Rheinteufelswald V 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Re: Rheinteufelswald

Bericht door Andre de Ruiter »

@Bob Ik was in eerste instantie van plan de perrons geheel te vullen met gips. Maar gips (vloeibaar) staat bol tegen een houten wand, dwz ik kreeg de perrons niet echt vol (er stond een bult op). Ik heb toen besloten om de perrons zo ver mogelijk te vullen en de rest af te werken met tegellijm. Ik heb niet geprobeerd om nog met wasmiddel te experimenteren. Ik heb de perrons bijna vol laten lopen met gips en daarna afgewerkt met tegellijm van Knauf.

ik moet bekennen dat ik niet veel, eigenlijk niks weet van de seinen langs het spoor. Dus wat is Hp2 ?

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

WimC

Bericht door WimC »

Hp0 = stop
Hp1 - rijden
Hp2 = langzaam rijden

Groeten, Wim

Ik bouw aan Rothenburg.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Mooie perrons Andre!

HP0 (rood licht, 1 seinarm hrizontaal) betekent: halt
HP1 (groen licht, 1 seinarm schuin naar boven) betekent: doorrijden op volle snelheid
HP2 (groen en geel licht, 2 seinarmen schuin naar boven) betekent: doorrijden op lage snelheid

shoven

Bericht door shoven »

Andre, ik heb het destijds opgevuld met Fix & finish, en dat ging perfect, geen last van bol staan en dat soort dingen. Het is ook wat dunner dan gips.

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Sorry Wim,

Ik had nog niet gezien dat je al gereageerd had. Ik zal mijn bijdrage weer verwijderen om Andre's draadje niet te belasten ;)

Hmm, dat lukt dus niet :?

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@ Harry laat maar lekker staan hoor, dat kan dit draadje echt wel dragen.

@ Harry, Wim jullie uitleg maakt mij niet zoveel wijzer, wat mankeert er nou aan die omgebouwde Flm. seinpaal. In mijn onschuld denk ik dat het sein langzaam rijden al eerder gegeven moet worden.

@ Steven ik weet niet wat Fix & Finish is, ik ben aan de gang gegaan met modelgips van Knauf en uiteindelijk is het goed gekomen met enige tegellijm.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Andre,

Er is niets mis met het sein, maar het kent maar twee standen, HP0 (stop) en HP1 (doorrijden). Op zo'n plaats zou een sein moeten staan wat naast HP0 ook HP2 zou moeten kunnen aangeven. De trein moet vanaf dat spoor namelijk een kruising en een wissel (in afbuigende stand) over en dat kan alleen met lage snelheid. Zo'n sein heeft daarvoor 2 vleugels in plaats van 1. Maar Fleischmann heeft alleen dit hoofdsein in het programma. Hierbij een fotootje van een sein met twee armen in stand HP2:

Afbeelding

Overigens staat het sein op deze foto in de verkeerde stand, want het had HP0 moeten tonen. Het geldt immers voor treinen die de tunnel ingaan en niet voor treinen die er uit komen :D

Marksintpancras

Bericht door Marksintpancras »

Trouwens ik heb op mijn baan een kopstation, Markt Erlbach genaamd, gelegen aan een nevenbahn, het inrij sein heeft de staand Hp 0 en Hp 2, de uitrij seinen hebben alleen de seinbeelden Hp0 en Hp1, de snelheidlimieten worden met borden aangegeven.

Met vriendelijke groet,
Mark

Met vriendelijke groet, Mark

Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@ Harry ik heb al aangegeven dat ik van de seinen langs het spoor niet veel kaas heb gegeten, maar ik neem aan dat er wel enige logica in zit. Zoals Mark al aan geeft als er sprake is van beperkte snelheid ivm een kruising, slecht spoor or what ever, dan lijkt me een vast bord voldoende en een sein dat Hp2 of Hp0 vertoont nogal overdone. Maar nogmaals ik weet me met de verkeerslichten voor auto's redelijk te redden, van verkeerslichten voor treinen weet ik weinig.

