Boppard

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4533
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Boppard

Bericht door spoor65 »

Mooie foto Jeroen,

jmmer van die grote noch pot die er achter staat, die verraad dat het een modelspoorbaan is ;)

mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

@AA Albert,

dankjewel! Het klopt inderdaad. Ik vind ze zelf ook mooier dan eerdere pogingen, en bovendien heb ik er inmiddels meer handigheid in gekregen....gaat stukkie rapper ook.

@Freddy,

fak ja, vergeten even iets verder te zetten.....tja, ik was ook druk bezig met dat stukje bos ja......
Noch heeft toch ook enorme reclamezuilen in het echt overal staan? :? :?

@mdedeugd,

welk groen bedoel je?

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Zo, weer even een mini-update. Vandaag is het niet anders dan gisteren: boompjes, boompjes en nog eens boompjes.

Afbeelding

Je ziet hier dat 3 skeletjes nog de lussen hebben, bij eentje zijn die al openknipt.....en ja, die punten zijn echt heel erg scherp. Uit voorzorg heb ik dus pleisters opgedaan, om m'n vingertoppen een beetje te beschermen. Inmiddels heb ik me al meerdere keren geprikt aan die uitstekende punten. U bent gewaarschuwd..... :shock:

Afbeelding

Enfin, het bos blijft groeien, en ook vandaag haal ik zeker de 8 boompjes weer. Zometeen kan ik er weer een stuk of 5 planten, en daar heb ik nu al zin in.....

Afbeelding

Nog een plaatje van de 482, nu in andere richting, terwijl hij net bij het inrijsein aan de denkbeeldige noordkant van Boppard rijdt....

Afbeelding

Vanavond meer nieuws natuurlijk. Ik heb de bouwsmaak weer te pakken!

J


Afbeelding

Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Boppard

Bericht door Jerome »

Jeroen,

Ziet er goed uit man! Mbt je vingers, pijn is fijn ! :lol:

PS, komt er nog een ICE3 verslagje?

Groet...Jeroen




mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Boppard

Bericht door mdedeugd »

Hoi Jeroen.

Even Appeldoorn bellen...
Au... :o

Het groen wat zoal je langs de spoorlijn hebt gebruikt.
Dat lange ongemaaide gras, vindt ik erg mooi.
En dan de zelf gemaakte struikjes op de heuvels.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Boppard

Bericht door Ron »

Ja, met die pleisters krijg je nooit eelt op je vingers :D :D

Wordt trouwens al een heel bos op die heuvel. Ziet er goed uit.

gr Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

@mdedeugd,
Au...
Zoals ik al schreef was het uit voorzorg. Er is nog niks aan de hand. Je andere opmerking:
Het groen wat zoal je langs de spoorlijn hebt gebruikt.
Dat lange ongemaaide gras, vindt ik erg mooi.
En dan de zelf gemaakte struikjes op de heuvels.
Het lange ongemaaide gras is Heki Wildgras. Met kleine plukjes haal je uit de verpakking, zorgen dat alle sprieten rechtop staan, en dan duw je ze voorzichtig in wat houtlijm (onverdund). Dit heb ik al vaker beschreven. Het lullige is dat het nogal wat tijd kost, dus zorg dat je altijd kleine stukjes (10cm2) tegelijk doet, anders wordt het afraffelen en dat zou toch zonde zijn......
Verder zijn de spoorbermen (heet dat zo?) voorzien van ongeveer 10 verschillende groen- en grassoorten. Diverse turfs van Woodland, Heki en Busch-vlokken, Wildgras, kort gras in diverse kleuren. Zo varierend mogelijk werken, en nogmaals:

doe het rustig aan, en werk aan kleine stukjes tegelijk.

@demanmetdemeestmooievoornaam,

ja, een ICE verslag komt eerdaags. Ik had de prioriteit even liggen bij het bouwen aan de baan dan bij het rijden. Dat is voor mij overigens wat nieuws....... ;)

@Ron,

dankje man. Allemaal dankzij jouw tips/voorbeelden. Inmiddels ben ik weer met een groepje bomen bezig op het moment. Als die klaar zijn heb ik straks 12 bomen om te planten, en dat vind ik vrij veel voor een halve dag werk. Dus vanavond lekker creatief groenen dus!


