Pagina 13 van 54

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 04 nov 2010 16:48
door mdedeugd
Freddy dat klopt.
Zo leren we alles.

Het komt ook, ik vertrouw blindelings te veel op het Minitrix rail matriaal.
Toen ik de baan wat spoor betreft, klaar had en het reed toen wel goed.
Heb ik er op vertrouwt dat dat zo blijven zou, fout dus.
Daar ben ik nu achter.
Wat ik eigenlijk al fout had gedaan op mijn oude baan, had ik nu beter gelijk goed kunnen doen. kwa stroompunten.
Dat ga ik nu dus wel toepassen, en ben nu wederom aan het solderen geslagen.
Om die delen wat nu storingen gaf te verbeteren.
En ik heb er al aardig wat uitgevist, crimineel wat veel :o nu tijdens mijn testritten.
De tunnel met weg kon ik makkelijk weghalen.
Dat was tijdens de bouw ervan wel berekend, staat namelijk los in geval van.
Dus daar heb ik wel een punt mee gewonnen :mrgreen:

Afbeelding

Afbeelding

Hier ga ik morgen mee door tot het weer functioneert zoals het hoort.
De bezetpunten zijn wel goed, maar de niet gedetecteerde tussen sporen, daar zit de storing.
Geluk hebben is er ook bij.
Weet je wat.

1 Dat de rails nog niet is ge balast, en van bovenleiding was voorzien.
2 Dat ik nu weer ben begonnen met rijden, daar door ontdekte ik deze ellende nu.
3 Bereikbaarheid op en onder de baan, daar profiteer ik nu lekker van.
4 Niet meer haasten want dat werkt niet.

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 05 nov 2010 19:58
door mdedeugd
Hoi Allemaal.

Even een update over het verloop van de testritten.
Nou ik kan schrijven, het rijdt weer redelijk.
Nog wel steets wat haperringen her en der. :?
Dat is weer werk voor morgen, weel lekker testritten rijden.
En die fouten eruit halen.
Overgens de 3 nieuwe aanwinsten zijn nu ook digitaal.
En hebben ook zelfs al gereden. :D
Alleen zijn die Oostenrijkse TRAN decoders wel even wennen, als je de Duitse Uhlenbrockjes gewent bent.
Ik heb het idee dat deze wel veel beter contact in de NEM stekker hebben.
Want inpluggen en het functioneert zowaar meteen. :o
Zonder de pootjes te hoeven buigen of verlengen.
Daar moest ik bij de Uhlenbrock toch echter steets even een vraagteken bij plaatsen. :?:
Bij de insteek er van.
Alleen de gebruiks aanwijzing voor de DCX75 heb ik voor het gemak maar van internet geplukt, want die ontbrak bij deze 2.
4 pagina,s duidelijk met cv,s etcetera.
Dan is programmeren ook best goed uitvoerbaar en niet moeilijk.

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 06 nov 2010 10:08
door Glaskast189
Hoi Martin,

Je hebt mooie locs gekocht!

Gr Bruce

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 06 nov 2010 20:44
door mdedeugd
Hoi Allemaal.

Weer wat nieuws van het front.
Niet schokkend wereldnieuws, hoewel voor mijn doen echter wel.
Julie waren immers haasten, haasten, haasten van mij gewend.
Maar dit is mijn andere Martinkant :o , lekker de tijd nemen voor het modelsporen.
De hele zaterdag een gezellige rijdag gehad en poetsen, jaja, ongelooflijk maar echt waar.
De nodige storingen verholpen, maar er zit gelukkig nu wel verbetering in.
Nog wat extra aansluitingen erbij gesoldeert.
Dat was helaas wel nodig, het ging eerst echt slecht wat rijden aanging.
T,is nog steets niet geheel naar wens, dus er zullen gelukkig maar, nog veel testritten nodig zijn.
Wel erg heel erg leuk om te doen, serieus fouten eruit halen. :D


Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 06 nov 2010 22:07
door wim lagerwaard
Hallo Martin

Ik ben helemaal geen sneller bouwer ik behoor tot een van de traagste die er op het hele forum te vinden is en ik kamp met het zelfde probleem, vaak storingen.
Momenteel ben ik het hele station opnieuw aan het bedraden want ik trek er hier een draadje bij en dan nog een draadje en voor je het weet is het een grote bende.
dus ik weet er alles van een hoop ergenis
ik hoop dat je het weer goed lopend krijgt

gr Wim

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 07 nov 2010 13:32
door mdedeugd
wim lagerwaard schreef:Hallo Martin

Ik ben helemaal geen sneller bouwer ik behoor tot een van de traagste die er op het hele forum te vinden is en ik kamp met het zelfde probleem, vaak storingen.
Momenteel ben ik het hele station opnieuw aan het bedraden want ik trek er hier een draadje bij en dan nog een draadje en voor je het weet is het een grote bende.
dus ik weet er alles van een hoop ergenis
ik hoop dat je het weer goed lopend krijgt

gr Wim
Dank je Wim.

