Gewoon een plan
Re: Gewoon een plan
Ik heb inmiddels de keerlus in de tekening geplaatst. Echter vraag ik me af of de doorrijhoogte van c.a. 3 cm voldoende is? Zou dit niet iets meer moeten zijn (dit ook ivm. eventuele bedding en de dikte van het hout?
Ik moet wel zeggen dat ik niet met bovenleiding rijd. Dus dat scheelt weer in de hoogte. Er komen alleen diesels en eventueel stoom te rijden.
Groeten,
Dennis
Ik moet wel zeggen dat ik niet met bovenleiding rijd. Dus dat scheelt weer in de hoogte. Er komen alleen diesels en eventueel stoom te rijden.
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
3 cm is te weinig, zeker als je nog niet met het hout rekening gehouden hebt. Als je alleen met diesels en stoom rijdt, dan is 3,5 à 4 cm voldoende. Maar dat is dan wel de netto ruimte. Van bovenkant spoorstaaf tot bovenkant spoorstaaf komt daar dan nog een kleine centimeter bij (hout en rails).
Re: Gewoon een plan
Ik heb ook een rivier gemaakt dwars op de lengterichting.
En elke keer dacht ik, er klopt iets niet als ik naar de baan keek.
En in eens zag ik het licht!
Het deelde de baan in tweeën.
De rivier gesloopt en voila, het beeld was goed.
De volgende keer zal ik de rivier meer evenwijdig laten lopen, of schuin weg, of meanderen.
Afijn, succes met het wateren.
En elke keer dacht ik, er klopt iets niet als ik naar de baan keek.
En in eens zag ik het licht!
Het deelde de baan in tweeën.
De rivier gesloopt en voila, het beeld was goed.
De volgende keer zal ik de rivier meer evenwijdig laten lopen, of schuin weg, of meanderen.
Afijn, succes met het wateren.
Re: Gewoon een plan
Ik heb inmiddels de helix toegevoegd. Het kleine station op de berg ligt nu op 10 cm hoogte. Daar komt nog bij dat het schaduwstation waarschijnlijk 2 cm lager zal komen. Zie de afbeelding hieronder hoe het nu is:
De helix is met een stijging van 2,8% het hoogst. Helaas kan ik dit niet verminderen ivm. de doorrijhoogte. Gelukkig rijden er treinen van max. 30 cm op het bergtracé en dan voornamelijk personenvervoer (Schienenbus, BR 627, etc.).
De aanloop van het grote station tot de helix zit op 2,1% en vanaf de helix tot het kleine station is 2%. Dit lijken mij prima stijgingen. Veel minder kan ik ze niet krijgen
@Adriaan en @walter:
De rivier zal met deze wijziging wel verplaatst moeten worden. Waar ik hem zal plaatsen weet ik nog niet. Hier kom ik later op terug. Eerst maar eens zien of deze stijgingen prima zijn
Groeten,
Dennis
De helix is met een stijging van 2,8% het hoogst. Helaas kan ik dit niet verminderen ivm. de doorrijhoogte. Gelukkig rijden er treinen van max. 30 cm op het bergtracé en dan voornamelijk personenvervoer (Schienenbus, BR 627, etc.).
De aanloop van het grote station tot de helix zit op 2,1% en vanaf de helix tot het kleine station is 2%. Dit lijken mij prima stijgingen. Veel minder kan ik ze niet krijgen
@Adriaan en @walter:
De rivier zal met deze wijziging wel verplaatst moeten worden. Waar ik hem zal plaatsen weet ik nog niet. Hier kom ik later op terug. Eerst maar eens zien of deze stijgingen prima zijn
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
Hallo Dennis,
Het plan met landschap ziet er erg goed uit! Leuk hoe je het al invult. Vaak zie ik hier dat men eerst het railplan ontwerpt (en bouwt) en dat het landschap dan later maar moet volgen. Heel goed dus dat jij het al direct meeneemt!
De helix is denk ik een goede aanpassing. Qua helling moet 2.8% wel lukken, zeker omdat je op het zijlijntje slechts met korte treinen rijdt.
Het landschap moet ook wel lukken. Door een hoogteverschil van 10 cm tussen beide stations creeer je toch een natuurlijke afstand tussen beide, ondanks dat ze feitelijk naast elkaar liggen. Door het eindstation iets naar rechts te verleggen, krijg je denk ik voldoende ruimte voor het riviertje. En door rechts van het eindstation iets van een bergrug met bos of zo te plaatsen, scheid je de twee stations nog meer. Ik neem aan dat je helemaal rechts ook een dorpje wilt maken (voor het doorgangsstation)?
