Pagina 15 van 66

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 16:06
door Jeroen
Even een tussenberichtje. Een positieve!

De testlok rijdt momenteel keurig zonder enkele hapering over de wissels heen, althans de meeste. Het gaat nu nog om de kruisende rijweg over het wisselkruis. In ieder geval zijn de 4 wissels elk voorzien van een aansluitdraad, en schakelt de polarisatie mooi om met de rijweg. Nu enkel nog de kruising aansluiten. Als dat werkt, dan kan ik ook het Engels wissels gaan aansluiten. En dan hebben we een heuse mijlpaal, maar zover is het nog niet. Ik ga er alles aan doen om dat wél vandaag voor elkaar te krijgen!

Het was een poosje geleden dat er foto's zijn gemaakt, dus voor de lol maar FF een plaatje. Het echte werk heeft urenlang plaatsgevonden onder het oppervlak. Fijne van modules is: bak op z'n kant en solderen en aansluiten maar. Is al lastig genoeg. Het zal niet de laatste keer zijn dat dat moet gebeuren, want de detectie-sectie's zitten nog niet aan een terugmelddecoder vast. Daarvoor wil ik eerst een planning maken van waar welke print waar moet komen en welke sectiedraden dus aan een stekker moeten ja of nee. Pfff.....leuk, modulebouwen.... :?

Afbeelding

Dan even een plaatje van de lok, badend in ze zon, op het wisselkruis. Met volledig contact. Jawohl!

Afbeelding

En een close-up van de -helaas noodzakelijke- extra solderingen die moesten worden gemaakt. Uiteraard werk ik dit nog weg met wat verf enzo.

Afbeelding

Jojo, ga ik gauw verder!

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 16:30
door Jeroen
En dat mini-monoloogje van vandaag besluit ik met:

Hoppa! :ugeek:

Alles werkt. Ook de kruisende beweging van het wisselkruis. Eerst even een biertje opentrekken, en dan begin ik meteen met het aansluiten van het Engels wissel.

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 16:36
door Rob Fongers
Mooi man!!!

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 16:43
door Jeroen
Aii...bier is wel opengetrokken. Maar het is halve vreugde. Niet alle kruisingen rijden perfect, op bepaalde maakt ie sluiting bij het oversteken van het kruis. Héél vervelend.....nog even verder puzzelen met de draden.

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 16:52
door Jeroen
Snap 'm al. Niet met elke wisselstand kun je het kruis berijden. Kwestie van rijweg verzinnen, en er voor de rest niet aanzitten. Irritant met handmatig rijden (kwestie van onthouden), maar met automatisch bedrijf is het geen probleem. En daar is DU-Beksheim nou net in voorzien!

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 17:46
door Overdijk
Taratatata, gefeliciteerd!! Weer een mijlpaal in module bouwen. :D

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 18:30
door Jerome
Jeroen schreef:Snap 'm al. Niet met elke wisselstand kun je het kruis berijden. Kwestie van rijweg verzinnen, en er voor de rest niet aanzitten.


Jeroen, Ik denk dat je toch een foutje hebt gemaakt dan. Volgens mij moet je hem gewoon vanaf alle kanten kunnen berijden. Lijkt me sterk dat dit niet zo is.

Greetz, J

Ps, Gave Pics hoor!

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 18:32
door Jeroen
Jawel, alles werkt nu. Ik kan nu het kruis gewoon zonder pardon oversteken. Maar je kunt de wissels die je daarbij dus niet berijdt, niet zonder pardon in een willekeurige stand zetten. Snappu? Het werkt nu perfect. Nu die fakking Engelsman nog. Een enorm gekloot, as we speak, zo onder de baan tussen 100.000 draadjes. Pfff.....Maar goed, het is voor een goed doel!

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 19:30
door Jos
Gave platen weer hoor Jeroen!

Groetjes,
Jos

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 20:30
door piksov
ehm... je moet andere wissels toch gewoon kunnen berijden? Natuurlijk wel met een andere lokomotief?

Zolang die krengen niet met elkaar gaan botsen zou je meerdere rijwegen door je wisselstraat moeten kunnen maken -tegelijkertijd wel te verstaan -, toch?

