Mini-diorama: Juliaberg, 60 x 60cm
Re: Mini-diorama: Juliaberg
Een detail waar we een poos over hebben gedacht, was de rand. Omdat de foto op dik karton gelijmd is, zie je aan de rand van de kast een dun randje wit. Dat is niet mooi, dus hoe los je dat op?
Op de markt vonden we mooi zwarte ducttape voor een euro en dat voldoet prima!
Daarna de foto geplaatst en gelijmd. Klemmen houden hem op zijn plaats.
De toegangsruimte is daarna verder uitgesneden.
Zo ziet nu de rechter bovenkant eruit.
En dit is de foto op de zwarte ducttape-rand.
En Julia? Die staat nog steeds op een berg.
Julia en Bart
Op de markt vonden we mooi zwarte ducttape voor een euro en dat voldoet prima!
Daarna de foto geplaatst en gelijmd. Klemmen houden hem op zijn plaats.
De toegangsruimte is daarna verder uitgesneden.
Zo ziet nu de rechter bovenkant eruit.
En dit is de foto op de zwarte ducttape-rand.
En Julia? Die staat nog steeds op een berg.
Julia en Bart
Prachtig,
Blijft mooi om te zien hoe crea jullie zijn.
Hopen dat het dit keer goed mag gaan met de achtergrond.
mvg
Freddy
Blijft mooi om te zien hoe crea jullie zijn.
Hopen dat het dit keer goed mag gaan met de achtergrond.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
-
Kijk, dit ziet er alweer top uit. Die tegenslag was zo slecht nog niet want nu ziet het er nog mooier uit!!
Ga zo door Julia & Bart!
Top top top!
Ga zo door Julia & Bart!
Top top top!
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
-
Julia en Bart,
Wat zijn jullie lekker bezig!
Gaaf dat je in je eigen baan staat Julia.
Ben benieuwd hoe het staat met het kasteel en de dansende paren daarin.
Groet,
Arjan
Wat zijn jullie lekker bezig!
Gaaf dat je in je eigen baan staat Julia.
Ben benieuwd hoe het staat met het kasteel en de dansende paren daarin.
Groet,
Arjan
Groet, Arjan
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Vanmiddag is eerst het linkeroog van het monster vervangen. Nieuw gaatje geboord, fiberdraad doorgevoerd en gemonteerd op het rode ledje. Het is een oud kastje van een FM zendertje, daar is de connectie tussen stroom, LED en licht veilig in opgeborgen.
Even testen en jawel: het nieuwe oogje doet het prima. Eng!
Daarna gezellig in de huiskamer verder geknutseld aan de grot. Eerst heeft Julia uitgetekend waar ongeveer het riviertje moet komen. Daarna houtlijm op het plankje gesmeerd. Anders blijft de DAS klei niet zitten, namelijk. Niet te grote stukken, het mag niet teveel drogen voor we klaar zijn.
En dan steeds stukjes klei erop plakken.
Met een houtje heeft Julia een beetje struktuur gemaakt in de klei.
Ook de kant van het monster wordt gevormd.
En natuurlijk ook het 'plafond' van de grot.
Nu liggen de twee delen te drogen, daarna gaan we verven, water maken en aan de voorkant wat begroeing.
Bart en Julia
Even testen en jawel: het nieuwe oogje doet het prima. Eng!
Daarna gezellig in de huiskamer verder geknutseld aan de grot. Eerst heeft Julia uitgetekend waar ongeveer het riviertje moet komen. Daarna houtlijm op het plankje gesmeerd. Anders blijft de DAS klei niet zitten, namelijk. Niet te grote stukken, het mag niet teveel drogen voor we klaar zijn.
En dan steeds stukjes klei erop plakken.
Met een houtje heeft Julia een beetje struktuur gemaakt in de klei.
Ook de kant van het monster wordt gevormd.
En natuurlijk ook het 'plafond' van de grot.
Nu liggen de twee delen te drogen, daarna gaan we verven, water maken en aan de voorkant wat begroeing.
Bart en Julia
Dank!
Ondertussen is het dak (l) en de bodem (r) van de grot van de eerste tinten voorzien.
Bart
Ondertussen is het dak (l) en de bodem (r) van de grot van de eerste tinten voorzien.
Bart
Diep in de grot is geen zonlicht, dus daar zullen alleen rotsen, stenen, water en klei zijn. Bij de ingang is wel licht en daar is wat begroeing. In de bedding van het riviertje zijn rotsen en keien geplaatst en vastgezet met het bekende mengseltje van water & lijm. Aan weerszijden groeien struikjes.
