Pagina 13 van 54

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 18 feb 2017 13:27
door Michiel
Bedankt voor jullie reacties. Betreffende de centrale bak, ik ben er zelf eigenlijk nog niet uit, want heb nog geen oplossing gevonden die me helemaal zint. Het idee dat ik had heeft ook een vervelende eigenschap, en zoek dus nog verder. Voorlopig duw ik het probleem voor me uit. We zien wel...

Ondertussen bereid ik de elektrische aansluiting voor van de beide helixen. Bezetmelders, terugmelders, bedrading via ringleiding en terugkoppeling naar centrale... Bestelling van ontbrekende componenten is gedaan. Het soldeerwerk is begonnen.

Maar jammer genoeg heb ik dit weekend niet veel tijd. Gezin en huishoudelijke taken zullen me deze twee dagen dikwijls uit de hobbykamer houden. Volgend weekend beter... (hopelijk)

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 18 feb 2017 15:35
door dwarsligger
Michiel,

Zomaar een gedachte.

Waarom maak je de middelste bak niet als een trapezium. Voorzijde breder dan de achterzijde. Voordeel is dat als je de bak ook maar iets naar voren trekt, je direct ruimte hebt. Nadeel is wel de schuine bak overgangen (en dat je de reeds gemaakte bakken al moet aanpassen).

Just my 2 cents. :mrgreen:

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 20 feb 2017 10:58
door Michiel
Hannes, je voorstel om met een trapezium-vorm te werken heb ik ook overwogen, zowel vertikaal als horizontaal. Ik heb ook nog een half dozijn andere systemen overwogen, Maar voorlopig heb ik nog geen systeem gevonden dat me echt ligt. Ik ga nog wat puzzelen, proberen, schuiven met de bakken en zien welke ideeën ik nog krijg. Ik zal de knoop ooit (lees ergens in de loop van de volgende weken) moeten doorhakken. Maar voor het moment kan ik nog vooruit met de elektrische aansluiting van de helixen, en de verdere afwerking van het schaduwstation (met oa led-verlichting)

Bedankt voor de suggestie!

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 feb 2017 15:47
door Michiel
De levering van componenten voor de aansluiting van de helixsporen blijft uit. Ondertussen dan maar de verlichting van het schaduwstation in elkaar geflanst: zes LED-strips op dunne balkjes gekleefd, dwars over het emplacement geplaatst en verbonden met côto-à-côte. Handig voor wanneer we onderin problemen moeten gaan verhelpen. Het licht is minder geel dan op de middelste foto lijkt. Dat komt door het kleurcontrast tov daglicht en de witcompensatie van de camera. De LEDs zijn van het warm-witte type.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 feb 2017 16:17
door Debvd
Top!!!! :D

Waar heb je die led vandaan? Ook van toepassing straks voor mijn baan ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 feb 2017 21:38
door shoven
Debvd schreef:Top!!!! :D

Waar heb je die led vandaan? Ook van toepassing straks voor mijn baan ;)
Even zoeken op eBay.com, daar wordt dit spul met bakken op rollen aangeboden. Voor tussen de 5 en 8 dollar per rol van 5m.
Trafo eraan en gaan.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 25 feb 2017 22:23
door Michiel
Inderdaad, eBay: nog geen €3 voor 5m ;) levering in anderhalve week, gratis verzending.

http://www.benl.ebay.be/itm/26246167985 ... EBIDX%3AIT

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 feb 2017 10:08
door epocheales denken
Prachtig en netjes gedaan Michiel :o
Heb zelf ook zo'n rol gekocht, maar heb een beetje watervrees om te gaan knippen. Aan een stuk kan ik de strip nog op afstand bedienen, dimmen en in/uit schakelen..
Wat denk jij?

Groet,

Hans

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 feb 2017 10:14
door Michiel
Ik heb inderdaad zo'n rol gekocht. Het knippen kan simpel met een schaar tussen twee paar aansluitpuntjes. Het staat aangeduid. Op de rol zitten de leds in goepjes van 3.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 feb 2017 10:27
door nspoorkees
Michiel, met welke lijm heb je de kurk op het hout geplakt, en met welke lijm heb je de rails op de kurk geplakt?

Hoe bevalt het kurk, is het een grote verbetering qua geluid of marginaal?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 26 feb 2017 12:27
door Michiel
Ik ben erg tevreden over het geluidsdempdend effect van kurk. Er zijn materialen die nog beter zijn (vb neopreen) maar kurk is iets betaalbaarder. 2mm kurk is wel erg dun, maar 4mm geeft een goed dempend effect. Ik kleef de kurk met gewone houtlijm. Ik heb verglijkend ook boekbinderslijm geprobeerd, maar dat geeft geen enkel verschil. Het is wel belangrijk om de kurk met punten of strepen lijm vast te leggen en niet volledig vlakvullend uitgesmeerd.