Guus

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 20:35
door Jeroen
Wil jij dat wisselkruis met meerdere loks berijden? Dat gaat zeg maar...ehm....krassen geven 8-)

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 21:26
door epocheales denken
Hoi Jeroen,

Wens je veel succes met je gepuzzel, moet er niet aan denken, maar blijf ons verwennen met die pareltjes van foto's, want die mogen er zijn :!:

Groet,

Hans.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 17 okt 2011 22:35
door Rob Fongers
Guus,

Alle wissels rechtdoor betekent max 2 treinen

Alle wissels afbuigend betekent of 1 trein of Boem.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 18 okt 2011 14:51
door Detlev
Volgens mij bedoelt hij vooral dat als 1 paar wissels op afbuigen staat het (niet bereden) andere paar ook moet afbuigen. Oftewel: Eigenlijk is er maar 1 wissel met 4 tongen, die óf afbuigt óf rechtdoor gaat. Volgens mij maakt dat de aansturing ook wel zo makkelijk :lol:

edit: Eigenlijk hoef je dus geen 4 aparte sturingen te hebben (als je geen servos zou hebben) maar maar 1

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 18 okt 2011 17:56
door Rob Fongers
Helaas Detlev

Zo werkt het niet met Peco :o :o

2 wissels(A) overkruis bepalen de poling van de kruising. Dus als de andere 2(B), de trein over de kruising sturen, moeten de wissels(A) die de polaristatie uitvoeren in de rechte stand komen daar anders de polen verkeerd omzitten op de kruising.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 19 okt 2011 08:15
door tv_man
Gewoon prachtig hoe dat eruit ziet, vooral met die lichtval.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 19 okt 2011 11:00
door Detlev
Rob Fongers schreef:Guus,

Alle wissels rechtdoor betekent max 2 treinen

Alle wissels afbuigend betekent of 1 trein of Boem.
Rob, Dan is dit in tegenspraak met Peco? Want alle wissels afbuigend geeft kortsluiting? Anyway, zou je nog steeds met twee decoders toekunnen in plaats van vier 8-)

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 19 okt 2011 12:29
door Rob Fongers
Detlev,

Ik snap je antwoord niet :? :?

Waarom zou er bij alle wissels afbuigend kortsluiting ontstaan?

Lees dit eens en kom dan nog eens terug met een duidelijke vraag.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 20 okt 2011 14:50
door Jeroen
Rob,

gelukkig snap ík jouw methode en duidelijk uitleg wel. Dankzij jouw heldere verhaal is DU-Beksheim vanaf nu compleet functionerend! Het Engels wissel kostte wat moeite, maar dat kwam meer vanwege mijn slordigheid icm. de wil om het te laten functioneren. Alles eens losgehaald, en even duidelijk aangesloten, en jawel. Het werkte! Ik moest met de Dremel nog wel even een spoorrails onderbreken, want die had ik per abuis verbindend gemaakt. Nu ga ik met wat kleine beetjes ballast en verf die én de soldeerlassen even camoufleren en de bedrading ordenen en goed vastsolderen.

De volgende schijtklus is het aanleggen van bovenleiding boven de resterende wissels en daarna kan het scenery-beleid eens uitgewerkt worden. Tot die tijd ga ik nog wel veel testen dmv. heen-en-weer rijden van wat treinen. Ook kan ik al stil gaan denken over de volgende module-bakken. Eventueel met een tijdelijk sporenplannetje erop, zodat ik wat rond kan rijden met meerdere treinen. Zucht....genoeg te doen nog!

Foto's maak ik straks nog even.

Grtz,

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 20 okt 2011 15:00
door Detlev
Rob, ik had geen vraag. Alleen toen ik een (kort door de bocht, toegegeven) antwoord gaf kwam jij met een voor mij onduidelijke opmerking.

Ik nam aan dat je zoiets bedoelt:

Code: Selecteer alles

A ------- B
     X
B ------- A
En dat dus als de trein van A naar A rijdt dat dan de wissels B op rechtdoor moeten staan omdat anders de hartstukken verkeerd gepolariseerd worden.

Mijn eerste opmerking ging er juist van uit dat als A-A afbuigend is dat B-B dat dan ook kunnen/moeten zijn. Want dan zou je met 1 signaal (en 4 servo's/relais) toekunnen. Maar dat ging volgens jou niet en toen begreep ik het even niet meer.
Is het met deze schets duidelijker?

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 20 okt 2011 18:12
door Jeroen
Nou, Detlev....dat kan Rob F. je het best uitleggen. Bij mij was het veel 'trail and error'.

Maarrrr....aan een bepaald forumlid heb ik beloofd bijna een traan weg te pinken met een biertje in mijn hand als de treinen/loks van de ene kant van de wisselmodule naar de andere kant konden rijden zonder kortsluiting of stoppen en.....dat lukt!