Wat varens en waterplanten.
En een paar hangplanten.
Op het dank van de grot een druppel lijm en wat hangplantjes er in.
Zo ziet de voorkant er nu uit.
En zo het dak.
Bart en Julia
Wat varens en waterplanten.
En een paar hangplanten.
Op het dank van de grot een druppel lijm en wat hangplantjes er in.
Zo ziet de voorkant er nu uit.
En zo het dak.
Bart en Julia
Nu de lijm gedroogd is, hebben we eerst gekeken of onder en boven past.
Met een verdunde groenverf is wat mos en aanslag op de rotsen gekwast.
Dit is geen nattigheid dus, dit gaat vandaag nog drogen.
Daarna is dikke parketlak gedruppeld in de rivierbodem.
Bart en Julia
Met een verdunde groenverf is wat mos en aanslag op de rotsen gekwast.
Dit is geen nattigheid dus, dit gaat vandaag nog drogen.
Daarna is dikke parketlak gedruppeld in de rivierbodem.
Bart en Julia
-
Dat ziet er héél mooi uit Bart en Julia. Vooral die foto met beide delen!
I like sitting in my hottub with a beer or two…...
stoer hoor
Hills and Meadows on social media
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
For Hills and Meadows video channel please click here
For Hills and Meadows on facebook please click here
Heel leuk, kan niet wachten tot ik het op zijn plek kan zien
Mvg,
Ad
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Mega origineel! Als ik het goed begrijp bedenkt Julia alles en jij, Bart, moet alles bouwen? Voor beiden hulde, want je moet er maar opkomen....en dan uitwerken. Hardstikke leuk gedaan.
Dikke parketlak, ik ben benieuwd hoe dat opdroogt. Kende die nog niet, maar zou ook moeten werken voor water. Gaaf!
J.
Dikke parketlak, ik ben benieuwd hoe dat opdroogt. Kende die nog niet, maar zou ook moeten werken voor water. Gaaf!
J.
Dank allen!
Nee Jeroen, we bouwen ook samen. Niet alles, gewoon omdat soms Julia en soms ik geen zin of tijd hebben. En soms is het te gevaarlijk of lastig voor Julia. Maar soms heeft Julia een ideetje (rode oogjes) en dan gaan we samen verzinnen. Eerst zouden het twee lichtjes aan het einde van grot zijn, maar toen bedachten we dat we ook een zichtbaar monster konden maken. Ik dacht vervolgens weer aan de supermarkt troetels en heb het boor-gedeelte gedaan. Solderen doen we samen, het kleiwerk deed Julia. Plantjes planten heb ik gedaan, verven deed Julia. Enzovoorts.
En soms is het toeval. Dan bedenken we dat het leuk is om iets te zien door de ramen van het kasteel en dan gaan we vrij fantaseren en komen op dansen uit. Dan moet er een motortje komen en gaan we naar de electronicazaak en die mijnheer komt dan met een discobalmotor op de proppen. Hadden we samen nooit kunnen bedenken.
En toen is met die bobbelende achtergrond zat en op mijn werk erover vertelde, kwam een teamlid met afdrukken op canvas aanzetten als idee. Daar naar gezocht en toen kwam ik bij een drukkerij uit met prima vierkleurendruk op zwaar papier. En toen moest er een afbeelding op maat gemaakt worden en toen ik daar mee bezig was, met GIMP (soort Photoshop is dat), dacht ik 'o, dan kan ik het ook naar mijn hand zetten'. En julia bedacht dat ze dan op een berg kon staan.
Enzovoorts.
Dat heb ik met Lemland ook. Ik zat bijv. met een lelijke naad in onze aangepaste locloods en toen bedacht iemand op het forum dat een muurtje die naad kan verbergen. En dat is het geworden.
Dat maakt modelbouwen ook extra leuk: ideeen komen van iedereen en overal, als je maar vraagt en luistert en kijkt.
Bart
Nee Jeroen, we bouwen ook samen. Niet alles, gewoon omdat soms Julia en soms ik geen zin of tijd hebben. En soms is het te gevaarlijk of lastig voor Julia. Maar soms heeft Julia een ideetje (rode oogjes) en dan gaan we samen verzinnen. Eerst zouden het twee lichtjes aan het einde van grot zijn, maar toen bedachten we dat we ook een zichtbaar monster konden maken. Ik dacht vervolgens weer aan de supermarkt troetels en heb het boor-gedeelte gedaan. Solderen doen we samen, het kleiwerk deed Julia. Plantjes planten heb ik gedaan, verven deed Julia. Enzovoorts.
