Hollentalbahn...

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Schitterend Bert! En wat rijdt die loc rustig en soepel (wel snel, maar ach, het is een proefrondje :D ). Een opsteker, hoor! En een mijlpaal in de bouw van de baan! Nogmaals schitterend!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

En ga je die veertjes straks wel weer terugzetten?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Maurits71
Berichten: 2931
Lid geworden op: 26 okt 2008 07:17

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Maurits71 »

Top Man, weer een mijlpaaltje verder :D


Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Mooi, het begin is er.
Weet je al of je nu wel of niet een keerlus hebt?


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

mdedeugd schreef:Hallo Bert. ;)

De wissels van fleischmann hebben een U verbinding tussen de spoorstaven
Dit kun je verwijder voor bij analoog eenvoudig een stopfunctie te genereren [Denkend te maken] voor in meer treinbedrijf.
Vergeet niet deze er ook uit te halen, bij het laten zitten der wissels.
Anders heeft het geen nut de wissels te laten zitten, en op de plaats des onheils niet om te zetten.
Kortsluiten doet ie dan toch via dat verbindings U bruggetje.

Martin de Deugd
Dat denkend maken geldt toch alleen als je analoog rijdt? Ik heb altijd begrepen dat je die draadbruggen bij digitaal juist moet laten zitten. Ik heb er een enkeling zonder en als ik handmatig ga rijden, moet ik de wisseltong eerst goed zetten, want anders krijg ik juist een storing en stoppen de treinen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Van het Nproject geleend:

Bij een digitale modelbaan hebben denkende wissels geen nut meer aangezien je zelf bepaalT met de aansturing welke lokomotief gaat rijden. Laat in een digitale modelbaan de draadbruggen er dus altijd inzitten!

Blij dat ik onlangs zo'n zakje draadbruggen heb aangeschaft, want dan ga ik mijn wissels zonder draadbruggen toch nog even voorzien van draadbruggen.

Ergo: ik vraag me werkelijk af of die draadbruggen jouw probleem wel zijn Bert.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

verhoeks schreef:
Re: Hollentalbahn.....in opbouw.....

Berichtdoor Joost » 24 apr 2012 22:43
Ok bert, het wissel zelf is dus niet de oorzaak. Dit heb je wel uitgesloten met het doormeten en het proberen van 3 andere wissels.

Maar uh ik heb je baan plan net bekeken maar daar zit natuurlijk een gigantische keerlus in.. (4 en dat is dus wel het probleem....!!!!

laat me raden. De wissel die in het linker spoor vlak voor je hoofdstation zit is de boosdoener....? of de overloop wissels iets eerder?

eitherway ga je 3 keerlussen krijgen. 1 is voor de overloopwissel onderin je hoofdtraject. (ik zou de onderste van de 2 sporen omgooien) dan ga je het hele station incl alle wissels aansluiten met links en rechts de draden het zelfde, dus zie het als 1 richtingsverkeer. Dan na het station ga je met dubbelspoor omhoog en dan terug.... (lees hier: KEERLUS!!!) dus hier zul je in beide sporen een keerlus moeten oplossen, en omdat deze in een stuk spoor zo lang als je langste trein moeten zit je dus met die 2 sporen waar je ze allebei moet ompolen.

Dus alle beweringen eerder over dat je geen keerlus hebt is echt onzin. Maar dit had je zelf eigenlijk al moeten weten voordat je stroom op je baan had gezet....!!!!

Want blijkbaar gaat de Twin niet uit.. en zit er absoluut kortsluiting in je baan. maar omdat je ook maar met 2 aansluiting werkt... (ik snap dat je nog aan het testen bent, maar toch) zit de kortsluiting te ver weg om te detecteren voor de centrale.

Dus hoe leuk ook... allereerst zou ik 3 Ultieme Keerlus dingen kopen. Daarna zou ik zowiezo alle draden aan de rails solderen en doorslijpen e.d. om je blokken te bepalen. en dan hang je alle draden die naar beneden komen aan de ringleiding.

Nu nog keer heel goed testen..
1, je spanning op je baan is nu overal veel zekerder,
2 Maar ook realistischer omdat straks de baan ook zo aangesloten wordt, en je nu dus ook die fouten er uit zult halen.


Sorry dat ik je vreugde van het proefrijden de grond in stamp, maar dit is echt wel belangrijk, en zul je moeten oplossen voordat je nog maar 1x de baan onder spanning moet zetten, want iets gaat er kapot.. uiteindelijk.