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Groet, wim
Het plan met landschap ziet er erg goed uit! Leuk hoe je het al invult. Vaak zie ik hier dat men eerst het railplan ontwerpt (en bouwt) en dat het landschap dan later maar moet volgen. Heel goed dus dat jij het al direct meeneemt!
De helix is denk ik een goede aanpassing. Qua helling moet 2.8% wel lukken, zeker omdat je op het zijlijntje slechts met korte treinen rijdt.
Het landschap moet ook wel lukken. Door een hoogteverschil van 10 cm tussen beide stations creeer je toch een natuurlijke afstand tussen beide, ondanks dat ze feitelijk naast elkaar liggen. Door het eindstation iets naar rechts te verleggen, krijg je denk ik voldoende ruimte voor het riviertje. En door rechts van het eindstation iets van een bergrug met bos of zo te plaatsen, scheid je de twee stations nog meer. Ik neem aan dat je helemaal rechts ook een dorpje wilt maken (voor het doorgangsstation)?
Ik ben benieuwd naar het vervolg!
Groet, wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Gewoon een plan
Rechts komt inderdaad een dorpje. In de tekening hieronder is het begin al te zien.
De bergrug vind ik een goed idee. Deze ga ik ook zeker inbouwen. Op de tekening is te zien dat ik hier reeds rekening mee heb gehouden.
De tekening:
Er zijn aardig wat dingen gewijzigd tbv. de helix. Het viaduct over de rotonde is verlengt en is nu gekoppeld aan het viaduct over de beek. De beek is dus verplaatst alsmede de watermolen.
Groeten,
Dennis
De bergrug vind ik een goed idee. Deze ga ik ook zeker inbouwen. Op de tekening is te zien dat ik hier reeds rekening mee heb gehouden.
De tekening:
Er zijn aardig wat dingen gewijzigd tbv. de helix. Het viaduct over de rotonde is verlengt en is nu gekoppeld aan het viaduct over de beek. De beek is dus verplaatst alsmede de watermolen.
Groeten,
Dennis
-
- Berichten: 1128
- Lid geworden op: 19 jul 2011 10:15
- Locatie: A'dam
Re: Gewoon een plan
Heel leuk plan!
Suggestie (het is al eerder genoemd zag ik): het kleine station links van de beek en het hoofdstation rechts van de beek. Door hoogteverschil links en rechts toe te passen + het water als scheiding kun je het echt een barriere laten zijn en het helemaal logisch verklaren waarom twee stations dicht bij elkaar toch flink gescheiden zijn.
Uit eigen ervaring adviseer ik je ook om je materieel + rangeer mogelijkheden nog eens vers na te lopen als je tijd over hebt. Je kunt van alles om je station qua rangeren. Stel jezelf de vraag of dit overeen komt met het materieel (railbus / vs. getrokken stam) dat je rijdt of mis je ergens een wissel waardoor je net iets meer zou kunnen rangeren. Na veel aanpassingen wordt ik meestal een beetje blind voor m'n eigen plan merk ik
Succes! Ook met de bouw!
Suggestie (het is al eerder genoemd zag ik): het kleine station links van de beek en het hoofdstation rechts van de beek. Door hoogteverschil links en rechts toe te passen + het water als scheiding kun je het echt een barriere laten zijn en het helemaal logisch verklaren waarom twee stations dicht bij elkaar toch flink gescheiden zijn.
Uit eigen ervaring adviseer ik je ook om je materieel + rangeer mogelijkheden nog eens vers na te lopen als je tijd over hebt. Je kunt van alles om je station qua rangeren. Stel jezelf de vraag of dit overeen komt met het materieel (railbus / vs. getrokken stam) dat je rijdt of mis je ergens een wissel waardoor je net iets meer zou kunnen rangeren. Na veel aanpassingen wordt ik meestal een beetje blind voor m'n eigen plan merk ik
Succes! Ook met de bouw!
Groet, Erik
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
T-Trak Paradebaan - T-Trak project voor mijn langere treinen
Woonkamer baan - Eerdijk & Eerdijk West - Baan in de woonkamer
Instagram: erik_n_fan
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Gewoon een plan
Dennis,
Het idee ziet er geweldig uit, gewoon lekker gaan bouwen, dan komj e ook dingen tegen die je tijdens fase over het hoofd heb gezien.