En soms is het toeval. Dan bedenken we dat het leuk is om iets te zien door de ramen van het kasteel en dan gaan we vrij fantaseren en komen op dansen uit. Dan moet er een motortje komen en gaan we naar de electronicazaak en die mijnheer komt dan met een discobalmotor op de proppen. Hadden we samen nooit kunnen bedenken.
En toen is met die bobbelende achtergrond zat en op mijn werk erover vertelde, kwam een teamlid met afdrukken op canvas aanzetten als idee. Daar naar gezocht en toen kwam ik bij een drukkerij uit met prima vierkleurendruk op zwaar papier. En toen moest er een afbeelding op maat gemaakt worden en toen ik daar mee bezig was, met GIMP (soort Photoshop is dat), dacht ik 'o, dan kan ik het ook naar mijn hand zetten'. En julia bedacht dat ze dan op een berg kon staan.
Enzovoorts.
Dat heb ik met Lemland ook. Ik zat bijv. met een lelijke naad in onze aangepaste locloods en toen bedacht iemand op het forum dat een muurtje die naad kan verbergen. En dat is het geworden.
Dat maakt modelbouwen ook extra leuk: ideeen komen van iedereen en overal, als je maar vraagt en luistert en kijkt.
Bart
Vandaag is de grot gedroogd. Het dak zit er op, simpelweg met tiewraps, en de achterkant is nu ook dicht.
Tot slot een paar plaatjes van het eindresultaat.
Met zonlicht, maar die komt niet ver de lange grot in.
Met een zaklampje is geprobeerd verder in de grot te kijken. In werkelijkheid kijk je bijna helemaal tot achterin, maar dat is lastig op de foto te krijgen. Het toestel en het lampje zitten elkaar in de weg.
Bart en Julia
Tot slot een paar plaatjes van het eindresultaat.
Met zonlicht, maar die komt niet ver de lange grot in.
Met een zaklampje is geprobeerd verder in de grot te kijken. In werkelijkheid kijk je bijna helemaal tot achterin, maar dat is lastig op de foto te krijgen. Het toestel en het lampje zitten elkaar in de weg.
Bart en Julia
En weer door, want het is september voor je het weet. Vandaag daarom begonnen aan een nieuw onderdeel van Juliaberg. Daar gebruiken we vier LED-waxinelichtjes voor. Ooit gekregen van Martin (dank nog!) die ze voor een prikkie had gekocht bij, ik meen, de Action.
Doorgezaagd ziet dat er zo uit. Doorzichtig LEDje (dat oranje knippert als het aan is), het zwarte vierkantje is het schakelaartje waarin ook het knippermechaniekje zit. De zaag gaat erin omdat we veel van het omhulsel niet nodig hebben en zo alles toch nog in een behuizing kwijt kunnen straks.
Dit hou je over.
De sceneryvoeding van de transformator geeft 13,5 V wisselspanning en het waxinelichtje verwacht ongeveer 4v gelijkstroom. Dus dat moet eerst worden omgezet.
Zondag weer verder.
Bart
Doorgezaagd ziet dat er zo uit. Doorzichtig LEDje (dat oranje knippert als het aan is), het zwarte vierkantje is het schakelaartje waarin ook het knippermechaniekje zit. De zaag gaat erin omdat we veel van het omhulsel niet nodig hebben en zo alles toch nog in een behuizing kwijt kunnen straks.
Dit hou je over.
De sceneryvoeding van de transformator geeft 13,5 V wisselspanning en het waxinelichtje verwacht ongeveer 4v gelijkstroom. Dus dat moet eerst worden omgezet.
Zondag weer verder.
Bart
En waar komen die ledjes dan weer? Het wordt een heel feest die berg. Gaat lekker zo.
Andere vraag aan Julia. Vind jij techniek leuk? Ik ben zelf chemicus en werk veel met ingewikkelde apparatuur en aan mensen met een technische scholing hebben we altijd behoefte. Je hebt nog even te gaan voor je moet kiezen, maar als dit je aanmoedigt om later voor een technisch beroep te gaan, dan vind ik dat geweldig.
