Magneetje onder loc of eerste wagon
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Beste mensen,
Hans heeft mij middels een email laten weten dat hij maatregelen heeft genomen. Ik heb Hans geantwoord, in de overtuiging van de goede bedoeling van veel andere forumleden, graag een tweede start te maken. Dat zal ik ook doen. Bedankt voor de tip om de blokken iets langer te maken. Ik sla dit zeker niet in de wind. Ik wil nog een paar dingen veranderen aan het baanplan. Met name de lussen rechts zinnen mij niet. Als deze wat netter boven elkaar liggen dan maakt dat het knutselen onder de baan wat eenvoudiger. En de keerlus links moet minder scherpe bochten krijgen (mijzelf realiserende dat dit gezien de ruimte lastig zal worden). Goed om te lezen trouwens dat er nog een flink aantal analoge rijders zijn...
Abrupt remmen is inderdaad geen fraai gezicht. Ik probeer dat ook te voorkomen. Mijn idee is globaal als volgt; Een blok beslaat 1,3 a 1,5m. Per blok kan ik middels wisselschakelaar 1 van het reedrelais voedingsspanning normaal of laag op het blok zetten. (Op de + kant van de rail dus) Onderdeel van dit blok is de stopplaats. Ik had 30cm in gedachten maar heb net geleerd dat dit ook wel 50cm mag zijn. (waarvoor mijn dank) Hier kan ik met wisselschakelaar 2 van hetzelfde reedrelais wel of geen massa geven (aan de - kant van de rail. Stel blok 3 is bezet. Een trein rijdt nu op volle snelheid door blok 1. Bij blok 2 aangekomen krijgt hij een lage voedingspanning. De kans dat ie moet stoppen bij de laatste 50cm van het blok is nu gereduceerd. Als de trein al moet stoppen zal door de lagere snelheid de laatste wagon zich niet dwars door de locomotief naar voren proberen te drukken. E.e.a. moet ik in de praktijk nog toetsen. Ik wil dit enkel toepassen in de zichtbare blokken en zeker niet in beklimmingen.
Ik zal binnenkort in de rubriek "mijn baan" een paar foto's posten van de nu nog lege ruimte waar e.e.a. zich binnenkort moet voltrekken..
Met groet en een fijne zondag
Gerrit
Hans heeft mij middels een email laten weten dat hij maatregelen heeft genomen. Ik heb Hans geantwoord, in de overtuiging van de goede bedoeling van veel andere forumleden, graag een tweede start te maken. Dat zal ik ook doen. Bedankt voor de tip om de blokken iets langer te maken. Ik sla dit zeker niet in de wind. Ik wil nog een paar dingen veranderen aan het baanplan. Met name de lussen rechts zinnen mij niet. Als deze wat netter boven elkaar liggen dan maakt dat het knutselen onder de baan wat eenvoudiger. En de keerlus links moet minder scherpe bochten krijgen (mijzelf realiserende dat dit gezien de ruimte lastig zal worden). Goed om te lezen trouwens dat er nog een flink aantal analoge rijders zijn...
Abrupt remmen is inderdaad geen fraai gezicht. Ik probeer dat ook te voorkomen. Mijn idee is globaal als volgt; Een blok beslaat 1,3 a 1,5m. Per blok kan ik middels wisselschakelaar 1 van het reedrelais voedingsspanning normaal of laag op het blok zetten. (Op de + kant van de rail dus) Onderdeel van dit blok is de stopplaats. Ik had 30cm in gedachten maar heb net geleerd dat dit ook wel 50cm mag zijn. (waarvoor mijn dank) Hier kan ik met wisselschakelaar 2 van hetzelfde reedrelais wel of geen massa geven (aan de - kant van de rail. Stel blok 3 is bezet. Een trein rijdt nu op volle snelheid door blok 1. Bij blok 2 aangekomen krijgt hij een lage voedingspanning. De kans dat ie moet stoppen bij de laatste 50cm van het blok is nu gereduceerd. Als de trein al moet stoppen zal door de lagere snelheid de laatste wagon zich niet dwars door de locomotief naar voren proberen te drukken. E.e.a. moet ik in de praktijk nog toetsen. Ik wil dit enkel toepassen in de zichtbare blokken en zeker niet in beklimmingen.
