Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Wim,
Zojuist op je draadje gelezen dat je ook weer wat van de schaarse tijd aan je baan gaat besteden. Scenery is toch wel het kersje op de taart. Ik blijf je volgen.
V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. Bovendien heb ik nergens werkende verlichting, op de koplampen van loks na dan. Mijn modelbaan is alleen bij daglicht toonbaar
Verder nog even de laatste vorderingen van afgelopen weekeinde. Ik heb ook de tuin van Neue Zumhoferstrasse 26 nu gereed en ingericht:
Daarmee is segment Zumhofer Strasse wel gereed. Alleen nog wat verkeersbordjes en wat laadgoed etc. in de buurt van het laadperron. En mijn overwegbomen werken niet meer. Daar moet ik dus nog een keertje een handbediening voor fabriceren. Maar eerst starten met een nieuw segment, Rudersberg.
Zojuist op je draadje gelezen dat je ook weer wat van de schaarse tijd aan je baan gaat besteden. Scenery is toch wel het kersje op de taart. Ik blijf je volgen.
V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. Bovendien heb ik nergens werkende verlichting, op de koplampen van loks na dan. Mijn modelbaan is alleen bij daglicht toonbaar
Verder nog even de laatste vorderingen van afgelopen weekeinde. Ik heb ook de tuin van Neue Zumhoferstrasse 26 nu gereed en ingericht:
Daarmee is segment Zumhofer Strasse wel gereed. Alleen nog wat verkeersbordjes en wat laadgoed etc. in de buurt van het laadperron. En mijn overwegbomen werken niet meer. Daar moet ik dus nog een keertje een handbediening voor fabriceren. Maar eerst starten met een nieuw segment, Rudersberg.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:40, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooie details Harry,
Heb je ook een overzichtsfoto van de hele module?
m.vr.gr.
Hans
Heb je ook een overzichtsfoto van de hele module?
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dat is een mooie module geworden Harry! Mijn complimenten! En een overzichtsfoto zou mij ook wel interesseren.
Een alternatief is misschien verlichting in schaal Z. Märklin maakte ooit best leuke mastjes (prijzig ook...) maar die zijn inmiddels uit productie.
Groet, Wim
Dank je voor je antwoord. Ik zit zelf nog te twijfelen: op zich lijkt het me leuk om werkende verlichting op de baan te hebben, maar ja, die lantaarnpalen van Viessmann zijn wel erg dik. Ik heb er 2 in huis en zit te denken of ik zelf niet iets beters kan bouwen. Bv uit een dun buisje messing de mast maken en dan de lamp van Viessmann erboven op monteren. Maar ja, ook (juist) die kap is nogal grof...traiNiac schreef:...V.w.b. je vraag: nee, het zijn dummy lantaarnpalen van Faller. De echt werkende van Viessmann vind ik zelf te grof. ...
Een alternatief is misschien verlichting in schaal Z. Märklin maakte ooit best leuke mastjes (prijzig ook...) maar die zijn inmiddels uit productie.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Hans en Wim,
Een totaalplaatje:
Nu ik het zo in vogelperspectief zie, zal ik links van het huis linksboven nog iets van een heg maken, om de scheiding tussen gazon en wildgras te accentueren. En misschien nog wat bomen/struiken.
Een totaalplaatje:
Nu ik het zo in vogelperspectief zie, zal ik links van het huis linksboven nog iets van een heg maken, om de scheiding tussen gazon en wildgras te accentueren. En misschien nog wat bomen/struiken.
Laatst gewijzigd door traiNiac op 16 mei 2018 21:41, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ben blij dat ik niet kan vliegen!
Mooi overzicht en eens met die heg.
Mooi overzicht en eens met die heg.
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wat een prachtige module Harry. Buig je jouw poppetjes zelf in de juiste houding en zo ja, hoe doe je dat ?
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
-
- Berichten: 1616
- Lid geworden op: 12 sep 2016 23:20
- Locatie: Bunde, Zuid-Limburg
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Heel mooi gemaakt. Zoals Andre zegt hebben de poppetjes allemaal de perfecte houding. Hoe krijg je het voor elkaar. Ben benieuwd naar het volgende segment.