Ben wel met Erik eens,als je zo'n thema baan gaat bouwen dien je wel je rijdend materiaal er aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Mark
Het idee ziet er geweldig uit, gewoon lekker gaan bouwen, dan komj e ook dingen tegen die je tijdens fase over het hoofd heb gezien.
Ben wel met Erik eens,als je zo'n thema baan gaat bouwen dien je wel je rijdend materiaal er aan te passen.
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Re: Gewoon een plan
Heren,
Bedankt voor jullie input.
Rangeren is niet heel erg van belang. Ik wil een modelbaan creeëren die realistisch is en in tijdperk 5 past. Met dit plan kom ik daar redelijk in de buurt. Ik heb op dit moment niet het plan om meer rails bij te plannen. Op dit moment is het een rustig baanplan.
Qua materieel ga ik rijden met voornamelijk dieselverkeer. Zo nu en dan zal er een stoomtrein te vinden zijn, al zal deze waarschijnlijk geen gebruik maken van het berglijntje. Mijn voorkeur ligt bij modern materieel. Treinstellen hebben hier mijn grote voorkeur, daar heb ik iets mee, haha.
Zodra ik de bouw begin zal ik een nieuw topic gaan starten in het Mijn baan forum. Ik hoop dat dit binnenkort zal zijn Uiteraard kan het ook zo zijn dat ik het nieuwe topic eerder open zodra de tekening gereed is. De tekening zal voor mij een leidraad zijn, echter, de praktijk zal waarschijnlijk anders zijn (maar dat is niet erg).
Iedereen bedankt voor het meedenken in dit plan. Binnenkort zal ik ook een website online zetten waar de bouw ook op te volgen is. Dit zal ik allemaal in het 'nieuwe' topic vermelden.
Groeten,
Dennis
Bedankt voor jullie input.
Rangeren is niet heel erg van belang. Ik wil een modelbaan creeëren die realistisch is en in tijdperk 5 past. Met dit plan kom ik daar redelijk in de buurt. Ik heb op dit moment niet het plan om meer rails bij te plannen. Op dit moment is het een rustig baanplan.
Qua materieel ga ik rijden met voornamelijk dieselverkeer. Zo nu en dan zal er een stoomtrein te vinden zijn, al zal deze waarschijnlijk geen gebruik maken van het berglijntje. Mijn voorkeur ligt bij modern materieel. Treinstellen hebben hier mijn grote voorkeur, daar heb ik iets mee, haha.
Zodra ik de bouw begin zal ik een nieuw topic gaan starten in het Mijn baan forum. Ik hoop dat dit binnenkort zal zijn Uiteraard kan het ook zo zijn dat ik het nieuwe topic eerder open zodra de tekening gereed is. De tekening zal voor mij een leidraad zijn, echter, de praktijk zal waarschijnlijk anders zijn (maar dat is niet erg).
Iedereen bedankt voor het meedenken in dit plan. Binnenkort zal ik ook een website online zetten waar de bouw ook op te volgen is. Dit zal ik allemaal in het 'nieuwe' topic vermelden.
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
Hoi Dennis,
Ik vind het een prachtig plan. Een mooi voorbeeld hoe je op een klein oppervlak toch iets leuks en realistisch kunt maken.
De enige verbetering die ik zou kunnen bedenken is het weghalen van het kleine zichtbare spoortje links achterin, waardoor je de volledige baan op 1 niveau kunt leggen (geen hellingen) en je achterin een schaduwstation met 3-5 opstelsporen kunt realiseren.
Groeten,
Edwin
Ik vind het een prachtig plan. Een mooi voorbeeld hoe je op een klein oppervlak toch iets leuks en realistisch kunt maken.
De enige verbetering die ik zou kunnen bedenken is het weghalen van het kleine zichtbare spoortje links achterin, waardoor je de volledige baan op 1 niveau kunt leggen (geen hellingen) en je achterin een schaduwstation met 3-5 opstelsporen kunt realiseren.
Groeten,
Edwin
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Gewoon een plan
Hallo Edwin,
Bedankt voor het compliment (ook voor anderen waar ik het niet bij heb gezegd
Er is reeds al een schaduwstation met 4 sporen. Op deze 4 sporen kunnen in totaal 8 treinen opgesteld staan. Het bergtracé loopt boven het schaduwstation en zal geen problemen geven.
