Pagina 2 van 12
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 26 nov 2016 22:36
door spoor65
Wow,
Waarom is mij dit topic niet eerder opgevallen.
Vincent, een beetje laat, maar natuurlijk alsnog welkom.
Man, jij komt ff in huis vallen hier.
Als eerste de teksten, goed geschreven, met de nodige humor waardoor je gewoon verder leest en alles bekijkt.
Ik ga dit zeker volgen.
En gelijk ook even jouw site toegevoegd aan mijn favorieten.
mvg
Freddy
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 26 nov 2016 22:57
door traiNiac
Het viaduct ziet er veelbelovend uit Vincent. Heel fraai gedaan.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 27 nov 2016 10:33
door shoven
Mooi hoor. Ik heb ook even op je site gekeken en de autootjes rijden overtuigend soepel rond. Mooi systeem!
De bochten die je ermee kunt maken zijn best wel scherp, en toch blijft het goed functioneren. Dat moet ook wel, want als het hapert heb je wel een probleem lijkt me (gezien dat het helemaal ingebouwd is).
Hoe werkt het qua besturing? Is het gewoon de motor aan of uitzetten of zit er nog meer achter?
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 28 nov 2016 12:21
door modelbouwer V
Het motortje werkt gewoon op 12 Volt gelijkstroom, dus met een gewone regelbare 'trein'-transformator kun je dan ook de snelheid naar eigen smaak aanpassen. Als dat verder naar je zin is kan het gewoon aan-of-uit.
Hoe meer (scherpe) bochtjes erin het traject zitten, hoe moeilijker de aandrijving het heeft om de ketting voort te kunnen bewegen. Kwestie van experimenteren dus, zeker als je een zeer bochtig traject voor ogen hebt. Een nadeel inderdaad is dat je niet meer bij kunt als alles is vastgezet en ingebouwd. Behalve dan van onderaf ter hoogte van de aandrijf-unit. Die is demonteerbaar, eventueel, ik hoop niet dat dat een keer nodig is....Nu werkt het systeem verder onderhoudsvrij in principe, maar toch maak ik voor de zekerheid een afneembaar gedeelte in het landschap zodat ik er ook van bovenaf nog bij kan. Op dit stukje verdwijnt het wegverkeer toch even in de heuvels, en voor betere inspectie van de ketting is hier het wegdek gemaakt van transparant plastic.
Hieronder te zien. De opening zit er al, nu nog een afneembaar-berg-deksel maken.
Groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 28 nov 2016 19:42
door evo
Mooi tijdperk, mooi thema, mooi baanplan, mooie uitvoering (vooral de gebouwen). 100 punten.
Hij lijkt vervoerbaar, gaan we deze baan in de toekomst op een beurs tegenkomen?
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 28 nov 2016 21:56
door modelbouwer V
Wow, dat zijn veel punten! Dank evo. Hebben jullie allemaal een spaarkaart waar je ze op kunt plakken? En bij hoeveel punten krijg je korting bij die dure winkel in Lochem? En waarom wist ik hier niets van ..
Op je vraag of dit baantje ooit nog eens op een beurs te zien zal zijn lijkt mij het op dit moment (gezien de 'snelheid' waarin ik bouw) geen goed idee om hier een passend antwoord op te geven.
groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 11 dec 2016 09:17
door Wim H
Hallo Vincent! Ik zie je draadje nu pas. Wat een heerlijke baan! Goed bedacht thema, leuk beschreven en erg mooie zelfbouw van huizen ed. Smullen! Inderdaad de volle punten!
Ik zag op je website dat 1 van je keerlussen wegklapbaar is. Kun je beschrijven hoe je dat hebt gemaakt? Ik moet nl voor mijn eigen baan ook nog iets dergelijks bouwen (en wel om dezelfde reden; ruimtegebrek...). Ik zag op een foto dat je scharnieren hebt gebruikt maar kon niet goed zien hoe je het geheel goed uitlijnt en fixeert aan het vaste deel van de baan.