Ik zal binnenkort in de rubriek "mijn baan" een paar foto's posten van de nu nog lege ruimte waar e.e.a. zich binnenkort moet voltrekken..
Met groet en een fijne zondag
Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Mooi dat je weer in de lucht bent Gerrit, en je niet hebt laten afschrikken.
Ik ben erg benieuwd naar je baanplan!
Ik ben erg benieuwd naar je baanplan!
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit,
Even wat feitjes en vergelijkingen op een rijtje, zonder je iets te willen opdringen.
Analoog blok, wat is daar voor nodig minimaal.
Een reedcontact of handmatige schakelaar, een vaste link naar voor en achterliggende blokken.
Is star in gebruik en moeilijk aan te passen uit te breiden.
Om de trein te laten sroppen een relais of meerdere relais die verschillende spanningen kunnen schakelen en of doorgeven.
Op deze spanningen wordt er door de treinen zeer verschillend gereageerd. Sommige gaan als een speer en sommige zijn niet vooruit te branden.
Kosten plaatje per blok rond te €10,-- of meer, afhankelijk van de gebruikte relais en schakelingen.
Digital:
Per meldpunt €2,40.
Per loc een decoder ~ €25,00
Wisseldecoder ~ €2,00 per wissel.
Digital systeem met verbindng naar PC ~€100,00
Besturings software gratis of anders ~€150,00
Vrijheid in het maken van onderlinge verbindingen via software en vrijheid in het laten rijden doormiddel va rijwegen, en blokbeveiliging via de software.
Per loc onafhankelijke snelheden, en kunnen rijden in beide richtingen op een enkelspoor zonder moeiljke fratsen.
Is een andere uitdaging en een andere beleving van de hobby, maar zeker niet peperduur, misschien uiteindelijk wel veel goedkoper.
Groetjes
Even wat feitjes en vergelijkingen op een rijtje, zonder je iets te willen opdringen.
Analoog blok, wat is daar voor nodig minimaal.
Een reedcontact of handmatige schakelaar, een vaste link naar voor en achterliggende blokken.
Is star in gebruik en moeilijk aan te passen uit te breiden.
Om de trein te laten sroppen een relais of meerdere relais die verschillende spanningen kunnen schakelen en of doorgeven.
Op deze spanningen wordt er door de treinen zeer verschillend gereageerd. Sommige gaan als een speer en sommige zijn niet vooruit te branden.
Kosten plaatje per blok rond te €10,-- of meer, afhankelijk van de gebruikte relais en schakelingen.
Digital:
Per meldpunt €2,40.
Per loc een decoder ~ €25,00
Wisseldecoder ~ €2,00 per wissel.
Digital systeem met verbindng naar PC ~€100,00
Besturings software gratis of anders ~€150,00
Vrijheid in het maken van onderlinge verbindingen via software en vrijheid in het laten rijden doormiddel va rijwegen, en blokbeveiliging via de software.
Per loc onafhankelijke snelheden, en kunnen rijden in beide richtingen op een enkelspoor zonder moeiljke fratsen.
Is een andere uitdaging en een andere beleving van de hobby, maar zeker niet peperduur, misschien uiteindelijk wel veel goedkoper.
Groetjes
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Hoewel ikzelf digitaal rij, heb ik de volgende schakeling gezien om een trein langzaam te laten stoppen voor een sein, perron oid.
Maak voor het sein een aantal electrisch gescheiden blokken. Als het sein op veilig staat worden de blokken rechtstreeks van de voedingsspanning voorzien, de trein rijdt met ongewijzigde snelheid voorbij. Als het sein op onveilig staat worden de blokken gevoed via een weerstand, waarvan de waarde oploopt naarmate de blokken dichterbij het sein zijn. Het laatste blok voor het sein is spanningsloos. De trein komt langzaam tot stilstand.
