Pagina 2 van 3

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 26 feb 2016 23:43
door gdisselkoen
Zo *veegt zweetdruppels van voorhoofd*,

De bovenbaan is ook aangepast.

Drieweg wissel verwijderd en een wissel vlak voor de verdwenen drieweg wissel gelegd die aansluiting geeft op de rangeer sporen. Het "DCC" spoor doorgetrokken en een extra aansluiting gemaakt naar het rangeer spoor waardoor er een volwaardig uithaalspoor ontstaan is.

Overloop wissels verplaatst richting station. Gezien de beschikbare ruimte is in mijn ogen alleen een optie met bochtwissels mogelijk. Twijfel nog of dit wel ideaal is. Getracht dit ook aan de linkerzijde van het station te doen, maar de enige mogelijkheid is om dit in de tunnel te doen. Lijkt mij niet ideaal. Heeft vooral te maken met de afmetingen van de wissels en de radius van de bochten. De bochtwissels passen eigenlijk alleen in een baan met R1 en R2 bochten. :-(

Afbeelding

De munitie is weer aangevuld, u kunt weer schieten :-)

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 11:58
door nspoorkees
Waarom die extra wissels bij het uithaalspoor?
Ik vind ook het schaduwstation er niet beter op worden zo... zoveel loze ruimte tussen de opstelsporen, nergens voor nodig. Ik zou proberen die ruimte op te vullen met 2 to 4 extra opstelsporen ;)
Aan de linkerkant heb je nog heel veel ruimte, als je de bochten daar meer richting de rand legt, heb je in het midden misschien nog wel ruimte voor wat extra wissels en opstelsporen...

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 12:09
door gdisselkoen
Hoi Kees,

Ik vond de vorige layout van het schaduwstation ook mooier, maar daar zaten een paar S bochten in en ik kreeg het advies die er uit te halen. Door de maat van de wissels komen de sporen nu verder uit elkaar te liggen.

De wissels in het uithaal spoor was ook een tip van een forum lid, of ik moet het verkeerd begrepen hebben. In mijn ogen zijn ze ook overbodig. Denk dat ik ze er weer uit haal.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 16:12
door WimC
Ik bedoelde dit in het station:
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (109.25 KiB) 6609 keer bekeken
De verbinding die ik lcihtblauw heb ingetekend, kun je ook andersom leggen (dus met rechts wissel ipv links wissels), dan kun je vanuit links ook direct de rangeersporen opkomen, maar zoals ze nu liggen, heb je meer omlooplengte.

En mbt je schaduwstation: daar heb je nu de 24-graden wissel van Minitrix/Roco toegepast, dat zou ik niet doen. Het moet ook met 15-graden wissel kunnen. Dan heb je ook minder afstand tussen je sporen.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 17:07
door gdisselkoen
Hoi Wim,

Hartelijk dank voor de toelichting, ik snap hem.

*kruipt achter de digitale tekentafel*

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 17:11
door WimC
Ja, het is veel werk om je baanplan uit te kristalleren.
Volgens mij heb ik destijds iets van 30 aanpassingen gemaakt. En dan ligt het er nu toch al anders bij dan ik destijds getekend heb :lol: Ben alweer een variant of 4 verder.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 17:16
door nspoorkees
Zit je echt aan fleischmann of minitrix rails vast? Anders beter Peco nemen, ben je veel vrijer in al je bochtenwerk...hoef je niet zo geforceerd alles met fabriekslengtes en bochtjes op te lossen.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 17:20
door WimC
Fleischmann en Minitrix is ook flexrail voor verkrijgbaar. Daarvoor hoef je niet per se Peco te nemen.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 18:20
door nspoorkees
Dat is ook zo ja :) Ik bedoelde meer of hij al een hele verzameling losse rails van f of m had liggen en die gaat hergebruiken, of dat ie alles nieuw koopt. In dat geval zou peco een mooiere keus zijn.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 19:49
door gdisselkoen
De laatste wijzigingen verwerkt, en dit is het resultaat.
Persoonlijk vind ik het er nu een stuk beter uit zien.

Afbeelding

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 19:54
door WimC
Eens.
Welke wissels heb je nu gebruikt in je schaduwstation? Dat zijn geen 15-graden wissels.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 21:01
door gdisselkoen
@Wim

Ik vind het niet erg om het ontwerp aan te passen als ik bruikbare tips en adviezen krijg. Liever in de ontwerp fase er achter komen dat iets niet klopt of beter kan, dan bij het aanleggen van de baan. Aangezien ik een beginner ben wil ik zo veel mogelijk beginnersfouten voorkomen. En dankzij de tips en adviezen die ik de afgelopen weken ontvangen heb denk ik dat dat aardig gaat lukkem.

