Pagina 2 van 9

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 15 mei 2015 15:04
door Timtrein85
Dag allemaal,

Even een vraag voor de ervaren modelspoorders. Zie de foto. Het railplan met o.a. de bogen zie je op het papier afgedrukt. Ik vraag me af wat de minimale afstand moet zijn vanaf het wissel tot aan het punt waar een helling in een boog begint. Ik kan me voorstellen dat als dit te krap is dat vooral rijtuigen ontsporen. Ik heb nu ongeveer 10 tot 15 cm. recht spoor in gedachte voordat de helling start. Kan me voorstellen dat dit een te krappe maat is. Wat adviseren jullie?

Afbeelding

Mijn dank is groot ;)

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 16 mei 2015 23:11
door FidOo
Meer als zat. Kan zelfs korter naar mijn idee. Dus lekker zo aanhouden en gaan.

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 17 mei 2015 19:08
door Timtrein85
Top! Dankjewel! Ik zal eens kijken met wat proefritjes. :)

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 01 jun 2015 20:54
door Timtrein85
Goedenavond,

Er is het afgelopen weekend werk verzet in de Elzas! De 2 schaduwstations zijn 'klaar'. Bij elkaar goed voor 30 flexrails en 8 wissels. :D
Ik moet zeggen dat ik aardig tevreden ben over de aanleg. 2 foto's van beide schaduwstations:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 02 jun 2015 10:57
door Jeroen
Dat ziet er netjes en strak uit allemaal. Leuk dat je hebt gekozen voor die slanke wissels in het schaduwstation. Die rijden toch wel het allermooist, dus ik verwacht daar geen nare flauwekul als ontsporingen enzo.

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 02 jun 2015 17:30
door Timtrein85
Dankjewel Jeroen! Ik heb bewust gekozen voor die slanke wissels, ondanks ze straks uit het zicht liggen. Het gaat mij om een stukje bedrijfszekerheid. We zullen zien hoe het straks gaat sporen :)

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 07 jul 2015 20:20
door Hoontje
Tim proficiat met de geboorte van jullie kleine!

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 08 jul 2015 20:14
door Wablo
Tim,
Jullie ook vanaf deze kant gefeliciteerd met de geboorte, dat het maar een goede machinist mag worden, geniet er van want voordat je het weet zijn ze groot,
groetjes,
Bert

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 08 jul 2015 20:23
door mdedeugd
Ook namens mij gefeliciteerd met de geboorte van de kleine ;)


Martin de Deugd

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 10 jul 2015 20:31
door RogerB
Tim, overigens ook nog gefeliciteerd met je verjaardag!

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 10 jul 2015 20:34
door Timtrein85
Bedankt allen :D

Tja, ik heb straks 3 rijregelaars nodig :shock:

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 24 jul 2015 20:57
door Timtrein85
Goedenavond allen,

Ik ben weer wat aan het testen geweest. De overbrugging van het 'kleine' schaduwstation naar het 'grote' station, wordt gedaan middels een hellingbaan met een stijgingspercentage van 2,4%. Hij was eerst bijna 3,0% maar dat werd 1 loc zelfs met 4 rijtuigen al teveel (de Piko SNCF Fret Mak). Nu trekt hij gemakkelijk 6 rijtuigen. Zie de foto's voor de voortgang.
Daarnaast geeft de andere foto een impressie van het 'grote' station, waarbij ik de rails alvast grofweg heb neergelegd voor het idee.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 19 aug 2015 20:28
door Timtrein85
Mini- update Miniatuur Elzas 19 augustus

De bouw van Miniatuur Elzas vordert langzaam maar gestaag.
Er zijn tot nu toe 35 flexrailsen gelegd en 8 wissels. Er moeten nog 40 flexrailsen en 4 wissels gelegd worden. Goed voor een kleine 70 meter totale rijlengte.
Zoals je begrijpt bouw ik aan een baan met lekker lange rijlengtes.
Met een dremeltool heb ik de eerste secties al gesneden. Volledig geautomatiseerd rijden dan komt ooit nog wel en is niet mijn prioriteit. Wel werk in aan de voorbereiding van wanneer het wel zover is. Dus de secties maken en er draadjes aan vast bakken.
Ik ben blij als ik een uurtje per week aan de baan kan besteden. Het duurt dus nog wel een paar maanden voordat de treinen een volledig rondje kunnen rijden. :D

Hieronder een foto van de baan, gezien vanuit het vliegtuig 8-)

Afbeelding

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 19 aug 2015 20:53
door Ronaldp
Ben onbekend met peco rails.
Waarom zie ik altijd waar de rails aan mekaar wordt gekoppeld geen biels?

Mag ronald

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 19 aug 2015 21:05
door Timtrein85
Hoi Ronald,

Terechte vraag. Dit is nodig om de rails met lasjes aan elkaar te verbinden. Met behulp van setjes losse bielzen, kun je het bij afwerking weer opvullen.

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 20 aug 2015 07:57
door Ronaldp
De wissels hebben ook geen ballast er tussen liggen.
Als je deze gaat ballasten.Gaat dan niet de wissel tongs steeds vast zitten?

mvg Ronald

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 20 aug 2015 09:57
door FidOo
Niet als je netjes werkt en voorzichtig bent. Even je wisseltong vrijmaken van lijm en ballast nadat je het ingedruppeld hebt met lijm.


