de GEINBAAN concept TWEE
-
Onderwerp starter - Berichten: 3554
Re: GEINBAAN 5.00m x 3.00m x 2.50 analoog meerdere lagen
Ben dus duidelijl digibeet.
Morgen proberen.
Dank voor info en uitleg.
Morgen proberen.
Dank voor info en uitleg.
gr jan
bouwer van de Geinbaan ( analoog )
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
we moeten roeien met de riemen die we hebben en wachten op betere tijden, voor nu zijn dat helaas wat kleine peddeltjes geworden.
-
nou het heeft heel wat keertjes klikken en schuiven gekost maar snap nu hoe plaatje vergroten.
en ja is inderdaad uit dat tijdperk dat deze V200 komt.
beschrijving komt geheel overeen met de uitvoering zoals ik die nu heb.
zal daar erg zuinig mee omgaan en proberen te behandelen en zien als een stuk antiquiteit..
kan in theorie ook naast de BR 103 van Fleischmann gezet worden en deze ook weer laten rijden als ik ooit nog eens tegen een motortje aanloop want één van de twee die daarin zitten doet het niet meer.
overigens heeft het even geduurd omdat ik medisch gezien een beetje erg veel zonder genoeg zuurstof zat en dus als een vis op het droge aan het ademen was, maar gelukkig heb ik weer wat lucht en dus kan ik mezelf weer naar boven hijsen en weer wat op hobbykamer doen.
of te wel gewoon doooorgaan
en ja is inderdaad uit dat tijdperk dat deze V200 komt.
beschrijving komt geheel overeen met de uitvoering zoals ik die nu heb.
zal daar erg zuinig mee omgaan en proberen te behandelen en zien als een stuk antiquiteit..
kan in theorie ook naast de BR 103 van Fleischmann gezet worden en deze ook weer laten rijden als ik ooit nog eens tegen een motortje aanloop want één van de twee die daarin zitten doet het niet meer.
overigens heeft het even geduurd omdat ik medisch gezien een beetje erg veel zonder genoeg zuurstof zat en dus als een vis op het droge aan het ademen was, maar gelukkig heb ik weer wat lucht en dus kan ik mezelf weer naar boven hijsen en weer wat op hobbykamer doen.
of te wel gewoon doooorgaan
gr jan
-
ben overigens weer verder gegaan met de laatste twee luchtballonnen om die ook te voorzien van hangbedrading en een mandje voor de bemanning.
als dat spul draait ga ik weer door met het automatiseren van het schaduwstation wat door de gekregen spullen van Arnold nu WEL moet gaan lukken.
geduld en we gaan het zien en beleven.
we komen er wel
als dat spul draait ga ik weer door met het automatiseren van het schaduwstation wat door de gekregen spullen van Arnold nu WEL moet gaan lukken.
geduld en we gaan het zien en beleven.
we komen er wel
gr jan
Gaat het wel goed Jan zag dat het even geleden is dat je wat schreef toch niet in de lappenmand ?
Ben je al bezig geweest met de Arnold rails op je baan .
mvg Sjaak
Ben je al bezig geweest met de Arnold rails op je baan .
mvg Sjaak
TC / DCC-S88LN-S88SD16-n -WD10- N Spoor - Koploper Nederlands rijden .
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
Mijn baan http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=1093
-
Sjaak en alle geïnteresseerden,
de lappenmand is misschien veel gezegd maar ja het gaat/ging niet goed.
zoals jullie weten ben ik een zwaar COPD patiënt.
wat inhoud dat ik moet leven met verminderde zuurstof opname.
als daar een gewone verkoudheid overheen komt is de enige remedie Prednison en Antibiotica kuur/kuren.
alleen mijn mate van COPD zorgt ervoor dat bij een ander na een paar dagen verbetering optreed maar bij mij kan dit na enige weken pas merkbaar zijn.
doordat ik al enige weken behoorlijk aan het hoesten ben heb ik mij vorig weekend dusdanig geforceerd dat het niet alleen bij hoesten bleef maar door de inwendige krachten is er een longblaasje of meerdere gesprongen waardoor ik bloed ophoestte. niet zo,n beetje maar een heleboel.
de nodige paniek en dokter vertelde dat dit wel overging en rust werd voorgeschreven en zo min mogelijk inspanning.
ben daar de hele week zoet mee geweest en daardoor uiteraard weinig zin om op hobbykamer te klooien.
resultaat is nu wel dat er eerdaags een afspraak met longarts staat gepland welke wat dieper in mijn lijf gaat kijken wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn.
ik weet dat er onder ons zijn die dit soort verslagen niet waarderen maar is voor mij de enige duidelijke manier om te vertellen waardoor het op een bepaald moment stil is op mijn draadje.
ben nog steeds bezig om de luchtballen te voorzien van hangbedrading met daaraan mandje voor bemanning.
eentje is er weer zover klaar dat ie gespoten kan worden en dan nog ééntje te gaan.
al met al moet ik het nog steeds rustig aan doen maar ik lees wel zoveel mogelijk met jullie draadjes mee.
dus wordt vervolgt.
de lappenmand is misschien veel gezegd maar ja het gaat/ging niet goed.
zoals jullie weten ben ik een zwaar COPD patiënt.
wat inhoud dat ik moet leven met verminderde zuurstof opname.
als daar een gewone verkoudheid overheen komt is de enige remedie Prednison en Antibiotica kuur/kuren.
alleen mijn mate van COPD zorgt ervoor dat bij een ander na een paar dagen verbetering optreed maar bij mij kan dit na enige weken pas merkbaar zijn.
doordat ik al enige weken behoorlijk aan het hoesten ben heb ik mij vorig weekend dusdanig geforceerd dat het niet alleen bij hoesten bleef maar door de inwendige krachten is er een longblaasje of meerdere gesprongen waardoor ik bloed ophoestte. niet zo,n beetje maar een heleboel.
de nodige paniek en dokter vertelde dat dit wel overging en rust werd voorgeschreven en zo min mogelijk inspanning.
ben daar de hele week zoet mee geweest en daardoor uiteraard weinig zin om op hobbykamer te klooien.
resultaat is nu wel dat er eerdaags een afspraak met longarts staat gepland welke wat dieper in mijn lijf gaat kijken wat er nog meer aan de hand zou kunnen zijn.
ik weet dat er onder ons zijn die dit soort verslagen niet waarderen maar is voor mij de enige duidelijke manier om te vertellen waardoor het op een bepaald moment stil is op mijn draadje.
ben nog steeds bezig om de luchtballen te voorzien van hangbedrading met daaraan mandje voor bemanning.
eentje is er weer zover klaar dat ie gespoten kan worden en dan nog ééntje te gaan.
al met al moet ik het nog steeds rustig aan doen maar ik lees wel zoveel mogelijk met jullie draadjes mee.
dus wordt vervolgt.
gr jan
-
projecten die in nog onder heb;
automatische wissel schakelingen in/op schaduwstation.
luchtballonnen voorzien van hangbedrading met mandje met bemanning.
nieuwe projecten;
kabelbaan met automatische stopplaats voor in en uitstappen. spullen zo goed als alles binnen.
werkende F1 racebaantje. spullen in bestelling.
totale treinenloop gangbaar maken.
afwerking luchtballonen ( achterwand en ondergrond )
afwerking ondergrond kabelbaan en entourage.
verkeersplein afmaken met de werkende stoplichten.
en nog honderden kleine dingen.
moet denk ik minstens 120 jaar oud worden om te realiseren.
automatische wissel schakelingen in/op schaduwstation.
luchtballonnen voorzien van hangbedrading met mandje met bemanning.
nieuwe projecten;
kabelbaan met automatische stopplaats voor in en uitstappen. spullen zo goed als alles binnen.
werkende F1 racebaantje. spullen in bestelling.
totale treinenloop gangbaar maken.
afwerking luchtballonen ( achterwand en ondergrond )
afwerking ondergrond kabelbaan en entourage.
verkeersplein afmaken met de werkende stoplichten.
en nog honderden kleine dingen.
moet denk ik minstens 120 jaar oud worden om te realiseren.
gr jan
-
Hoi Jan, vervelend om te horen. Hopelijk dat het verdere onderzoek wat positief nieuws oplevert. Blijft goed om te horen dat je desondanks nog vol met ideeen en plannetjes zit! Op naar de 120 zou ik zeggen!
Met vriendelijke groet,
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Sander
NS diesel (begin jaren 80) en wat historisch stoom (CIWL Orient Express / Pullman Express, Rheingold Express)
Digitaal, Z21 met Z21 App / Multimaus en iTrain
Jan,
Ik wacht geduldig op het ballonnenfestijn. Gaat vast weer iets moois worden. En dan rustig blijven doorbouwen...................
Ik wacht geduldig op het ballonnenfestijn. Gaat vast weer iets moois worden. En dan rustig blijven doorbouwen...................
M.v.g. Ben
Deutsche Reichsbahn Gesellschaft, Tijdperk II, groot- en modelspoor
Mijn baan: viewtopic.php?p=270162#p270162
-
gr jan
-
Hoi Jan,
Als je de draaisnelheid van de schijven niet te hoog maakt en de beide haltegebouwen flink "diep" maakt, hoef je geen stops te maken voor in- en uitstappen van de kabelbaan. Dan lijken ze sowieso al stil te hangen....
Rob
Als je de draaisnelheid van de schijven niet te hoog maakt en de beide haltegebouwen flink "diep" maakt, hoef je geen stops te maken voor in- en uitstappen van de kabelbaan. Dan lijken ze sowieso al stil te hangen....
Rob
-
Rob,
er komt maar één enkele halteplaats.
de beide buitenste draaipunten koen buiten het zicht te liggen.
en ja ik vind op een halte plaats moet gestopt worden en vervolgens weer vertrekken.
en ja hij gaat straks van een hoogte dalen naar die stopplaats en na die stopplaats weer terug naar de hoogte.
zoiets als dit;
er komt maar één enkele halteplaats.
de beide buitenste draaipunten koen buiten het zicht te liggen.
en ja ik vind op een halte plaats moet gestopt worden en vervolgens weer vertrekken.
en ja hij gaat straks van een hoogte dalen naar die stopplaats en na die stopplaats weer terug naar de hoogte.
zoiets als dit;
gr jan
Mooie ballonnen, Jan!
Zien er heel leuk uit. Gaan ze ook nog bewegen, of blijft het windstil?
En de kabelbaan wordt weer iets spectaculairs.
Zien er heel leuk uit. Gaan ze ook nog bewegen, of blijft het windstil?
En de kabelbaan wordt weer iets spectaculairs.
M.v.g. Ben
-
speciaal voor Ben;
geluid uitzetten want achtergrond geluid kan ik niet uitzetten
sorry voor hoestgeluiden maar dat is niet tegen te houden.
geluid uitzetten want achtergrond geluid kan ik niet uitzetten
sorry voor hoestgeluiden maar dat is niet tegen te houden.
gr jan
Geweldig Jan, petje af weer. Doet me denken aan zwoele zomeravonden met statig langsvarende ballonnen in de lage avondzon. Het grijpt me aan
M.v.g. Ben
-
Fijn dat dit je bevalt.
De kabelbaan moet echter nog wachten omdat het essentiele onderdeel de motor pas half maart geleverd wordt.
Heb ik mooi nog de tijd om schakelgebeuren schaduwstation verder af te maken.
De kabelbaan moet echter nog wachten omdat het essentiele onderdeel de motor pas half maart geleverd wordt.
Heb ik mooi nog de tijd om schakelgebeuren schaduwstation verder af te maken.
gr jan
Hallo Jan,
Mooi resultaat
m.vr.gr.
Hans
Mooi resultaat
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
zoals jullie hebben kunnen lezen in vraagbaak ( F 1 ) wordt dit projectje afgeblazen om redenen die in dat draadje te lezen zijn .
jammer maar is niet anders want hat er een mooi hoekje op mijn baan voor op het oog.
wie weet wat er nog voor wilde ideeën komen om dit wel kunnen te realiseren. hoeft uiteindelijk niet F 1 te zijn elk ander soort raceauto,s zou ook kinnen.
we gaan wel zien wat er uit komt. komt tijd komt raad en komen ook de ideeën.
jammer maar is niet anders want hat er een mooi hoekje op mijn baan voor op het oog.
wie weet wat er nog voor wilde ideeën komen om dit wel kunnen te realiseren. hoeft uiteindelijk niet F 1 te zijn elk ander soort raceauto,s zou ook kinnen.
we gaan wel zien wat er uit komt. komt tijd komt raad en komen ook de ideeën.
gr jan
-
Je kan ook een wielrenwedstrijd organiseren, bij gebrek aan F1 modellen, of een motorrace.
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
-
Nederland periode 6. z21start, itrain. Mijn baan: Doetinchem.
-
ondertussen ook weer een stukje verder met één van de onderdelen voor de kabelbaan en wel het spandeel.
deze ook voorzien van een retourwiel.
deze komt om praktische redenen links in de berg te staan.
de andere zijde is het motorische deel en dat komt om praktische redenen ( korter bij stroombron ) ter rechterzijde in de berg te staan.
deze moet dus nog voorzien worden van een montage steun.
deze ook voorzien van een retourwiel.
deze komt om praktische redenen links in de berg te staan.
de andere zijde is het motorische deel en dat komt om praktische redenen ( korter bij stroombron ) ter rechterzijde in de berg te staan.
deze moet dus nog voorzien worden van een montage steun.
gr jan
-
ben weer aan het stoeien met de wissels van schaduwstation.
waar zit de logische verklaring voor het feit dat omzetter los buiten de baan wel zowel recht als krom schakelt maar zodra ie aan de wissel hangt zo dood als een pier. wat zou daar de verklaring voor kunnen zijn. dat gebeurd overigens met meerdere. snap er geen ..... van.
zolang ik dit raadseltje niet opgelost heb kom ik geen steek verder met de rest van de schakelingen.