Vriendelijke groetjes Nico.
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
ESU 50210 ECoS 2.1 centrale 6A
Peco code 80 SeTrack
Rosoft decoders
Mac Mini 2020 met macOS Big Sur
iTrain 5 Standard.
Railmodeller Pro
Mijn Baan BunderBahN
Toekomstige baan BunderBahN 2
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry,
Heel fraai, petje af.
Ook ik vind een heg of een andere scheiding een goed plan.
m.vr.gr.
Hans
Heel fraai, petje af.
Ook ik vind een heg of een andere scheiding een goed plan.
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Dank je voor de overzichtsfoto Harry! Erg mooi om te zien hoe het uiteindelijk is geworden. Niet te druk, gewoon een paar woningen met ieder een ruime tuin. Dat geeft een mooie Duitse sfeer.
Misschien zou je her en der nog wat bosjes en/of bomen kunnen toevoegen, maar verder is hij wel af. Ik ben benieuwd naar het volgende segment met perron en stationsgebouw.
Groet, Wim
Misschien zou je her en der nog wat bosjes en/of bomen kunnen toevoegen, maar verder is hij wel af. Ik ben benieuwd naar het volgende segment met perron en stationsgebouw.
Groet, Wim
De afbraak (of was het ombouw?) van Altwied im Westerwald
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Zijlijn, Duitsland, Tijdperk IV
De bouw van Kurtscheid - correctie: Strassenhaus
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Dank voor de complimenten. De Preisertjes zijn niet aangepast, maar komen uit de setjes onbeschilderde figuren of uit de kant-en-klaar setjes. Het is telkens wel even puzzelen welke figuurtjes passen bij hetgeen ik uit wil beelden. De onbeschilderde figuurtjes vragen om fijn schilderwerk, maar het voordeel is wel dat je een grote keuze hebt, zonder dat je flink in de buidel moet tasten.
De bouw ligt een beetje stil; op de regenachtige zomerdagen ben ik vooral bezig met schilderwerk van details, nu voornamelijk in HO. Mocht iemand geinteresseerd zijn:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/
Dank voor de complimenten. De Preisertjes zijn niet aangepast, maar komen uit de setjes onbeschilderde figuren of uit de kant-en-klaar setjes. Het is telkens wel even puzzelen welke figuurtjes passen bij hetgeen ik uit wil beelden. De onbeschilderde figuurtjes vragen om fijn schilderwerk, maar het voordeel is wel dat je een grote keuze hebt, zonder dat je flink in de buidel moet tasten.
De bouw ligt een beetje stil; op de regenachtige zomerdagen ben ik vooral bezig met schilderwerk van details, nu voornamelijk in HO. Mocht iemand geinteresseerd zijn:
http://forum.modelspoorwijzer.net/mijn- ... dwigsruhe/
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Ik heb jouw bouwdraadje op Modelspoorwijzer gelezen en dat ziet er puik uit! Die railfiets is een erg grappig ding, ga je het ook op een of andere manier motoriseren?
Blijf je nog bezig met spoor N of stap jij over naar H0?
Groet, Clemens
Blijf je nog bezig met spoor N of stap jij over naar H0?
