Rheinteufelswald V 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Re: Rheinteufelswald

Bericht door Andre de Ruiter »

Joost,

Bedankt voor deze suggestie. Echter omdat mijn baan van de achterkant (noordzijde) niet toegangkelijk is, is deze mogelijkheid in dit geval niet mogelijk. Het oranje spoor dat onder het toegangsspoor naar het station loopt wordt door het ervoor liggende spoor in hoogte variërend van 80 tot ca, 85 cm. onbereikbaar als de scenery is aangebracht. Ik heb ooit ook een dergelijke constructie bedacht en uitgevoerd. Daarmee is het leergeld betaald.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

marco

Bericht door marco »

Andre mijn simpele schets was slechts bedoeld om te laten zien wat ik bedoelde.
Echter niet echt duidelijk door haastwerk :D

Wat joost echter getekend heeft is precies wat ik bedoel jammer dat je dit niet zitten hiermee kun je idd vanuit alle kanten het station in en uitrijden.
Als je de aftakking bij A en het hele oranje spoor zou maken in een tunnel dan heb je nog een leuk verassingseffect bij de tunnel ingang bij A.
Tunnel bij de aftakking dan wel afneembaar maken ivm ontsporingen etc.

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Marco,

Ik heb er nog eens over nagedacht. Ik kan de uitgang aan de zuidkant van het station natuurlijk ook aansluiten op de rechter helix. Dit heeft het voordeel van de extra rij-mogelijkheden en mist het nadeel van een zeer slecht bereikbaar stuk schaduwspoor. Er is voldoende lengte om beneden de door mij gewenste maximale stijging/daling van 2,5 % te blijven.
Het zou er dan ongeveer zo uit komen te zien. Bij de uitvoering kan ik nog bekijken of het station nog wat ruimer opgezet kan worden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:10, 2 keer totaal gewijzigd.

FidOo

Bericht door FidOo »

Andre, ik snap je opmerking helemaal. Daar had ik niet zo bij stilgestaan.
Maar dit idee is ook wel prima. Je hebt nu iig meer mogelijkheden.

Ik zou zelf alleen nog wel kiezen voor overloopwissels voor en na het station, en misschien wat opstelsporen/rangeersporen.. (maar dit is persoonlijk)

M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"

marco

Bericht door marco »

Ja andre zo kan het natuurlijk ook.
Ik zou ook overloopwissels bij het station in bouwen anders kun je met treinstellen niet keren in het station zou zonde zijn.
Is mijn mening meer niet :D
En idd als je de ruimte blijkt te hebben wat meer sporen in het station maar deze basis is veel beter als het eerst was vind ik

Groetjes marco

Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Marco, Joost Dank voor jullie constructieve inbreng. Ik kijk later in de werkelijkheid of er nog extra sporen aan het station kunnen worden toegevoegd. Overloopwissels lijkt me in dit geval niet zo erg nuttig. Ik rij met stoomlocs en die vereisen (muv een tweetal tenderlocs) extra voorzieningen om over te lopen naar de andere kant van de trein.

Het begin met het aftakspoor naar het station is gemaakt.

Afbeelding

Afbeelding

De wissels/kruising voor het tweede toegangsspoor naar het station is aangelegd. De aandrijving voor de wissels moet nog aangelegd worden.

Afbeelding

De punstuk polarisatie voor de twee kruisingen is aangelegd. De voorziening bestaat uit een wisseldecoder TM-22332 van TrainModules en een tweetal bi-stabiele relais. De puntstukken worden gevoed via de bi-stabiele relais.

Afbeelding

Mijn eerste ervaringen met het leggen van de Peco flexrails zijn redelijk positief. Om de flexrail zo nodig in bedwang te houden gebruik ik het volgende hulpmiddel. Geïnspireerd op de flexrailspanner van Conrad (alleen beduidend goedkoper).

Afbeelding

Een stukje draadeind M6 en een viertal moeren.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:14, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Het toegangsspoor naar de zuid-kant van het station Rtw is inmiddels gerealiseerd.
Het stijgingspercentage blijft beneden 2,6 % en is daarmee prima (proefondervindelijk) berijdbaar.

Afbeelding

De eerste wissels aan de zuidkant van station Rtw zijn gelegd. Ik ga later bekijken of het station tov het plan nog uitgebreid kan worden met meer sporen.

Afbeelding

Ik ga nu eerst verder met het westelijke toegangsspoor naar het station Rtw. Voordat ik verder kan met de rails moet ik eerst een spoorbrug voor dubbelspoor bouwen. De brug, die ik bouwde voor de vorige baan, is helaas net te kort. Ik gebruik weer H-profiel van Evergreen van 3,2 mm.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

De dubbelsporige vakwerkbrug is gereed en geplaatst.