Dus ik ben niet de eenige, das een troost. ;)
Net nog even weer wat draden extra aan gelegen.
Er zijn nog wat punten die verdere aandacht nodig hebben.
Enkele wissels zijn nu nog de zorgenkindjes.
De rest rijdt nu voortreffelijk, daar ben ik wel blij om.
Maar ik blijf gewoon lekker entausiast aan die punten door sleutelen.
Tot deze wissels ook storrings vrij bereden worden, dat gaat mij beslist lukken.
Omdat ik nu ook weet wat de oorzaak is der storingen.
Rede:
Toen er nog analoog werdt gespoort, wilde ik ook met afwissellend treinen rijden.
Daarom had ik de draadbruggen tussen de wisselsporen uit gehaald, het denkende wissel verhaal.
Nu bij digitaal is dat overbodig, maar als een wisseltong, om wat voor reden geen contact maakt.
Stoppen de treinen daar logisch ook resoluut, want het heeft immers geen voeding en comando,s.
Ik ben alleen wel heel blij dat de boel nog niet van balast is voorzien, en nog niet onder de draad hangt, zeg :o .
Dan had het pas echt een ramp geweest. :o


Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 07 nov 2010 13:48
door Matheus
Hoi Martin.

Zelfdenkende wissels zijn taboe met digitaal.
Had ik in mijn schaduwstation ook, vraag was natuurlijk waar ik de uitgenomen klemmetjes gelaten had.
Daar ik ze niet teruggevonden heb deze maar vervangen door nietjes, met een beetje aanpassing werkt dit even goed.

Je baan wordt word echt mooi.

Mvg.
Matheus.

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 08 nov 2010 09:08
door mdedeugd
Dank je Matheus en Bruce ;)
Dat vindt ik zelf ook.
En in het echte hier ter plaatsen, is het zo nog mooier.
Als op de foto,s.

Vandaag gaan ik weer onvermoeibaar verder met de leuke testritten.
Ik wil dolgraag, dat het perfect rijdt alvoor ik de computer [koploper] erbij kan gaan gebruiken.
Elke dag is toch wel een verbetering, en dus progresie wat het rijden betreft te constateren.
Dus daar klamp ik mij dus aan vast, en dat geef de mens moed, dat het goed komt.
Nu kan ik het gelukkig nog bij tijds herstellen.


Martin de Deugd

Trouwens de tijd klopt niet ik heb het 09:09 :?:

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 08 nov 2010 10:11
door Hookies
Die tijd moet je bij foruminstellingen in je profiel zelf even aanpassen. GMT +1 geloof ik, maar dat zie je meteen.

Mvg,
Martin

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 08 nov 2010 17:36
door mdedeugd
Hoi Allemaal.

Ik heb het even aangepast in het forumscherm.

Goed er is weer eens goed nieuws van het front.
Weer een dag fijn test ritten gedaan.
En ik roep niet graag te vlug, hiep hiep hoera :mrgreen:
Maar het rijdt nu weer als een zonnetje.
Morgen weer verder testrijden met de overige loc,s. en wagons.
PFFF..even een opluchtings slaak tussendoor :o
Men zegt wel eens dat de aanhouder wint, nou zo voeld dat nu dus wel.
Nu mag ik dit niet meer uit handen geven, dus houden zo.
Dit werkt wel vele malen beterder dan dat haasten wat ik eerst deed.
Ik wilde er eerst niet aan, maar dit is veeeel beter. :D
Vandaag ook eens panto hoog gereden.
Dit gaat waar het niet onder de draad komt te rijden uitstekend.
De Taurus heeft de allerhoogste vrije stroom afnemer uitsteek.
Zelfs op de helix rijdt hij vrij zonder dat het ergens achter te blijft haaken.
Dus dat heb ik goed voor elkaar gekregen. :o

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 08 nov 2010 23:24
door mdedeugd
Kijk nou, hier worstelen modelspoorders ook met die toepasselijke en belangrijke vraag.
Rijden tijdens het bouwen.

http://forum.beneluxspoor.net/index.php ... 945.0.html

Ik weet nu gelukkig lekker het antwoord wel :mrgreen:
Ben daar zelf ook achter gekomen wat het best is, dus.....
Rijden tijdens het bouwen, een must om de boel goed in werking te houden.

