Pagina 2 van 5

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 15 feb 2017 08:55
door garco
Heb je ook ergens het baanplan staan?
Dus per niveau?
Ik kan de overgangen niet precies uit de foto's en de tekening halen.

Mijn toekomstige baan heeft exact dezelfde maten, misschien kan ik dit als inspiratie gebruiken.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 15 feb 2017 09:23
door FidOo
Wat zonde dat dit baantje eigenlijk zo weinig opgevallen is. Man wat een strak gebouwde baan zeg! En het ontwerp en baanplan zijn echt ingenieus!
Super zeg! En anders doen.. nee ik zou eerder precies het zelfde willen doen!

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 15 feb 2017 14:24
door dwarsligger
Heren bedankt voor jullie lovende woorden, ik ga er bijna van blozen :mrgreen: :mrgreen:

Gisteren kwam de postbode uit Duitsland, hij had niet de kortste route genomen want meneer DHL had er 1,5 week over gedaan.

Een Arnold T12
Afbeelding

Een Fleischmann G4.3
Afbeelding

Afbeelding

Ik wil alleen maar tijdperk I rijden en dan moet je roeien met de riemen die er zijn en dat zijn vaak oude modellen. De Fleischmann is dan weliswaar van 1983, (bijna net zo oud als ikzelf) maar ik weet zeker dat deze set weinig daglicht heeft gezien. Zo netjes zag deze er uit. Helemaal schoon, blanke wielen etc.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 15 feb 2017 20:29
door dwarsligger
Garco,

Hieronder vindt je het baanplan, zodat je enigszins een idee krijgt. Plat ziet het er echter simpeler uit dan het was.

Ik heb veel avonden in Wintrack gepuzzeld om het goed te krijgen. Wat vooral hielp is dat je de spanten in je baanplan kan intekenen en daarna kan printen. Zo kun je precies zien welke delen verwijderd moeten worden. Maar je moet ook rekening houden met ruimte voor wisselmotoren, ontkoppelaars, seinen etc.

Hopelijk kun je er wat mee.

Afbeelding
Het onderste niveau. vanaf de wissel linksboven begint de stijging.

Afbeelding
Het middelste niveau. Het achterste schaduwstation ligt op een helling. inclusief de wissels. De stijging stopt pas bij de wissel aan de linkerzijde. De rest van dit niveau is vlak.

Afbeelding
Op dit niveau loopt de stijging precies tussen de beide wissels.

Wat ik nog moet doen is het maken van kijkgaten in de zijkanten. Deze waren tot voor kort niet nodig omdat ik bijna overal van bovenaf bij kon. Nu dus niet meer. Dit zal het uiterlijk van de baan wel niet ten goede komen, maar is zeker noodzakelijk.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 15 feb 2017 21:48
door garco
Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?

Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer :)
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 16 feb 2017 08:35
door william
Je weet waar DHL voor staat toch?
Doe Heel Langzaam :mrgreen:

Groeten,
William

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 16 feb 2017 09:17
door FidOo
garco schreef:Thanks, heb ik zeker wat aan.
Op het middelste niveau een keerlus zo te zien en een enkelspoor verder naar het hoogste niveau?

Ik denk dat ik het ontwerp gewoon 1 op 1 kopieer :)
Alleen wat minder sporen in het schaduwstation denk ik.
Er zitten 2 keerlussen in de baan, ook het schaduwstation heeft een keerlus!!

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 17 feb 2017 08:46
door gvandersel
Waar heb je de keerlus automaten zitten in je schaduwstation?
Dit is een leuk maar complex ontwerp.

Groet,

Gerard van der Sel.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 17 feb 2017 09:32
door dwarsligger
@Gerard,
De keerlusmodule in niveau 0 zit in de buitenste boog aan de rechterkant. De keerlusmodule op niveau 1 zit in het verborgen deel tussen de 2 wissels. (dus tussen de wissel waar je de keerlus ingaat en de wissel naar niveau 2).


@garco,
Doe je best zou ik zeggen. Ik heb de beide stations ook min of meer "geleend" van anderen :mrgreen: :mrgreen:


Ik zou het (schaduwstation) de volgende keer toch helemaal anders doen. en dat komt doordat ik eerst de baan analoog wilde gaan aansturen, maar uiteindelijk toch via koploper ben gaan werken. Het schaduwstation had met veel minder wissels gekund. Gewoon treinen achter elkaar parkeren. Dat kan zeer goed met koploper. Verder zou ik wellicht het stijgende spoor dubbel gemaakt hebben. Dat zou een betere doorloop verzorgen, echter wordt dan het schaduwstation ook kleiner.