Afbeelding

Ik heb er voor gekozen het spoor niet te onderbreken bij de brug. Eea heeft als consequentie dat als de ballst eenmaal is aangebracht, het verwijderen, vervangen, repareren van de brug niet eenvoudig zal zijn. Ik verwacht dat eea op deze manier wel meer bedrijfszeker is.

De aanleg van het westelijke spoor naar station Rtw vordert inmiddels gestaag.

Afbeelding

Het houtwerk is vrijwel gereed.

Afbeelding

Afbeelding

Ik krijg nu wat ervaring met het berijden van de Peco rails. Wat een verschil met de Flm. rails. Door het veel kleinere aantal raillassen is het geruis een stuk minder. Weliswaar een minor punt, maar als je vergelijkt hoe een trein een Peco wissel neemt of een Flm wissel dan zie je een wereld van verschil. Ik krijg al weer spijt van het gebruik van Flm materiaal in het schaduwstation ipv Peco, maar ja mijn budget is helaas ook niet oneindig.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Andreas, ik zit altijd weer met plezier naar je updates te kijken en dat baantje van je begint echt iets serieus te worden ;) .

de brug die je hebt gebouwd is imho ook echt top en niet van een kit te onderscheiden.

gr.
M.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Maurits dank je.

Ik heb inmiddels ook een aanvang gemaakt met het zo hier en daar dichtmaken van de open structuur. Ik doe dit met plastc horregaas dat ik vastplak met bisonkit. Daarna wordt het gaas bestreken met tegellijm en na een nachtje drogen heb je een prachtige stevige ondergrond waarop je gips oid kunt aanbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

De aanleg van het station is begonnen. De perrons worden gemaakt met behulp van latjes 10x4 mm die in de vorm worden gebogen. Later wordt tussen de latjes gips gesmeerd en dan afgewerkt.

Afbeelding

Deze methode van perronbouw heb ik afgekeken van Steven (shoven), Ik ga vanavond kijken of ik voldoende ruimte heb om nog extra sporen aan het station toe te voegen.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:21, 2 keer totaal gewijzigd.

shoven

Bericht door shoven »

Andre de Ruiter schreef: Deze methode van perronbouw heb ik afgekeken van Steven (shoven), Ik ga vanavond kijken of ik voldoende ruimte heb om nog extra sporen aan het station toe te voegen.
Kijk, dat is leuk om te lezen. Ik ga over een tijdje ook weer aan de gang en ga het weer zo doen. Opvullen met Fix & Finish gaf een mooi glad resultaat.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Eén van de twee testtreinen die momenteel op de baan rijden om te controleren of alles naar behoren functioneert.

Afbeelding

Alle toegangssporen naar het station RTW liggen inmiddels en zijn bijna allemaal aangesloten op de voeding.

Afbeelding

Nu de doorgaande sporen in het station liggen, werd duidelijk dat er ruimte is om nog een aantal extra perronsporen aan te leggen. Zoals op de foto te zien is liggen de zuidelijke wissels voor de extra sporen al op hun plaats.

Afbeelding

Als proef heb ik een klein stukje schaduwspoor voorzien van ballast, fine iron ore van Woodland scenics.

Plaatje helaas zoek.

Wat vinden jullie er van? Misschien een beetje rood, maar ik vind de bielzen er toch wel mooi tegen contrasteren.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:23, 2 keer totaal gewijzigd.

shoven

Bericht door shoven »

Mooi spul. Maar inderdaad wel een beetje rood. Misschien mengen met bruin en evt. wat grijs?

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi André,

Korrel grote is zeker heel mooi
Qua kleur valt het niet in mijn smaak, tenzij je rood ijzer gebergte in USA gaat uitbeelden?
Ik weet niet waar in Duitsland deze kleur gebruikt wordt, tenzij je het zelf heel mooi vind heb ik niets gezegd ;)
Jouw baan, dus zeker doen wat in jou wereld mooi is :D

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik heb nog een proefstukje geballast met medium dark brown van Woodland scenics.

Ook dit plaatje is helaas zoek.

Ik denk dat ik toch maar de donkerbruine versie ga. Nog wel even kijken of ze dat ook in de fijne korrel hebben.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 20 jul 2017 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.

Hoontje
Moderator
Contacteer:

Bericht door Hoontje »

André ik gebruik zelf de Woodland B70 - B71 en B72 kleurvarianten. Fijne korrel, iets bruiner dan het rode van jou, maar roder dan de 2e poging die je laat zien. Zit er qua kleur tussenin zeg maar; misschien is het iets?

In mijn draadje zijn verschillende foto's te vinden; zie mijn onderschrift,

Groetjes,

Hoontje

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Hoontje, dank je ik ga dat zeker bekijken.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi André,

WS is mooi spul hoor niets mis mee :D ;)
Maar kijk ook eens hier, misschien iets voor jou: http://www.spurenwelten.de/spur-n/schotter-spur-n/
Super mooi en fijn spul, echt op schaal en mooie realistische bedding kleuren
Ook te krijgen op Beurzen o.a. Houten (met staaltjes om te kijken hoe het in echt is / wordt)

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik heb nog een proefstukje geballast met Woodland scenics fine, brown.