Test rijden kan nog wel. maar dan de overloopwissels absoluut niet op afbuigen zetten!! en je wissel er dit de lus links verbind er uit halen.
dit kreeg van iemand op een ander forum, dus wel 3 keerlussen in mijn baan....
maar even op de site van Rosoft gekeken voor de Xtreme keerlus.....maar ook 30 euro stuk...is er voorlopig geen makkelijker optie voor even....ff sparen namelijk....maar wil wel graag ff rijden met de loc,s zonder dat er iets kapot gaat....
Waarop ik melde over de aanwezige zijnde draadbruggen in de Fleischmann wissels. ;)
Hallo Bert. ;)

De wissels van fleischmann hebben een U verbinding tussen de spoorstaven
Dit kun je verwijder voor bij analoog eenvoudig een stopfunctie te genereren [Denkend te maken] voor in meer treinbedrijf.
Vergeet niet deze er ook uit te halen, bij het laten zitten der wissels.
Anders heeft het geen nut de wissels te laten zitten, en op de plaats des onheils niet om te zetten.
Kortsluiten doet ie dan toch via dat verbindings U bruggetje.
Bij digitaal laten zitten klopt.
Maar in Bert zijn situatie even, is ze tijdelijk eruit halen van belang.
Daar het anders he kortsluiten zal blijven bestaan, tot er iets echt kapot gaat.
Dat willen we natuurlijk niet. ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

Vandaar dat ik aan Bert de vraag stelde of hij de veertjes ook weer terug ging zetten.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

Ok ;)

Martin de Deugd


Gebruikersavatar

spoor65
Berichten: 4496
Lid geworden op: 01 sep 2008 18:26
Locatie: de glimlach van twente

Re: Hollentalbahn...

Bericht door spoor65 »

Bert,

Als je items hebt gekocht van Wim Ros,
in mijn onderschrift vind je diverse linkjes,

zowel van Wim zijn site als van zijn eigen digi forum,
misschien het makkelijkste om Wim zelf even deze vraag te stellen,
zeker weten dat je antwoord er op krijgt.

Mvg

Freddy


Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.

mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2

FidOo
Berichten: 5719
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hollentalbahn...

Bericht door FidOo »

Bert hoe kom je nu zonder die overloopwisels in het bovenste gedeelte van het station (het stuk waar je nu de onderbreking hebt zitten.
Als ik namelijk de rijrichting volg (rechts ga ik dan vanuit) dan kom je nooit in dat deel van het station.

Daarvoor ligt toch juist die dubbele lus bovenin en die overloopwissels er in..?
En om dir reden heb je dus 3 keerlussen.. en wissels verwijderen beperkt je treinverkeer..

Ik wil het wel schetsen voor je maar heb geen scanner... En paint op mn laptop is ook niet alles zonder echte muis.
Je indeling van de blokken van je keerlus is prima.


Overigens goeie vakantie gehad?


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Hookies »

FidOo schreef:Je indeling van de blokken van je keerlus is prima.
Dank je Joost, 8-)

@Freddy: volgens mij heeft Bert géén keerlusschakeling van Wim Ros, maar een een of ander Duits product, waarbij ik tijdens het lezen van de Duitstalige handleiding al afhaakte.

Mvg,
Martin


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.

mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

Hallo Bert.

Ben echt wel benieuwt wat je gaat doen.
Kan je er geen hulp in bieden, helaas.
Heb zelf geen ene keerlussen ervaring.
Maar het intreseert mij overgens best wel dit ook te volgen :D

Martin de Deugd



mdedeugd
Berichten: 2419
Lid geworden op: 31 jul 2010 09:11

Re: Hollentalbahn...

Bericht door mdedeugd »

Hallo Bert.

Wees gerust
Komt ook wel weer goed bij jou.
Heb trouwens zo eens even beetje mee zitten denken, en beetje zitten meimeren met jou baan.
De keerlus voorbeeld aansluiting.
Ik nijgde zelf meest naar voorbeeld 3 van de aansluitvoorbeelden Schattenbahnhof Variante 1
Weet natuurlijk niet wat je er zelf van denkt, kan geheel iets anders zijn. ;)




Martin de Deugd


Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

in verband met je keerlusprobleem heb ik het volgende uitgezocht. Ten eerste, heb je in je originele plan 2 keerlusmodules nodig.

Afbeelding

Indien je je baan vereenvoudigd zoals je eerder had voorgesteld in dit draadjes, dan heb je maar 1 keerlusmodule nodig.