Alvast bedankt! Ik blijf je volgen.
Groet, Wim
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 11 dec 2016 10:30
door spoor65
modelbouwer V schreef:
Op je vraag of dit baantje ooit nog eens op een beurs te zien zal zijn lijkt mij het op dit moment (gezien de 'snelheid' waarin ik bouw) geen goed idee om hier een passend antwoord op te geven.
groet,
Vincent
Eigenlijk vind ik jouw baan ook in de huidige stand van aanbouw gewoon zeer beurs waardig.
Juist om de technieken die je gebruikt, het systeem voor de auto`s, en zo wel meer dingen, lijkt het mij prachtig om dit aankomende Station-N-Spoor te kunnen bewonderen.
banen in aanbouw zijn minstens zo leuk om te bekijken dan banen die af zijn.
Dus ik zou zeggen, schrijf je in en kom.
mvg
Freddy
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 12 dec 2016 11:06
door modelbouwer V
spoor65 schreef:Dus ik zou zeggen, schrijf je in en kom.
Nee dank je ...
Wim H schreef:Ik zag op je website dat 1 van je keerlussen wegklapbaar is. Kun je beschrijven hoe je dat hebt gemaakt?
Hmm, tsja, het bouwen van de onderbouw en aanverwante zaken vind ik een van de minst leuke kanten van een modelbaan-project. Ik ben niet zo van de goed doordachte hout-constructies, dus ook dat neer te klappen boogstuk verdient niet de schoonheidsprijs. Ondanks dat zal ik er binnenkort een paar foto's van maken en samen met wat uitleg hier plaatsen.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 17 dec 2016 12:41
door modelbouwer V
Net even foto's gemaakt, in de wintermaanden zie je de hobbyruimte doordeweeks nooit bij daglicht (kent u dat; 's morgens in het donker de deur uit en 's avonds in 't donker weer terug naar huis
) nu was er wat meer licht (hoewel egaal grijs) om de 'klapboog' in beeld vast te leggen.
Hier zie de boogconstructie in neergeklapte toestand. Aan de zijkant van de baan staat namelijk een ladekast die nog wel open moet kunnen natuurlijk. Maar als modelspoorder wil je de zolderverdieping natuurlijk ook wel weer maximaal benutten... Dus met deze 'klapboog' was dat mogelijk.
De hele boog zelf is ook afneembaar, met wat slotbouten zit 'ie vast aan de segmenten voor en achter. Zoals je ziet is dus aan de voorkant het landschap-gedeelte van de baan en aan de achterzijde het gedeelte met het 'schaduwstation/opstelsporen'. Daartussen komt dan de achtergrond-plaat, die heb ik hier even provisorisch neergezet, voor het idee.
De boog zelf is voorzien van een omhulsel van plasticplaat (zwart geschilderd) om te voorkomen dat de treintjes onverhoopt er af donderen maar ook gewoon als nette afwerking, maar ik mag eerlijk gezegd nog wel wat aandacht aan het schilderwerk besteden...
Willen jullie niet letten op de rest van de zooi op zolder (overtollige stoelen, dozen, wasrekken en weetikveel wat nog meer allemaal).. bij voorbaat dank
Aan de onderzijde van de klapboog zit een latje die de boel ondersteunt. Past precies in dit houdertje. Overigens staat de hele baan op een opbergrek-constructie van de IKEA. Prima te gebruiken als kant-en-klare modelbaan onderbouw.
Maar Vincent, dat willen wij ook, hoor ik jullie zeggen
maar helaas, systeem is niet meer leverbaar. Echt kak dus.
Deksel van de zwarte doos is afneembaar. Jullie weten wel waarom dat handig is...
Een detailopname van de scharnieren en zo.
Nu de overgangen. Die zijn gewoon zoals hieronder. Los dus, geen raillassen of iets dergelijks. De rails op de klapboog zitten aan de uiteinden niet vast. Zo kan er nog wat geschoven worden als dat nodig is om de boel bij stellen. Eventueel schroefje losser of vaster draaien.