Ook dit plaatje is helaas zoek.

Deze gaat het worden.

Verder heb ik deze week niet veel kunnen doen, omdat ik bij het aansluiten van de wissels aan de westkant van het station geconfronteerd werd met een raadselachtige kortsluiting. Het heeft me meer dan een dag gekost om de oorzaak te achterhalen. Iedere keer als iTrain werd opgestart, nadat de Ecos naar behoren was opgestart, werd na enkele ogenblikken korsluiting gemeld. Na veel proberen kwam ik er achter dat de korsluiting optrad bij het bekrachtigen van één van de 32 wissels door iTrain in de opstart procedure. Maar welke?

Na het één voor één schakelen van de wissels via de Ecos centrale kwam ik achter de boosdoener. In eerste instantie denk je aan verkeerde aansluiting van de puntstukpolarisatie, maar de betreffende wissel had al enige tijd naar behoren gefunctioneerd. Merkwaardig was ook dat de sluiting alleen opgeheven kon worden door de spanning van de baan uit te schakelen en opnieuw op te starten.

Contact opgenomen met Wim Ros wat hiervan de oorzaak kon zijn. Na enig mailverkeer kwam Wim met een mogelijke oorzaak. Als de schakeltijd van de servo erg kort is (kleine uitslag) dan kunnen beide relais het puntstuk van stroom willen voorzien met als gevolg kortsluiting.

En inderdaad na opnieuw inregelen van de boosdoener functioneerde het weer.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 20 jul 2017 10:04, 1 keer totaal gewijzigd.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi André,

Dat moet frustrerend zijn geweest...
Fijn dat jullie het samen hebben kunnen oplossen

Je ballast ziet er goed uit
Eigen mengsel?
Ga je ook de ondergrond verfen in de zichtstukken voor je gaat ballasten?

Mvg,
Ad

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik heb deze week de laatste sporen kunnen leggen. Tov het sporenplan heeft het station nu aan beide zijden een extra spoor. Deze sporen moeten nog worden voorzien van perrons.

Afbeelding

Het aansluiten van de laatste twee wissels wacht nog op de komst van een aantal verlengsnoertjes voor de servo's.

@ Ad: Zoals je kunt zien op de foto verf ik de blauwe gamma ondervloer eerst bruin/zwart voordat ik de rails leg. De ballast waar ik uiteindelijk voor gekozen heb is WS fine, brown , b72.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:25, 2 keer totaal gewijzigd.

Timtrein85

Bericht door Timtrein85 »

Hey Andre,

Ziet er goed uit! Welke kleur / type verf heb je gebruikt?

Groet,
Tim

Nieuwe baan (2024 - nu)
ALSACE 160 viewtopic.php?t=18232

Oude baan (2015 - 2017):
Miniatuur Elzas: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=8054

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Tim: De verf is Talens acryl (Amsterdam), kleur van Dijckbruin. Als je niet te veel water gebruikt houdt het uitstekend op het blauwe gamma spul. Deze verf is verkrijgbaar bij de betere kantoorboekhandel of handel in kunstenaarsbenodigdheden. Als ik dit niet voorhanden heb gebruik ik ook wel zwart van hetzelfde merk.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Iedereen de beste wensen voor het nieuwe jaar.
De afgelopen week weer een redelijk productieve week gehad. De seinen voor de wissels in de hoofdbaan zijn geplaatst.

Afbeelding

De perrons zijn gecompleteerd. Eerst de laatste latjes. De reikwijdte van de lijmklemmen werd verlengd mbv van latjes.

Afbeelding

Daarna werd de ruimte tussen de latjes opgevuld met modelgips (methode Steven Hoven).

Afbeelding

Ik slaagde er niet in de perrons helemaal vlak te krijgen dus heb ik de perrons afgewerkt met tegellijm van Knauf waarmee de perrons uitstekend waren af te werken.

De perrons heb ik daarna geschilderd met Talens acryl neutraal grijs. Na droging met de dry brush met zwart enigzins vies gemaakt.. En daarna een wash met van Dijcksbruin/sapgroen.

Afbeelding

Afbeelding

Na het maken van de foto's zag ik dat ik de zijkanten van de perrons vergeten was. Dat gaan we vanmiddag dus nog even doen.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:28, 2 keer totaal gewijzigd.

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Hallo Andre,

Je besteed je tijd goed zo rond de kerst dagen zie ik ;)
Mooie perrons worden dat. Heb je het helemaal vool met gips gedaan of is het een dun laagej?

Overigens is het linker sein een verkeerd sein ( als je het getrouw wilt doen) daar moet een sein staan met Hp2 zijn, je gaat immers via een wisel terug naar de hoofdbaan net voor de tunnel.
Misschien even naar kijken

Mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com
Plaats reactie