Pagina 13 van 171

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 14 jul 2013 19:07
door janiegein
hier zijn we weer,

vandaag weer een wijze les aan mezelf geleerd door gewoon goed op te letten wat gebeurd er precies op een bepaalde plaats op de baan.

zoals jullie weten heb ik een drie-sporig schaduwstation gebouwd.

de achterste draai daarvan de middelste bochten heb ik gemaakt van de standaard bochten zoals in elk starterspakket aanwezig ik denk dat jullie dat noemen a1 bochten.

de buitenste bocht heb ik gemaakt met de standaard buitenbocht ik denk a2

de binnenbocht heb ik gemaakt van flexrails en aangepast aan de draai die ik nodig had.

in de praktijk blijkt dat alle treinen korte twee-assers, drie-assers, dubbeldraaistel met vierassen en de dubbeledraaistel met zes assen moeilijk door deze binnenbocht willen lopen allemaal doen ze wat wringen en das niet fijn.

eigenlijk was dit me nog nooit opgevallen tot ik nu die arnold zes-asser gemaakt heb dank zij de welwillende medewerking van Rob Zolderspoor die mij aan de juiste koolborstel kon helpen en de loc weer als en zonnetje laat rijden in die bewuste bocht steeds zichzelf uit de rails wringt.

voor een ieder die dit dus niet wist ook flexrails is dus met het leggen van bochten duidelijk aan een maximum toelaatbare buiging gebonden wat betreft de haalbaarheid van het doorrijden van de gelegde bocht.

heb inmiddels het desbetreffende stuk flex losgehaald en eerder de bocht in laten gaan en later te laten eindigen teneinde de bocht in zijn geheel wat slapper te maken. Hij loopt nu niet meer zo mooi paralel aan de beide andere bochten maar dat is voor het schaduwstation wat toch uit het oog ligt niet belangrijk.

zo deze les wilde ik even met jullie delen.

nu zijn er onder jullie die zullen zeggen gebruik nooit de a1 bochten maar als je niets anders hebt en zoals ik moet roeien met de riemen die je hebt zul je wel moeten en voor lief nemen dat het weleens fout kan gaan.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 14 jul 2013 19:51
door Ad_M
Hoi Jan

Beter laat dan nooit dat je het opmerkt :mrgreen:
Hier op Het Forum moppert men al over R1 bochten (a was een goede gok maar de r staat namelijk voor radius :geek: )
Vooral stomers hebben een schurft aan R1, zeker de grote, die springen er gewoon uit

Nog een tip, pas goed op met langere wagons in de R1 en R2 bochten, ze kunnen elkaar dan net raken als je deze niet goed neerlegt en test deze voor het bevestigen
Mijn 2 cent ;)

Mvg,
Ad

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 15 jul 2013 10:12
door janiegein
hoi Ad,

dank voor uitleg.

wat betreft langere wagens daaaar was ik al een hele tijd geleden achter en mij de noodzaak van het precies leggen van bochten laten inzien. :mrgreen:

net als de aansluiting tussen welke rails dan ook die moet vlekkeloos en hobbelvrij zijn dit ter voorkoming van het loswippen van de koppelingen.
Dat was één van de hoofdoorzaken waar ik in het begin erg mee te maken had maar zoals vaker gezegd je moet eerst een paar keer goed op je bakkes gaan om van je eigen fouten ( slordigheden ) te leren. :oops:

en gezien het aantal jaren waar sommige medespoorders er over doen om tot een bevredigend geheel te komen zal ik nog wel een paar keer hier en daar wat over mogen doen maar zoals gezegd daar trekken we dan weer lering uit.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 21 jul 2013 19:05
door janiegein
hallo dan allemaal effe nieuw filmpje

hierop zien jullie met een hoop geduld :mrgreen:

A; het aantal automatische stopplaatsen.

B; een aanvaring door de camera met een obstakel langs de baan.
gevolg van een brede camera op smalle wagen scheelde een millimeter ( is inmiddels verholpen )

gevolg van aanvaring ontsporingsperikelen.

van schrik heeft voorganger zijn wagens verloren??? door aanvaring met als gevolg aanrijding met ontsporing.

het geheel opgenomen achter een zwitser

veel kijkgenot. :D

http://youtu.be/EmN5rx8KtO0

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 21 jul 2013 20:40
door Wim
Mooi filmpje weer Jan.

Zag hier nog een draadje van een draaischijf voorbij komen:

http://forum.3rail.nl/index.php?topic=1 ... #msg501850

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 21 jul 2013 21:57
door Detlev
Mooi filmpje weer Jan.

Ik ben altijd wel een fan van ´simpele´ analoge oplossingen... En nou zat ik te denken: Wat als je nou een fllinke condensator tussen de rails hangt op de stukken die je stroomloos maakt? Volgens de theorie zou de trein dan 'langzaam' (in ieder geval niet zo abrupt) moeten afremmen en ook wat vloeiender weer optrekken.