Ziet er goed uit hoor Tim!

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 15 sep 2015 21:12
door Timtrein85
Ondertussen in de Elzas:

Er worden flinke voorbereidingen getroffen om het 'grote' station aan te leggen.
Vanavond de railsecties voorzien van bedrading. Lekker draadjes bakken... :geek:
Ik heb er vanuit esthetisch oogpunt voor gekozen om de rails die in het zicht komt te liggen, niet achteraf door te slijpen. Vandaar de opgeknipte secties die met isolatieschoentjes met elkaar verbonden worden.

Afbeelding

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 18 okt 2015 21:33
door Timtrein85
Hoi allen,

Er wordt in de Elzas nog steeds aardig doorgewerkt.
Inmiddels ligt het grote station er in grote lijnen. Ik heb hiervoor express een laag perron gekozen. De meeste perrons in Frankrijk zijn relatief laag en moet je een flinke stap nemen om in de trein te komen.
Verder is er ook veel gewerkt aan de bedrading. De ringleiding (vooralsnog alleen even de + en de -) ligt er ook in. De rails die er nu ligt is voor een groot deel voorzien van bedrading. Hier heb ik al voorgesorteerd om mogelijk te maken om ooit geautomatiseerd te rijden. Dus bloksecties en verschillende draadkleuren. Dit alles nog even goed coderen 8-)

Hierbij even 2 foto's:

Afbeelding

Afbeelding

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 08 nov 2015 22:10
door Timtrein85
Allen,

Vanavond weer wat tijd vrij voor de baan. Na alle secties geslepen en draadjes gesoldeerd (de ringleiding is inmiddels ook klaar), heb ik vanavond de eerste testritten gedaan. De beginfase leek vlekkeloos te verlopen, totdat een ongelukkige slijpsectie in de railstaaf tot ontsporing van de trein leidde... Ik bleek de sectie op een punt gesneden te hebben, waar in de boog een verhoogde spanning staat. Een zwak punt, waardoor de railstaven niet goed aan elkaar sluiten en een hoogteverschil geven. Het is echt minimaal, maar genoeg om de boel te ontregelen. De enige oplossing is volgens mij een stuk spoor eruit slijpen en opnieuw leggen :( Het is niet anders.

Hierbij nog echter wel een FILMPJE :D van een testrit:

https://youtu.be/bM2c42MfJ6A

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 08 nov 2015 22:37
door bob vermeulen
Tim,

Ik hechte filmpje bekeken, altijd weer een mijlpaal als de eerste trein rijd.
Gefeliciteerd.

mvrgr Bob

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 09 nov 2015 22:02
door Timtrein85
Bedankt Bob!

Ik heb inmiddels ontdekt wat het euvel van de zwakke slijpsectie is. Dit komt omdat ik de voedingdraad vlakbij de sectie gesoldeerd had. Door de hitte is de kunststoffen onderligger van dwarsliggers ietwat gesmolten en daardoor werd de railstaaf minder goed in positie gehouden. Ondertussen heb ik aan spoorvernieuwing gedaan en heb een stuk spoor over de lengte van een flexrail vervangen door een nieuwe en alles opnieuw aangesloten. Het werkt nu wel.

Ik heb overigens nog iets anders bij een wissel ontdekt. Bij het rails-loze gedeelte in het wissel, hobbelt de trein bij 1 wissel behoorlijk. Ik heb 1 keer gehad dat een loc zijn rijtuigen daar verloor. Ik kan echter niet echt een verschil vinden t.o.v. andere wissels. Herkent iemand een soortgelijk iets? Met het rails-loze - gedeelte bedoel ik dit:

Afbeelding

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 09 nov 2015 22:16
door Marksintpancras
Beste Tim,

Ik herken dit probleem, heb dat vandaag zelfs gehad met een Fleischmann wissel, de loc ontspoorde om de stroomleverancier gedeelte, ik heb het euvel verholpen door de hoek waar de wielen tegen aanlopen een beetje te vijlen, zodat het wiel niet tegen de railstaaf loopt na de onderbreking, maar er zelf in kan lopen. Het gekke bij mij was dat het alleen de achteras van de lok was die ontspoorde en niet de sleep, en ook niet elke keer, jaar wel heel vaak.

Met vriendelijke groet,
Mark

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 11 nov 2015 11:35
door Peter
Tim, waarschijnlijk ligt het plastic stuk te hoog. Ik schuur dit standaard wel, ook bij kruiswissels van Peco. vervolgens rijden de wagons en locs een stuk beter.

Grtz.
Peter

Re: Miniatuur Elzas

Geplaatst: 12 nov 2015 21:48
door Timtrein85
Hoi,
Ik zal eens kijken wat het zal zijn.
Gisterenavond weer iets stoms ontdekt, mijn locomotief maakte kortsluiting op het moment dat hij een wissel op reed.
Blijk ik met mijn stomme kop op 1 van de uiteindes van het hartstuk een metalen raillasje geplaatst te hebben :oops:
Dus heb mezelf weer extra werk bezorgd ;)