Groet, Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Motoriseren is volgens mij onmogelijk, of het moet met zo'n magneetbaantje zijn. Een overstap naar hO zit er voorlopig niet in, want daarvoor heb ik eigenlijk geen ruimte. Maar een paar segmenten met een pendelbaantje moet kunnen, desnoods alleen 's-zomers in de tuin opgezet. Ik heb ook alleen een beperkte hoeveelheid nevenlijnmaterieel uit tijdperk 1 en 2. Het is een beetje een probeersel, in de veronderstelling dat het dan wat minder gepriegel zou zijn. Maar dat is dus niet zo
Motoriseren is volgens mij onmogelijk, of het moet met zo'n magneetbaantje zijn. Een overstap naar hO zit er voorlopig niet in, want daarvoor heb ik eigenlijk geen ruimte. Maar een paar segmenten met een pendelbaantje moet kunnen, desnoods alleen 's-zomers in de tuin opgezet. Ik heb ook alleen een beperkte hoeveelheid nevenlijnmaterieel uit tijdperk 1 en 2. Het is een beetje een probeersel, in de veronderstelling dat het dan wat minder gepriegel zou zijn. Maar dat is dus niet zo
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Zo tussen het gereedkomen van een segment en het ontwerpen van een nieuw segment maar eens mijn Beierse nevenlijnstomertjes op de foto gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten in de kleurstelling, dus daar maar eens ingedoken. Naslagwerk voor de kleurstelling en opschriften is het boek van Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven uit 1996, onlangs opnieuw uitgebracht. Daarin lezen we het volgende over de kleurstelling van de stoomlokomotieven.
In 1882 waren de loks groen met zwarte omlijstingen, van elkaar gescheiden door lichtgroene lijnen (Ausfassung). Voor de loks van de Bayerische Ostbahn zijn de voorschriften iets gedetailleerder. De gehele lok is donkergroen, m.u.v. schoorsteen, rookkamer, buffers en omlijstingen (zwart), scheidingslijnen (Absetzlinien) tussen groen en zwart (wit) en de opschriften (geel)
Zie b.v. de GtL 4/4 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1911) met lichtgroene scheidingslijnen:
Een onderhoudsvoorschrift uit 1908 geeft de volgende kleurstelling:
Ketel, machinistenhuis, waterreservoirs en wielen donkergroen
Chassis (Barrenrahmen), buffers, askasten, instapladders, dak, opbouw tender, drijfstangen en omlijstingen (Einfassungen) zwart
Ketelringen, lampenkappen en loknummers messingkleurig
Opschriften geel
Scheidingslijnen tussen groen en zwart (Absetzlinien) wit
Het onderhoudsvoorschrift geeft geen uitsluitsel over de kleur van de schoorsteen en rookkamer, maar dat zal ook zwart geweest zijn.
Zie b.v. de Pt 2/3 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1909) die witte scheidingslijnen heeft:
De standaardmodellen van Minitrix van de loktypes D II en R 3/3 hebben ook deze kleurstelling, al zijn de sierlijnen geel en het chassis groen:
De kleur groen van de Minitrix stomertjes is eigenlijk te licht, want de kleur zou overeengekomen zijn met RAL 6007. De nieuwere modellen van Minitrix hebben ook een donkerder kleur:
In het volgende berichtje zal ik onder meer ingaan op de groene kleurstelling met de rode wielen.
Zo tussen het gereedkomen van een segment en het ontwerpen van een nieuw segment maar eens mijn Beierse nevenlijnstomertjes op de foto gezet. En dan valt op dat er nogal wat verschillen zitten in de kleurstelling, dus daar maar eens ingedoken. Naslagwerk voor de kleurstelling en opschriften is het boek van Wolfgang Diener, Anstrich und Bezeichnung von Lokomotiven uit 1996, onlangs opnieuw uitgebracht. Daarin lezen we het volgende over de kleurstelling van de stoomlokomotieven.
In 1882 waren de loks groen met zwarte omlijstingen, van elkaar gescheiden door lichtgroene lijnen (Ausfassung). Voor de loks van de Bayerische Ostbahn zijn de voorschriften iets gedetailleerder. De gehele lok is donkergroen, m.u.v. schoorsteen, rookkamer, buffers en omlijstingen (zwart), scheidingslijnen (Absetzlinien) tussen groen en zwart (wit) en de opschriften (geel)
Zie b.v. de GtL 4/4 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1911) met lichtgroene scheidingslijnen:
Een onderhoudsvoorschrift uit 1908 geeft de volgende kleurstelling:
Ketel, machinistenhuis, waterreservoirs en wielen donkergroen
Chassis (Barrenrahmen), buffers, askasten, instapladders, dak, opbouw tender, drijfstangen en omlijstingen (Einfassungen) zwart
Ketelringen, lampenkappen en loknummers messingkleurig
Opschriften geel
Scheidingslijnen tussen groen en zwart (Absetzlinien) wit
Het onderhoudsvoorschrift geeft geen uitsluitsel over de kleur van de schoorsteen en rookkamer, maar dat zal ook zwart geweest zijn.