Om te voorkomen dat de trein er als een haas vandoor gaat als het sein op groen gaat, wordt dezelfde schakeling (maar dan in omgekeerde volgorde) na het sein toegepast als het sein op groen gaat.
Eea is eenvoudig te realiseren met een bi-stabiel relais dat door een reed contact of door een handmatig bediende schakelaar bediend wordt.
Maak voor het sein een aantal electrisch gescheiden blokken. Als het sein op veilig staat worden de blokken rechtstreeks van de voedingsspanning voorzien, de trein rijdt met ongewijzigde snelheid voorbij. Als het sein op onveilig staat worden de blokken gevoed via een weerstand, waarvan de waarde oploopt naarmate de blokken dichterbij het sein zijn. Het laatste blok voor het sein is spanningsloos. De trein komt langzaam tot stilstand.
Om te voorkomen dat de trein er als een haas vandoor gaat als het sein op groen gaat, wordt dezelfde schakeling (maar dan in omgekeerde volgorde) na het sein toegepast als het sein op groen gaat.
Eea is eenvoudig te realiseren met een bi-stabiel relais dat door een reed contact of door een handmatig bediende schakelaar bediend wordt.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit, je systeem zoals je het voorstelt met spanningsloze stopsecties enzo heeft wel een nadeel met trekduw-treinen. Dat werkt dan niet, denk daar wel aan! Hoeft geen beletsel te zijn natuurlijk. Ben benieuwd naar je uitwerking hier op het forum. Welcome back!
J.
J.
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Er zijn voldoende schakelingen die je treintje langzaam laten stoppen en optrekken, deze zijn al tientallen jaren in gebruik, maar hebben allemaal hun voor en nadelen en een prijskaartje. Netjes laten stoppen en optrekken is niet het grootste probleem. 35 jaar geleden nog een compleet systeem voor ontworpen, zonder reedcontacten overigens maar gewoon via stroomdetectie.
Denk dat Mecktronics nog wel zo'n systeem verkoopt.
Groetjes
Denk dat Mecktronics nog wel zo'n systeem verkoopt.
Groetjes
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Gerrit Heb er ook 1 gevonden voor je gevonden bij Conrad
Art 199354-89
9,99 euro ps
Martin de Deugd
Art 199354-89
9,99 euro ps
Martin de Deugd
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Die is mij al 35 jaar bekend en dat is de schakeling die ook gebruikt werd of wordt door Fleischmann voor zijn bloksysteem.
Alleen met een ander prijskaartje.
Groetjes
Alleen met een ander prijskaartje.
Groetjes
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Allen, hartelijk dank voor alle tips. Als eerste ga ik nu de basis voor de treintafel bouwen en de 220V elektriciteit aanleggen. Hierna wil ik rustig de baan aanleggen en de noodzakelijke ervaring opdoen. Foto's volgen z.s.m. Is er iemand op het forum in de regio Deventer Almelo? Ik zou dan graag eens een kijkje nemen bij iemand waar de baan al (deels) afgebouwd is. Dit onder het motto beter goed gekopieerd dan slecht zelf bedacht....
Met groet,
Gerrit
Met groet,
Gerrit
Stoomloc's en Diesels.... Mijn baan in wording: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8402
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Hallo Gerrit
We gaan het allen zien wat er komen gaat.
Van uit mijn stoel wens ik jou veel plezier in deze mooie hobby, en sucses.
Ik ga je zeer zeker volgen
Martin de Deugd
We gaan het allen zien wat er komen gaat.
Van uit mijn stoel wens ik jou veel plezier in deze mooie hobby, en sucses.
Ik ga je zeer zeker volgen
Martin de Deugd
Re: Magneetje onder loc of eerste wagon
Er zitten aardig wat tukkers op het forum (er moet ergens een nest zitten...), even Norbert zijn voorsteldraadje checken, daar zitten er een heleboel bij elkaar.ghn schreef:Is er iemand op het forum in de regio Deventer Almelo?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan