande het begrip blok gelijk aan terugmelder.

Afbeelding

De blokken C-D zijn volledig gescheiden van de rest van de baan. Als een trein van blok A blok B in rijdt springt het bloksein SB op rood en schakelt daarmee de polariteit van blokken C/D gelijk aan de polariteit van B. Als de trein vervolgens van blok C blok D in rijdt springt bloksein SD op rood en schakelt de polariteit van C/D gelijk aan de polariteit van E. De lengte van de blokken C/D is groter dan de lengte van mijn langste trein.
Als de trein van F naar E rijdt gebeurt hetzelfde in omgekeerde richting.
Nadeel van deze oplossing is dat wanneer je handmatig rijdt je niet moet vergeten de seinen op groen te zetten. Jammer is dat iTrain niet toestaat om hetzelfde adres voor de blokseinen SB en SE resp. SD en SC te gebruiken ivm efficient gebruik van de decoder.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 06 dec 2014 17:45
door jeemka
Beste André,

Hoe schakel je de polariteit om? Met relais?

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 06 dec 2014 19:29
door Andre de Ruiter
Jaap,

De decoder, die normaal het bloksein aanstuurt, stuurt nu een bi-stabiel relais aan voor de voeding van blokken C en D.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 06 dec 2014 23:22
door BenQ
Andre,
Jij gebruikt de seinen om de relais te schakelen.
Je gebruikt dus geen keerluselektronica van een bv Wim Ros.
Je gebruikt een aantal seindecoders die de relais schakelen.
Ik vraag dit omdat Jaap bij mij kwam met een vraag hierover.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 06 dec 2014 23:29
door jeemka
Hallo André,

Ik snap het helemaal, bedankt voor je uitleg. Nu ga ik eens bedenken wat mijn voorkeur heeft, de xTreme keerlusschakeling van Wim Ros of jouw oplossing. Daar is het nu wat laat voor, neem ik volgende week eens rustig de tijd voor.
Overigens heb ik onlangs enkele instabiele relais weggegeven aan een analoge Märklin spoorder. Die kwamen nog uit DDR productie van Berliner TT bahnen. Onder het motto, met digitaal heb ik geen relais meer nodig.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 07 dec 2014 09:07
door jeemka
Beste Andrë,

Begrijp ik het goed dat blok C EN blok D elk de langste trein moeten kunnen bevatten?

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 07 dec 2014 09:50
door Andre de Ruiter
@ Ben. Het antwoord op al je vragen is ja. Overigens mijn seindecoders geven slechts een korte puls, waardoor bij een sein aansturen ook een relais nodig is., althans een lichtsein.

@Jaap. Ja blok C en D kunnen allebei de langste trein hebben. Ik had ruimte genoeg om dit te doen. Je kunt ook kiezen voor de oplossing die Wim Ros gebruikt , nl. Een lang blok en een aantal korte blokken. Je hebt dan echter een blok extra nodig.
Schematisch:

A. Ingangs-,uitgangsblok
B. Schakelt C, D en E als B als de trein richting G rijdt
C. in de richting A naar G niets, in de richting G naar A schakelt C,D en E als B
D kan de langste trein bevatten
E In de richting G naar A niets, in de richting A naar G schakelt C,D en E als F
F. Schakelt C, D en E als F als de trein richting A rijdt
G. Ingangs-, uitgangsblok

Met uitzondering van D hoeven de blokken niet langer te zijn dan plm. 10 cm.
Je kunt ook kiezen voor een schakeling die slechts in een richting bereden kan worden dan vervallen blokken E,F en G.
Logisch gezien doen bovenvermelde schakelingen hetzelfde als de schakeling van Wim Ros.

Re: Bouw Dorf am Bach

Geplaatst: 07 dec 2014 14:59
door jeemka
Beste André,

De oplossing van Wim Ros levert één blok met 3 melders. Ik snapte zijn uitleg op zijn website niet en Wim stuurde mij een toelichting. Daarin o.m. het volgende:
De xTreme keerlus meldt zich dus in 3 secties terug, waarbij A+B dezelfde sectie is en wordt doorgegeven via aansluiting SDa. SDc spreekt voor zichzelf is de middelste sectie. D+E wordt doorgegeven via SDe. Dat maakt dat de complete xTreme keerlus gebruikt wordt als blok met 3 meldsecties.
Dit kost dus naast de xTreme kaart zelf, 3 posities op een terugmelder kaart, en geen posities op een schakeldecoder. Ik moet op 2 plaatsen een keerlusschakeling inzetten, en niet overal heb ik ruimte voor 2 secties die een hele trein kunnen bevatten. Dus ik neig naar de xTreme.