DRV

Bericht door DRV »

erg mooi week dit.

less is more bevalt me wel.

mvg

Aangenaam mijn naam is Dennis

shoven

Bericht door shoven »

Andre, Fix & Finish is een soort afwerkgips, ik meen ook van Knauf. Het lijkt op Rotband, alleen is het dunner/fijner waardoor je gladder kun afwerken. Gewoon bij de bouwmarkt te koop.
Maar goed, je perrons zijn al gedaan, dus het is mosterd na de maaltijd denk ik. En zo is het toch ook goed gelukt geloof ik? :)

Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Andre de Ruiter schreef:@ Harry ik heb al aangegeven dat ik van de seinen langs het spoor niet veel kaas heb gegeten, maar ik neem aan dat er wel enige logica in zit. Zoals Mark al aan geeft als er sprake is van beperkte snelheid ivm een kruising, slecht spoor or what ever, dan lijkt me een vast bord voldoende en een sein dat Hp2 of Hp0 vertoont nogal overdone. Maar nogmaals ik weet me met de verkeerslichten voor auto's redelijk te redden, van verkeerslichten voor treinen weet ik weinig.

Hallo Andre,

Dat is het mooie van de modelspoorbaan, we kunnen onze miniwereld bouwen zoals we het zelf willen ;-)
Maar mocht je toch geïnteresseerd zijn in de seinenboel, dan hierbij een kleine uitleg.

Beide seinen staan bij jouw baan toch aan het uiteinde van het station? Het zijn dus uitrijseinen, waarbij vanaf het linker spoor een doorgaande trein met normale snelheid het station kan passeren, maar vanaf het rechterspoor niet vanwege de kruising en wissels. Als de snelheid voor doorgaande treinen hoger mag zijn dan 60 km/u dan kun je Hp1 toepassen, bij lagere snelheden is Hp2 voorgeschreven.

De snelheidsborden die Mark en jij waarschijnlijk bedoelen zijn te verdelen in borden voor tijdelijke snelheidbeperkingen (b.v. bij werk aan het spoor; bord Lf1, oranje driehoek met cijfer) en permanente snelheidsbeperkingen (b.v. bij krappe bochten of bruggen die in slechte staat zijn; bord Lf4, witte driehoek met cijfer). De permanente borden staan op hoofdlijnen meestal alleen en soms in combinatie met een voorsein, als het daaropvolgende hoofdsein bij seinbeeld HP1 (daar is-ie weer :) ) met lagere snelheid voorbij gereden moet worden. Op nevenlijnen staat het bord Lf4 meestal in combinatie met een fluitsignaalbord bij onbewaakte overgangen.

De combinatie van een bord voor snelheidsbeperking met een armhoofdsein komt eigenlijk niet voor. Er zijn twee uitzonderingen:
In Beieren was vóór 1920 nog geen armsein met twee vleugels bekend, dus daar kwam het tot 1922 wel voor.
Hoofdseinen worden sinds 1975 wel gecombineerd met snelheidsaanduidingen. Zowel de vooraankondiging (Lf6, ook een oranje driehoek met cijfer) als de snelheidsaanduiding (Lf7, witte opstaande rechthoek met cijfer) kan dus bij een hoofdsein staan. Het gaat dan in de meeste gevallen wel om lichtseinen, niet om armseinen.

Maar om het nog ingewikkelder te maken, de situatie die Mark en jij beschrijven komt in het grootbedrijf ook voor, echter alleen op nevenlijnen. Indien beide uitrijseinen met lage snelheid (< 40 km/u) gepasseerd moeten worden, dan staar er bij beide sporen armseinen met slechts één arm. Bij het corresponderende voorsein staat dan het bord voor snelheidsbeperkingen (met het cijfer 1, 2, 3 of 4).

Helpt dit?

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Steven. Het is inderdaad gelukt met wat tegellijm. Tegellijm laat zich verwerken als een soort plamuur en droogt in een paar uur keihard op.

@Harry. Bedankt voor je uiteenzetting. De seinen staan niet bij de uitgang van het station. Het rechtersein staat langs de hoofdbaan voor de wissel die in de rechtdoorstand met onbeperkte snelheid mag worden bereden. Het linkersein staat aan het einde van het nevenspoor dat naar her station leidt (afstand ca. 1,5 km ). De kruising en de wissel (afbuigend) dienen met beperkte snelheid te worden bereden. Het sein langs de hoofdbaan lijkt mij correct. Mag het andere sein voorafgegaan worden door een bord met de snelheidsbeperking? Het sein Hp1 zal hier immers nooit getoond worden.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo Andre,

Omdat de wissels met 60 km bereden worden, is sein Hp2 eigenlijk wel nodig. Maar natuurlijk kun je wel een snelheidsaanduiding bij het hoofdsein zetten. Dat zijn dan geen snelheidsborden (Geschwindigkeitstafel) maar snelheidsaanduidingen (Geschwindigkeitsanzeiger) die uitsluitend in combinatie met een hoofdsein voorkomen. Zowel bij een inrijsein (Fw101, witte driehoek, zie eerste foto) als bij een uitrijsein (Zs3, zwarte driehoek, tweede foto). Maar je ziet dat snelheidsaanduidingen op hoofdseinen altijd bij twee-armige uitvoeringen worden geplaatst.

Afbeelding Afbeelding

De snelheidsaanduidingen zijn ook opklapbaar uitgevoerd, omdat de hoofdseinen zowel HP1 als HP2 kunnen tonen. Bij Hp1 is de snelheidsaanduiding niet zichtbaar.

Maar gelukkig houdt men zich in het grootbedrijf ook niet altijd aan de regels ;) Op onderstaande foto zie je een hoofdsein met 1 arm én een snelheidsaanduiding (niet opklapbaar, want de snelheidsbeperking geldt immers altijd). Er is hier sprake van een inrijsein op een nevenlijn waarbij het spoor doodloopt op een stootblok. Ook hier had eigenlijk een twee-armig sein moeten staan.

Afbeelding

De bovenstaande afbeeldingen komen uit verschillende boeken van Stefan Carstens over het Duitse seinwezen (Miba Report 17 en Miba Report 18). Bepaald een aanrader als je (veel) meer wilt weten.

Afbeelding Afbeelding Afbeelding Afbeelding

By the way: het linkersein zal toch wel Hp1 moeten tonen, anders mag het helemaal niet gepasseerd worden :D

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Allen; De beste wensen voor 2016.

@ Harry; Dank voor je leerzame bijdrage. Ik ga toch maar eens kijken of ik ergens zo'n twee-armig sein kan scoren. Tot die tijd gebruik ik de huidige oplossing maar.

Ondertussen hebben we niet stil gezeten.
De drie bruggen over het riviertje zijn gemaakt.
Eén stenen brug gemaakt van triplex bedekt met gips, waarin de stenen gekrast zijn.
Twee stalen bruggen gemaakt van het bekende styreen van Evergreen.

Afbeelding

Nu alle rails liggen en muv twee wissels aangesloten zijn, (de twee wissels wachten nog steeds op verlengsnoertjes voor de servo's) is een begin gemaakt met het vormgeven van het landschap.

De ruwe contouren worden uitgezaagd uit 3 mm triplex. Dat later beplakt wordt met plastic horregaas.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna wordt het horregaas bestreken met tegellijm van Knauf.

Afbeelding

Na droging (enkele uren), vormt de tegellijm gewapend met het horregaas een stevige ondergrond voor de verdere opbouw van het landschap.
Meestal gaat er daarna, afhankelijk van het uiteindelijke doel, meer of minder dik modelgips van Knauf op.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo |André,

Ziet er leuk uit, vooral dat stenen bruggetje.

BenQ

Bericht door BenQ »

André,
Je lijkt wel een bruggenbouwer. ;)
Ziet er allemaal goed uit echter 1 opmerking.
De stalen bruggen lijken wel hangbruggen, normaal gesproken steunt de onderste balk op het bruggenhoofd maar dat zie ik niet.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Ben; Je hebt gelijk. Ik zal het bruggehoofd aanpassen waardoor de onderste balk alsnog op het bruggehoofd komt te rusten.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Gisteren eindelijk de twee laatste wissels kunnen aansluiten (er misten nog twee verlengsnoertjes voor de servo's). Dus de hele baan is nu operationeel.
Ik ben verder bezig met aanbrengen van de ondergrond voor de scenery.

Eerst de grove contouren van het landschap.

Afbeelding

Daarna het horregaas als ondergrond.

Afbeelding

Het stuk spoor onder de tunnelingangen is reeds van ballast voorzien, anders kom je er nog moeilijk bij.

Afbeelding

Afbeelding

Verscheidene sporen zijn inmiddels van ballast voorzien, wat niet geheel naar het zin verliep. Ik gebruikte aanvankelijk een pipet om de verdunde lijm op de ballast aan te brengen. Aanvankelijk gebruikte ik houtlijm één op één verdund. Helaas de druppels uit de pipet veroorzaakten "prachtjge" kuiltjes in de ballast. Na enig speuren op het net kwam ik achter de juiste methode die hier vermeld staat.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Hoewel ik inmiddels een andere methode van ballasten gebruik, ben ik nog niet onverdeeld tevreden over het resultaat.

Afbeelding

Afbeelding

Tot en met het aanbrengen van de droge ballast gaat het prima en ligt het keurig in model. Maar na het bevochtigen met de verdunde houtlijm gaat het weer door de war. Misschien moet ik nog meer oefenen. Tot nu toe is de nabewerking bijzonder tijdrovend.

Het landschap boven de linker helix krijgt zo langzamerhand vorm.

Afbeelding

Afbeelding

Binnenkort kan begonnen worden met het gipsen.

Het station in de lange flauwe bocht met de meegebogen perrons.

Afbeelding

Het kortste perron is 1,20 m, het langste 1,80 m.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.

Ad_M

Bericht door Ad_M »

Hoi André,

Als jij je ballast netjes heb liggen / in model gebracht heb
Spuit je het dan eerst goed vochtig met een fijne nevel (water met een druppie dreft)?
Ik zie mensen een plantenspuit gebruiken van "grote hoogte" (nooit direct op je ballast richten), of een hergebruikt flesje met vernevelaar vind ik persoonlijk prettiger werken als ik zelf bezig ben

Daarna met een pipetje je verdunde lijm (ook met een druppie dreft) er in laten lopen, niet druppelen (geeft kraters)
Je kan hiervoor steunen op een biels of zo of van de zijkant, dan zie je het ballast de boel opzuigen tot boven aan toe
Zo kan je redelijke meters maken

Hoe doe je het nu, want dit is zonde van je moeite...
Als je geen grote pipet heb kan ik er zondag een voor je mee brengen? ;)

Mvg,
Ad

Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen

Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Lekker bezig zo. Ben het met Ad eens, en hanteer ook die methode:

-een klein flesje met een heeeele fijne vernevelaar. Een plantenspuit maakt te grote druppels en geeft teveel kracht. Met moet 'neerdalen' op je ballast, niet erop worden geblaft a la carwash.
-lijm/watermengsel met wat afwasmiddel erin laten lopen
-......en gigantisch veel geduld!

Afbeelding

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Ad Ik gebruik de methode die HIER beschreven staat. Ik ga jouw methode maar eens proberen. Ik heb een pipet, je hoeft er dus geen mee te brengen, maar in ieder geval bedankt. Tot zondag.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Hallo André,

De methode die Ad en Jeroen beschreven pas ik ook toe. Van een afstand vernevelen met een plantenspuit en dan met een pipet druppelen van de verdunde houtlijm. Dat laatste doe ik op beide spoorstaven i.p.v. op de bielzen. Gaat uitstekend, geen gaatjes :D

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Ik gebruik inmiddels de methode van ballasten, die Ad beschreef en gebruik de pipet, die hij me afgelopen zondag gaf. Het gaat nu een stuk beter. Wel moet ik op een aantal plaatsen de ballast, die niet naar m'n zin ligt, verwijderen en opnieuw leggen.
In het station loop ik tegen een probleem op. Om de ballast te verwijderen gebruik je water om de lijm weer los te maken. In het station durf ik dat niet. Ik ben bang dat ik niet alleen de ballast verwijder maar ook de gelijmde latjes, die onder spanning staan, los zullen schieten en dan zijn de rapen gaar.

Het station:

Afbeelding

Heeft er iemand suggesties, die werken zonder het gebruik van water.

Ondertussen krijgt het landschap verder vorm en kan er binnenkort gegroend worden.

Afbeelding

Afbeelding

De landhoofden van de twee spoorbruggen zijn aangepast zodat de onderste balken van de bruggen steunen op de landhoofden.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie