Pagina 11 van 45

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 09:06
door Rob Fongers
Het probleem van hellingen is dat de motor bijgestuurd moet worden. Dat kan eigenlijk alleen met digitaal indien deze zijn voorzien van Cruise Control of te wel last regeling. De decoder meet, weet en regelt dat.

Bergop moet meer stroom geleverd worden als op een vlak stuk en bergaf moet dit juist worden verminderd. Zelfs als je maar een helling van 0,5% hebt heb je daar al last van.

Het grootste probleem is de adhesie tussen rail en wiel. In de praktijk kunnen ze dit een beetje pushen in de vorm van zand. Op de baan is het zo dat een nieuwe loc over het algemeen meer trekkracht krijgt omdat de antislip bandjes tijdens het rijden op zware stukken, waarbij slip optreedt, dusdanig verruwen dat later deze hellingen geen probleem meer zijn.

De loc verzwaren met goud is een optie of kwik :o :o :o maar je kan ook je rijtuigen verlichten waar je zomaar 10-20 gram aan gewicht kan uitsparen

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 09:28
door Wim Ros
martindomburg schreef: Dinamo ondersteund ook dcc dus een decoder is een goede optie. Tnxs voor de tip.

de foto's komen eraan ;)
Dan was een DCC centrale bij het begin al een betere, goedkopere en eenvoudigere oplossing geweest Martin, ik zie ik dat nu zo verkeerd?


Mvg
Wim.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 19:03
door martindomburg
Bedankt voor alle tips, het probleem is niet dramatisch maar vraagt wel om aandacht om verder plezier te behouden. Zal het opnemen van een extra omwenteling in onderzoek nemen. Laat wel even weten of dit wat word :D

Edit: Ik heb mijn situatie bekeken en het is vrij gemakkelijk om een extra omwenteling in te bouwen. Ik moet alleen wel even aan 4 lengtes flex zien te komen :|

Hans youp heb meel in de box :mrgreen:

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 19:14
door martindomburg
Wim Ros schreef:
martindomburg schreef: Dinamo ondersteund ook dcc dus een decoder is een goede optie. Tnxs voor de tip.

de foto's komen eraan ;)
Dan was een DCC centrale bij het begin al een betere, goedkopere en eenvoudigere oplossing geweest Martin, ik zie ik dat nu zo verkeerd?


Mvg
Wim.

Ik ben niet zo weg van het ombouwen van de locs end aarom trekt Dinamo me erg. De mogelijkheid te kiezen om een loc wel of niet om te bouwen is een keuze die ik waardeer. Daarbij komt dat de locs ook een verbeterd "digitaal" rijgedrag krijgen van dinamo. Logisch gezien zit de decoder niet in de loc maar in de rails, het enige nadeel is dat je niet in tractie kan rijden me analoge locs.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 19:25
door mdedeugd
martindomburg schreef:Bedankt voor alle tips, het probleem is niet dramatisch maar vraagt wel om aandacht om verder plezier te behouden. Zal het opnemen van een extra omwenteling in onderzoek nemen. Laat wel even weten of dit wat word :D

Edit: Ik heb mijn situatie bekeken en het is vrij gemakkelijk om een extra omwenteling in te bouwen. Ik moet alleen wel even aan 4 lengtes flex zien te komen :|

Hans youp heb meel in de box :mrgreen:
Kijk Martin, dat is echt goed van jou, je bent het niet verplicht te doen.
Maar ik merk steets vaker aan jou reactie,s dat je het zeker wel serieus neemt.
Top man. ;) je zult zien, daar heb je baat bij.
Ik doe het ook steets zo, dat legt geen windeieren :mrgreen:
Complimente.

Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 21:34
door martindomburg
Tnxs, als ik het wiel zelf uit wilde vinden was ik niet gaan schrijven op het forum 8-)

Hierbij wat foto's van vandaag, excuus voor de slechte kwaliteit :oops:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 21:47
door Rob Fongers
Mooi man

Daar doe je het voor

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 22:02
door henry
het enige wat dynamo niet heeft is het cruise control waardoor je het systeem op een andere manier moet afstellen.
jammer dat telkens als er een vraag ontstaat waar dynamo mee te maken heeft er een reactie komt die het product afzijkt.
lijkt mij gewoon een keus van elke treinengek.

groetjes henry

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 22:10
door Rob Fongers
Henry,

Wat ik begreep uit de handleiding van Dinamo dat de CC wel degelijk actief is als er een decoder inzit met CC cq last regeling.