Afbeelding

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Boppard

Bericht door mdedeugd »

Dank je wel Jeroen, je voor je uitleg. ;)
Pleisters op je vingers, das wel verstandig, als je met scherp draad bezig bent. ;)

Dat wordt een splintertang ervoor aanschaffen.
Ik print tevens de gebruiksaanwijzing van jou als tekst wel even netjes uit, als geheugen steun voor mezelf.
Hier kan ik temee weer mee vooruit.
En haasten is verleden tijd, daar heb ik mee geleerd.
Sucses Jeroen, met je hele mooie bomen.

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Zo, de bomen hebben hun plekje gevonden op de heuvel. De ondergrond is bijgewerkt met kleur, strooisel en andere ellende. Nu ben ik bezig de rotsen nog wat spaarzaam groen te geven. Voor vandaag wel even genoeg bomen gedraaid zou je zeggen.....

Ik laat jullie even een overzichtje zien van hoe het er nu voorstaat.....

Afbeelding

Een zicht vanuit het deel waar ik binnenkort aan kan beginnen, zodra de heuvel klaar is.....

Afbeelding

Een close-up view van de bomen.....

Afbeelding

Aan de 151 de eer om te poseren voor de nieuwe achtergrond. Trouwens, hier kun je het stationsgebouwtje ook goed zien. Wel aardig plaatje zo. Binnenkort eens een stoptreintje ervoor maneuvreren.....

Afbeelding

Grtz,

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

Mooie platen hoor J.
Op de eerste foto kun je goed zien dat de herfst is ingevallen, de weg ligt vol blaadjes :mrgreen: :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Scherp, mister! :mrgreen: Lijkt me wel een keer leuk om een stukkie Rijndal te bouwen met herfstkleuren....moet er erg leuk uitzien, zeker als dan de zon op de baan staat!

J


Afbeelding

AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Boppard

Bericht door AAHendriks »

Mr. Jeroen, dat ziet er behoorlijk goed uit. Wat ik zo mooi vind is dat je met weinig bomen en met wat struikjes toch een behoorlijk stuk van heuvel kan bekleden.

Ik zie dat je lang nog niet klaar ben met je baan, dat is mooi. Krijgen wij verlopig nog foto verslagen te zien van je. ;)

Is het mogelijk om een total overview shot te maken van je baan?

Mvg,

Albert


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Hi Albert,

dat beschreef ik ook een paar posts hierboven: het gaat om de kwaliteit, niet om hoeveel bomen je er neer pleurt. Ik probeer gewoon 'wat leuk staat' met verschillende boompjes, en dan beetje spelen met licht en donker, struikjes wel of niet, lang gras, strooiseltjes. Zodat het niet te saai is om naar te kijken. Ook probeer ik hier en daar wat doorkijkjes te maken, altijd leuk om nog eens foto's te maken. Toch staan op dit stukje weer 28 bomen, en dat vind ik vrij veel. En daar moeten er dus nog een paar bij...... :)

Je vraagt om een overview, well, here we go. Van links naar rechts......(let wel, de baan is in een L-vorm gebouwd)

Links, dit deel is zo goed als af. De zijkanten moet ik nog bijwerken, en ik wil uiterst links nog wat gaan vervangen......

Afbeelding

Dan door naar het midden, waar ik dus de afgelopen dagen heb zitten klieren. Waar al die zakjes strooisel liggen moet het dorpje komen. Hier is nog het meeste werk te doen dus.

Afbeelding

En dan weer verder naar rechts. Zo groot is mijn dus helemaal niet, zoals je ziet. Wat hier moet gebeuren is bovenop het verborgen eindstationnetje van de lokaallijn het afneembare deel bekleden. Ik wil hier nog een scene van maken, dus niet alleen maar bos. Ik denk aan iets als een hotel ofzo....maar nog niks is zeker.

