Beste mensen,
Zo ... dat is een tijd geleden.
Allereerst nog dank aan Erik voor het compliment (beter laat dan nooit).
Hoewel ik wel regelmatig op het forum ben geweest en ook wel heb gepost, was dat niet in mijn eigen draadje.
Er viel ook niet veel te melden. Ik heb het nieuwe deel ingevoerd in iTrain en getest. Daarna heeft het een tijd stil gelegen. Eerst vanwege gezondheidsperikelen (die zijn achter de rug) en wegens aandacht voor mijn andere hobby's.
Daarna wist ik niet hoe ik verder moest gaan met het nieuwe deel.
Mijn echtgenote wil graag een kabelbaan, maar ik kwam er niet uit hoe ik die geloofwaardig moest inpassen.
Uiteindelijk kwam ik tot de conclusie dat ik moest kiezen tussen scenery en zichtbare rails. De scenery heeft gewonnen.
Een flink deel van de uitbreiding wordt daarom schaduwstation. Niet zo erg, de treinen op de uitbreiding komen ook nog over het paradespoor.
Inmiddels heb ik het zichtbaar blijvende deel van de rails voorzien van ballast. Ook heb ik tunnelingangen van en naar het nieuwe schaduwstation gemaakt en een begin gemaakt met de "berg".
Verder heb ik de aansluiting tussen het bestaande deel en de uitbreiding voorzien van wat rotsen, groen en twee gebouwtjes: een baanwachtershuisje en een halte voor de railbus. Mijn eerste kennismaking met lasercut.
Ik heb weer foto's gemaakt.
De lichtpaarse plaat links op de eerste foto blijft afneembaar en wordt de basis voor de verdere opbouw van de berg en voor (o.a.) de kabelbaan.
Foto 1 Overzicht uitbreiding
Foto 2 Baanwachtershuisje
Foto 3 Halte
Foto 4 Halte
Ik heb een filmpje gemaakt van de railbus als deze stopt en weer wegrijdt bij de halte.
Het machinegeluid staat uit, want dat staat bij mij alleen aan bij stoomlocs. De andere geluiden staan wel aan.
Achtereenvolgens:
perslucht afblazen
deuren open
stationsomroep
conducteursfluit
deuren dicht
bel
Filmpje
De railbus heeft nog een aardige functie: gebruik van de WC.
Eerst gaat achter het WC-raampje van de bijwagen het licht aan.
Daarna hoor je geluiden die bij toiletbezoek horen.
En daarna gaat het licht weer uit (vlak voor de tunnel).
Ook daarvan heb ik een filmpje.
Het geluid van het WC-gebruik is niet om over naar huis te schrijven, maar ik vind het wel een leuke functie.
De functie kan ook geactiveerd worden voor de motorwagen (dan aan de linkerkant).
Op films lijkt het trouwens altijd of treinen veel harder rijden. Misschien dat ik de snelheid nog wat verlaag.
Filmpje
m.vr.gr.
Hans