Nou ja, kan er nu toch niets meer aan veranderen.

Wat trouwens de bedoeling was, was dat dit een handzaam baantje zou worden, die ik zo in de woonkamer kon zetten. Daar is echter het geheel iets te zwaar voor geworden, maar volgens mij heeft iedereen dat, dat we steeds maar meer willen. :mrgreen: :mrgreen:

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 17 feb 2017 13:19
door Maurits71
Het was inderdaad ook mijn eerste gedachte, geen tussen wissels in je schaduw station en dubbelspoor omhoog. rest blijf het een super ontwerp vinden

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 25 mar 2017 11:53
door dwarsligger
De laatste tijd voer ik toch aardig een 2strijd met mezelf. Ik zou een H0 baan gaan bouwen met mijn beide jongens, echter is de ruimte daar te klein voor, zeker als je eenmaal gewend bent hoeveel ruimte je maar nodig hebt voor schaal N. Het idee van een H0 baan is dus naar de achtergrond verdwenen.

Maar wat dan, want ik heb toch een redelijk grote hobby ruimte om iets moois te maken. Daarnaast zie ik toch steeds meer foutjes in het ontwerp van unterberg. Te korte stopsecties. Na het leren stoppen van de lokomotieven gaat het al aardig beter, maar dat leren gaat in het schaduwstation niet goed. Loks rijden door tot op de wissel, met kortsluiting tot gevolg en daar kan ik er echt niet bij.

In mijn hoofd dus al aan het broeden op een groter baanplan, waarbij het schaduwstation hergebruikt gaat worden. Meer over het idee van Unterberg 2.0 volgt later.

Iets om vrolijk van te worden heb ik in ieder geval wel. Even een parade van al mijn materieel:
Afbeelding

Afbeelding


Het zit echter allemaal wel heel erg onder het stof, sommige modellen staan al heel wat jaartjes op de baan. Ik heb geprobeerd met het luchtpistool (airbrush) de ergste stof eraf te blazen, maar daar is het wellicht te laat voor.

Hoe houden jullie het materieel schoon?

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 25 mar 2017 12:48
door Hoontje
sopje maken met dreft/alles reiniger en tandenborstel, ZACHTJES poetsen.
Daarnaast laat ik m'n treinen in de vitrine of in hun doosje als ik niet rijd.

Groetjes,

Hoontje

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 25 mar 2017 14:06
door shoven
Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 25 mar 2017 15:40
door Debvd
shoven schreef:Hannes, in mijn schaduwstation heb ik het leren remmen uitgezet. Je kunt dat per blok regelen in Koploper. Misschien helpt dat bij jou ook?

Of de blokken een lagere verplichte rijsnelheid opleggen ?

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 25 mar 2017 16:40
door Jos
Stopsecties zijn niet snel te kort. Wel als je CV 4 niet op 0 of 1 hebt staan, dan remt ie vaak te langzaam.

Groetjes,
Jos

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 25 mar 2017 16:43
door Maurits71
Eens, 5 cm is al genoeg, wel even vinkje zetten bij gelijk stoppen in stopsectie

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 26 mar 2017 14:16
door dwarsligger
In koploper heb ik gelijk stoppen wel aanstaan. Voor het goed instellen van de decoders krijg ik binnenkort hulp van de SPROG II, hopelijk gaat het daarna wat makkelijker. Gisteren besteld bij Domburg.

Over het uitzetten van de rem en optrekvertraging. Is dit simpel het instellen van CV3 en CV4 naar een waarde van 0? Ik vind het instellen nog wel lastig. In de handleiding van de diverse decoders staat wel wat je kan instellen via welke cv's, maar niet hoe. Betekend 0 altijd uit?

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 27 mar 2017 23:12
door Jos
CV3 is optrekvertraging en CV4 is remvertraging. Die kun je allebei op de minimumwaarde zetten (0 of 1, afhankelijk van de decoder) en in Koploper met massasimulatie de gewenste optrek- en afremvertraging instellen. Koploper kan de in de decoder ingestelde waardes niet "overschrijven" en bij direct stoppen bepaalt de decoder-instelling hoe snel jij echt stopt.

