Pagina 2 van 6

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 12 aug 2015 15:00
door Nthusiast
Nadat de verbindingslussen naar niveau 0 gereed waren, moesten qua ruwbouw alleen nog de platen gemaakt worden waar het grote station en de 2 eindstationnetjes op komen te liggen. Allereerst is hier het begin van station Ter Apel West, oftwel het noordelijk eindstation. Officieel ligt het station op niveau +1, maar het daadwerkelijke hoogteverschil met niveau 0 is net iets meer dan 2cm. Maar die extra ruimte maakt het wel aanzienlijk makkelijker om bij de sporen op niveau -1 te komen. Het enkel spoor dat de verbinding vormt met het hoofdstation gaat dus ook langzaam naar beneden met een helling van minder dan 2%. Met de bovenste plaat van station Ter Apel West nu op zijn plaats valt het goed te zien hoeveel van niveau -1 niet meer in het zicht ligt en dat is dus inclusief de slinger op niveau -1.

Afbeelding

Afbeelding

Voor de helling naar het eindstation aan de zuidkant, station Laude, lag er bij de vorige update ook al hout. Maar nu dat het geschilderd is, is het beter te zien hoe de sporen zullen komen te liggen. Daarbij is de plaat voor het dorpje inmiddels ook vastgeschroefd. Laude ligt zo’n 3cm boven niveau -1, maar omdat de helling vanaf niveau 0 veel langer is dan aan de noordkant is de helling ongeveer 1.5%. Later heb ik in Laude ook wat straatlantaarns neergezet. Voor het aansluiten van de draadjes van de lantaarns bleek dat de hoeveelheid ruimte tussen de niveaus toch wel wat aan de kleine kant was. Zonder het gat in niveau -1 hadden de mensen in Laude zonder licht over straat gemoeten.

Afbeelding

Afbeelding

En dan als laatste de plaat voor het station Ter Apel. Het stationsgebouw staat er ook al. En ja dat lijkt verdacht veel op een bekend station ergens in Duitsland, daar moet ik nog steeds iets aan veranderen. Het is ook het enige gebouw op deze baan die vroeger al eens op een van mijn andere treinbanen heeft gestaan. Tijdens mijn middelbare schooltijd heb ik dit station (en ook heel wat andere huisjes en accessoires) gehad van een vriend die het weer had gered uit de vuilnisbak van een kennis van zijn vader. De hoofdbaan en de sporen van het station hebben al een onderlaag verf gekregen, maar de ruimtes waar het postperron en het opstelterrein komen te liggen zijn nog niet zichtbaar. De werkbank die ik gebruikte voor het bewerken van het hout was het bureau dat nu onder station Ter Apel staat en sindsdien dient het als opslagplaats.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 13 aug 2015 23:20
door marco
Mooi hoor ziet er top uit en idd ideaal voor lange treinen.
Benieuwd naar de volgende update, ben jij trouwens piksov?
Ik denk het wel :D

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 14 aug 2015 13:31
door Nthusiast
Hi Marco

Bedankt voor de complimenten. Ik moest alleen wel even zoeken naar wat je bedoelde met de vraag of ik piksov was. Ik heb het inmiddels gevonden, maar dat geeft dan wel direkt aan dat ik dat niet ben... :D

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 16 aug 2015 05:12
door Nthusiast
De zuidelijke verbindingslus gaat over het spoor op niveau -1 heen voordat het uitkomt op de plaat van station Ter Apel. Ik had daar een brug gepland waarmee de sporen niet alleen over de sporen op niveau -1 gaan, maar ook over een hoofdweg. Aangezien het een stuk moeilijker wordt om netjes te werken onder de brug zodra er sporen op liggen heb ik, toen ik er nog goed bij kon, alvast de landhoofden geplaatst en wat verf aangebracht voor het zandpad en grasstrook naast het spoor en voor de hoofdweg zelf. Het eerste stukje ‘scenery’ was daarmee een feit. Tijdens het maken van de fotos kwam er een regionaal express langs in de moderne verkeersrode kleurstelling en getrokken door een 218.

Afbeelding

Afbeelding

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 24 aug 2015 15:33
door Nthusiast
Om weer rond te kunnen rijden moesten de sporen op niveau 0 aangelegd worden, dus inclusief station Ter Apel en dus is er dan voor het eerst de mogelijkheid voor de treinen om ergens te stoppen. Om te beginnen is hier weer een foto van de brug, maar inmiddels zijn de vier sporen die over de brug lopen ook aangesloten. Twee gekoppelde koplopers kwamen langs onderweg naar station Ter Apel, maar het verkeer op de weg is precies hetzelfde als toen er nog geen spoor lag. Helaas voor hen hebben hier de wegwerkzaamheden niet de prioriteit.