Ik probeer ook om de rails zo los mogelijk te laten liggen op de kurk. Hier en daat met een druppeltje houtlijm de rail op z'n plaats houden is voldoende. De grote vraag wordt later wanneer ik met ballast begin. Ik moet nog uitzoeken hoe ik het best die ballast uitvoer met behoud van het geluiddempend effect van de kurk eronder.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 12:30
door nspoorkees
Ik blijf het erg moeilijk vinden om een keus te maken. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat 2mm of meer kurk zelf uberhaupt geluid tegenhoud, het is nog best hard materiaal, en in de professionele wereld van geluidsisolatie (studio's etc) kom je kurk dan ook niet tegen althans niet meer sinds de jaren '60, net zo min als eierdozen ;) ... het heeft dus blijkbaar niets te maken met de zachtheid of hardheid van het materiaal en ook niet met de akoestische eigenschappen., maar eerder met de manier waarop het gemonteerd/verlijmd wordt.

ik vermoed dat eea werkt omdat er een laagje materiaal min of meer los op het hout ligt, iets wat je dus feitelijk doet door de kurk niet volledig te verlijmen... zodat het minimaal contact maakt met de onderplaat en er lucht/ruimte tussen blijft zitten, en daar kan contact geluid naar de plaat niet of minder optreden. Compleet los laten liggen zou nog beter zijn maar kan praktisch niet. Ik heb het idee dat als je een 2e laag multiplex of karton of rubber etc gebruiken ipv kurk, wat je op dezelfde manier min of meer zwevend legt, je hetzelfde effect krijgt... misschien is dat dan de enige valide reden voor kurk, omdat het goedkoop is en makkelijk te bewerken...?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 12:57
door Michiel
Ik denk dat je over het algemeen de juiste analyse maakt. De grootste winst maak je door het kontakt tussen rail en ondergrond minimaal te houden. Vooral zachtere materialen zoals kurk, neopreen, fluweel of rubber werken hiervoor goed. Multiplex, piepschuim (Isomo) of karton dan weer wat minder, omdat ze door hun stijfheid de inwendige geluidtrillingen veel gemakkelijker transporteren. Kurk en rvb rubber zijn zachte materialen die het inwendig geluid minder makkelijk transporteren, maar eerder dempen. Dus multiplex op multiplex zal dus helemaal niet effectief zijn, ook al lijm je het met dotjes samen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 13:39
door nspoorkees
Ja, kurk is wel wat zachter qua materiaal dan hout, dat helpt wel mee. Maar ik vermoed een beetje dat je qua geluidsdemping al heel ver komt als de rails direct op de (multiplex) onderplaat gelijmd wordt met een flexibele lijm, die heel spaarzaam wordt aangebracht, bijv. door de rails alleen aan de buitenkant van de bielzen met een dun lijntje lijm aan het hout te plakken, zodat het midden van de rail vrijwel los blijft liggen (net als de kurk...). Daar ga ik eens mee experimenteren :) uiteraard gaat dit alles even om rails die later geen ballast krijgt.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 13:48
door Michiel
Ik ben benieuwd naar je bevindingen. Welke lijm zou je hiervoor gebruiken?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 13:59
door nspoorkees
Dan zit ik toch te denken aan de boekbinderslijm... die zou flexibeler blijven.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 14:21
door Debvd
nspoorkees schreef:Dan zit ik toch te denken aan de boekbinderslijm... die zou flexibeler blijven.
Blijft idd elastischer...gebruikte het ook in de modelbouw 1:350 :-) mooi spul....

@michiel je zei ergens dat 34 mm het laagste van een treinmodel is? klopt dit?

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 14:28
door Michiel
@NSpoorKees: ik heb bij het bouwen van de helix vergelijkend houtlijm en boekbinderslijm gebruikt om kurk op multiplex te lijmen, en de rails op de kurk te lijmen. Resultaat: geen verschil in geluid. ;-)

@DebVD: de NEM norm zegt 33mm hoogte (zonder bovenleiding). Ik heb 34mm aangehouden om 1 mm marge te hebben.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 15:04
door nspoorkees
Michiel ja dat had ik begrepen, maar de meeste (alle?) houtlijm wordt zo hard als steen, ik kan me voorstellen dat het voor het plakken van rails op de manier die ik wil, niet goed is... als je er spaarzaam zoals jij doet, het kurk mee lijmt kom je er wel mee weg maar ik zou zelfs dan niet voor houtlijm kiezen.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 15:07
door Michiel
Gewoon doen, proberen op een teststrook, en vergelijken. Kies een techniek waar je je goed bij voelt. Meer moet dat niet zijn. ;)

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 27 feb 2017 22:40
door Michiel
Ik ben een beetje zoekende. Ik probeer de helix in Koploper voor te stellen, maar helemaal gelukkig met de huidige voorstelling ben ik nog niet. Hoe stellen jullie een helix voor in Koploper dat het een beetje intuïtief en duidelijk is welke spoor stijgt en welk daalt?

Afbeelding

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 feb 2017 00:50
door Jos
Ik heb het zo gedaan (rechtsonder en rechtsmidden zijn 2 helixen). Gewoon 1 doorgaande lijn in de vorm van de helix, elk blok is 1 laag. Blokken in dezelfde laag naast elkaar gezet.

Afbeelding

Groetjes,
Jos

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 feb 2017 08:21
door ouwerling
Ik heb het in iTrain zo gedaan.

Afbeelding

Groet
Jos

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 feb 2017 11:27
door shoven
Ik heb ze als een soort trappetje weergegeven, 2 stuks, een voor omhoog en een voor omlaag. En ik heb er in het Koploper baanontwerp gewoon tekst bij gezet, zodat je weet welke deel omhoog c.q. omlaag gaat.

Re: LX1920 - station Brussel-Luxemburg anno 1920 (0,90m x 5,

Geplaatst: 28 feb 2017 13:22
door dwarsligger
Michiel,

Waarom niet als een spiraal die van buiten naar binnen loopt en dus een steeds kleinere cirkel vormt?

Of zoals Jos heeft gedaan. De spiraal hoeft er natuurlijk helemaal niet uit te zien als een spiraal. Je kunt ook een rechte lijn gebruiken.

Enige puntje wat het bij jou wat moeilijker maakt is dat jij van de spiraal gewoon een heel schaduwstation hebt gemaakt. :mrgreen: Je kunt in je spiraal bijna net zoveel treinen kwijt als in het schaduwstation. :o