Afbeelding

De keerlussectie wordt ingedeeld in 5 delen. De middelste sectie moet minstens zo lang zijn als de langste trein dat je ooit denkt te laten rijden door de keerlus. De andere sectie mogen vrij kort zijn, een 20-tal cm lijkt me voldoende. De blauwe, volle dwarsstrepen zijn isolatielassen in beide spoorstaven. Een kort blauwe dwarsstreep is een enkele isolatielas langs de kant van het blauwe streepje.

De groene punten zijn de elektrische aansluitpunten, genummerd zoals op het plannetje van de constructeur (ik hioop dat dit het correcte model is). Merk op dat 7 en 8 eigenlijk de algemene digitale voedingslijnen zijn van de booster. Let goed op langs welke kant je de isolatielassen en de aansluitpunten aanbrengt. Conseneus het plan in de handleiding volgen en exact uitvoeren zoals staat getekend.

Afbeelding

Indien je de beide keerlussporen wilt blijven gebruiken moet je natuurlijk 2 keerlusmodules gebruiken, en die op exact dezelfde manier aansluiten. Ergens verderop in je baan zal je nog een keerlus hebben zitten, typisch ergens boven na het hoofdstation. Daar doe je weer exact hetzelfde als hier beschreven. Je kan ook bezetmelders opnemen in de lus, maar elektrische het eenvoudigste is om de aanmeld- en stopsectie net buiten de keerlussecties aan te leggen.

Succes!


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Ehm... "waarschijnlijk naar een gezinsuitbreiding gaan"????
Weet je het nog niet zeker of moet je er nog aan gaan werken? :mrgreen:
In beide gevallen succes gewenst! (Ook met de baan)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Michiel
Berichten: 3264
Lid geworden op: 06 apr 2010 11:50
Locatie: België

Re: Hollentalbahn...

Bericht door Michiel »

Hoi Bert,

dat is een onverwacht en emotioneel bericht! Gezinsuitbreiding... yeeeie! Kamer inleveren... oh. Baan afbreken... nee toch?! Kinderkamer... aaha!? Zolder opknappen... yes! Kruipzolder... ai! Nieuwe baanplannen... joepie!...

In elk geval ga je een bewogen periode tegemoed. Gefeliciteerd alvast met de gezinsplanning! (misschien de tijd om eens een diorama of minibaantje te maken... om die driften af te leiden! :D )


groetjes, Michiel ...bouwend aan het station Brussel-Luxemburg in 1:160, (niets is verkeerd, zolang het plezeert)
Gebruikersavatar

bob vermeulen
Berichten: 3200
Lid geworden op: 16 nov 2010 12:18
Locatie: Loosbroek

Re: Hollentalbahn...

Bericht door bob vermeulen »

Bert,

Ja, dat is nog eens een heel andere planning :D
Veel succes met het start schot van de voorbereidingen geniet er aan want ik kan uit ervaring zeggen het is het mooiste moment van de komende jaren :mrgreen: :D

Mvrg Bob


Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

FidOo
Berichten: 5719
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Hollentalbahn...

Bericht door FidOo »

bob vermeulen schreef:Bert,

Ja, dat is nog eens een heel andere planning :D
Veel succes met het start schot van de voorbereidingen geniet er aan want ik kan uit ervaring zeggen het is het mooiste moment van de komende jaren :mrgreen: :D

Mvrg Bob
Bedoel je nu de voorbereiding Bob..... :mrgreen:

Bert, das een wel overwogen keuze die je dan moet maken. (ik plan er nu ook al een beetje om heen, maar ik heb een beter plan opgesteld... dr komt pas een kleine als ik een kamer over heb naast een kamer voor papa en mama zelf! :D).. en dan bedoel ik niet de slaapkamer..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Dus er gaat voortgeplant worden? :mrgreen:


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Hollentalbahn...

Bericht door shoven »

Dus je kunt iets kopen dat een defect heeft? Zou ik niet doen. Tenzij de verkoper eerst het mankement verhelpt.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

jdoublev
Berichten: 75
Lid geworden op: 01 mar 2011 09:47

Re: Hollentalbahn...

Bericht door jdoublev »

Persoonlijk zou ik ook geen geld willen geven om iets te kopen waar af en toe iets aan hapert.
Meestal is dit een teken dat het alleen maar erger kan worden.

Of dit te repareren valt is zo moeilijk te zeggen.

Dus als je het aan mij vraagt zou ik zeggen: de verkoper zorgt dat het terug werkt zoals het hoort ofwel niet kopen.

Groeten
Johan


Don't look back all the time, you might bump into something.
Hier kan je mijn baanplan vinden
Plaats reactie