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 08 nov 2010 23:40
door Rob Fongers
Nou niet allen om het goed in werking te houden maar veel meer om te kijken of de instellingen en afstemmingen juist zijn. Deel 2 ligt nu een jaar en toch komen er iedere keer weer verrassingen boven water( figuurlijk dan)

Je kan dat alleen herkennen door veel te rijden met alles wat je hebt.

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 02:18
door Schachbrett
Het is net als in het echt,het lijkt wel Roest rijden. ;) :D


Gr Chris

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 19:14
door mdedeugd
Hoi Allemaal..

Weer veel testritten gereden.
Tja het is minder interesant voor jullie als lezers, maar des te belangrijk voor mij.
Dat is nu puur modeltreinplezier.
Maar de munt heeft ook een keerzijden helaas :D
Zo kwam er iets bovenborrelen :o
Er werdt tijdens het vele rijden toch nog weer eens een idee geboren, a nee, jawel :mrgreen:
Voor en tijdens de testritten met verschillend matrieel.
Had ik de locs even naast en achter elkaar geparkeert naast de post annex bushalten.
Dat vondt ik zo,n gaaf gezicht, en ik weet dat bij station Erstfeld ook zo,n situatie is.
Met dat idee ging ik aan de slag.
De gebouwen die daar waren geplaatst, daar was ik nooit echt tevreden mee, dus weg met die gebouwen.
Een deel van het perron moest ook verdwijnen, om het te realiseren, zo gezegt zo gedaan.
De blauwe ondervloer neer gelegt met de rails en wissels.
Zie hier het tussen tijdse resultaat, lang niet slecht dacht ik zo. :o


Afbeelding

Afbeelding

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 19:55
door marco
Hee martin ik zie helemaal geen aandrijvingen bij de wissels klopt dat?
Hoe wil je dan met koploper gaan rijden :?:
Dan zullen de wissels toch bediend moeten worden.

Groetjes marco

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 20:00
door Jeroen
Dat vraag ik mij inderdaad ook al (een half jaar) af.

Martin,

heeft je Rail4Chem 185 nou geen buffers meer? Ongelukje gehad?

J

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 22:17
door mdedeugd
marco schreef:Hee martin ik zie helemaal geen aandrijvingen bij de wissels klopt dat?
Hoe wil je dan met koploper gaan rijden :?:
Dan zullen de wissels toch bediend moeten worden.

Groetjes marco
.
Wissels blijven nog voorlopig met de hand bediend.
Wel de wissel aandrijvingen er vast aan, verder nog niet.
Ik zie nog wel hoe ik dat later eens verder ga doen.
Alleen voorlopig beperk ik mij eerst lekker tot rijden onder koploper.
Later pas ga ik mij pas bezig houden met wissels digitaal maken.

Jeroen schreef:Dat vraag ik mij inderdaad ook al (een half jaar) af.

Martin,

heeft je Rail4Chem 185 nou geen buffers meer? Ongelukje gehad?

J
Gezien ;)
Nee gelukkig niet.
Die buffertjes had ik er af gehaald, voor een onderhoudsbeurt aan de loc zelf.
Erg lastig om de kap van het onderstel er voorzichtig af te halen.
En daar ze teer en breekbaar zijn had ik ze er gewoon even af gelaten
Btw, ze gaan mij er te gemakkelijk af trouwens.
Dus nog niet terug geplaatst. :oops:


Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 22:25
door Jeroen
Hmm....vreemd verhaal. Ik heb ongeveer 10 Minitrix loks, en daar gaat de kap juist heel makkelijk vanaf, net als bij Fleischmann....net zoals bij de meeste modellen eigenlijk! Gewoon kapje licht wijken, en hoppa je hebt zo de body in je hand! Naja, je zal het wel weten.....

Overigens lijkt het erop dat bij wel meer locs de buffers eraf zijn. De Crossrail, de DHL Taurus......ik zeg het maar, voordat je zometeen iets te enthousiast gaat zitten stofzuigen....

Als de buffers los zitten, gewoon even vastmaken met een fractie van een drupje secondelijm. Wel zo makkelijk.

