Pagina 13 van 16

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 15:06
door Wim
Vandaag de rails solderen (inclusief de opstelsporen)
Ik maak dus een overbrugging over de railconnector.
De laatste 25 cm van elk opstelspoor houd ik geïsoleerd!
Dat is dus richting de helix.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 15:30
door Hoontje
Hoi Wim,

Is 25 cm niet wat veel? Of heb je veel langere treinen met op verschillende assen stroomafname? Dan is't wel handig.
Tenminste, ik neem aan dat direct aan het begin van de 25cm de trein stopt als hij spanningsloos is... Dan heb je dus nog zo'n 20 cm loos spoor liggen... Sonde toch?

Groetjes,

Hoontje

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 16:13
door Wim
Ja, 25 cm is wel weer veel!
Het langste treinstel (loc) is 11 cm dus zal 20 cm voldoende zijn :)

Blijft dan 1,45 mtr opstelspoor/spoor over, voor alle wagonnetjes en getrokken materiaal.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 16:16
door joep-N
Strak werk Wim !

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 16:20
door Hoontje
Wim schreef:Ja, 25 cm is wel weer veel!
Het langste treinstel (loc) is 11 cm dus zal 20 cm voldoende zijn :)

Blijft dan 1,45 mtr opstelspoor/spoor over, voor alle wagonnetjes en getrokken materiaal.
Hmmhmm, het lijkt niet erg veel, maar je kunt nét ff meer. Wie weet wat voor geweldige sleep je ooit wilt laten rijden!
Het ziet er allemaal erg strak uit hoor. Ga zo door!!!

Groetjes,

Hoontje

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 16:24
door Wablo
Wim,
Met hoeveel treinen ga jij op deze baan rijden ???
Bert

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 17:51
door Wim
1 misschien 2 hoezo?

Wetende dat er dan nog 4 op de opstelsporen staan te wachten :)

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 18:09
door Wablo
Ik zag de ruimte op je SS met slechts 6 sporen en dacht even aan de hoeveelheid locs/treinstellen die ik inmiddels zelf verzameld heb, vandaar.
Maar het wordt mooi zo op jou baan,
gr.
Bert

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 19:27
door Wim

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 19:29
door janiegein
Hoi Wim,

filmpje ziet er mooi en strak uit.

heb even opgemeten de stukken die geisoleerd geschakeld worden zijn bij gemiddeld 20 cm.

voor sommige snelle jongens is dat soms eigenlijk te krap omdat die nog wel eens de neiging hebben om door te schieten.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 apr 2014 19:47
door spoor65
Wablo schreef:Ik zag de ruimte op je SS met slechts 6 sporen en dacht even aan de hoeveelheid locs/treinstellen die ik inmiddels zelf verzameld heb, vandaar.
Maar het wordt mooi zo op jou baan,
gr.
Bert
Waar ik mij dus goed in kan vinden, ook ik zou zeggen, leg er alvast ff een paar extra wissels in, zodat je in de toekomst nog kunt uitbouwen zonder veel te moeten breken. aansluiten hoef je die wissels dan nu nog niet, maar dan heb je tenminste mogelijkheden, want je hebt meer treinen dan opstelsporen, voor je het weet.

mvg

Freddy

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 27 apr 2014 18:41
door Krab
Hier op mijn baan met koploper en dus digitaal heb ik 11 cm voor stop en meld sectie's . ;)
Dus die 20 cm is wel genoegd hoor zelfs een IC 3 of thalys staat er stil op tijd. :mrgreen:

mvg Sjaak

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 27 apr 2014 18:58
door Wim
Dank voor je input Sjaak!
Ik denk dat ik zelfs naar de 15 cm ga, omdat ik "de trein" rustig het opstelspoor in rijd.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 27 apr 2014 18:59
door Wim
spoor65 schreef:
Wablo schreef:Ik zag de ruimte op je SS met slechts 6 sporen en dacht even aan de hoeveelheid locs/treinstellen die ik inmiddels zelf verzameld heb, vandaar.
Maar het wordt mooi zo op jou baan,
gr.
Bert
Waar ik mij dus goed in kan vinden, ook ik zou zeggen, leg er alvast ff een paar extra wissels in, zodat je in de toekomst nog kunt uitbouwen zonder veel te moeten breken. aansluiten hoef je die wissels dan nu nog niet, maar dan heb je tenminste mogelijkheden, want je hebt meer treinen dan opstelsporen, voor je het weet.

mvg

Freddy
Waar ik over nadenk.................. inderdaad is de toekomst nu niet te bepalen.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 31 mei 2014 21:11
door Wim
Binnenkort maar eens hout halen voor de helix (baan2) :-)

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 12:34
door Jeroen
Hi Wim,

Ik heb zelf stopsecties van rond de 10 cm. Afhankelijk van waar in de baan is dat echt wel genoeg. Bij Koploper kun je bijvoorbeeld instellen dat de 'lok direct stopt in stopsectie'. Natuurlijk niet abrupt, want hij leert remmen. Als je met schaalsnelheid rijdt is dat heus voldoende.....en bovendien kun je nog van alles software-matig tunen (in mijn schaduwstations remmen ze bijvoorbeeld wel abrupt, maar rijden ze niet vol gas, snappu?)

