Pagina 11 van 15
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 02 jan 2012 22:09
door Trammetje
verhoeks schreef:
eerst een klein probleem opgelost en was dat ik de klimspiraal niet klimmend had gemaakt maar dalend....
.
Dat ken ik, ik ben ook net opnieuw begonnen met een helix. Ik had er eerst een nodig die met de klok meedraaiend omhoog gaat, maar maakte heb de verkeerde kant op. Gelukkig kan die "verkeerde" nog op een andervpunt op de baan gebruiken.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 03 jan 2012 16:51
door calixtus
BAH!!!!
wat ontzettend netjes en mooi.
BLEEEEEEEEEEEEH
ben zelf te rommelig
ziet er erg mooi uit en netjes werk man
moet ik eigen lijk een voorbeeld aan nemen
p.s. wat is het verschil tussen steigend en dalend?? komt toch op het zelfde neer?
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 08 jan 2012 12:59
door Overlord
Hallo Bert,
Op blad twee vul je de waardes in per mm van de straal die jij gevonden hebt. Hierdoor kan je ze straks op pagina 1 in de dropdown box selecteren.
Dus inderdaad FLM R1 - 192 en FLM R2 - 225,6
En vergeet niet om in kolom I de hoogte van de rails inclusief bedding in te vullen
In F de breedte van de rails met bedding
Groet, Paul
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 08 jan 2012 13:01
door Overlord
Maar waarom bouw je hem met R1 en R2 want ik ben bang dat dit problemen gaat opleveren. Zeer krappe bochten en dan ook nog stijgend en dalend kan een probleem veroorzaken met je treinen.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 08 jan 2012 14:28
door Overdijk
Als het qua ruimte gaat, probeer dan een minimum radius van 300 aan te houden. Heb ik ook gedaan.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 08 jan 2012 14:53
door Hookies
Ik zie alleen rechts iets wat de vorm van een spiraal aanneemt.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 08 jan 2012 17:06
door shoven
verhoeks schreef:hey hookies,
links die halve cirkel bedoel ik....zijn allemaal 9130/9135 i.p.v 9120/9125
maar ik heb daaronder al een stuk zitten van een halve spiraal...en kan ik de andere helft nu ook gebruiken.
en ik wilde de maat van weten om die halve bootje te maken vandaar mijn vraag over die radius...maar dat komt nu dus later...
?????
halve spiraal?
half bootje?
Een beetje uitleg svp Bert....
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 08 jan 2012 22:19
door shoven
Ja, ik snap het.
Maar ga je nu ergens R1 en R2 samen in een boog toepassen? Check dan wel even met lange rijtuigen op beide spore die elkaar passeren, in mijn eerste helix ging dat niet goed.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 09 jan 2012 14:52
door Overlord
verhoeks schreef:in de helix liggen alleen 9130/9135 bochten dus r3 en r4
pfff, gelukkig maar wij gingen ons al zorgen maken
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 10 jan 2012 13:39
door jeepney
Ziet er indrukwekkend uit !!
Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 11 jan 2012 08:18
door bob vermeulen
Bert,
Met houtlijm gaat dat goed zelf gebruik ik Tessa of bizon alleslijm
Geen bizonkit gebruiken, dan smelt het
Bob Vermeulen
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 11 jan 2012 11:28
door spoor65
Lekker ruim station, maar heb je ruimte genoeg tussen de sporen voor perrons
mvg
Freddy
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 11 jan 2012 17:06
door jeepney
bob vermeulen schreef:Bert,
Met houtlijm gaat dat goed
idem, op zich zijn die blauwe platen ietwat poreus dus de houtlijm trekt er goed in.
Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 11 jan 2012 17:49
door Hookies
Ik vind de vraag van Freddy (heb je wel ruimte voor perrons bij het station) wel erg relevant. Zo op de tekening te zien en wat je hebt uitgelegd is dat namelijk niet het geval. Kijk daar nog eens goed naar.
Mvg,
Martin
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 11 jan 2012 21:57
door pp4trains
Geen ervaring mee maar dit zijn alleen de opstaande randen langs het spoor die je dus tegen de rest van het perron aanplakt en dan ook nog voor H0.
Ik denk niet dat je daar aan gaat heben.
Dan kun je beter hier naar kijken:
http://www.ebay.de/itm/Silikonform-BAHN ... 415330a545
Of verder in de shop van deze persoon
Groeten,
Patrick
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 11 jan 2012 22:34
door shoven
Of je bouwt ze zelf met de houtjes-die-je-met-gips-opvult methode. Dan kun je de vorm helemaal zelf bepalen, en de kosten zijn minimaal.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 12 jan 2012 00:47
door Hookies
Bert,
Het gaat me niet om welke perrons of hoe je ze gaat maken. Ik zie zo niet waar je de perrons tussen de sporen gaat plaatsen. Die ruimtes zijn zo te zien te klein.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 12 jan 2012 10:41
door pp4trains
En dat is inderdaad helemaal niet zo slecht gezien van Martin...
Ik zie het nu ook pas
Groeten,
Patrick
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 12 jan 2012 21:59
door gek op stoom
de staanders zou je uit mesing kunnen zagen
met een figuurzaag en dan messing u profiel waar het glas tussen zit
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 12 jan 2012 22:39
door gek op stoom
de eerste losse kapen
of de geheel overdekte alle 2 wel heel modern
Gr andy
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 12 jan 2012 23:16
door FidOo
Bert die jongens geven het echt niet voor niets aan. Zoals het station nu op de grond ligt, past er met geen mogelijkheid een perron tussen.. ook geen zelf bouw..
Hartafstand tussen de rails is +/- 35mm uit mn hoofd. Hier gaat 2x 4,5 mm af omdat het van hart naar hart gemeten is ( 26mm ) daarnaast móet er tussen de rail en rand van het perron ook nog ruimte zijn voor de breedte van wagons en loks. ( ik meen 6mm ) dus blijft er van de 26 nu nog maar 14 mm over voor perron..
Meet het maar eens na en bekijk de NEM normen maar eens na hoeveel ruimte je nodig hebt...
Alles is als goed advies bedoeld.
Edit hart afstand is 33.4mm (dus ruimte tussen je rails is feitelijk nog maar 12 mm.)
Zie hier
http://catalog.lokshop.de/FLE/2004_2005 ... e_113.html
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 13 jan 2012 08:24
door pp4trains
Er zijn wel mogelijkheden, alleen worden de perronsporen dan iets korter.
De middelste twee (de doorgaande sporen) kun je even lang houden.
Na de eerste wissels in de doorgaande sporen in de aftakking een Fleischmannstukje van 55mm (?) (Ik geloof dat die er zijn).
Dan kun je als het goed is de rest weer tekenen zoals je hebt liggen.
Dan heb je van bovenaf geteld: perron-spoor1-spoor2-perron-doorgaand spoor3-doorgaand spoor4- perron-spoor5-spoor6- kopspoor.
De twee linker kopsoortjes zou je dan nog iets langer kunnen maken.
Ik hoop voor je dat je er uit komt.
Groeten,
Patrick
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 13 jan 2012 12:18
door Hookies
Die stukjes zijn er van Flm inderdaad: 9103 als het om Piccolo gaat. Dan heb je betere perronruimte.
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 13 jan 2012 16:48
door jeepney
Je hebt daar niet de 9103 van 55.5 mm voor nodig maar de 9102 van 57.5 mm.
Henk
Re: Hollentalbahn...
Geplaatst: 13 jan 2012 21:12
door Overlord
Euh, misschien een rare vraag ? Maar ga je links rijden?