Groeten,
Dennis
Bedankt voor het compliment (ook voor anderen waar ik het niet bij heb gezegd
Er is reeds al een schaduwstation met 4 sporen. Op deze 4 sporen kunnen in totaal 8 treinen opgesteld staan. Het bergtracé loopt boven het schaduwstation en zal geen problemen geven.
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
sorry, het schaduwstation had ik gemist (nu gevonden een paar pagina's terug).
In dat geval vervalt mijn "verbetering" en blijf ik het gewoon een prachtig plan vinden
In dat geval vervalt mijn "verbetering" en blijf ik het gewoon een prachtig plan vinden
Groeten,
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Edwin
Huidig project (met Bob): Altenatief
Voorgaand project: een kleine N baan
Dit is mijn eerste N baan
Re: Gewoon een plan
Het is een mooi plan geworden Dennis! Tijd om te gaan bouwen!
Groet en succes met bouwen!
Wim
Dat principe volg ik ook, ik heb wel een railplan met landschap, maar dat is een leidraad. Als ik later tijdens het bouwen denk dat een iets andere scenery beter is, pas ik het gewoon aanmcgadget schreef:.... De tekening zal voor mij een leidraad zijn, echter, de praktijk zal waarschijnlijk anders zijn (maar dat is niet erg)....
Groet en succes met bouwen!
Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Gewoon een plan
Zoals eerder al gezegd ;mooi plan , het is inderdaad een mooie leidraad.
ben benieuwd naar de uitwerking er van ,veel succes met de bouw van de nieuw baan
ben benieuwd naar de uitwerking er van ,veel succes met de bouw van de nieuw baan
mvg NiKo
-
- Berichten: 626
- Lid geworden op: 06 aug 2015 19:09
Re: Gewoon een plan
Hoe ga je vanaf de laatste wissel in het station, genoeg hoogte krijgen voor het viaduct over de rotonde? Of ligt de rotonde onder het maaiveld?
Re: Gewoon een plan
De rotonde komt inderdaad wat lager te liggen. Verder zal er een hip verkeerdsbord op de brug komen met de maximale doorrijhoogte.
Groeten,
Dennis
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
Hallo Heilko,
Het railplan heb ik getekend met Anyrail. Een erg prettig en makkelijk programma.
De uit eindelijke inkleuring van de tekening heb ik met het Inkscape gedaan. Dit is een gratis vector programma (vergelijkbaar met Adobe Illustrator). Voor Inkscape is wel wat handigheid nodig, echter zijn er veel handleidingen te vinden op het interpret.
Groeten,
Dennis
Het railplan heb ik getekend met Anyrail. Een erg prettig en makkelijk programma.
De uit eindelijke inkleuring van de tekening heb ik met het Inkscape gedaan. Dit is een gratis vector programma (vergelijkbaar met Adobe Illustrator). Voor Inkscape is wel wat handigheid nodig, echter zijn er veel handleidingen te vinden op het interpret.
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
Dennis, kun je de file van je Anyrail baanplan hier plaatsen, dan kan ik een gaan kijken, ik ben nog "zoekende"
Re: Gewoon een plan
Hoi,
Helaas is dat niet mogelijk gezien het forum dit blokkeert. Eventueel kan ik de bestanden mailen? Mocht je dit willen dan kan je je e-mailadres via een prive bericht toezenden.
Groeten,
Dennis
Helaas is dat niet mogelijk gezien het forum dit blokkeert. Eventueel kan ik de bestanden mailen? Mocht je dit willen dan kan je je e-mailadres via een prive bericht toezenden.
Groeten,
Dennis
Re: Gewoon een plan
Je kan er via het menu een JPG van maken. Vervolgens die foto plaatsen in een fotoemmer en kopiëren naar je bericht.
Re: Gewoon een plan
Dat weet ik. In eerdere posts is te zien dat ik het baanplan op deze manier exporteer naar png voor gebruik op het forum.
In dit geval is het niet handig omdat lier0120 ook de anyrail data moet hebben zodat hij kan spelen.
Groeten,
Dennis
In dit geval is het niet handig omdat lier0120 ook de anyrail data moet hebben zodat hij kan spelen.
Groeten,
Dennis