Succes!

J.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 12:59
door Maurits71
en...

als je per blok aangeef dat ze toch moeten leren remmen dan reageren ze in he ss net zo als in een normaal of stations blok.

rest eens met Jeroen, ik heb ook op de hele baan ergens tussen de 10 en 15 cm max en heb nergens issues

M.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 13:53
door Raymond (UK)
Wim,

Ik ben hetzelfde aan het uitvogelen op het moment maar dan om ze te laten stoppen voor een sein. Ik heb een stukje rails los neergelegd op m'n desk en gewoon even uitproberen waar die dingen precies stoppen.

Oppassen als je bijvoorbeeld zo'n DMU hebt rondrijden want die zijn lang en met 10 centimeter heb je dan te kort.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 14:44
door janiegein
Hoi Wim,

met alle respect voor bovenstaande suggesties maar , jij rijdt toch net als ik analoog ??

dan heb je toch niets met koploper en aanverwante zaken ???

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 14:46
door Maurits71
Raymond (UK) schreef:Wim,

Ik ben hetzelfde aan het uitvogelen op het moment maar dan om ze te laten stoppen voor een sein. Ik heb een stukje rails los neergelegd op m'n desk en gewoon even uitproberen waar die dingen precies stoppen.

Oppassen als je bijvoorbeeld zo'n DMU hebt rondrijden want die zijn lang en met 10 centimeter heb je dan te kort.
raymond :) de trein stopt aan het begin van de stopsectie, die hoeft dus niet zo lang te zijn als je trein. ik zou haast zeggen, zorg dat je binnenkort een keer over de a1 naar huis rij en kom ff langs laat ik je alles zien.

M.

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 15:43
door Wim
Met alle respect voor onderstaande tips en brainstorm sessies :)

Maar deze WIM heeft zijn baan analoog en daar bouwen we mee verder!

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 17:57
door janiegein
[quote="Wim"]Met alle respect voor onderstaande tips en brainstorm sessies :)

dit citaat moet natuurlijk bovenstaande zijn he Wim ;)

onderstaande tips zijn natuurlijk welkom maar das toekomst :mrgreen:

goed bedoeld he :lol:

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 18:32
door Raymond (UK)
Maurits71 schreef: raymond :) de trein stopt aan het begin van de stopsectie, die hoeft dus niet zo lang te zijn als je trein. ik zou haast zeggen, zorg dat je binnenkort een keer over de a1 naar huis rij en kom ff langs laat ik je alles zien.

M.

Heb je wel ruimte voor een lodger dan? :lol: Ik heb vanmiddag (in het zonnetje) eens even een paar pagina's van je thread zitten lezen en ik denk dat ik wel een weekje zoet ben om naar die baan van jou te kijken…. :P :shock:

Die stopsectie; als ik 10cm dood spoor heb en zo'n DMU stopt pas als het achterste stel (bogie) op het dode stuk staat (beide bogies pikken current op). Maar tegen de tijd dat het achterste bogie 'dood' staat is de voorste alweer op een 'live' sectie dus rijdt ie gelijk weer door. Uiteinden van de bogies liggen 14cm uit elkaar. Hoe noem je bogies in het Nederlands? (niet die dingen in je neus trouwens) :lol: Mijn baan is analoog trouwens.

Ik ben al een tijdje niet meer 'down south' geweest. Toevallig heb ik 1 klant in Windsor zitten maar de rest zitten allemaal in de Midlands en Yorkshire. Misschien moet ik mijn job wat slechter doen zodat ik er vaker naar toe moet… :twisted: Ik kom weleens @ RAF Marham en Bedford raceway. Dat ligt wel jouw richting in toch?

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 02 jun 2014 18:51
door Wim
janiegein schreef:
Wim schreef:Met alle respect voor onderstaande tips en brainstorm sessies :)

dit citaat moet natuurlijk bovenstaande zijn he Wim ;)

onderstaande tips zijn natuurlijk welkom maar das toekomst :mrgreen:

goed bedoeld he :lol:
Haha, die Janiegein :-)

Bij mij staat het laatst geschreven bericht bovenaan!

(even zo goed bedoeld hoor)

Re: N-baan: Ober Lesach

Geplaatst: 21 jun 2014 18:14
door Wim
Joepie...............

heb vandaag het hout voor de helix gehaald.
Kunnen we weer verder als de tijd er is :-)