Pagina 14 van 15

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 19 mar 2012 22:14
door Doolemeister
Beste Bert,

Mooie vorderingen!

Groet,

Arjan

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 20 mar 2012 09:01
door bob vermeulen
Bert,

Dat is een mooie update met veel blauw :D (niet op straat overigens).
Wat ik mij wel afvraag is hoe je bij de sporen kom als je scenry aan gaat leggen of blijft het een open baan?

mvrg Bob Vermeulen

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 20 mar 2012 10:11
door Michiel
Met welke lijm kleef je de rails op de blauwe platen?

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 22 mar 2012 11:02
door Paul B
Hey Bert, ziet er indrukwekkend uit!
Ik zie dat je de wissels meteen aan de bocht hebt gelegd. Volgens mij adviseren de kenners hier om er altijd een (halve) rechte tussen te liggen, ivm ontsporingen als de trein uit de bocht meteen de wisselstraat inrijdt. Heb je daar nog plek voor?

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 23 mar 2012 08:54
door bob vermeulen
Dat uit de bocht vliegen gebeurd met name om dat (veelal) analoog rijders veel te hard een wisselstaat op rijden.
In het echt zal een trein ook afremmen naar een lage snelheid om een dergelijke wissel straat te berijden.
Als je zoals ik met Windigipet rij dan remt de trein automatische reeds af als hij een wisselstaat naderd en hij moet afbuigen.

mvrg Bob Vermeulen

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 25 mar 2012 21:23
door bob vermeulen
Bert,

antwoord op je vraag is ja maar dan heb ik het over WinDigiPet (ik weet het niet bij andere programma's ) Bij WDP is het zo zoals je het omschrijf.

"1 blok verdeel in je in drieën inrijsectie, remsectie en stopsectie....en het volgende blok kan ik dan weer met de laatste stopsectie van voorliggend blok gebruiken voor het tweede blok???"

Als je naar mijn site ga www.bobvermeulen.com en je gaat dan naar downloads dan zie je een artikeltje staan wat eens gemaakt heb het heet " hoeveel RMK' s per blok........

O f ga na de volgende link daar staat hij ook: http://www.windigipet.de/foren/index.php?topic=60667.0
Daar staa trouwens nog veel meer artikelen die ik geschreven heb. :D

mvrg Bob Vermeulen

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 26 mar 2012 07:47
door Michiel
Je moet elk blok zijn eigen aanmeld- en stopsectie geven. Het toeëigenen van 1 sectie aan 2 verschillende blokken is zeker niet aangeraden. ;)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 26 mar 2012 08:17
door Hookies
Bert,

Overal doe je eerst een rode en dan een blauwe (of andersom als je van blauw naar rood rijdt). Dat zit wel goed, alleen in het tweede spoor van onderen heb je één rode en dan verdeeld over het traject twee blauwe. Of je mist hier een rode (na de eerste blauwe) of je wilt een melding in het midden hebben, alleen stopt de trein pas aan het einde.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 26 mar 2012 08:53
door Michiel
Hoi Bert,

zoals Martin hierboven al aangaf is alles goed, behalve in het een na buitenste spoor. Daar ontbreekt nog een rode (stop)sectie. Voor de rest is alles goed met zowel een blauwe als een rode sectie in ieder afzonderlijk blok. 8-)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 26 mar 2012 09:35
door shoven
Michiel schreef:Je moet elk blok zijn eigen aanmeld- en stopsectie geven. Het toeëigenen van 1 sectie aan 2 verschillende blokken is zeker niet aangeraden. ;)
Je kunt wel een aanmeldsectie laten delen door meerdere blokken. Ik doe dat bijvoorbeeld in de schaduwstations. Die hebben 1 gemeenschappelijke aanmeldsectie (die vóór de wisselstraat ligt!) en vervolgens in elk blok een eigen stopsectie. In Koploper werkt dat prima, en dat scheelt je veel bezetmelders. In Koploper geef je dan bij deze blokken als 1e bezetmelder het gemeenschappelijke sectienummer op (G in het plaatje), en vervolgens als 2e bezetmelder de sectie die in het blok ligt (A t/m D in het plaatje).

Let op: deze vlieger gaat niet op als de betreffende blokken tweezijdig bereden worden.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 27 mar 2012 18:02
door Michiel
Voor het beste rijgedrag, voorzie je ook in kopsporen 2 secties: een aanmeldsectie in het begin, en een stopsectier op het eind. Dan heeft de trein mooi de kans om te vertragen en netje ste stoppen aan het eind.

Als het kopspoor erg kort is, kan je eventueel (liever niet) enkel één stopsectie gebruiken, en de snelheid over de wisselstraat vooraf al beperken. Maar zelfs met een kort kopspoor is het mooist als je met 2 melders werkt.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 29 mar 2012 20:50
door Overdijk
Dat laatste zijn "Umbau"wagens, Roco heeft ze ook gemaakt.

http://de.wikipedia.org/wiki/Umbau-Wagen_(DB)

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 29 mar 2012 22:22
door Overdijk
De BR 151 is in principe een zware goederenloc. Deze serie werd wel eens bij uitzondering voor een IC/EC gezet vanwege hun top van 120km/h. Inmiddels niet meer, door het ontbreken van een centrale deurblokkering.
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_151

Ik zou eerder kiezen voor een BR 141 of een "altbau"loc zoals een BR 132 of BR 144. Een diesel kan ook, denk aan een BR 212, BR 218 of BR 220/221. Ook stomers hebben hier nog voor gestaan: BR 023, BR 038 of BR 078.

http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_23
http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_P_8
http://de.wikipedia.org/wiki/Preu%C3%9Fische_T_18
http://de.wikipedia.org/wiki/Bayerische_EP_2
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_E_41
http://de.wikipedia.org/wiki/DRG-Baureihe_E_44
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_100
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_218
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.0
http://de.wikipedia.org/wiki/DB-Baureihe_V_200.1

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 30 mar 2012 19:48
door spoor65
Mooie Umbau wagens idd,
Waarbij ik persoonlijk de Fleischmann uitvoeringen het mooiste gedetaileerd vond.