Nu hebben de treinen bij mij over het algemeen ook een slakke-snelheid. Als je rustig rijdt blijft alles op de rails, en stuiteren de wagens er ook niet uit. Veel modelspoorders rijden veel te hard (vind ik dan hè..) en ja daar krijg je ongelukken van.
Hoop dat je er wat aan hebt Wim (en succes met jouw baan, ziet er goed uit!), ik ga weer verder plakken aan m'n viaduct
Groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 17 dec 2016 22:24
door Wim H
Hallo Vincent! Dank je voor je uitgebreide verslag! De foto's maken veel duidelijk.
Begrijp ik het goed dat het steunlatje losjes in de houder van het rek onder de vaste baan staat? Hoe staat het met de kans dat je per ongeluk tegen het latje stoot en dat de keerlus onbedoeld naar beneden klapt? Ik zat zelf aan iets van een vergrendeling te denken, maar misschien zie ik te veel beren op de weg en is dat helemaal niet nodig...
Groet, Wim
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 18 dec 2016 21:55
door modelbouwer V
Klopt Wim, dat is een wankel evenwicht.. het kan voor nu geen kwaad, niemand loopt daar, maar het voor de (verre... verre...) toekomst niet beursbestendig.
Afgelopen weken veel lijmwerk, snijwerk en denkwerk
verricht aan het viaduct zoals hier eerder al beschreven... ben er bijna, het is een behoorlijke slijtageslag want ondanks dat veel snijwerkal is gedaan door de lasersnijder zijn het toch veel onderdeeltjes geworden.
Hier worden de grote bogen in het midden van het viaduct in elkaar gezet
De bakstenen muurtjes bovenop het viaduct worden uit 3 laagjes 0,5mm dik styreen samengesteld.
Net als de sierranden die daaronder komen
Even wat leuk detailwerk: Het bouwjaar van het viaduct. Ik had nog een setje messing etswerk liggen, ideaal hiervoor!
resultaat
En alle onderdelen van hierboven samengevoegd tot weer een gedeelte
Het resultaat voorlopig (na heel wat uurtjes eenzame opsluiting op zolder
)
Het begint toch ergens op te lijken.
Groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 18 dec 2016 22:08
door maarten
Mooi man!
Dat is een mooi stuk huisvlijt aan het worden.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 18 dec 2016 22:16
door Ad_M
Man, man, man, dit blijft smullen
Gaaf hoor!!!
Mvg,
Ad
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 18 dec 2016 22:31
door traiNiac
Prachtig Vincent!
Het is een monnikenwerk, maar het resultaat is er dan ook naar. Echt super modelbouw
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 19 dec 2016 09:37
door FidOo
Inderdaad wauw zeg.. dat wordt echt een prachtstuk!!!
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 19 dec 2016 09:53
door Krab
Weer iets te volgen ook al is het Duits .
Super mooi gedaan
.
mvg Sjaak
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 11:05
door modelbouwer V
Beste modelspoorvrienden,
Hieronder een overzichtje van wat werkzaamheden die ik tijdens periodes van eenzame opsluiting in hogere regionen heb volbracht. (ik bedoel eigenlijk: plaatjes van geknutsel op zolder).
Voor mijn doen heb ik behoorlijk doorgewerkt, maar er is nog steeds niks af natuurlijk. In ’t vorige bericht was het viaduct al aardig gevorderd, en een week vrij rond de kerstdagen kon goed worden besteed aan het schilder- en spuitwerk en verdere afwerking. Wat ook nog ontbrak waren de fundamenten voor bevestiging van de bovenleidingmasten. Ik heb gekozen voor de vakwerk-torenmasten van Viessmann, die naar mijn idee erg fraai en gedetailleerd zijn uitgevoerd. Het bijbehorende voetje kun je dan op de ondergrond vastschroeven en dan de mast er in schuiven. Mooi systeem, maar op mijn viaduct is geen goede basis voor zo’n schroef. Daarom heb ik van styreen zelf zo’n schuifvoetje geknutseld zodat de masten, als het viaduct definitief op z’n plek komt te staan, toch stevig kunnen worden bevestigd.