En wellicht een weerstandje ertussen bij de stukken die naar beneden lopen... Lijkt nu soms wel een racebaan ;)

Verder: Prachtig werk weer!

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 21 jul 2013 22:18
door janiegein
hoi detlev.

leuk idee die condensator of weerstand maaaaar de stopplaatsen buiten de stations zijn eigenlijk bedoeld als beveiliging voor als er een trage voorganger is terwijl anderen daar niet stoppen omdat er niet ingelopen wordt
hoe sla je dan die condensator of weerstand over??

aflopende trajecten is bijv de afdaling naar station nieuwestad op de terugweg en de afdaling naar schaduwstation dat is ook op te lossen door aparte trafo met lagere snelheid.

its maar vooruit denken he maar opzich wel een idee.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 jul 2013 08:25
door Detlev
Stel dat de stroom wegvalt vanwege een trage voorganger, dan loopt de condensator pas leeg als er een trein op de stopplaats komt. Daardoor remt de trein rustiger af. Maar als dit stuk weer spanning krijgt vóórdat de achteropkomende trein hier is, dan blijft de spanning over de condensator gehandhaafd dus de trein merkt er niks van. En in het zeldzame geval dat het blok vrijkomt terwijl er een trein afremt, dan gaat hij gelijk ook weer snelheid opbouwen. Je moet je stopsecties alleen wel lang genoeg houden voor het afremmen.

Da's het grote voordeel van gewone (dus niet blok-) gelijkspanning. Heel eenvoudig afremmen. Die dure stopvertragingen werken ook precies op deze manier, met wellicht wat extra's om de stoptijd bij een station te regelen.

En ja, een aparte trafo werkt ook. natuurlijk ;)

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 jul 2013 10:45
door janiegein
hoi detlev,

komt natuurlijk wel weer bij dat één of meer condensators weer aangeschaft moeten gaan worden en ik eigenlijk nog twee trafo,s over heb waar ik nog wat mee kan.

denkend aan de portemonnee worden het toch die tarfo,s waar ik mee ga knutselen.


maaar eeerst is de aandacht aan de draaischijf alles op zijn tijd dus.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 jul 2013 18:09
door BenQ
Jan,
Mooie film, even een kleine opmerking.
Als de fiim geüpload is krijg je een opmerking over de film dat deze trilt oid.
Maar omdat je geen ondertiteling hebt zou de oplossing van Youtube goed zijn.
Maar er zit wel ondertiteling en dat is het tijdverloop.
Dit begint dan lijkt het wel te bewegen. Maar dat is de schuld van Youtube.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 jul 2013 18:25
door janiegein
hoi benq,

ja na uploaden kreeg ik opmerking dat zij geconstateerd hadden dat beeld wat schokkerig was.

heb voorstel gekregen ter verbetering en heb dat bevestigd.

heb verder geen idee hoe e.e.a. te verbeteren.

gaat mijn kunnen weer te boven sorry

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 22 jul 2013 18:38
door janiegein
Detlev schreef:Mooi filmpje weer Jan.

Ik ben altijd wel een fan van ´simpele´ analoge oplossingen... En nou zat ik te denken: Wat als je nou een fllinke condensator tussen de rails hangt op de stukken die je stroomloos maakt? Volgens de theorie zou de trein dan 'langzaam' (in ieder geval niet zo abrupt) moeten afremmen en ook wat vloeiender weer optrekken.

En wellicht een weerstandje ertussen bij de stukken die naar beneden lopen... Lijkt nu soms wel een racebaan ;)

Verder: Prachtig werk weer!

de door jou bedoelde racebaan wordt voor zover ik weet alleen nog door die trix loc van de NS met NS personenwagens als racebaan gebruikt. Dat ding wil gewoon niet langzamer lopen. Zet ik die wel in de langzame acceptabele rijsnelheid blijven alle andere treinen stilstaan dus das geeen optie. bovendien loopt dat ding tijdens het rijden zelfstandig in verschillende snelheden op trajecten waar anderen één en hetzelfde tempo handhaven dus vertel het maar. moet dus aan die loc liggen.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 23 jul 2013 10:23
door Detlev
Oi, het zijn maar voorstellen. Je bent al véél verder dan ik.

En een condensator hoeft niet zoveel te kosten. Een 47000µF 16V (en dat is zwaar overgedimensioneerd!) elco kost 3 euro of zo.

Waarschijnlijk is wat je nodig hebt eerder 10000µF en dan zit je onder de euro.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 23 jul 2013 20:19
door janiegein
hallo allemaal,

ondanks de warmte toch wat aan rommelen en opruimen geslagen.

tussen de troep kwam ik wat afval tegen van kunststof strookjes.

en jawel :idea: de basis voor stationsemplassement

voor mooi moet er aan weerskanten een milimetertje af maar gaat om aangezicht lijkt mij niet verkeerd.