Afbeelding

Na de brug loopt het spoor een tijdje rechtdoor en zijn er in beide richtingen wissels om van de hoofdbaan naar het opstel terrein te rijden . De hoofdbaan zijn de twee sporen in het midden. Het spoor aan de linkerkant, waar de RailPro wagons staan, is deel van het opstelterrein maar kan eventueel ook gebruikt worden om doorgaande goederentreinen tijdelijk te laten stoppen zodat die trein ingehaald kan worden door een Intercity. Het spoor aan de rechterkant is de lijn die naar het kopstationnetje van het dorpje Laude gaat. Dat spoor loopt helemaal apart zodat ook de lokale treinen de Intercities niet in de weg rijden.

Afbeelding

Het opstelterrein zelf zou worden gaan gebruikt voor wat rangeren en het overslaan van goederen. Maar dat is in de werkelijkheid maar weinig voor gekomen aangezien de sporen daarvoor aan de korte kant waren. In plaats daarvan wordt het vooral gebruikt voor het tijdelijk wegzetten van locomotieven, rijtuigen en wagons die even niet nodig zijn voor de dienstregeling. Hoewel er ook altijd wel wat vrachtwagens met de bijbehorende containers te vinden zijn.

Afbeelding

Aan de andere kant van de 180 graden bocht begint het daadwerkelijke station van Ter Apel. Ten eerste kom je langs de postsporen. Dat zijn twee korte kopspoortjes die lang genoeg zijn voor maximaal drie postwagons of een motorpost met twee postwagons. In Koploper is de route van de posttrein zo geprogrammeerd dat de motorpost achteruit het kopspoortje inrijdt om vervolgens weer vooruit het poststation te verlaten. In dit geval is de ‘Hong Kongse’ motorpost aanwezig in het poststation in de nog originele bruine kleur, maar al wel met een extra groot geel vlak aan de voorkant voor de verbetering van de zichtbaarheid van de trein.

Afbeelding

Afbeelding

Dan het station Ter Apel zelf met de zes doorgaande sporen. Het stationsgebouw heeft aan beide kanten van het station gestaan om te zien waar het het beste tot zijn recht kwam, maar is uiteindelijk toch in het midden van de tafel terecht gekomen. Daarom is het spoor dat het dichtst bij het midden van de tafel ligt genummerd als Spoor 1 en die langs de tafelrand als Spoor 6. Daarbij zitten in Sporen 1 en 2 en ook 5 en 6 overloopwissels zodat het spoor ook door twee kortere treinen gebruikt kan worden, bijvoorbeeld voor de pendeltreinen die van en naar de kopstationnetjes rijden.

Afbeelding

En als toegift een statieportret van de 6433:

Afbeelding

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 25 aug 2015 14:33
door bob vermeulen
Gustaaf,

Heb zojuist je draadje een door genomen en er zwordt hard gewerkt zo te zien.
Leuke baan ben je aan het bouwen overigens.
Daar zijn mogelijkheden genoeg om te rijden en de scenerie te perfectioneren.

mvrgr Bob

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 aug 2015 13:58
door Nthusiast
Hi Bob,

Bedankt voor de reactie.

De snelheid waarmee de foto's verschijnen op het forum is alleen niet gelijk met hoe hard ik aan het werk ben. De bouw van de baan begon zo'n vijf jaar geleden en aan de data van de foto's te zien heb ik er 15 maanden over gedaan om tot het punt te komen dat de treinen ook door het grote station konden rijden. De fotos op het forum zetten gaat in verhouding dus behoorlijk wat sneller.

Op dit moment doe ik qua bouwen vrij weinig aan de treinbaan, maar besteed wel tijd aan rijden en het maken van foto's en video's. Ik heb wel ideeen voor het maken van gebouwen, maar daar komt even niet heel veel van...