Uiteindelijk betekent dat, dat je met de DCC treinen daar ook het voordeel van hebt dus niet te negatief.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 22:26
door henry
beste rob,
cc werkt niet bij dynamo, tenminste ik heb het gebrobeert maar het gaat niet, wel reageert de lok beter en blijft hij doorgaan.
als ik de instellingen aanpas aan de situatie van de helix loopt alles een stuk beter.

het gaat mij erom dat een ieder vrij moet kunnen kiezen en ik vindt bepaalde reacties, en ik denk dat wij ons begrijpen, telkens weer naar het andere systeem worden geduwd zodat dynamo niet deugt en er slecht vanaf komt.
het product heeft zichzelf allang bewezen dus ik denk dat men hier gewoon maar mee moet stoppen.
in mijn werk heb ik altijd geleerd dat je andermans product niet moet afzijken maar de voor en nadelen tegen elkaar moet afwegen.

mischien iets om commercieel over na te denken

groetjes henry

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 18 okt 2010 22:55
door Rob Fongers
Henry,

Wat ik eruit opmaak is dat indien er een DCC loc in het dinamo blok is deze een DCC pakket krijgt toegestuurd. Het DCC pakket is een instelling bvb 15. Die 15 correspondeert met een bepaald aantal omwentelingen. De decoder controleert en past de omwentelingen aan. Dat is dus dan ook eigenlijk het voordeel van DCC boven analoog. Maar Dinamo combineert dat dus m.i. niks mis mee

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 01:33
door fransstaal
Martin,

er is bij jou een discussie gaande over het rijden in de helix en dat Dinamo daar een probleem mee zou hebben. Maar je hebt je Dinamo systeem nog niet eens in huis (want dat staat nog bij mij!) en nu is het onderwerp dus dat het slecht rijden van die BR23 in de helix een probleem is van het Dinamo systeem. Wat je nu waarneemt is volgens mij puur analoog en met puur bedoel ik een transformator, of heb ik het mis?

Wat Dinamo straks voor je doet is Puls Breedte Modulatie (of PWM). Dit is exact hetzelfde wat de digitale decoder voor je doet, alleen niet in de lok maar op de blokkaart in het systeem. En inderdaad, daar is geen Cruise Control mogelijk want die werkt met de EMK van de motor waarop de decoder reageert. Cruise Control werkt wel degelijk met Dinamo als je een decoder in je loc bouwt die Cruise Control heeft (de meeste tegenewoordig). Maar als je pagina 23 van het TM-H manual leest (voor de niet-Dinamo-ers: dit is de blokkaart), dan kan je door te varieren met de spanning en de duty cycle van de PWM, zorgen dat je loc betere rijeigenschappen (lees: ook trekkracht) krijgt.

Ik stel voor dit samen verder te testen aan het Dinamo systeem als ik dat volgende week bij je kom afleveren. Ik heb deze discussie ook al eerder gezien bij de baanbespreking van Henry en daar geldt precies hetzelfde! Afregelen van voedingsspanning en duty cycle lost dit probleem naar alle waarschijnlijkheid op, tenzij er echt iets (elektrisch of mechanisch) mis is met de loc.

Tot slot nog een opmerking over het in tractie rijden met analoge locs. Als je de snelheiden van je locs goed inregelt (dat kan voor analoog net zo goed als bij locs met decoders) en de rijeigenschappen (met name de snelheidscurve en het gedrag bij verschillende temperaturen) komen redelijk met elkaar overeen, dan kan je wel degelijk in tractie rijden met analoge locs. Wat niet kan is met een digitale en een analoge loc in tractie rijden, omdat je dan in het blok zowel PWM als DCC nodig zou hebben en dat werkt natuurlijk niet. Tip: rij je met twee analoge locs, koppel ze dan beiden voor de trein (een voor en een achter kan problemen geven in bochten of wisselstraten als de verschillen toch te groot zijn). Hetzelfde geldt voor treinstellen: als je bijvoorbeeld twee Koplopers of Hondekoppen koppelt, zorg er dan voor dat de aangedreven draaistellen bij elkaar (in het midden van de trein) zitten.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 09:09
door Ron
Martin,

Ik heb helemaal geen verstand van dynamo enz.

Wat ik wel weet is dat een BR23 van Fleischmann een slechte klimmer is.
Ik had er drie en ik heb van deze de beste klimmer gehouden en de rest heel snel weggedaan.
Zelfs degene die ik over heb gehouden slipt af en toe nog door. Ik denk dat dit model gewoon te weinig gewicht in de tender heeft en zeker te weinig slipbandjes.

gr. Ron.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 09:39
door mdedeugd
Ron en Frans, ik heb dat ook niet, maar daar doen wij verder ook geheel niet aan mee, maar...
Dit hele duidelijke geschreven verhaal, wat Frans schrijft, snap zelfs ik nog direct en sneller dan het hele topic erboven. :o

Dus Martin zorg er eerst voor dat de helix etc. goed en netjes zijn.
Alvoor deze beste man bij jou aan de slag kan.