Groetjes,
Jos

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 30 mar 2017 19:46
door dwarsligger
Vandaag de bij Domburg Train Support bestelde Sprog II aangesloten. Wat een uitkomst dat programma. Veel blijft nog onduidelijk, maar het is nu wel overzichtelijk. En tevens kun je meerdere cv’s tegelijk programmeren. Ik heb programmeren van CV’s altijd lastig gevonden en kwam eigenlijk niet verder dan lokadres en richting. Nu ga ik me er meer in verdiepen en dat zal veel makkelijker gaan doordat het op het pc scherm staat ipv in een onoverzichtelijk menuutje in m’n intellibox.

Als eerste wil ik mijn poetstrein gaan inregelen. Dit zijn 2 Roco V200 met allebei een Tran DCX76z decoder, die in Multi-tractie gaan rijden en een digitale tomix stofzuiger en roco poetswagon gaan trekken. Een aantal aanpassingen al gedaan zoals rem en optrekvertraging op 0 gezet. Daarna de maximale en minimale snelheid ingesteld. CV2 op 5, CV5 op 255 en CV6 op de helft dus 130.

Ik dacht de maximale snelheid in koploper nu in te dammen op de 140km die deze lok kan rijden. Na het instellen dus de lok geijkt in koploper. De lok rijdt echter maar 132km en dit wordt al bereikt bij stap 16 van 28. De laatste stappen dus maar op 0 gezet.

Wat doe ik nu fout. Heb ik decoder niet goed ingesteld, of doe ik iets fout in koploper. Ik vindt het zo vreemd dat de stappen 17/28 niet gebruikt worden. Als de lok dan maar 132km rijdt alla, maar waarom dan deze rare verdeling in rijstappen. Kan iemand mij aangeven waar ik de oplossing moet zoeken.

Alvast bedankt.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 30 mar 2017 21:07
door shoven
CV5 lager zetten, nl. op de max snelheid die je wilt rijden (bij stap 28 dus).
Ik stel cv5 in, test in koploper op stap 28 bij het ijken en kijk of dat klopt met de gewenste snelheid. Zo ja, klaar en ijken maar. Zo nee, cv5 bijstellen.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 30 mar 2017 22:47
door dwarsligger
En wat doen jullie met cv6.

Leeg laten, op de helft of op eenderde.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 30 mar 2017 23:08
door Jos
Of leeglaten of ongeveer 1/3. Op lage snelheden valt het erg op als de decoder een stapje omhoog regelt, dus hoe kleiner de stappen in het lage bereik hoe mooier de lok optrekt en afremt.

Groetjes,
Jos

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 01 apr 2017 19:08
door dwarsligger
Oke,

we zijn een stuk verder. Een aantal adviezen opgevolgd, maar nu loop ik toch tegen iets vreemds aan.

Ik heb Vmin op 20 gezet, Vmax op 255 en Vgem op 100. (+/- 1/3e). Nu ben ik de lok in koploper gaan ijken. Vanaf decoder stap 28 terug naar 0km per uur. Zie foto van het scherm (Sorry heb geen internet bij de treinbaan)

Afbeelding

Het lijkt wel of de lok bij stappen 20 tm 28 teveel stroom krijgt en dat hij bij meer stroom nog slechter gaat presteren. is dit fenomeen bekend? of doe ik nog iets fout.

Ik had zelf bedacht om uit te zoeken welke waarde bij 134km hoort en die als max in te vullen. Vindt het echter wel vreemd.

Iemand een idee hierover?

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 04 apr 2017 10:10
door Robbert-Jan
Wat een leuk ontwerp! In basis heb ik met een eerder baantje (Riedkircher Tal) hetzelfde principe gebruikt voor het schaduwstation en aansluiting naar het zichtbare gedeelte. Gelukkig heb jij wel rekening gehouden met de bereikbaarheid van de uiteindelijk niet meer zichtbare sporen :)

Voor wat betreft je eerdere vraag over het schoonmaken van je treinen: ik gebruik voor de buitenkant Cyberclean, een goedje waarmee je eenvoudig en snel alle hoekjes en gaatjes netjes schoon krijgt. Ik heb een kleine verpakking hiervan gekocht (iets van drie euro of zo), meer dan voldoende en goed voor jaren.

Groet,
Robbert-Jan.

Re: Bahnhof am Ende des Unterberger Tales

Geplaatst: 18 apr 2017 19:59
door dwarsligger
Het inregelen gaat steeds beter. Ik vraag me nog wel af of jullie ook minimale snelheden hanteren. Dit zal wel meer afhankelijk zijn van de motor, maar is dat zo langzaam mogelijk. Of hanteren jullie bijvoorbeeld 10km per uur als minimum.

Dit lijkt me nogal belangrijk voor het aankoppelen van treinen.