Afbeelding

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 24 jul 2013 16:20
door Thrillseeka
Is het niet mooier om per rails maar 1 kant een opstap plaats te doen? Dit lijkt me iets meer zoals de werkelijkheid overkomen.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 24 jul 2013 16:42
door Hoontje
Er zijn toch heel veel stations die beide zijden in- uitstap mogelijkheden hebben? De deuren gaan wellicht maar aan 1 zijde open, maar toch ;-)

Ik vind het zeker wel wat hebben!

Groetjes,

Hoontje

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 24 jul 2013 21:20
door janiegein
ja dat is zo.

maar je kan het ook bekijken met een andere kijk op het geheel.

ik bedoel ik denk dat ik niet onder de categorie van een traditionele baan val dus waarom de stationsopbouw dan ook niet op de niet traditionele manier.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 25 jul 2013 13:15
door garco
Hoontje schreef:Er zijn toch heel veel stations die beide zijden in- uitstap mogelijkheden hebben? De deuren gaan wellicht maar aan 1 zijde open, maar toch ;-)
Niet in Nederland hoor. :)
Ik kan het me in Duitsland ook niet voorstellen overigens.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 25 jul 2013 17:43
door Hoontje
Er zijn er inderdaad niet veel, maar wel een paar.. Zal eens foto's opzoeken. Eindhoven Beukenlaan is in elk geval een van de stations waar het wel zo geweest is. (inmiddels niet meer) en station Tilburg West / Universiteit / hoe het tegenwoordig heet...

Groetjes,

Hoontje

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 25 jul 2013 19:12
door janiegein
hallo allemaal,

even een reactie van mijn kant wat betreft het aanzien van de perrons op mijn baan.

ik denk ook niet dat deze opstelling van de perrons in het eggie voor zal komen maar dat vind ik niet zo belangrijk het staat mijns inziens niet verkeerd en bovendien zal de rest van de baan net als bij vele anderen niet of nauwelijks op de werkelijkheid lijken ( op de fanatiekelingen na die alles nauwgezet nabootsen / met alle respect / ) en door een ieder naar eigen smaak en idee en inzicht zijn aangekleed want een ieder heeft het recht om zijn eigen baan mooi te vinden en als en ander dat ook vind nou das dan mooi meegenomen.

voor de rest dank voor commentaar en meedenken.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 aug 2013 12:27
door janiegein
onderstaande foto laat zien de uit en inloop van station nieuwestad.

deze komt en gaat van de op en afrit naar en van spoor hooggelegen.

Afbeelding

de praktijk is dat in de brugdelen de rails onderling steeds losschiet en daar de nodige stroom onderbrekingen veroorzaakt.

heb deze op en afrit nu afgebroken en ga daar een soort helix achtige klim creëren moet een hoogte van 8 cm overbruggen dus kan net een draai maken waar onderlangs nog fatsoenlijk en trein onderdoor kan inclusief een ooit later nog aan te leggen bovenleiding verhaal.

hoe e.e.a zich gaat ontwikkelen laat ik jullie wel weer weten.
consequentie is wel dat ik mijn aldaar geplande draaischijf ergens anders zal moeten maken of misschien wel laten vervallen maar dat is dan niet anders.

tot later.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 aug 2013 13:02
door janiegein
de klim zou er dan zo uit komen te zien.

Afbeelding



staat nu te drogen.

draadeinden zagen en afstellen en vervolgens van rails voorzien zijn de volgende stappen.

wordt vervolgt

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 aug 2013 13:04
door Wim
Dat is een ingrijpende aanpassing, ik ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien!

Wellicht kan Scarm je daar mee helpen om die hoogtes te realiseren?
(niet nodig, zie ik al :lol: )


Succes Jan.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 aug 2013 13:13
door janiegein
hoi wim.

zoals de foto laat zien komt de trein uit station onder de draai door die daar dus op een hoogte van zes en een halve centimeter komt te liggen wat betekend dat de achterste draai op drie centimeter hoogte komt en dat moet over een afstand van negentig centimeter haalbaar zijn en dan na de laatste draai naar boven is dat nog anderhalve centimeter en dat moet makkie zijn.
het is natuurlijk en vaststaand feit dat uit station komend ik daar vast zit aan die zeven centimeter onderdoorgang maar de praktijk zal het leren.

Re: GEINBAAN

Geplaatst: 29 aug 2013 14:15
door Zolderspoor
Hoi Jan.

Ik denk dat deze oplossing op termijn landschappelijk beter te verkopen is dan de vorige uitvoering met de brug op pijlers. Ik kan je hoogstens raden de tunnelingang op de begane grond zo ver mogelijk naar de helling toe te verplaatsen. Op zich zijn wissels in, ja zelfs na de tunnelmond in Oostenrijk niet ongebruikelijk, maar uit een oogpunt van storings- en gewoon onderhoud is het prettig als je er redelijk bij kunt.