Hi boys,
bedankt voor het meedenken!
Met het bovenleidingsverhaal voor de brug bedoelde ik dat de afstand tussen de rijdraad- en de hangdraaduithouder dermate groot is dat de panto's totaal worden ingeklapt. Sterker nog, de lok past er dan niet eens meer onderdoor. Dus dat gaat niet werken, zelfs als je de uithouders een beetje 'squeezt'.
Wat we gaan doen is eigenlijk wat Robert ook zegt: van dat 0.8 mm (inderdaad, geen 8!

) maken we dwarsspanningen die ik aan de spanten van de brug ga bevestigen, met soldeer of secondenlijm. Met wat testjes heb ik gezien dat dit draad dermate sterk is dat je het niet kunt kromtrekken, zelfs als je (veel) kracht zet. Daaraan maak ik dan een enkele draad (functionaliteit vs. realiteit...

), en ik denk gewoon afgeknipte Viessmann draden. Misschien maak ik zelfs een mini spandraad, door de grootste vertikale bevestigingen uit een Viessmann draad in te korten. Volgt u mij nog?
Enfin, dat varkentje is dus wasbaar. Meer nieuws daaromtrent volgt morgen. Vandaag wordt het helaas geen bouwdag. Van Robert heb ik zojuist bij wijze van test een Conrad- en Peco wisselaandrijving opgehaald (waarvoor dank!
in de vorm van bier!!!) dus daar ga ik hopelijk morgen eens mee stoeien. Ook staat er nog een bezoekje voor een paar Peco-wissels waarmee ik de wisselstraat compleet kan maken. Zondag kan ik dan, als het goed is, van de Schwarzwaldbahnbuilder (hoppa! 3 keer woordwaarde!) wat ondervloer ophalen om daar eens mee te experimenteren. Dus volgende week wordt het rails bouwen met mijn kadaver.
Gisteravond had ik nog beloofd wat foto's te plaatsen. Dat is er dus niet meer van gekomen. Dan doen we dat nu maar, van wat er zoal gedaan is gisteren.
Eerst maar een fotootje van de bouwput 'as is'.
De wissels die ik heb liggen provisorisch eens vast met punaises om een beetje een beeld te scheppen, en om wat lijntjes te tekenen.
Mijn lieve mede-bouwer is gisteren volop bezig geweest met wat oefening om de achtergrond te gaan schilderen. Wordt vervolgd!
Ik heb me in die tijd bezig gehouden met het spuiten van de brug in een ander kleurtje. Dat grijsblauw was wel een beetje te nieuw, en dat moest anders.....zei mijn knappe mede-bouweres! Ze heeft het al helemaal begrepen in de modelspoorwereld, zou ik zeggen! Dus spuiten maar!
Boven nieuw, onder na de spuitbeurt...
Een aardig verschilletje, niet? De brug is nu tenminste Ruhrgebiet-waardig!
Toen ben ik me bezig gaan houden met de contrarails, die tussen de rails moesten voor op de brug.
En natuurlijk een likje verf eroverheen.....let erop, mocht je dit gaan doen, dat je die verdomde flexrails echt zo rechts mogelijk maakt. Je gaat hem als het ware een beetje fixeren met die contrails, waardoor ze niet echt meer lekker flexen. Anders zou je boel weer kapot trekken.
Dan nog even een fotootje van brug met rails, die we provisorisch even op de plaats van bestemming hebben neergelegd.
Ok dan, morgen weer meer nieuws!
Grtz,
J.