Zie b.v. de Pt 2/3 van Fleischmann (gebouwd vanaf 1909) die witte scheidingslijnen heeft:
De standaardmodellen van Minitrix van de loktypes D II en R 3/3 hebben ook deze kleurstelling, al zijn de sierlijnen geel en het chassis groen:
De kleur groen van de Minitrix stomertjes is eigenlijk te licht, want de kleur zou overeengekomen zijn met RAL 6007. De nieuwere modellen van Minitrix hebben ook een donkerder kleur:
In het volgende berichtje zal ik onder meer ingaan op de groene kleurstelling met de rode wielen.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
-
- Berichten: 1254
- Lid geworden op: 11 feb 2011 11:27
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Bekende lokjes, deze heb ik ook.
Alleen de laatste ( nieuwste ) heb ik zo niet.
Kees
Alleen de laatste ( nieuwste ) heb ik zo niet.
Kees
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Prachtige lokjes, Harry,
Daar zou ik er ook best een van willen hebben, maar dan digitaal.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden, althans niet nieuw
m.vr.gr.
Hans
Daar zou ik er ook best een van willen hebben, maar dan digitaal.
Heb ik naar gezocht, maar niet gevonden, althans niet nieuw
m.vr.gr.
Hans
XPS, Fleischmann Piccolo, AnyRail, iTrain
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
Mijn baan op dit forum: XPS-baan
-
- Berichten: 703
- Lid geworden op: 07 sep 2014 10:53
- Locatie: Rijnsaterwoude
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Wat een fantastische locjes Harry.
Met vriendelijk groeten André.
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Leuke dingetjes hè. Zo zijn er toch ook nog wat voordelen aan analoog bedrijf
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Nog een tweede berichtje over de kleurstelling van Beierse loks.
In 1913 waren de loks donkergroen, maar kregen roodbruine wielen. In het voorschrift werd zwart niet meer genoemd, al bleven de rookkast, schoorsteen en omloop waarschijnlijk wel zwart. Zie b.v. de R 3/3 (gebouwd vanaf 1906) van Minitrix:
De rode wielen waren in 1917 alweer verleden tijd. Ketel, chassis, machinistenhuis, tenderwanden en wielen waren donkergroen. Omloop, askasten, rookkamer, schoorsteen en dak zwart. Typerend voor deze kleurstelling is dat de zwarte omlijstingen en witte scheidslijnen zijn vervallen. Ook is het chassis niet langer zwart maar groen.
Zie b.v. de D II van Minitrix:
Een andere D II van Minitrix is ook in deze kleurstelling uitgevoerd, maar heeft evenwel een groene omloop, een groen dak en zwarte wielen:
De laatste variant is uit de tijd van de Deutsche Reichsbahn, toen de Beierse loks ondanks de eenwording van de staatsspoorwegen toch nog een eigen signatuur behielden. De voorschriften uit 1921 schreven de vooroorlogse kleuren van de Pruisische staatsspoorwegen voor (groen, zwart en rood), maar de locomotieven behielden het eigendomskenmerk Bayern. Zie bijvoorbeeld de R 3/3 van Minitrix:
Tot zover de kleurstelling van de Beierse nevenlijnstomertjes. Vanaf 1926 waren ook deze lokjes in de kleuren zwart en rood.
Nog een tweede berichtje over de kleurstelling van Beierse loks.