Hier de foto's in een drieluikje
Toen was het tijd om het bouwwerk in een passend baksteen-kleurtje te spuiten. Twee kleurtjes Vallejo werden gemengd voor de basiskleur, daarna heb ik met afplaktape en diverse maskertjes van papier zo hier en daar wat kleurverschillen (wat donkerder of juist wat helderder steenrood) in de baksteenstructuur aangebracht om het een wat doorleefd uiterlijk te geven.
euh.. ja... ik ben nog linkshandig ook
Daarna waren alle natuurstenen randjes en details aan de beurt. In de loop der jaren ben ik zo ‘verslaafd’ geraakt aan de airbrush dat ik niet meer zonder kan. Dat soort details met een penseeltje schilderen is me niet strak genoeg (bovendien dekt acrylverf nooit in 1 keer als je het met de kwast aanbrengt). Zoals je ziet plak ik dus liever alles af en spuit daarna het gewenste onderdeel in de juiste kleur.
En hier even een tussentijdse proefplaatsing op de baan
Hier en daar werd met een waterdun papje van gips wat voegen ingekleurd, daarna kwam er een ‘wash’ van dunne zwart-bruine verf overheen en met een bijna droog wit penseel de details nog wat opgelicht. Het geheel was toen eindelijk wel een beetje klaar om te plaatsen op de modelbaan. Dat grappige fel-oranje knijpertje komt uiteindelijk te vervallen, past niet in m'n tijdperk
Maar ja, door nogal domme volgorde van bouwen zat er niet anders op dan het viaduct in een aantal losse delen te bouwen, die dan later op de modelbaan worden samengevoegd. Anders keeg ik het bouwwerk niet tussen de strook multiplex waarop de sporen liggen en het stratenplan daaronder geschoven. En dus moesten eerst de twee gedeelte's van de voorzijde worden vastgezet, daarna kwam het losse deel van de achterzijde.
Het lijmwerk moest ook met veel geduld en kunstgrepen worden uitgevoerd.
Dit moet even uitharden voor nu, daarvoor jullie begrip, later meer...
Groet,
Vincent
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 11:29
door shoven
Mooi werk Vincent! Fraaie details en mooie afwerking.
Enne...er is niks mis met linkshandigheid hoor.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 11:59
door jerrytrein
Lekker verslag om bij te lezen
Vraag
depot waar je de airbrush (tijdelijk ) in stopt
Is dat zelf made
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 12:26
door modelbouwer V
depot waar je de airbrush (tijdelijk ) in stopt Is dat zelf made
nee hoor. Dat heet een 'Spray-out' en is dus naast een handige houder ook een potje waarin je in de airbrush achtergebleven verf kun wegspuiten.
http://www.airbrush-services-almere.nl/ ... l/d11.html
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 13:03
door Jeroen
Een waar kunstwerk, die brug. Heel gaaf! Leuk dat met die voetjes van de bovenleidingsmasten!
J.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 13:09
door modelbouwer V
Dank! En het is vandaag Complimentendag hoorde ik, dus Jeroen;
jouw project-draadje lees ik ook regelmatig: Zeer fraai!!
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 13:27
door BenQ
Het is bij linkshandigen een enorm voordeel als ze er 2 hebben, rechtshandigen staan dan toch wel op achterstand.
Maar heel mooi gemaakt, weet niet of deze linkshandige het jou nadoet.
Zo heeft iedereen zijn eigen voorkeuren.
Re: Gbf Unterhaltung-Oben
Geplaatst: 01 mar 2017 17:34
door maarten
Wow!
Dat is wel een heel mooi viaduct aan het worden, super strak!!