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 28 aug 2015 14:58
door Ad_M
Nthusiast schreef:Ik heb wel ideeen voor het maken van gebouwen, maar daar komt even niet heel veel van...
Geen aandelen of ander belang
Maar wel helemaal verknocht aan schaal, uitvoering en detaillering
Kijk hier eens voor huisjes: http://markenburg.nl/

Misschien zit er ook iets voor jou bij :D

Mvg,
Ad

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 31 aug 2015 13:29
door Nthusiast
Hallo Ad,

Bedankt voor de link, dat zijn zeker mooi huizen. Ik zie dat ze ook een mooi modern station hebben, helaas op dit moment alleen in HO. Als die uit zou komen in N zou ik daar wel interesse in hebben.

De huizen zelf zijn goede voorbeelden om proberen na te maken. De laatste tijd ben ik vooral bezig met huizen maken van karton en papier, zoals deze bungalow. Het kost wel tijd, maar elke keer vind ik het er weer beter uitzien, dan heb ik weer motivatie voor de volgende. Het grote voordeel van zelf maken is toch wel dat je de huizen zo groot (of klein) kan maken zodat ze precies op de plaats passen waar ze moeten komen. Om dat allemaal vantevoren te plannen lijkt mij best lastig.

Afbeelding

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 31 aug 2015 20:24
door Ipio
Hallo Gustaaf,

Mark, mailen of hij dat station wat je mooi vindt, hij die ook in N-spoor wilt maken voor jou, wie weet?

Mvg. Marc

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 07 sep 2015 13:08
door Nthusiast
Marc,

Dat is geen slecht idee. Maar dat wordt dan wel voor mijn volgende baan, want op deze is daar geen ruimte meer voor. En als ik er bij het volgende ontwerp alvast rekening mee kan houden, dan zou het station ook veel beter tot zijn recht kunnen komen denk ik.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 07 sep 2015 14:11
door Nthusiast
De laatste stukken spoor die aangelegd moesten worden waren de stukken enkelspoor naar kopstations Laude en Ter Apel West en de stations zelf. Van deze werkzaamheden zijn helaas weinig beelden gemaakt. Er was alleen wel een klein feestje georganiseerd door de lokale bewoners toen de eerste trein in Ter Apel West arriveerde. Om er voor te zorgen dat de feestgangers ook de trein in konden was er ook een kort noodperron aangelegd. Blijkbaar was er bij de NS weer eens een materieel tekort, dus werd er een Pendolino van de DB ingezet tijdens deze heugelijke gebeurtenis.

En met het aanleggen van de sporen nu compleet werd het tijd om eens aan de slag te gaan met de scenery.

Afbeelding32 - Opening Ter Apel West by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 07 sep 2015 18:43
door marco
Ik kan niks zien :shock:

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 07 sep 2015 21:06
door BenQ
Ook een mislukte poging om via Google foto's te uploaden. :?
Wel vreemd, hierboven staat een foto die wel zichtbaar is. :roll:

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 sep 2015 07:15
door Nthusiast
@ Ben

Klopt. Dat lag aan Google foto's. Geen idee wat er veranderd is sinds de laatste keer dat ik een foto liet zien. Ik heb het inmiddels aangepast en de foto is bij mij weer zichtbaar als ik Windows, Linux of Android gebruik en niet ben ingelogd bij Google. Als dat bij anderen nog steeds niet het geval is wordt het tijd om met Google foto's te stoppen.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 sep 2015 08:48
door Doolemeister
Beste Gustaaf,

Helaas via Chrome geen foto te zien.
Misschien is photobucket wat, daar lukt het mij ook altijd mee.
Succes met posten want ben benieuwd naar de vorderingen ;)

Groet,

Arjan

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 sep 2015 12:59
door Nthusiast
Arjan,

Ik heb het nu via foto bucket geprobeerd. Als iedereen die wel zien kan, zal ik dat vanaf nu voor alle foto's gebruiken.

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 sep 2015 13:00
door Doolemeister
Hee Gustaaf,

Wat een verwelkoming van de eerste trein :D

Groet,

Arjan

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 08 sep 2015 13:21
door Ad_M
Nthusiast schreef:Arjan,
Ik heb het nu via foto bucket geprobeerd. Als iedereen die wel zien kan, zal ik dat vanaf nu voor alle foto's gebruiken.
Gaarne, kan het zelfs op mijn werk zien nu :D

Mvg,
Ad

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 11 sep 2015 15:36
door maarten
De foto's zijn nu wel te zien. :)

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 14 sep 2015 14:21
door Nthusiast
Bedankt allemaal voor de reacties. Goed om te weten dat de fotos via photobucket wel door iedereen bekeken kunnen worden, dan kan ik weer verder met mijn verhaal.