Nu snap ik ook meteen duidelijk, waarom je haastig en vlug de baan af wilt hebben.
Je hebt jezelf immers een soort, ik noem het een deadline.
Je dacht nou 4 weken, dat moet voor mij voldoende zijn.
Om deze baan wat betreft geheel rails en trace klaar te stampen.
Dan verslik je je enorm in tegenvallers.
Dus ga niet te veel haasten, daar komen pas echt problemen van.
Het klinkt idioot geschreven door mij, waar het tempo ook redelijk is, dus.
Denk niet te snel, ik doe dat wel eventjes gauw, gauw ;)
Snelheid komt door steets goed nadenken wat en hoe je het doet.
En ook de technische staat der locomotieven eens serieus bekijken.


Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 12:32
door martindomburg
He Frans, Bedankt voor de uitleg :mrgreen: Ik kwam er in bewoording niet helemaal uit zoals jij het duidelijk maakt ;)
Ik had ook aangegeven dat de rijeigenschappen sterk gaan verbeteren als Dinamo eraan hangt omdat ik nu analoog met een trafo test inderdaad.

Martin:
Je bent iets te voorbarig met je conclusie, ik heb geen deadline. Ik heb mijn baan ontworpen en gemaakt, Dinamo heb ik pas besteld nadat alles af was, maar dan nog heb ik geen haast. Vraag me ook af waarom je die conclusie zo snel trekt, mijn tempo is nou eenmaal snel en dat zal niet veranderen. Neemt niet weg dat ik overal de tijd voor neem om goed over te denken. Wijzigingen zijn dan ook altijd welkom ten goede van de baan.

Even recume want een probleem over een helix is een storm over dinamo geworden terwijl dat helemaal nergens voor nodig was :geek: Het probleem waar ik echter tegenaan liep had meer te maken met het feit dat ik me verslikte in het aantal omwentelingen van mijn helix. Ik had gehoopt (en in theorie kan het) dat een tussenhoogte van 58 mm zou werken. Nu ik de praktijk heb ervaren maak ik me zorgen over de trekkracht van sommige voertuigen en ondanks dat Dinamo dit euvel grotendeels verbeterd wil ik geen risico lopen laten problemen te krijgen.

De tips waren ook goed, er moet gewoon een extra laag bij en dat is helemaal geen probleem, Alleen is de reden waarom ik Dinamo heb besteld is omdat ik natuurlijk snel wil testen met blokken en Itrain. Vind ik gewoon leuk :lol:

Over het hele verhaal met Dinamo moet het maar eens afgelopen wezen. Zowel DCC als Dinamo zijn beide goede systemen en iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil gebruiken. Ik geloof best dat sommige mensen het niet zo bedoelen maar er word te negatief gedaan over de systemen. Datzelfde geld voor het verhaal Koploper/Itrain. Het is verdikkeme geen voetbalwedstrijd. :|

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 12:45
door Hookies
Wat gaat de nieuwe tussenruimte tussen de omwentelingen dan worden Martin. Als je met opengeklapte panto's gaat rijden (geen idee of je dat doet), dan denk ik niet dat je enorm veel terug kunt gaan uitgaande van de huidige tussenruimte van 58 mm.

Ik denk dat Martin van de Gotthardbaan het idee kreeg dat je Dinamo al besteld had en dat je voor de komst van Dinamo je baan moest hebben liggen. Het was vast niet lullig bedoeld.

In mijn ogen hanteer je ook een rap tempo, maar je bent er lang genoeg mee bezig geweest in de voorbereidingsfase, dus dan kan het ook snel gaan. Bij mij gaat het in een veel lager tempo, ook al heb ik ook alles overdacht. Moet het niet van mijn handigheid hebben. En in combinatie met vier avonden basketbaltraining geven, in het weekend meestal twee wedstrijden coachen, een hond, een papagaai, een eigen baan en boven alles ook nog een vrouw, heb ik gewoon de tijd niet om even snel alles neer te leggem. Maar ik kan er mee leven. Het mag van mij nog jaren duren!

Mvg,
Martin

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 13:12
door martindomburg
He Martin,

Snel werk is ook tegenwerk daar heb je gelijk in. Ik heb heel veel tijd gespendeerd in voorbereiding en daarom kan ik nu snel de rails leggen, kan nu eenmaal niet stil zitten aard van het beesie :lol: Voor mij is de afwerking erg belangrijk, ik wil een goede kwaliteit neer leggen en zla ook geen genoegen nemen met half werk. Het leggen van de rails is niet zo moeilijk, echter de afwerking heb ik niks gepland en dat zal wel heel wat tijd gaan kosten.