Overigens werden deze rijtuigen eigenlijk altijd in stammetjes van telkens 2 wagens ingezet,
dus oneven aantallen in een trein kwam je niet tegen.

Voor wat betreft de loc, zou ik liever kiezen voor een tenderloc ipv voor de grotere locs met losse tender,
Kwa diesels zou ik dan liever gaan voor een V80. V100 of eventueel maximaal een V160.

Dit type rijtuig was tenslotte toch meer voor de wat kortere trajecten ipv voor de lange afstanden.

mvg

Freddy

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 01 apr 2012 15:55
door shoven
De originele werken prima. Die andere heb ik ook wel eens gehad maar dat was geen succes.
Je kunt ook gewoon de rail doorslijpen...

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 01 apr 2012 16:16
door rob schellenbach
Hallo Bert ,

De bovenste link wijst naar de raillasjes voor de voormalig Roco nu de "gewone " Fleischmann rails zonder bedding .
de onderste link wijst naar de raillasjes voor de Fleischmann Profi rails met bedding .
Dat kun je o.a. zien aan het lange of korte type nummer . Lang is Roco , kort is Fleischmann .

Groet
Rob S.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 21 apr 2012 05:38
door olaf04
Wanneer ga je landschapsbouw doen??
Groet Olaf

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 23 apr 2012 20:58
door mdedeugd
Hallo Bert. ;)

Klinkt erg veel als kortsluiting van de spoorbaan.
Mischien is er ongemerkt een keerlus in je baan geslopen :?
Of draden van de rails verkeert om aangesloten
Geeft je Twincenter mischien een melding ?

Martin de Deugd

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 23 apr 2012 21:47
door Jos
Als de wisselaandrijving heet wordt zou ik die vervangen, bijna kortsluiting dus. Of verkeerd aangesloten.

Groetjes,
Jos

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 24 apr 2012 18:46
door Maurits71
kortsluiting in je wissel ?, heb ik ook gehad, daarom zoemt hij ook, haal hem er maar tussenuit en zet er een ander in, zal je zien problem solved

gr.

M.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 24 apr 2012 19:42
door Maurits71
dan nog 2 mogelijkheden

1. je hebt toch een keerlus gecreeerd.
2. je hebt ergens de plus en de min omgedraait met draden trekken van je ringleiding en zo kortsluiting gemaakt. ( is mij ook gebeurt. )

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 24 apr 2012 20:24
door mdedeugd
verhoeks schreef:


ik merk wel dat de loc langzamer gaat rijden...en ten slotte gewoon stopt.
maar het is gewoon raar dat de wissel gewoon erg heet wordt en alle andere gewoon niet.
Hallo Bert ;)

Kun je die ene wissel er niet even uithalen, en dan weer even testrijden.
Kijken of je een verbetering constateert.
Ben benieuwt. ;)


Martin de Deugd

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 25 apr 2012 12:44
door shoven
Bert,

Dat kun je vrij eenvoudig checken door op je baanplan de sporen te volgen. Ik doe het altijd zo dat ik de ene railstaaf een kleurtje geef en de andere een ander kleurtje, bijv. rood en blauw. Ga zo je hele baanplan langs. Als je dan op een gegeven moment met rood bij blauw uitkomt weet je dat je een keerlus (dus kortsluiting) hebt gecreëerd. Je hebt 2 opties: 1) je baanplan aanpassen of 2) een keerlusschakeling.
Ik heb zelf 2 van die Rosoft keerlusschakelingen in mijn baan en ze werken prima. Het kost natuurlijk geld, maar dan heb je ook wat.

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 25 apr 2012 17:15
door mdedeugd
Hallo Bert. ;)

De wissels van fleischmann hebben een U verbinding tussen de spoorstaven
Dit kun je verwijder voor bij analoog eenvoudig een stopfunctie te genereren [Denkend te maken] voor in meer treinbedrijf.
Vergeet niet deze er ook uit te halen, bij het laten zitten der wissels.
Anders heeft het geen nut de wissels te laten zitten, en op de plaats des onheils niet om te zetten.
Kortsluiten doet ie dan toch via dat verbindings U bruggetje.

Martin de Deugd

Re: Hollentalbahn...

Geplaatst: 25 apr 2012 19:04
door mdedeugd
Hallo Bert.

Komt wel weer in orden ;)
Alleen vindt ik het vreemd, dat jou Twinncenter niet in de verdedediging gaat tijdens deze kortsluiting :o
Als bij mij er bijvoorbeeld eens een trein ontspoorde sloeg de beveiliging aan en kreeg ik echter een melding "Kortsluiting baan".
Dan kan ik op de Intellibox de herstart knop indrukken wat ik wil, maar het blijft in beveiligingmodus.
Tot die trein weer op de rails wordt gezet.
Want een kortsluiting waar jij nu last mee hebt, is lijkt mij niet echt goed voor een TwinnCenter/Intellibox.
Voorkomen is beter, anders wordt het weer een kort dagje ;)

Martin de Deugd