De wissels die ik nu in het ontwerp gebruik voor het schaduwstation zijn de FLM 22301/22303. De andere wissels gaven wat praktische problemen vanwege de bochten die net voor de opstelsporen liggen.

@nspoorkees
Ik heb geen materiaal liggen, ik begin met niets. Ik heb gekozen voor Fleischmann vanwege de prijs en kwaliteit. Peco is ook mooi, maar net iets duurder. Gezien de hoeveelheid rails en wissels die ik nodig heb, ga ik voor Fleischmann.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 21:10
door WimC
Hou je er rekening mee dat Fleischmann met bedding en Fleischmann zonder bedding (oud Roco, de 22000-nummers) niet optimaal te combineren zijn? Het kan wel, maar de railstaaf van de beddingrails is net iets breder. Het betekent dat je de railschoentjes van de rails met bedding moet gebruiken.
Bovengronds deze twee combineren geeft (naar mijn mening) een wat vreemd beeld doordat je dan rails met en zonder bedding door elkaar gebruikt.
De railgeometrie is ook wat anders.

De oud-Roco en Minitrix zijn juist weer heel goed te combineren, en hebben ook dezelfde geometrie.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 21:32
door nspoorkees
Als je de bochten aan de linkerkant tegen de rand van de baan legt, kun je de sporen zo 20cm langer maken... en misschien nog wel een paar opstelsporen toevoegen:

Afbeelding

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 22:29
door gdisselkoen
@Wim

Ik wil rails zonder bedding gaan gebruiken.

@nspoorkees

Aan die optie heb ik ook gedacht. Als ik dat wil doen betekent dat de hoek waaronder het schaduwstation nu ligt ook gaat veranderen. Voor nu wil ik het zo laten.
Ik kan in de toekomst altijd nog dit aanpassen. Aangezien ik met niets begin zal het wel even duren voordat ik zo veel treinen heb dat uitbreiding noodzakelijk is.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 27 feb 2016 23:13
door gdisselkoen
@nspoorkees

Toch maar aangepast, bleek relatief eenvoudig te zijn. bovendien realiseerde ik mij dat dit later bet wel lastig kan zijn om aan te passen omdat dit het schaduwstation betreft en de werkruikte beperkt zal zijn qua hoogte.

Afbeelding

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 08:58
door nspoorkees
Netjes! Nu die rare knik in het paradespoor nog... die zit er in voor de speelsheid denk ik? Maar het ziet er een beetje raar uit... ik denk dat het mooier is dat of helemaal recht te laten lopen, of om het gehele paradespoor in een lange, flauwe bocht te leggen?

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 09:25
door Andre de Ruiter
Guus, ik neem aan dat je de open bouwwijze gaat toepassen. Heb je er desondanks over nagedacht hoe je een kapotte wissel gaat vervangen cq. repareren in je schaduwstation. Je hebt maar 7cm ruimte.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 10:16
door gdisselkoen
Hoi Andre,

Wordt inderdaad een open onderbouw. Die 7cm komt uit het oorspronkelijke ontwerp dat ik als uitgangspunt gebruikt heb. Wanneer ik de baan ga bouwen zal ik moeten kijken of die 7cm voldoende is.
Ik heb gelukig voldoen de langte rails om de afstand wat groter te maken zonder dat ik een helix nodig heb om een te groot steigingspercentage te voorkomen.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 10:21
door gdisselkoen
@nspoorkees

Die "knik¨ zit er inderdaad in om het wat spelser te maken. Ik kreeg het advies om de rails niet parallel aan de rand te laten lopen, maar er een flauwe bocht in te maken.
Helaas kreeg ik het in AnyRail niet voor elkaar zoals ik wilde.Tijdens de bouw zal dit met flexibele rails ongetwijfeld beter lukken.

Misschien dat ik, op een regenachtige dag, dit alsnog ga proberen in AnyRail voor elkaar te krijgen.

Dank voor je tips en adviezen.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 10:59
door dentheo
Het goederenstation vind ik functioneel "slechter" geworden.

Denk even mee, de goederentrein komt van links, baanlok vooraan Aankomst eerste goederenspoor.
Lok ontkoppelt waar kan hij naar toe ? terug op de baan ?