In 1913 waren de loks donkergroen, maar kregen roodbruine wielen. In het voorschrift werd zwart niet meer genoemd, al bleven de rookkast, schoorsteen en omloop waarschijnlijk wel zwart. Zie b.v. de R 3/3 (gebouwd vanaf 1906) van Minitrix:
De rode wielen waren in 1917 alweer verleden tijd. Ketel, chassis, machinistenhuis, tenderwanden en wielen waren donkergroen. Omloop, askasten, rookkamer, schoorsteen en dak zwart. Typerend voor deze kleurstelling is dat de zwarte omlijstingen en witte scheidslijnen zijn vervallen. Ook is het chassis niet langer zwart maar groen.
Zie b.v. de D II van Minitrix:
Een andere D II van Minitrix is ook in deze kleurstelling uitgevoerd, maar heeft evenwel een groene omloop, een groen dak en zwarte wielen:
De laatste variant is uit de tijd van de Deutsche Reichsbahn, toen de Beierse loks ondanks de eenwording van de staatsspoorwegen toch nog een eigen signatuur behielden. De voorschriften uit 1921 schreven de vooroorlogse kleuren van de Pruisische staatsspoorwegen voor (groen, zwart en rood), maar de locomotieven behielden het eigendomskenmerk Bayern. Zie bijvoorbeeld de R 3/3 van Minitrix:
Tot zover de kleurstelling van de Beierse nevenlijnstomertjes. Vanaf 1926 waren ook deze lokjes in de kleuren zwart en rood.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo N-fans,
Op een winderige nazomerdag maar eens Flickr geregeld en gestart met het bijwerken van mijn draadje over Lauterbach. En meteen de gelegenheid te baat genomen om de foto's van mijn stoffige draadje in de rubriek Doe het zelf hier te plaatsen.
Op een winderige nazomerdag maar eens Flickr geregeld en gestart met het bijwerken van mijn draadje over Lauterbach. En meteen de gelegenheid te baat genomen om de foto's van mijn stoffige draadje in de rubriek Doe het zelf hier te plaatsen.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Harry, mooie foto's van de schitterende lokjes. Zo te zien heb jij wel een voorliefde voor drie assers, of is dit puur toeval?
Gr. Clemens
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Geen voorliefde voor 3-assers, wel voor nevenlijnmaterieel, dus helemaal toevallig is het niet. Hoewel het Minitrix-lokje in al zijn varianten ( D II en R 3/3) eigenlijk een rangeerlok is en vroeger dus hoofdzakelijk op (grote) stations te vinden was. Dit in tegenstelling tot de beide loktypes van Fleischmann.
De van oorsprong Beierse D II en R 3/3 werden door de Beierse staatsspoorwegen en de DRG zelfs uitsluitend gebruikt als rangeerloks en waren over nagenoeg alle lokdepots in Beieren verdeeld, ook in de Palts links van de Rijn (Kaiserslautern en Zweibrücken). Na de Tweede Wereldoorlog werden nog 143 loks van dit type overgedragen aan de DB, die sommige loks wel hebben ingezet voor de lijndienst, nl. op de trajecten Vilshofen-Aidenbach, Vilshofen-Ortenburg en Dettelbach Bf-Dettelbach Markt.
Er zijn twee loks bewaard gebleven; eentje staat er in het Beierse spoorwegmuseum in Nördlingen:
Geen voorliefde voor 3-assers, wel voor nevenlijnmaterieel, dus helemaal toevallig is het niet. Hoewel het Minitrix-lokje in al zijn varianten ( D II en R 3/3) eigenlijk een rangeerlok is en vroeger dus hoofdzakelijk op (grote) stations te vinden was. Dit in tegenstelling tot de beide loktypes van Fleischmann.
De van oorsprong Beierse D II en R 3/3 werden door de Beierse staatsspoorwegen en de DRG zelfs uitsluitend gebruikt als rangeerloks en waren over nagenoeg alle lokdepots in Beieren verdeeld, ook in de Palts links van de Rijn (Kaiserslautern en Zweibrücken). Na de Tweede Wereldoorlog werden nog 143 loks van dit type overgedragen aan de DB, die sommige loks wel hebben ingezet voor de lijndienst, nl. op de trajecten Vilshofen-Aidenbach, Vilshofen-Ortenburg en Dettelbach Bf-Dettelbach Markt.