Aangezien de sporen in station Ter Apel er inmiddels lagen, kwamen er geregeld treinen langs. Voor passagiers die in of uit een gestopte trein wilden stappen was het echter nog een hele klim aangezien er nog geen perrons waren. Daar moest een eind aan komen en daarom waren de perrons in het station het eerste stukje scenery dat gebouwd is. De sporen aan de ene kant van het station liggen in een flauwe boog, en aan de andere kant zijn ze voornamelijk recht (sporen 5 en 6 hebben aan het eind een kink). De perrons zijn gezaagd uit een 3 mm dikke houten plaat zodat ze redelijk goed bewerkt konden worden en de afstand tussen de perrons en de treinen tot een minimum kon worden beperkt. De perrons zijn op de juiste hoogte gebracht door er stukjes 7 mm dik hout onder te plakken. Aan de zijkanten en bovenkant van de perrons is grijs gekleurd papier aangebracht. De kleur grijs is iets donkerder aan de zijkanten dan aan de bovenkant. Daarbij heeft het papier aan de bovenkant hele kleine kuiltjes dat een patroon geeft waardoor de perrons er weer wat realistischer uit zien.

Perron 4 dat naast spoor 6 ligt is als eerste aangelegd en is op de onderstaande foto inmiddels klaar. Perron 3, tussen sporen 4 en 5, is half bedekt door grijs papier terwijl bij de andere helft het hout nog zichtbaar is en het hout voor perron 2 is nog maar voor de helft klaar. Perron 1 had de minste haast omdat de mensen daar uit konden stappen bij het stationsgebouw.

Afbeelding33 - Perrons Ter Apel - 1 by G K, on Flickr

Afbeelding34 - Perrons Ter Apel - 2 by G K, on Flickr

Het uitzicht dat een lokale bewoner had nadat perron 3 gereed was terwijl er net 2 Intercity’s zijn binnen gelopen bestaande uit 2 gekoppelde koplopers en een 1800 met ICR rijtuigen. Rechts staat een Duitse Interregio trein klaar voor vertrek richting Bremen, Hamburg en Berlijn.

Afbeelding35 - Perrons Ter Apel - 3 by G K, on Flickr

De perrons zijn inmiddels bijna klaar. Alleen de stukjes aan beiden kanten van het stationsgebouw zijn nog niet bedekt met papier. Maar hoewel het nu veel makkelijker is voor de passagiers om in en uit stappen is het nog steeds niet heel druk op het station. Maar daar is een logische verklaring voor. Het is niet meer nodig om in en uit de treinen te klimmen, maar het is nog steeds een behoorlijke klim om op de perrons te komen. Dus daar moest ook maar eens wat aan gebeuren...

Afbeelding36 - Perrons Ter Apel - 4 by G K, on Flickr

Afbeelding37 - Perrons Ter Apel - 5 by G K, on Flickr

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 14 sep 2015 14:48
door Ad_M
Hoi Gustaaf

Mooie gave lengte heb je daar qua perrons 8-)

Ik zie misschien een zorgpuntje....
Het je al geprobeerd met een Mintrix MAK langs je perrons te rijden?
Ik weet niet of je die hebt rond tuffen op je baan, maar ik ben een beetje bang dat het: "boem = ho" wordt bij je perrons???

Ik hoor graag van je

Mvg,
Ad

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 14 sep 2015 15:13
door Raymond (UK)
Mooie lange maar ook brede perrons zeg!

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 15 sep 2015 11:37
door Hans
Hallo Gustaaf,

Je maakt er een heel verhaal bij. Leuk!

m.vr.gr.

Hans

Re: Ter Apel en omgeving

Geplaatst: 15 sep 2015 12:02
door Nthusiast
@ Raymond en Hans

Bedankt voor de leuke reacties.

@ Ad

Ik heb inderdaad hier zo'n Minitrix 6400 rond rijden, maar nooit problemen gehad als ie door het station komt. Dat je specifiek dit locomotiefje noemt, is dat omdat de 6400 breder is dan de meeste andere locomotieven? Want dat was mij nog niet opgevallen. Bij het aanleggen van de perrons heb ik vooral gebruik gemaakt van de DB dubbeldeks rijtuigen om ervoor te zorgen dat de treinen de perrons niet zouden raken. En dan met name in de bochten en bij de overloopswissels. Als het daar goed ging, waren de rechte stukken ook geen probleem.