Groet,
Jan
Andere vraag aan Julia. Vind jij techniek leuk? Ik ben zelf chemicus en werk veel met ingewikkelde apparatuur en aan mensen met een technische scholing hebben we altijd behoefte. Je hebt nog even te gaan voor je moet kiezen, maar als dit je aanmoedigt om later voor een technisch beroep te gaan, dan vind ik dat geweldig.
Groet,
Jan
Julia vindt techniek wel leuk maar heeft nog geen vastomlijnd idee over wat ze later wil. Dat komt vanzelf.
Wat bouwen betreft is er niet veel van terecht gekomen. Ten eerste hadden we veel familieverplichtingen. Leuke weliswaar maar ja, geen bouwtijd. Vanavond is Julia met haar moeder logeren, dus van samen bouwen kwam niet veel. Wel heb ik de vier spanten voor de berg afgetekend, maar toen ik daar mee klaar was, was het kwart over negen en dat vind ik te laat op zondag om nog in de tuin met een decoupeerzaag te gaan lawaaimaken, dus dat gaat morgen gebeuren. Dan hebben we ook een frame om het kasteel en de grot in te monteren.
Dat is ook belangrijk om de boel heel te houden, die tientallen draadjes van het kasteel en de opticfiber draadjes van het Monster zijn super kwetsbaar nu, ik heb het liever alllemaal veilig op zijn plaats.
Met de waxinelichtjes ben ik helaas niet verder gekomen, ik heb blijkbaar de verkeerde weerstandjes er tussen maar voor deze elektronica-leek is dat een lastig vraagstuk.
Ik kan niet wachten tot we verder kunnen met gips, figuurtjes en steunmuren.
Bart
Wat bouwen betreft is er niet veel van terecht gekomen. Ten eerste hadden we veel familieverplichtingen. Leuke weliswaar maar ja, geen bouwtijd. Vanavond is Julia met haar moeder logeren, dus van samen bouwen kwam niet veel. Wel heb ik de vier spanten voor de berg afgetekend, maar toen ik daar mee klaar was, was het kwart over negen en dat vind ik te laat op zondag om nog in de tuin met een decoupeerzaag te gaan lawaaimaken, dus dat gaat morgen gebeuren. Dan hebben we ook een frame om het kasteel en de grot in te monteren.
Dat is ook belangrijk om de boel heel te houden, die tientallen draadjes van het kasteel en de opticfiber draadjes van het Monster zijn super kwetsbaar nu, ik heb het liever alllemaal veilig op zijn plaats.
Met de waxinelichtjes ben ik helaas niet verder gekomen, ik heb blijkbaar de verkeerde weerstandjes er tussen maar voor deze elektronica-leek is dat een lastig vraagstuk.
Ik kan niet wachten tot we verder kunnen met gips, figuurtjes en steunmuren.
Bart
Mee eens. Er is tijd genoeg om serieus over haar toekomst na te denken. Het was alleen dat Julia nu al het soort creativiteit vertoont dat wij in onze mensen zoeken, dus ik dacht: een beetje aanmoediging is nooit weg.Lemland schreef:Julia vindt techniek wel leuk maar heeft nog geen vastomlijnd idee over wat ze later wil. Dat komt vanzelf.
Kunnen jullie niet naast ons komen wonen? Onze buren hebben minder moeite met laat lawaaimakenLemland schreef:maar toen ik daar mee klaar was, was het kwart over negen en dat vind ik te laat op zondag om nog in de tuin met een decoupeerzaag te gaan lawaaimaken
Welke weerstanden gebruik je nu?Lemland schreef:ik heb blijkbaar de verkeerde weerstandjes er tussen
Vanavond zijn de onderdelen van het frame voor de berg gemaakt. Eerst in karton, de plaatsing getest en waar nodig aangepast.
Daarna op multiplex overgenomen en gezaagd.
De delen die tegen de wand komen, zijn zijn verspringend van grootte en worden eerst gelijmd.
Uit het afvalhout zijn de dwarsverbindingen gezaagd.
Bart
Daarna op multiplex overgenomen en gezaagd.
De delen die tegen de wand komen, zijn zijn verspringend van grootte en worden eerst gelijmd.
Uit het afvalhout zijn de dwarsverbindingen gezaagd.
Bart
Metaalfilmweerstand 820 kΩ Axiaal bedraad 0207 0.25 W Royalohm MF006FF8203A5.JanCK schreef:Welke weerstanden gebruik je nu?
Ik wil van ongeveer 12 V naar ongeveer 4 V.
Bart