Er zijn twee loks bewaard gebleven; eentje staat er in het Beierse spoorwegmuseum in Nördlingen:
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Harry, wat leuk dat jij je verdiept in de geschiedenis van de lokjes.
Ga je voor jouw H0 project ook gebruik maken van dergelijke machines?
Gr. Clemens
Ga je voor jouw H0 project ook gebruik maken van dergelijke machines?
Gr. Clemens
Onbereikbare doelen; ze gaan zo lekker lang mee.
Pendelbaan Wolfach
Pendelbaan Wolfach
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Hallo Clemens,
Ik vind het inderdaad leuk om van alles uit te zoeken over het rollend materieel wat ik heb.
In hO heb ik dit lokje (nog) niet, al is het wel ooit uitgebracht door Rivarossi. Wel heb ik de Württembergse T3, eveneens een kleine drie-asser bestemd voor de rangeerdienst, maar die wel degelijk veel op nevenlijnen werd ingezet. Zo liep dit lokje op de lijn Blaufelden-Langenburg en past dus goed op mijn segment Ludwigsruhe. De Württembergse T3 vind ik zelf net zo fraai als zijn Pruisische naamgenoot. Hierbij een fotootje van een nog werkend exemplaar:
Aan de grote bel op het machinistenhuis kun je zien dat de lok ingezet is voor de treindienst. Het lokje is ooit in N door Imotec, een kleinseriefabrikant geproduceerd, maar dat is helaas nergens te vinden:
http://www.1zu160.net/neues/neu11/imotec-t3.jpg
Ik vind het inderdaad leuk om van alles uit te zoeken over het rollend materieel wat ik heb.
In hO heb ik dit lokje (nog) niet, al is het wel ooit uitgebracht door Rivarossi. Wel heb ik de Württembergse T3, eveneens een kleine drie-asser bestemd voor de rangeerdienst, maar die wel degelijk veel op nevenlijnen werd ingezet. Zo liep dit lokje op de lijn Blaufelden-Langenburg en past dus goed op mijn segment Ludwigsruhe. De Württembergse T3 vind ik zelf net zo fraai als zijn Pruisische naamgenoot. Hierbij een fotootje van een nog werkend exemplaar:
Aan de grote bel op het machinistenhuis kun je zien dat de lok ingezet is voor de treindienst. Het lokje is ooit in N door Imotec, een kleinseriefabrikant geproduceerd, maar dat is helaas nergens te vinden:
http://www.1zu160.net/neues/neu11/imotec-t3.jpg
Laatst gewijzigd door traiNiac op 11 mei 2018 18:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Met de groeten van Harry
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
boekenkastsegmenten
segment Rudersberg
zelfbouw vakwerkhuizen
ombouw en verfijning rollend materieel en wegverkeer
Re: Lauterbach - Steinbach - Strümpfelbach
Mooi om te zien hoe jij je hier in verdiept.
idd leuk locje,
imotec heeft hem zo te zien in 2011 uitgebracht,
voor een prijs van maar ergens rond de €740
De oplage is ook vast niet erg hoog geweest,
en bij mijn weten produceert ze haar modellen alleen als er vooraf voldoende voorbestellingen binnen zijn.
Dus mocht je hem gaan tegen komen, dan ben ik bang dat je nog steeds de hoofdprijs moet betalen.
mvg
Freddy
idd leuk locje,
imotec heeft hem zo te zien in 2011 uitgebracht,
voor een prijs van maar ergens rond de €740
De oplage is ook vast niet erg hoog geweest,
en bij mijn weten produceert ze haar modellen alleen als er vooraf voldoende voorbestellingen binnen zijn.
Dus mocht je hem gaan tegen komen, dan ben ik bang dat je nog steeds de hoofdprijs moet betalen.
mvg
Freddy
Als gewone dingen,
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2
ineens niet meer gewoon zijn.
Besef je hoe bijzonder gewone dingen zijn.
mijn baan in aanbouw: http://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.php?f=14&t=10857
DCC met ECoS 2