De modules staan nu pontificaal in de woonkamer aan elkaar geknoopt voor wat gependel. Echt heerlijk om dat eens te zien. Lekker soepel allemaal, en het is nu echt tijd om ook al aan de volgende bak te gaan denken. Een bak die ik nog totaal niet heb ontworpen...... :roll:

Uiteraard kan nu het detailleren beginnen bij de reeds liggende sporen. Bij de wisselstraatbak ééérst die bovenleiding werkend krijgen, ook alweer een klus op zich.

In de woonkamer dus. Waarvan akte. Miss A. is toch arbeideren nu, dus geen weerwoord te verwachten (en dat had ik anders ook zeker niet gekregen, topvrouw!). Uiteraard excuses voor de foto's, jullie zijn beter gewoon, maar het is nog te kaal om er iets fatsoenlijks qua foto van te bouwen.

Afbeelding

En iets meer in de lengte in close-up. Twee meter veertig Duisburg-Beksheim action. Zo jammer dat die treinen dat zo snel afleggen, zelfs op schaalsnelheid. Krijg ik grootheidswaanzin? Neuh, maar een geloofwaardige dubbelspoor-actie met klein flutstation en een beoogde treinlengte van lok+9 rijtuigen is bijna in spoor N al gewoon. G E E N D O E N . Het liefst slinger ik nu aan beide kanten van het zichtbare hier de bocht in, maar dan nog zit je op 4, 80 lengte. Pfff.....

Afbeelding

JOoo! Maar het rijdt! Dus helemaal top. Nogmaals dank aan Fonge Rob. Iedereen die Peco rijdt of gaat rijden, check zijn site want daar staat op hoe je ellendige wissels moet aansluiten.

Grtz,

J.

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 20 okt 2011 21:04
door T.Spat
Dat worden dus S-bahnstellen en cargo's...

Maar het ziet er weer fraai uit, en de link is zeer welkom want de handleiding
van Peco is soms niet toereikend-ik ben geen held met electronica :oops:

Mooi dat alles nu naar behoren werkt :P

Mvg,

Tis

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 20 okt 2011 21:14
door Rob Fongers
Detlev schreef:Rob, ik had geen vraag. Alleen toen ik een (kort door de bocht, toegegeven) antwoord gaf kwam jij met een voor mij onduidelijke opmerking.

Ik nam aan dat je zoiets bedoelt:

Code: Selecteer alles

A ------- B
     X
B ------- A
En dat dus als de trein van A naar A rijdt dat dan de wissels B op rechtdoor moeten staan omdat anders de hartstukken verkeerd gepolariseerd worden.

Mijn eerste opmerking ging er juist van uit dat als A-A afbuigend is dat B-B dat dan ook kunnen/moeten zijn. Want dan zou je met 1 signaal (en 4 servo's/relais) toekunnen. Maar dat ging volgens jou niet en toen begreep ik het even niet meer.
Is het met deze schets duidelijker?
Detlev,

Er kunnen maar 2 wissels polariseren. dus of A of B. stel dat het A is dan maakt het geen drol uit welke stand B heeft. Echter wil je kruisen via B moet A recht staan.

Wat betreft je de aandrijving, je zou theoretisch met 2 decoders uit kunnen komen indien het spoel aandrijvingen zijn. Maar ik vind het verkeerde zuinigheid gezien de voordelen welke de servo decoders hebben.

@Jeroen,

Ziet er wel gaaf uit die Duisburgse zooi ;) ;) Alleen in Duisburg mag je ook niet meer met je potje bier over straat.

Ennnee vind het toch wel goed dat je het eigenlijk zelf onder controle hebt gekregen Afbeelding

Je was niet de eerste en zeker niet de laatste die een knoop heeft laten vallen :mrgreen: :mrgreen:

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 20 okt 2011 22:14
door Doolemeister
Beste Jeroen,

Je module ziet er goed uit en dapper om de bovenleiding te laten werken.
succes met je volgende module!

Groet,

Arjan

Re: Duisburg-Beksheim

Geplaatst: 21 okt 2011 08:17
door bob vermeulen
Jeroen,

Modelbouwen moet voor jouw toch wel een stress volle bezigheid zijn.
Bier en cigaretten er bij en dan ook nog allemaal gebruikt :mrgreen: :mrgreen:
Lijkt me een leuke ervaring om in de woonkamer aan de modelbaan te werken, zou voor mij ook wel wat zijn dan ben ik van het gezeur af dat ik altijd boven ben :D :lol:

Maar goed de modules beginnen vorm te krijgenben benieuwd naar de verfijning.
Leuk om te zien hoe het er in een vogelvlucht uitziet.

mvrg Bob