waar zit de logische verklaring voor het feit dat omzetter los buiten de baan wel zowel recht als krom schakelt maar zodra ie aan de wissel hangt zo dood als een pier. wat zou daar de verklaring voor kunnen zijn. dat gebeurd overigens met meerdere. snap er geen ..... van.
zolang ik dit raadseltje niet opgelost heb kom ik geen steek verder met de rest van de schakelingen.
gr jan
-
ik ben nu vanaf half oktober aan het stoeien met de automatische schakeltoestand van mijn schaduwstation.
heb alle mogelijke wisselmagneten in alle mogelijke vormen verwisseld en anders aangesloten.
heb een volledig automatische schakelunit met relais gebouwd.
en hoe ik het ook aansluit het spul wil NIET schakelen.
zelfs met drukknopjes voor handbediening werkt het niet.
ik geef er de brui aan en laat het schaduwstation voor wat het is en maak ÉÉN spoor als doorlopend spoor en de rest vervalt.
dan maar GEEEEEN schaduwstation meer en vijf treinen minder in omloop
heb denk ik geduld genoeg gehad en ga verder met de rest van de opbouw en mijn projecten.
wanneer het vervolgt wordt weet ik nog niet maaaaar wordt vervolgt.
heb alle mogelijke wisselmagneten in alle mogelijke vormen verwisseld en anders aangesloten.
heb een volledig automatische schakelunit met relais gebouwd.
en hoe ik het ook aansluit het spul wil NIET schakelen.
zelfs met drukknopjes voor handbediening werkt het niet.
ik geef er de brui aan en laat het schaduwstation voor wat het is en maak ÉÉN spoor als doorlopend spoor en de rest vervalt.
dan maar GEEEEEN schaduwstation meer en vijf treinen minder in omloop
heb denk ik geduld genoeg gehad en ga verder met de rest van de opbouw en mijn projecten.
wanneer het vervolgt wordt weet ik nog niet maaaaar wordt vervolgt.
gr jan
-
Ik weet dat je al een tijd bezig bent met het schakelen van wissels via relais, ik weet niet hoe je de wissels in groepen wilt laten schakelen maar kan Fenna je daar ook niet mee helpen met een Arduino schakeling?
Zelf schakel ik 2 wissels met een Arduino en deze gaan allebei tegelijk om, dit gaat met een Arduino en een 2 relais module.
groeten Marcel
Zelf schakel ik 2 wissels met een Arduino en deze gaan allebei tegelijk om, dit gaat met een Arduino en een 2 relais module.
groeten Marcel
Groeten Marcel V
-
voor ik met de schakelingen via relais aan de gang ging werd er enkel via het reed contact de schakelingen verricht.
bijvoorbeeld reed contact 1 zette wissel 1 in de rechtstand en gelijk wissel 2 in de kromstand en wissel 6 in de kromstand.
en dit in de daaropvolgende raislsopstelling zoals het uitkwam.
gezamenlijk werden zo 10 wissels ieder op zijn beurt of meerdere tegelijk omgezet.
echter gebeurde het regelmatig dat reedcontact bleef hangen en dus stroom op de wisselmagneet waardoor deze doorbrandde.
om dit te voorkomen heb ik getracht een schakelunit te bouwen die A ervoor zorgde dat er enkel met massa geschakeld kan worden en B een visuele controle ingebouwd waardoor ik kon zien of er ergens iets bleef hangen middels een dan blijvend brandende signaallampje.
dit alles functioneerde in theorie prima maar in de praktijk wil dit niet werken en ik denk dat Fenna in deze me ook niet verder kan helpen.
bovendien ga ik dan steeds meer "digitaliseren" wat ik niet wil.
bijvoorbeeld reed contact 1 zette wissel 1 in de rechtstand en gelijk wissel 2 in de kromstand en wissel 6 in de kromstand.
en dit in de daaropvolgende raislsopstelling zoals het uitkwam.
gezamenlijk werden zo 10 wissels ieder op zijn beurt of meerdere tegelijk omgezet.
echter gebeurde het regelmatig dat reedcontact bleef hangen en dus stroom op de wisselmagneet waardoor deze doorbrandde.
om dit te voorkomen heb ik getracht een schakelunit te bouwen die A ervoor zorgde dat er enkel met massa geschakeld kan worden en B een visuele controle ingebouwd waardoor ik kon zien of er ergens iets bleef hangen middels een dan blijvend brandende signaallampje.
dit alles functioneerde in theorie prima maar in de praktijk wil dit niet werken en ik denk dat Fenna in deze me ook niet verder kan helpen.
bovendien ga ik dan steeds meer "digitaliseren" wat ik niet wil.
gr jan