Afbeelding

Even ingezoomd op het deel waar dan dat zogenaamde scenetje nog moet komen. Die plank met rommel is afneembaar, en dat moet ook zo blijven.

Afbeelding

Wat aan die kant ook nog moet gebeuren is het afmaken van de oever. Op zich niet zo'n hele moeilijke klus, maar ik bouw altijd waar ik zin in heb.... In ieder geval wil ik eens proberen een treurwilg boom hier prominent neer te zetten, na het lezen van het Bomenbouw-topic. Lijkt me ook wel eens leuk. Misschien een klusje voor vandaag?

Afbeelding

Dan nog maar even ingezoomd op het dorpje. Hier is nog het meeste werk te doen. Voordat ik daar aan begin wil ik eerst de heuvel erachter af hebben, want anders heb ik geen werkblad meer en moet ik teveel gaan hangen enzo.

Afbeelding

En dat werkblad heb ik ook eigenlijk wel nodig.......

Afbeelding

Nou, dan ga ik maar weer even verder......

Grtz,

J


Afbeelding

henry
Berichten: 1919
Lid geworden op: 03 nov 2009 19:41
Locatie: apeldoorn

Re: Boppard

Bericht door henry »

jeroen,
mooi om je baan in het geheel te zien,
vraagje de begroeiing tegen de berg, doe je dat met ijslands mos en daarna bestrooien?
en heb je ook fotowerk van het schaduwstation.

groetjes henry


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Ja, onder andere. Vaak prepareer ik het ijslands mos. Ander kleurtje spuiten, en dan bestrooisen. Of je kunt het eerst bestrooien en dan spuiten/bijkleuren. Overigens heb ik in het begin direct IJslands mos op mijn heuvels geplakt, zonder het te bestrooien. Een tweetal jaar geleden heb ik dat alsnog nabehandeld met strooisel. Verder gebruik ik stukjes zeeschuim met strooisel als struiken en kleine twijgjes. Eigenlijk gebruik ik gewoon van alles!

Foto's van het schaduwstation wil ik ook wel even maken vanmiddag, camera ligt nu even aan het infuus.....

J


Afbeelding
Gebruikersavatar

Ron
Berichten: 3023
Lid geworden op: 17 mar 2010 03:51
Locatie: Huizen

Re: Boppard

Bericht door Ron »

Der jeroen hat wieder viel vergnugen gegeben. :)

Wat is het toch lekker om zo te rommelen, ziet er prima uit.

gr. Ron.


Ik rommel maar wat aan!
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

Mooi die overzichtsfoto's Jerommeke :D
Je hebt wel lef om je baan gewoon op klapschragen te zetten hoor :mrgreen:

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

EHm...hoezo? :? Gaat al 5 jaar goed!


Afbeelding
Gebruikersavatar

Jos
Berichten: 4425
Lid geworden op: 16 nov 2008 17:22
Locatie: West Brabant

Re: Boppard

Bericht door Jos »

En hopelijk blijft het goed gaan, het zou zonde zijn als zo'n prachtbaan beschadigd raakt.
Mijn eerste baan had ik ook zo gedaan en met het verschuiven van een doos verschoof ik per ongeluk zo'n ding en ..... kraaaaaaak, baan kapot.

Groetjes,
Jos


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Aha, op die manier. Nou, om het te testen liep ik er net even aan te hengsten, en eigenlijk niks aan de hand. Lekker houden zo dus maar. Het deel rechts (waar 'Boppard' op de berg staat) is overigens een vaste tafel, ik neem aan dat dat ook redelijk scheelt. Zometeen maar weer even een kleine fotoreportage maken van hetgeen Henry mij vroeg, camera is bijna opgeladen....

Ook ben ik inmiddels weer aan de gang met de scenery. Straks wellicht weer wat sfeerplaatjes.....

J


Afbeelding

AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Boppard

Bericht door AAHendriks »

Zo..., geef mij ff een moment om mijn onderkaak op te rapen. Fok, wat een baan. Wat ik hier zo mooi aan vind is dat het niet al te druk is met railsen. Je hebt dit al eerder vermeldt dat je graag sceneries maakt en dat is ook goed te zien. Mijn complimenten Jeroen.

Hoeveel veren heb ik al in je kont gestoken. :lol:

Wat zijn trouwens de maten van je baan?

Ik zag trouwens ook een viaduct aan de rechter kant, rijdt daar ook een trein erover? Volgens mij heb ik dat nog nooit gezien, dus vandaar de vraag.

mvg,

Albert.



Jerome
Berichten: 699
Lid geworden op: 25 dec 2009 17:58
Locatie: Zoetermeer

Re: Boppard

Bericht door Jerome »

Jeroeni,

Altijd weer leuk overzichts-foto´s van jouw baan. Zeker met die ICE3 :lol: (die van mij staat in bestelling) Mbt het schaduwstation; jij was toch van plan om deze te gaan uitbreiden (extra niveau, Zoals besproken op het BNLS forum), als ik naar dat kastje met al die loc´s kijk, zou dat wel handig zijn..

Greetz, Jeroen


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Albert,

dank je, man! Even wat commentaar. Inderdaad houd ik ook meer van een logisch spoorverloop dan van een spoorspaghetti wat eigenlijk gewoon nergens op slaat, mocht je het vertalen naar de realiteit. Ik ga ervan uit dat iets dergelijks wat ik reeds heb gebouwd in het echt zou kunnen. Goed, natuurlijk zijn mijn bogen alsnog te krap, maar voor het oog lijkt het enigszins realistisch. Zelf vind ik het leuk om treinen door een landschap te zien rijden ipv. druk met rangeren. Voor volgende projecten wil ik wel wat meer actie, maar dat vraagt dan ook om een ander thema.

De maten van de baan zijn bij benadering 2,50 bij 3,50, 60-80 cm. breed. Onder het schuine dak zit nog een heel schaduwstation, ik zal daar straks even een foto van maken.

Enne Jerome, ik denk niet dat ik er nog een 2e verdieping boven op ga maken. Zou wel kunnen, maar ik wissel af en toe gewoon met mijn materieel. Op zich al een luxeprobleem op zich.

Ik ben op dit moment bezig met de ketelwagons van Minitrix, om (thanks, Rob!) het gewicht eruit te slopen. Straks ws. ook nog klein verouderbeurtje. Ook is mijn eerste treurwilg aan het drogen van zijn 'bast'-laag. Vanmiddag hoop ik een begin te kunnen maken met de oever, daar heb ik 'm immers voor gebouwd.

Grtz,

J


Afbeelding

AAHendriks
Berichten: 65
Lid geworden op: 29 jul 2010 16:41

Re: Boppard

Bericht door AAHendriks »

Thanks Jeroen voor je feedback. Waarschijnlijk kan ik een baan van 240cm x 60cm maken. De baan zelf bestaat uit drie modules (80x60cm). Dus vandaar dat ik wat vraagjes voor je had en misschien later nog meer. ;-)

Ik ben momenteel aan het rondkijken naar ideeen en jouw baan geef mij toch wel wat ideetjes die ik graag wil gebruiken op mijn baan.

Mvg,

Albert.


Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Boppard

Bericht door Jeroen »

Nou, prima. Op zo'n oppervlakte kun je vast wel iets bouwen....als je vragen hebt, dan stel je ze maar gerust natuurlijk!

Vandaag ben ik met boompjes bezig, scenery bouwen en nog meer. Op het moment nog even bezig met wat subtiel groen tussen de rotsen achter het dorpje aanbrengen. De TRAXX van Rail4Chem poseert even mee....

Afbeelding

We blijven even in de chemische regionen. Ook ben ik vandaag weer aan het vervuilen geslagen, onder meer van de nieuwste gasketelwagons. Hier heb ik ook het gewicht eruit gehaald, wat ik bij de rest van mijn ketelwagons ook al heb gedaan. Dat scheelt nogal qua rijden, maar nu is ook dat maagdelijk wit eraf. Nu nog 5 van die wagons...... :roll:

Afbeelding

Grtz,

J


Afbeelding
Plaats reactie