Pagina 2 van 14
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 nov 2016 21:43
door Rem_Brand
Handige knop toch, zeker als je het antwoord of de vraag bij de bron wil hebben, dat leest wat makkelijker en hoef je niks bij elkaar te puzzelen.
Anyway maakt verder ook niet uit.
Wilco is lekker bezig, leuk om te volgen en ik weet waar ik die blauw plaatjes ga scoren voor mijn eigen baan.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 nov 2016 22:20
door BenQ
Maar het is toch een grote onzin om alles dubbel te hebben staan, meestal lees je toch al het vorige bericht.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 nov 2016 23:42
door Heiko
Moet er bij Kato rails nog gesneden worden aan het ballastbed tpv wissels?
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 18 nov 2016 23:57
door Rem_Brand
Soms is citeren handig en soms niet, iedereen maakt daar toch zijn eigen keuzes in.
Maar goed on topic, ik ga morgen naar de Gamma
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 nov 2016 12:08
door WilcoV
Heiko schreef:Moet er bij Kato rails nog gesneden worden aan het ballastbed tpv wissels?
Nee Heiko dat hoeft niet, mag/kan wel. Kato heeft twee soorten wissels (enkele wissels dan wel te verstaan). De oudere is standaard stroomdoorlatend in de richting van de wisseltongen en hier is de aansluiting van aanvullende spoorstukken zodanig dat geen hoeken weg hoeven. De nieuwere wissels zijn krapper en hebben in de verpakking rails stukken met zowel links als rechts uitsparing in het ballastbed evenals smallere raillassen. Deze nieuwere wissels hebben door middel van schroefjes aan de onderzijde ook de mogelijkheid stroom door te laten in de richting van de stand van de wisseltongen of volledig stroomvoerend. De puntstukken kunnen bij deze wissels ook naar keuze stroomgeleidend of niet worden uitgevoerd dmv een schroefje om te zetten. De puntstukken van de oudere zijn altijd stroomgeleidend. Wissels zijn tevens gepolariseerd en voorbereid op digitale inzet.
de 'nieuwere' wissels, alles op de afbeelding zit in een setje
Het 'oudere' wissel (onder) vergeleken met de 'nieuwere' (boven)
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 nov 2016 13:13
door Heiko
Zijn de oudere wissels nog steeds nieuw te koop en zo ja wat is het artikelnummer?
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 nov 2016 13:38
door WilcoV
Jazeker, artikel 20-202 en 20-203
Zie
https://www.n-spoorstore.nl/nl/rails-en ... 82017-7304
https://www.n-spoorstore.nl/nl/rails-en ... 82000-7305
Maar de oudere zijn dus wel minder flexibel toe te passen doordat je ze niet door middel van schroefjes kan wijzigen. Standaard stroom doorvoerend afhankelijk van de wisselstand.
Let wel op de wissels van Kato zijn qua schakelen gelijkstroom, dus je hebt wel schakelaars nodig die daarmee overweg kunnen en een gelijkstroom trafo aansluiting. Op zich heeft Kato zelf alles wat je nodig hebt hiervoor en ook een omschakelmodule om de wisselstroom uitgang van standaard treintrafo's te gebruiken. De wissels hebben dan ook twee draden in plaats van de drie die je bij andere merken tegenkomt. Bij digitale aansturing heb je dus ook een wisseldecoder nodig die daarmee overweg kan. Kato heeft zelf decoders die je in de wissels kan inbouwen of nog makkelijker je kan de Noch decoder module gebruiken. Ook bij Hans op de website te verkrijgen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 nov 2016 18:39
door Marcvane86
Leuk topic Wilco, blijf zeker mee lezen.
Ook ik ben overstag gegaan om mijn nieuwe baan volledig met kato te gaan bouwen.
Ik heb zelf veel betere rijeigenschappen ondervonden op kato dan piccolo fleischmann.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 nov 2016 21:24
door WilcoV
Succes Marc, ik denk dat ik eens een topic open met tips. Ik heb diverse Amerikaanse YouTube filmpjes gevonden. Die mensen toveren bijna met Kato.
Re: Ensporendam, modelbaan van Wilco
Geplaatst: 19 dec 2016 10:45
door WilcoV
Ensporendam zal ingrijpend gaan veranderen. Mijn eigen stijgende leeftijd (een beetje N-spoorder bereidt zich voor op de toekomst) en het naderende uit huis trekken van de kids hebben tot het besluit geleidt dat op termijn de spoorbaan zal verhuizen van de zolder naar de ruime kamer van de oudste. Ensporendam in opbouw op zolder zal dan ook langzaam maar zeker omgebouwd worden tot een modulair opgebouwde baan die later eenvoudiger een verdieping lager geplaatst kan worden. De beschikbare kamer aldaar is bijna 3 x 4 meter. Aldaar zal Ensporendam een vrije interpretatie worden van een streek met vier stations. Het hoofdstation zal een vrije interpretatie worden van station Nijmegen waarbij oud en nieuw (wat van oud en wat van nieuw heb ik nog niet bepaald) met elkaar verenigd worden. Middels een dieselspoor zal een interpretatie van Roodeschool worden gerealiseerd met oud en nieuw (oude stationsgebouw met locloods en nieuw gaslaadstation). Via een geëlektrificeerd baanvak en een haltestation (met bekende zeskantig haltegebouw) zal een interpretatie van Station Vlissingen gerealiseerd worden zoals dat in de jaren '90 er uit zag.
Dit geheel zal worden gecompleteerd met klein havenemplacement, VAM laadstation en diverse kleinschalige aanvullingen. De modulaire bouw zal worden voorbereid door ombouw van de huidige zolderbaan waarbij de modules zodanig worden opgebouwd dat ze later eenvoudig naar de andere kamer kunnen verhuizen.
Vanaf nu zal ik dus hier voornamelijk de modulaire bouw tonen en uiteraard als het zover is de verhuizing.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 dec 2016 11:54
door shoven
Nice!
Als je foto's nodig hebt van Vlissingen anno 2016 moet je het maar even laten weten. (of kom je er zelf vaak genoeg tijdens de diensten)
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 19 dec 2016 12:09
door WilcoV
Helaas hebben wij maar weinig diensten naar Vlissingen, maar ik heb het 'geluk' geboren en getogen te zijn in Vlissingen. Mocht ik echter specifieke details nodig hebben die ik nog niet in beeld heb, dan weet ik je te vinden. Dus bedankt.
Voor diegenen die zich misschien afvragen waar mijn keuze vandaan komt:
Vlissingen, hier ben ik geboren en getogen en heb ik tot in de jaren 1980 gewoond.
Nijmegen, dit is mijn standplaats bij NS en ik heb mij al lang met de geschiedenis van dit station bezig gehouden.
Sextand, ik heb gestudeerd in Delft, bij Station Delft-Zuid en dus heel veel op dat station met zijn Sextand stationsgebouw vertoefd.
Roodeschool, heb ik niks mee, maar historisch vindt ik dit een interessant stationnetje.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 10 aug 2017 21:08
door WilcoV
Lang niets gepost door meerdere oorzaken. Allereerst zijn de plannen weer gewijzigd. De modulaire opbouw is verlaten, evenals de toekomstige verhuizing naar beneden. Door de grootte van de zolder, blijft de baan op zolder. Mocht de gezondheid dit ooit onmogelijk maken, beginnen we gewoon weer een nieuwe baan.
Ondertussen zijn we wel alweer met de opbouw begonnen. Ongeveer 2/5 van de zolder is vrijgemaakt en daar vordert de bouw van de sporen gestaag.
Het hoofdstation Ensporendam is een vrije interpretatie van het station Nijmegen. De sporen op deze afbeelding representeren het Noordelijke gedeelte van het emplacement.
Station Ensporendam zoals u het hier ziet representeert de oprit naar de spoorbrug over de Waal bij Nijmegen.
Bij Nijmegen rijden de treinen aan de noordzijde de Waalbrug op, bij Ensporendam maken ze een bocht naar station Daalbeek-Laag en de omloopsporen.
Na de bocht volgt de aftakking naar de onderste omloopsporen. Op de verhoging boven in beeld komt het station Daalseheuvel, een hoger gelegen station van een klein stadje.
Op de voorgrond de aftakking (dubbelsporig dieselspoor) naar de onderste omloopsporen die via een tunnel verdwijnen. Over het kleine bruggetje loopt het spoor naar Daalbeek-Laag. De sporen in het midden lopen naar de hoofd omloopsporen en op de heuvelrug loopt het spoor dat eveneens aftakkingen krijgt naar de omloopsporen en naar station Daalbeek-Hoog, wat een vrije interpretatie van station Roodeschool wordt. Onder de bruggen door komt de Daalsebeek.
Rechts op de foto komen twee sporen tezamen bij station Daalbeek-Laag, de verhoging op de achtergrond wordt nog doorgetrokken tot Daalbeek-Hoog. Op de voorgrond bevind zich de tunnelingang voor de diesel omloopsporen.
De stoptrein staat langs het toekomstige perron van Daalbeek-Laag, rechts komt een verhoging voor station Daalbeek-Hoog.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 11 aug 2017 14:23
door Mack
Ziet er goed uit Wilco,
wou ik al zo ver was
Mack
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 11 aug 2017 15:08
door WilcoV
ik wou dat ik al veel verder was. Kan helaas op dit moment nog maar 2/5 van de zolder gebruiken. Als de kinderen eindelijk het huis uit vluchten (zal toch hopelijk één der komende jaren gaan gebeuren) kan een groot deel van mijn andere hobby (Wo2 geschiedenis) verhuizen naar een andere kamer en krijg ik voor de baan de andere 3/5 er bij beschikbaar.
Voorlopig bouwen we rustig verder aan dit gedeelte.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 14 aug 2017 12:42
door Mack
ja wo 2 spullen moet ik ook keer opruimen ligt door hele huis nu zelfs onder me trein plaat,
maar ik heb geen hele zolder meer tot me beschikking helaas van gezins woning naar 3 kamer flat gegaan
maar heb wel de grote slaapkamer voor treinen , dus daar moet bij mij alles komen,
maar het ontwerp nu klaar dus kan eindelijk ook beginnen. met de definitieve bouw
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 29 aug 2017 17:33
door WilcoV
Langzaam maar zeker komen we in de verloren uurtjes steeds iets verder.
De halte Beekzicht heeft haar sporen en de ondergrond voor de toekomstige perrons ontvangen. Tevens vordert de omgeving van het onderstation.
Ook het noordelijke deel van het emplacement van Ensporendam heeft de aanleg voor de perrons ontvangen en er is een aanvang gemaakt met de aanleg van de sporen naar het postperron van de PTT
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 29 aug 2017 20:11
door sik234
mooi emplacement en mooi wagen park
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 29 aug 2017 20:26
door WilcoV
sik234 schreef:mooi emplacement en mooi wagen park
Dank je, helaas nog geen ruimte voor de rest van het wagenpark maar regelmatig krijg ik weer wat sporen er bij. Het poststation krijgt nog drie sporen er bij naast deze eerste en geheel links komt nog een kopspoor te liggen maar hiervoor moet eerst een deel van de rest van het emplacement (het zuidelijke deel aangebouwd worden).
De sporen die je nu ziet zijn ruwweg de sporen 1a, 2a, 3a, 4a, 5a, 6a, 7a, 8a, 9a en 10 a (de sporenopbouw zoals deze globaal ook in Nijmegen bestaat). Linksboven in de hoek ligt een kruiswissel, hiervoor (nu links buiten beeld) komt nog een wissel te liggen naar spoor 11 dat dan nog wordt bijgelegd aan de linkerzijde van de sporen op de foto.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 05 dec 2017 14:06
door WilcoV
Om meer scenery bij station Beekzicht te kunnen realiseren heb ik het sporenplan daar teruggebracht naar 2 sporig, tevens heb ik hierbij de aansluiting naar Daalbeek-Hoog gerealiseerd. Tegelijk is het onderstation zover af dat de detaillering en invulling van de omgeving aldaar kan plaatsvinden.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 05 dec 2017 14:09
door WilcoV
De aankleding van het spoorviaduct en de spoorbrug over de Daalsebeek zijn begonnen. Ook hier kunnen we met de afwerking en detaillering beginnen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 05 dec 2017 14:11
door WilcoV
Het sporenplan voor Daalbeek-Hoog moet nog gerealiseerd worden, maar het stationsgebouw en de locomotiefloods (voorbeeld Roodeschool) zijn al zover dat deze ook verder detaillering kunnen ontvangen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 13 dec 2017 20:29
door PaulVR46
Hoi Wilco,
Mooie grote baan heb je en mooi rollend materieel.
Ik ben overgstapt van Märklin H0 op N spoor van Kato. Ben er net als jij erg tevreden over.
Ben de eerste verschillen met wisselstroom ook al tegengekomen; prachtige keerlus in het baanplan aangelegd, werkt dat natuurlijk niet in gelijkstroom zonder aanpassingen.
Leuk, gelijk weer iets om me in te gaan verdiepen.
Ik blijf je ontwikkelingen volgen,
Vriendelijke groeten,
Paul.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 14 dec 2017 15:33
door WilcoV
Dank je Paul en dit is nog maar ongeveer 40% van de ruimte die ik uiteindelijk heb. De andere 60% van de zolder staat nog vol met andere zaken maar eerst onze twee kinderen de deur uit werken.
Hun uitzet neemt namelijk het grootste deel van de zolder in beslag. Dat zal één der komende jaren zijn beslag krijgen. Dan kan ik het hoofdstation uitbreiden en nog minstens één kopstation toevoegen.
Maar eerst dit gedeelte eens afmaken wat betreft sporen en dan alvast wat scenery afmaken. Genoeg te doen.
Re: Ensporendam, zolderbaan van Wilco
Geplaatst: 14 dec 2017 22:44
door The Railroader
Mooie baan, ga ik volgen. Zeker vanwege het stukje Vlissingen wat nagebouwd gaat worden