Rangeerlok van rangeerstation...hoe geraakt die op eerste spoor ? kan enkel achteraan de trein en kan hem dan enkel het hoofdspoor opdrukken ?

Het uithaalspoor moet aansluiten op het eerste goederenspoor tussen de seinbrug en het eerste wissel. Dan kan alles.
De baanlok kan uitrusten op het uiterste puntje van het uithaalspoor en de rangeerlok kan de trein in stukjes over de andere sporen verdelen en een nieuwe trein samenstellen.

Het omlopen van de baanlok lijkt mij minder nuttig.
Wanneer de trein van links komt, kan hij toch niet langs links terug weg want er zit geen verbinding naar het rechter spoor.

Een goederentrein die van rechts binnenkomt kan wel omlopen en weer langs rechts vertrekken.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 11:41
door gdisselkoen
Hoi Theo,

Bedoel je zoiets? Of begrijp ik je verkeerd?

Afbeelding

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 12:11
door dentheo
Inderdaad.
Het overloopspoor tussen twee en drie zou ik er ook uithalen het maakt spoor 3 en spoor 2 bijna onbruikbaar en het nut ontgaat mij.

----

Je moet ook even "cargotreintje " spelen, de meeste sporen hebben of hadden in realiteit een goede reden.

Het laatste ontwerp is nu bij uitstek geschikt voor "bestemmingsverkeer", de goederen worden daar afgeleverd en verdeeld over magazijnen en of fabrieken aan de kopsporen.

Het vorige ontwerp was dan weer geschikt om op spoor één een goederentrein te parkeren tijdens de "spits" van het personenvervoer. Uitrangeren vanaf spoor één was een ramp.
De aflevergoederentrein moet dan steeds naar spoor twee en vandaar kon je ook vlot rangeren.

Er hoort dus een een "verhaal" bij , het beste spoorplan is het het plan dat bij jou verhaal past.
Ik kom om te rangeren ook wel eens op het hoofdspoor , maar probeer dat te vermijden in normale dienst.
Anders krijg ik snel "filevorming" :lol: :lol: :lol:

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 13:38
door gdisselkoen
Hoi Theo,

Helemaal mee eens. Dat is ook de reden dat ik geen NS thema heb genomen. Rijden de treinen zelden of nooit en ben je te afhankelijk van het weer ;)

Mijn verhaal speelt zich af in Bad Ludwigshof, een klein stadje in Duitsland waar de tijd enigzins stil is blijven staan. Tegenover het station ligt het stadscentrum met een pleintje waar ook de wekelijks markt is.
Voor de huizen zit ik te denken aan Faller 232262\232264\232266\232307 e.d. Net buiten de stad liggen links en rechts een klein dorp. Links een bergdorpje en rechts een doorgaande weg met aan beide kanten huizen.

Ik wil hoofdzakelijk met personentreinen gaan rijden, en de intercity zal waarschijnlijk niet stoppen op het station. Daarnaast een paar goederentreinen die ook doordenderen. Af en toe zal er een goederentrein stoppen om goedren af te leveren of op te pikken.

Ik zit er aan te denken om aan de binnenkant van de bocht aan de linkerkant een meubelfabriek o.i.d. te plaatsen en eventueel het 2e rangeerspoor door te trekken onder de brug en te laten stoppen bij de fabriek waar de containers geladen worden.

NB
Als je nog een goeie tip hebt voor een station dat bij deze opzet past, ik houd mij aanbevolen.

Re: Voorlopig ontwerp van mijn spoorbaan

Geplaatst: 28 feb 2016 14:30
door Zaunkönigs Bahn
Als je seinen gaat toepassen met vloeraandrijving dan is 7cm hoogteverschil veel te kort. Een Viessmann seinaandrijving is 65mm, uiteraard vervalt dit als het daglichtseinen zijn.
Het probleem met het schaduwstation is dat de opstelsporen ongelijke lengten hebben, dat kan mogelijk een probleem zijn bij de dienstuitvoering van je baan.
Gebogen wissels in R1/R2 uitvoering zijn vaak een bron van ellende. Dus ik zou er goed over nadenken of je dat moet gaan toepassen.
Enkele combinaties met wissels hebben een boog tegenboog constructie. Even goed opletten dat dit niet een bron van ontsporen wordt. Te voorkomen door voor en achter zo'n combinatie een recht stukje in te bouwen.