J

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 09 nov 2010 23:25
door Hookies
Passn alle wisselaandrijvingen er nog wel tussen, of liggen je sporen nog steeds los? Ik ben blij dat ik meteen de aandrijvingen mee heb genomen tijdens de bouw, want soms is het wel krap aan.

Mvg,
Martin

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 10 nov 2010 08:22
door mdedeugd
Hookies schreef:Passn alle wisselaandrijvingen er nog wel tussen, of liggen je sporen nog steeds los? Ik ben blij dat ik meteen de aandrijvingen mee heb genomen tijdens de bouw, want soms is het wel krap aan.

Mvg,
Martin
Ja de wissel aandrijvingen passen er nog gewoon tussen.
Ze hebben er al aangezetten ook.
Ik had er ook voor kunnen kiezen ze er aan te laten.
Maar als je bezig bent en je produceert stof en vuil.
Mag je raden waar dat ook ongevraagt in komt.
En daar die toch al belabbert functioneren.
Ik vindt die wissel aandrijvingen toch al niet echt je van het.
En zie er als een berg tegenop ze weer te moeten gebruiken.
En het railmatriaal ben ik ook niet echt blij mee.
Maar ja ik moet het er nu mee doen dus.

Nee de sporen liggen vast met spijkertjes.
Als de rails is gebalast en ingelijmt is met boekbinderslijm gaan die er weer uit.

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 10 nov 2010 11:54
door henry
ik vraag me af of die loks uberhaubt wel over de wissels gaan, ik zie alleen maar bruine verf en geen schone bovenkant.
lijkt mij een grote storingsfactor.

groetjes henry

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 10 nov 2010 17:09
door mdedeugd
Hoi Henry.

Vandaag heb ik heel even op zolder bezig geweest met wat draden solderen.
Maar helaas niet aan het rijden toe gekomen, geen tijd i.v.b. andere verplichtingen gedaan.
De wissels daar maak ik mij nu geen zorgen over.
Omdat ik zelf heb kunnen constateren dat alles vlekkenloos over de wissels rijdt.
Jij hebt op jou baan fleischmann rails leggen.
Ik zou, als ik jou was ook niet te lang wachten, met ook bij jou weer het treinverkeer over de rails te sturen, anders rijdt het bij jou straks ook slecht, net als dat het bij mij deed.
Veel testrijden is erg belangrijk, daar heb ik van geleert, snap je ;)

Martin de Deugd

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 10 nov 2010 18:13
door henry
martin ik heb de keuze gemaakt om eerst de baan volledig te laten rijden zoals je in mijn draadje kunt lezen.
alvorens ik begon te bouwen liep alles in de blokken goed en toen pas ben ik aan de bergen begonnen.
als de berg zometeen klaar is ga ik rustig alles schoonmaken en dan pas rijden.
zo krijg je ook geen zooi in je loks.
kun je een filmpje posten om te zien hoe het nu rijd?

groetjes henry

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 10 nov 2010 19:14
door martindomburg
Rijden voor je verder gaat bouwen is vind ik een must. Je kan dan namelijk nog gemakkelijk aanpassingen doen zoals ik met de polarisatie van de wissels.

Martin, hoe heb je rails bruin gemaakt? het lijkt erop met een kwast, heb ik het goed?

Re: Gotthardbahn Fantasie 1:160

Geplaatst: 10 nov 2010 19:43
door Mctrain
mdedeugd schreef:
Hookies schreef:Passn alle wisselaandrijvingen er nog wel tussen, of liggen je sporen nog steeds los? Ik ben blij dat ik meteen de aandrijvingen mee heb genomen tijdens de bouw, want soms is het wel krap aan.

Mvg,
Martin
Ja de wissel aandrijvingen passen er nog gewoon tussen.
Ze hebben er al aangezetten ook.
Ik had er ook voor kunnen kiezen ze er aan te laten.
Maar als je bezig bent en je produceert stof en vuil.
Martin de Deugd
Juist! deze tip kwam voor mij net te laat, ook ik had de wisselaandrijvingen al aangebracht, vastgelegd, afgeplakt met plasticstukje, en tape (zoals ik ergens gelezen had) maar dankzij het verven/ extra stucen, noem maar op, is er toch vocht onder gekomen, met als gevolg dat ik nu al 1 wissel aandrijving weg kan gooien, (deze is al verroest). Volgende baan wordt gewoon eerst alles fixeren, scenery erop bouwen, en dan pas als alles redelijk klaar is(bergen en verven) gaat de rails vastgelegd worden, zodat ik tijdens de bouw makkelijk alles weg kan halen.

Groeten,

Arno