Ik ga wel met open panto's rijden en zit erover te denken om koperdraad 2,5 mm2 tegen de onderzijde van de spiraal te lijmen waar de panto langs gelijd. Ik evrwacht dat de tussenruimte terug zal gaan naar 50 mm. Zit niks anders op 8-)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 13:19
door shoven
martindomburg schreef: Ik ga wel met open panto's rijden en zit erover te denken om koperdraad 2,5 mm2 tegen de onderzijde van de spiraal te lijmen waar de panto langs gelijd. Ik evrwacht dat de tussenruimte terug zal gaan naar 50 mm. Zit niks anders op 8-)
Waarom doe je dat? De bovenleiding is niet functioneel, alle voeding gaat via de rails. Zonde van de moeite lijkt me.
Of is het om de panto's in te drukken, vanwege te krappe tussenruimte?

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 13:21
door martindomburg
Dat laatste is correct, ik vind het mooier als de panto's omhoog zijn en om er voor te zorgen dat ze niet vastlopen wil ik ze geleiden en in laten drukken in de helixen.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 13:32
door Michiel
In plaats van een draad te leggen voor de bovenleiding, zou je ook kunnen overwegen om het plafond in de helix te plamuren, schuren en lakken met een slijtvaste lak opdat het mooi vlak en glad is. 't Is maar een idee om te overwegen. Ik ken de plaatselijke situatie niet. ;)

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 16:58
door mdedeugd
Hoi Martin.

Het advies wat ik kreeg van Henry om het Dinamo topic door te lezen
http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.ph ... o&start=90
Is nog duidelijker in mijn conclusie,s trekken.

Martin de Deugd

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 17:05
door Wim Ros
martindomburg schreef:

Over het hele verhaal met Dinamo moet het maar eens afgelopen wezen. Zowel DCC als Dinamo zijn beide goede systemen en iedereen moet voor zichzelf bepalen wat hij/zij wil gebruiken. Ik geloof best dat sommige mensen het niet zo bedoelen maar er word te negatief gedaan over de systemen. Datzelfde geld voor het verhaal Koploper/Itrain. Het is verdikkeme geen voetbalwedstrijd. :|
Beste Martin, daar wil ik je best wel een antwoord opgeven, met een rede.

Er wordt hier door meerdere personen waarvan jij er eentje bent, een besturingssysteem en een besturingsprogramma besproken alsof het te beste is wat er te koop zou zijn, terwijl er totaal geen eigen ervaring mee is. Dat geldt voor het Dinamo systeem wat jij de hemel in prijst en voor iTrain. Beide heb je alleen maar kort zien werken denk ik. Je hebt het Dinamo systeem tot op de dag van vandaag nog niet eens in je bezit. En dan ga je dus tegen mensen vertellen die al 25 jaar digitaal rijden en al 10 jaar met Koploper werken, dat die systemen niets zijn. Ik denk niet dat je daar veel vrienden mee maakt, of gemaakt hebt.
Ik denk als je dit eens overdenkt, dat de reacties die je krijgt helemaal niet zo vreemd zijn. En dit is geen waarde oordeel over welk systeem dan ook, het gaat alleen over de manier waarop het gebracht is.

Mvg
Wim.

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 18:06
door martindomburg
Beste Wim,

Ik vind het erg jammer dat ik de verleiding niet kan weerstaan om op je bericht te reageren. Toon ik mijn zwakte mee. Ondanks dat heb ik je al eens eerder gemeld dat ik het erg jammer vind dat je alles afkraakt wat geen koploper of "jouw" product betreft. Heb je me ooit horen zeggen dat jouw systemen ruk zijn??

Ik ben onder de indruk van Dinamo en Itrain en ik doe dit ook gewoon ventileren. Dat dit tegen je zere been is dat is jouw probleem lijkt me. Alleen het feit al dat je suggereert dat ik geen verstand van zaken heb omdat ik een systeem NOG niet in bezit hebt zegt genoeg. Met Itrain ben ik al een tijd aan het werk en ook Dinamo is breed gebestudeerd.

Ik zou je willen vragen om on-topic te blijven en alleen te reageren als je iets nuttigs te melden hebt. Zo niet, wees eens een keer verstandig koop een fiets en ga een blokje om alvorens je zo'n %$#%&% reactie plaatst

Groetjes

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 18:16
door H@Ns
Heren,

Dit is nu genoeg!
Dat puber gedrag moet eens afgelopen zijn.

Draadje gaat op slot en of bericht(en) worden verwijderd.

Zoals vaker gezegd, laat ieder z'n mening hebben en laat die in zijn of haar waarde.

Terug naar het onderwerp a.u.b.

Hans

Re: Project Schwarzwald - N-modelspoorbaan

Geplaatst: 19 okt 2010 18:20
door martindomburg
Ik sluit me er bij aan :)

Ik ben straks begonnen met het aanpassen van de helix. Is best lastig om goed af te stellen, wat ik vooral vreemd vond is toen ik de hoogte verlaagde naar 50mm liep de 23 beroerder. Hij bleef zelfs vaker doorslippen :shock:

Under investigation :mrgreen: