Rheinteufelswald V 3.0
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Bob Ik was in eerste instantie van plan de perrons geheel te vullen met gips. Maar gips (vloeibaar) staat bol tegen een houten wand, dwz ik kreeg de perrons niet echt vol (er stond een bult op). Ik heb toen besloten om de perrons zo ver mogelijk te vullen en de rest af te werken met tegellijm. Ik heb niet geprobeerd om nog met wasmiddel te experimenteren. Ik heb de perrons bijna vol laten lopen met gips en daarna afgewerkt met tegellijm van Knauf.
ik moet bekennen dat ik niet veel, eigenlijk niks weet van de seinen langs het spoor. Dus wat is Hp2 ?
ik moet bekennen dat ik niet veel, eigenlijk niks weet van de seinen langs het spoor. Dus wat is Hp2 ?
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Mooie perrons Andre!
HP0 (rood licht, 1 seinarm hrizontaal) betekent: halt
HP1 (groen licht, 1 seinarm schuin naar boven) betekent: doorrijden op volle snelheid
HP2 (groen en geel licht, 2 seinarmen schuin naar boven) betekent: doorrijden op lage snelheid
HP0 (rood licht, 1 seinarm hrizontaal) betekent: halt
HP1 (groen licht, 1 seinarm schuin naar boven) betekent: doorrijden op volle snelheid
HP2 (groen en geel licht, 2 seinarmen schuin naar boven) betekent: doorrijden op lage snelheid
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Rheinteufelswald
Andre, ik heb het destijds opgevuld met Fix & finish, en dat ging perfect, geen last van bol staan en dat soort dingen. Het is ook wat dunner dan gips.
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Rheinteufelswald
Sorry Wim,
Ik had nog niet gezien dat je al gereageerd had. Ik zal mijn bijdrage weer verwijderen om Andre's draadje niet te belasten
Hmm, dat lukt dus niet
Ik had nog niet gezien dat je al gereageerd had. Ik zal mijn bijdrage weer verwijderen om Andre's draadje niet te belasten
Hmm, dat lukt dus niet
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@ Harry laat maar lekker staan hoor, dat kan dit draadje echt wel dragen.
@ Harry, Wim jullie uitleg maakt mij niet zoveel wijzer, wat mankeert er nou aan die omgebouwde Flm. seinpaal. In mijn onschuld denk ik dat het sein langzaam rijden al eerder gegeven moet worden.
@ Steven ik weet niet wat Fix & Finish is, ik ben aan de gang gegaan met modelgips van Knauf en uiteindelijk is het goed gekomen met enige tegellijm.
@ Harry, Wim jullie uitleg maakt mij niet zoveel wijzer, wat mankeert er nou aan die omgebouwde Flm. seinpaal. In mijn onschuld denk ik dat het sein langzaam rijden al eerder gegeven moet worden.
@ Steven ik weet niet wat Fix & Finish is, ik ben aan de gang gegaan met modelgips van Knauf en uiteindelijk is het goed gekomen met enige tegellijm.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Hallo Andre,
Er is niets mis met het sein, maar het kent maar twee standen, HP0 (stop) en HP1 (doorrijden). Op zo'n plaats zou een sein moeten staan wat naast HP0 ook HP2 zou moeten kunnen aangeven. De trein moet vanaf dat spoor namelijk een kruising en een wissel (in afbuigende stand) over en dat kan alleen met lage snelheid. Zo'n sein heeft daarvoor 2 vleugels in plaats van 1. Maar Fleischmann heeft alleen dit hoofdsein in het programma. Hierbij een fotootje van een sein met twee armen in stand HP2:
Overigens staat het sein op deze foto in de verkeerde stand, want het had HP0 moeten tonen. Het geldt immers voor treinen die de tunnel ingaan en niet voor treinen die er uit komen
Er is niets mis met het sein, maar het kent maar twee standen, HP0 (stop) en HP1 (doorrijden). Op zo'n plaats zou een sein moeten staan wat naast HP0 ook HP2 zou moeten kunnen aangeven. De trein moet vanaf dat spoor namelijk een kruising en een wissel (in afbuigende stand) over en dat kan alleen met lage snelheid. Zo'n sein heeft daarvoor 2 vleugels in plaats van 1. Maar Fleischmann heeft alleen dit hoofdsein in het programma. Hierbij een fotootje van een sein met twee armen in stand HP2:
Overigens staat het sein op deze foto in de verkeerde stand, want het had HP0 moeten tonen. Het geldt immers voor treinen die de tunnel ingaan en niet voor treinen die er uit komen
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 1561
- Lid geworden op: 13 aug 2015 20:14
- Locatie: Sint Pancras
Re: Rheinteufelswald
Trouwens ik heb op mijn baan een kopstation, Markt Erlbach genaamd, gelegen aan een nevenbahn, het inrij sein heeft de staand Hp 0 en Hp 2, de uitrij seinen hebben alleen de seinbeelden Hp0 en Hp1, de snelheidlimieten worden met borden aangegeven.
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet,
Mark
Met vriendelijke groet, Mark
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
Lid van Modelspoorforum.nl zie mijn n baan: https://www.modelspoorforum.nl/viewtopic.php?t=12
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@ Harry ik heb al aangegeven dat ik van de seinen langs het spoor niet veel kaas heb gegeten, maar ik neem aan dat er wel enige logica in zit. Zoals Mark al aan geeft als er sprake is van beperkte snelheid ivm een kruising, slecht spoor or what ever, dan lijkt me een vast bord voldoende en een sein dat Hp2 of Hp0 vertoont nogal overdone. Maar nogmaals ik weet me met de verkeerslichten voor auto's redelijk te redden, van verkeerslichten voor treinen weet ik weinig.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
erg mooi week dit.
less is more bevalt me wel.
mvg
less is more bevalt me wel.
mvg
Aangenaam mijn naam is Dennis
Re: Rheinteufelswald
Andre, Fix & Finish is een soort afwerkgips, ik meen ook van Knauf. Het lijkt op Rotband, alleen is het dunner/fijner waardoor je gladder kun afwerken. Gewoon bij de bouwmarkt te koop.
Maar goed, je perrons zijn al gedaan, dus het is mosterd na de maaltijd denk ik. En zo is het toch ook goed gelukt geloof ik?
Maar goed, je perrons zijn al gedaan, dus het is mosterd na de maaltijd denk ik. En zo is het toch ook goed gelukt geloof ik?
Steven
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Re: Rheinteufelswald
Andre de Ruiter schreef:@ Harry ik heb al aangegeven dat ik van de seinen langs het spoor niet veel kaas heb gegeten, maar ik neem aan dat er wel enige logica in zit. Zoals Mark al aan geeft als er sprake is van beperkte snelheid ivm een kruising, slecht spoor or what ever, dan lijkt me een vast bord voldoende en een sein dat Hp2 of Hp0 vertoont nogal overdone. Maar nogmaals ik weet me met de verkeerslichten voor auto's redelijk te redden, van verkeerslichten voor treinen weet ik weinig.
Hallo Andre,
Dat is het mooie van de modelspoorbaan, we kunnen onze miniwereld bouwen zoals we het zelf willen
Maar mocht je toch geïnteresseerd zijn in de seinenboel, dan hierbij een kleine uitleg.
Beide seinen staan bij jouw baan toch aan het uiteinde van het station? Het zijn dus uitrijseinen, waarbij vanaf het linker spoor een doorgaande trein met normale snelheid het station kan passeren, maar vanaf het rechterspoor niet vanwege de kruising en wissels. Als de snelheid voor doorgaande treinen hoger mag zijn dan 60 km/u dan kun je Hp1 toepassen, bij lagere snelheden is Hp2 voorgeschreven.
De snelheidsborden die Mark en jij waarschijnlijk bedoelen zijn te verdelen in borden voor tijdelijke snelheidbeperkingen (b.v. bij werk aan het spoor; bord Lf1, oranje driehoek met cijfer) en permanente snelheidsbeperkingen (b.v. bij krappe bochten of bruggen die in slechte staat zijn; bord Lf4, witte driehoek met cijfer). De permanente borden staan op hoofdlijnen meestal alleen en soms in combinatie met een voorsein, als het daaropvolgende hoofdsein bij seinbeeld HP1 (daar is-ie weer ) met lagere snelheid voorbij gereden moet worden. Op nevenlijnen staat het bord Lf4 meestal in combinatie met een fluitsignaalbord bij onbewaakte overgangen.
De combinatie van een bord voor snelheidsbeperking met een armhoofdsein komt eigenlijk niet voor. Er zijn twee uitzonderingen:
In Beieren was vóór 1920 nog geen armsein met twee vleugels bekend, dus daar kwam het tot 1922 wel voor.
Hoofdseinen worden sinds 1975 wel gecombineerd met snelheidsaanduidingen. Zowel de vooraankondiging (Lf6, ook een oranje driehoek met cijfer) als de snelheidsaanduiding (Lf7, witte opstaande rechthoek met cijfer) kan dus bij een hoofdsein staan. Het gaat dan in de meeste gevallen wel om lichtseinen, niet om armseinen.
Maar om het nog ingewikkelder te maken, de situatie die Mark en jij beschrijven komt in het grootbedrijf ook voor, echter alleen op nevenlijnen. Indien beide uitrijseinen met lage snelheid (< 40 km/u) gepasseerd moeten worden, dan staar er bij beide sporen armseinen met slechts één arm. Bij het corresponderende voorsein staat dan het bord voor snelheidsbeperkingen (met het cijfer 1, 2, 3 of 4).
Helpt dit?
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Steven. Het is inderdaad gelukt met wat tegellijm. Tegellijm laat zich verwerken als een soort plamuur en droogt in een paar uur keihard op.
@Harry. Bedankt voor je uiteenzetting. De seinen staan niet bij de uitgang van het station. Het rechtersein staat langs de hoofdbaan voor de wissel die in de rechtdoorstand met onbeperkte snelheid mag worden bereden. Het linkersein staat aan het einde van het nevenspoor dat naar her station leidt (afstand ca. 1,5 km ). De kruising en de wissel (afbuigend) dienen met beperkte snelheid te worden bereden. Het sein langs de hoofdbaan lijkt mij correct. Mag het andere sein voorafgegaan worden door een bord met de snelheidsbeperking? Het sein Hp1 zal hier immers nooit getoond worden.
@Harry. Bedankt voor je uiteenzetting. De seinen staan niet bij de uitgang van het station. Het rechtersein staat langs de hoofdbaan voor de wissel die in de rechtdoorstand met onbeperkte snelheid mag worden bereden. Het linkersein staat aan het einde van het nevenspoor dat naar her station leidt (afstand ca. 1,5 km ). De kruising en de wissel (afbuigend) dienen met beperkte snelheid te worden bereden. Het sein langs de hoofdbaan lijkt mij correct. Mag het andere sein voorafgegaan worden door een bord met de snelheidsbeperking? Het sein Hp1 zal hier immers nooit getoond worden.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Hallo Andre,
Omdat de wissels met 60 km bereden worden, is sein Hp2 eigenlijk wel nodig. Maar natuurlijk kun je wel een snelheidsaanduiding bij het hoofdsein zetten. Dat zijn dan geen snelheidsborden (Geschwindigkeitstafel) maar snelheidsaanduidingen (Geschwindigkeitsanzeiger) die uitsluitend in combinatie met een hoofdsein voorkomen. Zowel bij een inrijsein (Fw101, witte driehoek, zie eerste foto) als bij een uitrijsein (Zs3, zwarte driehoek, tweede foto). Maar je ziet dat snelheidsaanduidingen op hoofdseinen altijd bij twee-armige uitvoeringen worden geplaatst.
De snelheidsaanduidingen zijn ook opklapbaar uitgevoerd, omdat de hoofdseinen zowel HP1 als HP2 kunnen tonen. Bij Hp1 is de snelheidsaanduiding niet zichtbaar.
Maar gelukkig houdt men zich in het grootbedrijf ook niet altijd aan de regels Op onderstaande foto zie je een hoofdsein met 1 arm én een snelheidsaanduiding (niet opklapbaar, want de snelheidsbeperking geldt immers altijd). Er is hier sprake van een inrijsein op een nevenlijn waarbij het spoor doodloopt op een stootblok. Ook hier had eigenlijk een twee-armig sein moeten staan.
De bovenstaande afbeeldingen komen uit verschillende boeken van Stefan Carstens over het Duitse seinwezen (Miba Report 17 en Miba Report 18). Bepaald een aanrader als je (veel) meer wilt weten.
By the way: het linkersein zal toch wel Hp1 moeten tonen, anders mag het helemaal niet gepasseerd worden
Omdat de wissels met 60 km bereden worden, is sein Hp2 eigenlijk wel nodig. Maar natuurlijk kun je wel een snelheidsaanduiding bij het hoofdsein zetten. Dat zijn dan geen snelheidsborden (Geschwindigkeitstafel) maar snelheidsaanduidingen (Geschwindigkeitsanzeiger) die uitsluitend in combinatie met een hoofdsein voorkomen. Zowel bij een inrijsein (Fw101, witte driehoek, zie eerste foto) als bij een uitrijsein (Zs3, zwarte driehoek, tweede foto). Maar je ziet dat snelheidsaanduidingen op hoofdseinen altijd bij twee-armige uitvoeringen worden geplaatst.
De snelheidsaanduidingen zijn ook opklapbaar uitgevoerd, omdat de hoofdseinen zowel HP1 als HP2 kunnen tonen. Bij Hp1 is de snelheidsaanduiding niet zichtbaar.
Maar gelukkig houdt men zich in het grootbedrijf ook niet altijd aan de regels Op onderstaande foto zie je een hoofdsein met 1 arm én een snelheidsaanduiding (niet opklapbaar, want de snelheidsbeperking geldt immers altijd). Er is hier sprake van een inrijsein op een nevenlijn waarbij het spoor doodloopt op een stootblok. Ook hier had eigenlijk een twee-armig sein moeten staan.
De bovenstaande afbeeldingen komen uit verschillende boeken van Stefan Carstens over het Duitse seinwezen (Miba Report 17 en Miba Report 18). Bepaald een aanrader als je (veel) meer wilt weten.
By the way: het linkersein zal toch wel Hp1 moeten tonen, anders mag het helemaal niet gepasseerd worden
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Allen; De beste wensen voor 2016.
@ Harry; Dank voor je leerzame bijdrage. Ik ga toch maar eens kijken of ik ergens zo'n twee-armig sein kan scoren. Tot die tijd gebruik ik de huidige oplossing maar.
Ondertussen hebben we niet stil gezeten.
De drie bruggen over het riviertje zijn gemaakt.
Eén stenen brug gemaakt van triplex bedekt met gips, waarin de stenen gekrast zijn.
Twee stalen bruggen gemaakt van het bekende styreen van Evergreen.
Nu alle rails liggen en muv twee wissels aangesloten zijn, (de twee wissels wachten nog steeds op verlengsnoertjes voor de servo's) is een begin gemaakt met het vormgeven van het landschap.
De ruwe contouren worden uitgezaagd uit 3 mm triplex. Dat later beplakt wordt met plastic horregaas.
Daarna wordt het horregaas bestreken met tegellijm van Knauf.
Na droging (enkele uren), vormt de tegellijm gewapend met het horregaas een stevige ondergrond voor de verdere opbouw van het landschap.
Meestal gaat er daarna, afhankelijk van het uiteindelijke doel, meer of minder dik modelgips van Knauf op.
@ Harry; Dank voor je leerzame bijdrage. Ik ga toch maar eens kijken of ik ergens zo'n twee-armig sein kan scoren. Tot die tijd gebruik ik de huidige oplossing maar.
Ondertussen hebben we niet stil gezeten.
De drie bruggen over het riviertje zijn gemaakt.
Eén stenen brug gemaakt van triplex bedekt met gips, waarin de stenen gekrast zijn.
Twee stalen bruggen gemaakt van het bekende styreen van Evergreen.
Nu alle rails liggen en muv twee wissels aangesloten zijn, (de twee wissels wachten nog steeds op verlengsnoertjes voor de servo's) is een begin gemaakt met het vormgeven van het landschap.
De ruwe contouren worden uitgezaagd uit 3 mm triplex. Dat later beplakt wordt met plastic horregaas.
Daarna wordt het horregaas bestreken met tegellijm van Knauf.
Na droging (enkele uren), vormt de tegellijm gewapend met het horregaas een stevige ondergrond voor de verdere opbouw van het landschap.
Meestal gaat er daarna, afhankelijk van het uiteindelijke doel, meer of minder dik modelgips van Knauf op.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:05, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Hallo |André,
Ziet er leuk uit, vooral dat stenen bruggetje.
Ziet er leuk uit, vooral dat stenen bruggetje.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Rheinteufelswald
André,
Je lijkt wel een bruggenbouwer.
Ziet er allemaal goed uit echter 1 opmerking.
De stalen bruggen lijken wel hangbruggen, normaal gesproken steunt de onderste balk op het bruggenhoofd maar dat zie ik niet.
Je lijkt wel een bruggenbouwer.
Ziet er allemaal goed uit echter 1 opmerking.
De stalen bruggen lijken wel hangbruggen, normaal gesproken steunt de onderste balk op het bruggenhoofd maar dat zie ik niet.
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Ben; Je hebt gelijk. Ik zal het bruggehoofd aanpassen waardoor de onderste balk alsnog op het bruggehoofd komt te rusten.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Gisteren eindelijk de twee laatste wissels kunnen aansluiten (er misten nog twee verlengsnoertjes voor de servo's). Dus de hele baan is nu operationeel.
Ik ben verder bezig met aanbrengen van de ondergrond voor de scenery.
Eerst de grove contouren van het landschap.
Daarna het horregaas als ondergrond.
Het stuk spoor onder de tunnelingangen is reeds van ballast voorzien, anders kom je er nog moeilijk bij.
Verscheidene sporen zijn inmiddels van ballast voorzien, wat niet geheel naar het zin verliep. Ik gebruikte aanvankelijk een pipet om de verdunde lijm op de ballast aan te brengen. Aanvankelijk gebruikte ik houtlijm één op één verdund. Helaas de druppels uit de pipet veroorzaakten "prachtjge" kuiltjes in de ballast. Na enig speuren op het net kwam ik achter de juiste methode die hier vermeld staat.
Ik ben verder bezig met aanbrengen van de ondergrond voor de scenery.
Eerst de grove contouren van het landschap.
Daarna het horregaas als ondergrond.
Het stuk spoor onder de tunnelingangen is reeds van ballast voorzien, anders kom je er nog moeilijk bij.
Verscheidene sporen zijn inmiddels van ballast voorzien, wat niet geheel naar het zin verliep. Ik gebruikte aanvankelijk een pipet om de verdunde lijm op de ballast aan te brengen. Aanvankelijk gebruikte ik houtlijm één op één verdund. Helaas de druppels uit de pipet veroorzaakten "prachtjge" kuiltjes in de ballast. Na enig speuren op het net kwam ik achter de juiste methode die hier vermeld staat.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 10:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Hoewel ik inmiddels een andere methode van ballasten gebruik, ben ik nog niet onverdeeld tevreden over het resultaat.
Tot en met het aanbrengen van de droge ballast gaat het prima en ligt het keurig in model. Maar na het bevochtigen met de verdunde houtlijm gaat het weer door de war. Misschien moet ik nog meer oefenen. Tot nu toe is de nabewerking bijzonder tijdrovend.
Het landschap boven de linker helix krijgt zo langzamerhand vorm.
Binnenkort kan begonnen worden met het gipsen.
Het station in de lange flauwe bocht met de meegebogen perrons.
Het kortste perron is 1,20 m, het langste 1,80 m.
Tot en met het aanbrengen van de droge ballast gaat het prima en ligt het keurig in model. Maar na het bevochtigen met de verdunde houtlijm gaat het weer door de war. Misschien moet ik nog meer oefenen. Tot nu toe is de nabewerking bijzonder tijdrovend.
Het landschap boven de linker helix krijgt zo langzamerhand vorm.
Binnenkort kan begonnen worden met het gipsen.
Het station in de lange flauwe bocht met de meegebogen perrons.
Het kortste perron is 1,20 m, het langste 1,80 m.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 10:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Hoi André,
Als jij je ballast netjes heb liggen / in model gebracht heb
Spuit je het dan eerst goed vochtig met een fijne nevel (water met een druppie dreft)?
Ik zie mensen een plantenspuit gebruiken van "grote hoogte" (nooit direct op je ballast richten), of een hergebruikt flesje met vernevelaar vind ik persoonlijk prettiger werken als ik zelf bezig ben
Daarna met een pipetje je verdunde lijm (ook met een druppie dreft) er in laten lopen, niet druppelen (geeft kraters)
Je kan hiervoor steunen op een biels of zo of van de zijkant, dan zie je het ballast de boel opzuigen tot boven aan toe
Zo kan je redelijke meters maken
Hoe doe je het nu, want dit is zonde van je moeite...
Als je geen grote pipet heb kan ik er zondag een voor je mee brengen?
Mvg,
Ad
Als jij je ballast netjes heb liggen / in model gebracht heb
Spuit je het dan eerst goed vochtig met een fijne nevel (water met een druppie dreft)?
Ik zie mensen een plantenspuit gebruiken van "grote hoogte" (nooit direct op je ballast richten), of een hergebruikt flesje met vernevelaar vind ik persoonlijk prettiger werken als ik zelf bezig ben
Daarna met een pipetje je verdunde lijm (ook met een druppie dreft) er in laten lopen, niet druppelen (geeft kraters)
Je kan hiervoor steunen op een biels of zo of van de zijkant, dan zie je het ballast de boel opzuigen tot boven aan toe
Zo kan je redelijke meters maken
Hoe doe je het nu, want dit is zonde van je moeite...
Als je geen grote pipet heb kan ik er zondag een voor je mee brengen?
Mvg,
Ad
Ons baantje GeordieBurgh (is niet meer), klikker-die-klik hier.
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
DCC | NL '80 tot heden | Fleischmann Piccolo / Peco | 3D Modellen
Als je het niet meer trekt moet je duwen... :D
Re: Rheinteufelswald
Lekker bezig zo. Ben het met Ad eens, en hanteer ook die methode:
-een klein flesje met een heeeele fijne vernevelaar. Een plantenspuit maakt te grote druppels en geeft teveel kracht. Met moet 'neerdalen' op je ballast, niet erop worden geblaft a la carwash.
-lijm/watermengsel met wat afwasmiddel erin laten lopen
-......en gigantisch veel geduld!
-een klein flesje met een heeeele fijne vernevelaar. Een plantenspuit maakt te grote druppels en geeft teveel kracht. Met moet 'neerdalen' op je ballast, niet erop worden geblaft a la carwash.
-lijm/watermengsel met wat afwasmiddel erin laten lopen
-......en gigantisch veel geduld!
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
@Ad Ik gebruik de methode die HIER beschreven staat. Ik ga jouw methode maar eens proberen. Ik heb een pipet, je hoeft er dus geen mee te brengen, maar in ieder geval bedankt. Tot zondag.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Rheinteufelswald
Hallo André,
De methode die Ad en Jeroen beschreven pas ik ook toe. Van een afstand vernevelen met een plantenspuit en dan met een pipet druppelen van de verdunde houtlijm. Dat laatste doe ik op beide spoorstaven i.p.v. op de bielzen. Gaat uitstekend, geen gaatjes
De methode die Ad en Jeroen beschreven pas ik ook toe. Van een afstand vernevelen met een plantenspuit en dan met een pipet druppelen van de verdunde houtlijm. Dat laatste doe ik op beide spoorstaven i.p.v. op de bielzen. Gaat uitstekend, geen gaatjes
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
Onderwerp starter - Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Rheinteufelswald
Ik gebruik inmiddels de methode van ballasten, die Ad beschreef en gebruik de pipet, die hij me afgelopen zondag gaf. Het gaat nu een stuk beter. Wel moet ik op een aantal plaatsen de ballast, die niet naar m'n zin ligt, verwijderen en opnieuw leggen.
In het station loop ik tegen een probleem op. Om de ballast te verwijderen gebruik je water om de lijm weer los te maken. In het station durf ik dat niet. Ik ben bang dat ik niet alleen de ballast verwijder maar ook de gelijmde latjes, die onder spanning staan, los zullen schieten en dan zijn de rapen gaar.
Het station:
Heeft er iemand suggesties, die werken zonder het gebruik van water.
Ondertussen krijgt het landschap verder vorm en kan er binnenkort gegroend worden.
De landhoofden van de twee spoorbruggen zijn aangepast zodat de onderste balken van de bruggen steunen op de landhoofden.
In het station loop ik tegen een probleem op. Om de ballast te verwijderen gebruik je water om de lijm weer los te maken. In het station durf ik dat niet. Ik ben bang dat ik niet alleen de ballast verwijder maar ook de gelijmde latjes, die onder spanning staan, los zullen schieten en dan zijn de rapen gaar.
Het station:
Heeft er iemand suggesties, die werken zonder het gebruik van water.
Ondertussen krijgt het landschap verder vorm en kan er binnenkort gegroend worden.
De landhoofden van de twee spoorbruggen zijn aangepast zodat de onderste balken van de bruggen steunen op de landhoofden.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 16:07, 2 keer totaal gewijzigd.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)