Rheinteufelswald V 3.0

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Re: Rheinteufelswald

Bericht door Andre de Ruiter »

@Allen Dank voor jullie medeleven. Tot nu toe verloopt alles boven verwachting, maar het zal toch nog wel even duren voor ik weer met de baan aan de gang kan.
Ik kan echter wel goed achter de computer zitten en daarmee stoeien. Ik heb een tweetal CAD programma's van het internet geplukt PTC Elements en FreeCAD. Met PTC Elements kan ik inmiddels enigszins overweg en heb een poging gedaan om een zandschip (of ander stortgoed) te tekenen.

Een paar plaatjes van het resultaat tot nu toe.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een en ander moet natuurlijk nog verder gedetailleerd worden met wat dek aankleding. Daarna moet ik gaan uitzoeken hoe de file omgezet moet worden naar een file, die door Shapeways geprint kan worden.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 22 nov 2020 15:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Met vriendelijk groeten André.

Windows XP, 10, ECoS-ESU, Peco code 55, iTrain 4.1.9, Koploper 9.4, AnyRail.
http://www.b-bridge.org (Last update 2019-06-16)

BenQ

Bericht door BenQ »

André,
Je kan ook in de leer bij Oscar dan maak je het schip gewoon zelf. :o
Begin ziet er mooi uit. Ook mooi dat het met jou de goede kant uit gaat.

Met vriendelijke groet,
Ben

Neuffen 4, gestopt met bouwen

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Gisteren bij de orthopaed geweest en ik mag me weer vrij bewegen. De bouw van de baan kan dus weer opgepakt worden.

Mijn geknutsel met 3D ontwerp software heeft inmiddels tot een resultaat geleid. een heel klein roeibootje dat na schilderen een plaatsje op de baan zal krijgen. In eerste instantie wilde ik mijn eerste probeersel printen . Maar bij het horen van de prijs $ 300,- heb ik daar toch maar van afgezien. De prijs viel nogal tegen , ten eerste door de lengte van het bootje (40 cm) maar vooral omdat ik bij het ontwerp geen rekening had gehouden dat iedere cm3 betaald moet worden. ik had veel te weining gebruik gemaakt van holle ruimtes ipv massieve ruimtes.
Daarom eerst maar een klein roeibootje gemaakt om wat ervaring met het printen op te doen. Zie hier het resultaat.

Afbeelding

De roeiboot is in werkelijkheid ca. 4 m lang oftewel 2,5 cm op schaal.

Daarna heb ik me nog een keer gewaagd aan een vrachtschip, dit maal een kleine beurtvaarder met het oog op de printkosten. Shapeways is inmiddels bezig met het printen van dit scheepje.

Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Lang leve ATF.
Na 7 weken stilstand de baan voor het eerst weer aangezet en benieuwd of het zonder poetsbeurt wil rijden. Het rijdt onmiddellijk en vlekkeloos. Wat een uitvinding dat ATF.
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 15:16, 2 keer totaal gewijzigd.

Bart51

Bericht door Bart51 »

Beste André,
Dat is goed nieuws. Lekker weer vrij bewegen en knutselen aan de baan.
Is er nog sprake van revalidatie of is dat nu ook gestopt/niet meer nodig?

Groet Bart

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Bart, ik ben natuurlijk nog wel wat beperkt in mijn bewegingen maar ik kan wel overal weer bij. Het zal nog wel een paar weken duren voor ik weer op de tennisbaan sta.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

De bouw van de baan is weer opgepakt. Het boerenland annex bos boven de westelijke helix begint vorm te krijgen.

Afbeelding

Afbeelding

De kleine beurtvaarder die ik bij Shapeways heb laten printen is binnengekomen.

Afbeelding

Voor het schilderen kunnen de opbouwdelen van de romp gescheiden worden.

Voor het schip voor gestorte lading, mijn eerste 3d product, vroeg Shapeways $ 300,- voor het printen, mij te kostbaar. Echter via 3D HUBS, een organisatie waar vele 3d printertjes bij aangesloten zijn, kwam ik in contact met en Duitse firma , die het voor € 60,- wilde doen. Helaas het product wat ze leverden was onbruikbaar. Na enig heen en weer geschrijf retourneerde 3D HUBS het aankoopbedrag en stelde een andere firma voor, die het ook voor € 60,- wilde doen. Deze firma slaagde er in om voor die prijs een acceptabel product te leveren. Het is iets minder gedetailleerd dan het product van Shapeways maar alleszins aanvaardbaar en tegen ca. 25 % van de Shapeways prijs. De firma is hier https://www.3dhubs.com/tilburg/hubs/3dp ... iek?page=1 te bereiken.

Afbeelding

De beurtvaarder is geschilderd en heb ik voor de foto even op de rivier gelegd. De rivier zal gedeeltelijk opnieuw opgebouwd moeten worden om de nieuwe schepen te voor zien van boeggolf, schroefwater en dergelijke details.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het schip voor gestorte lading is geschilderd en voorzien van een lading ijzererts. Eigenlijk is het schip wel wat modern voor de 50/60-iger jaren.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 15:22, 2 keer totaal gewijzigd.

Jeroen

Bericht door Jeroen »

Met die nieuwe boten heb je mijn VOLSTE aandacht, Andre! Juist die grote vind ik tof. Dit blijf ik met volle interesse volgen!

J.

Afbeelding

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

De ertstanker is op z'n plaats inclusief boeggolf, schroefwater etc. De Gulf-3 die er lag is inmiddels doorgevaren en buiten beeld geraakt.

Afbeelding

Het beurtvaardertje krijgt nog een plaats. Mochten er mensen zijn die belagstelling hebben voor deze modellen, stuur even een PB, ik stel de files om deze te laten printen graag ter beschikking.

Ik heb me deze dagen ook bezig gehouden met het inbrengen van mijn baan in Koploper. Gewoon om eens te proberen en te kijken wat Koploper kan in vergelijking met iTrain. Met enige moeite heb ik de gegevens van de baan in Koploper gekregen. Je baan in iTrain zetten is bepaald geen sinecure, Koploper is toch nog wat omslachtiger en kost nog wat meer tijd.
Maar toen ik de wissels ging definiëren kreeg ik toch wel een teleurstelling te verwerken. Bij veel wissels kwam de werkelijke stand op de baan niet overeen met de stand op het scherm van Koploper. De handleiding geeft optimistich aan "Zet een vinkje bij verkeerd aangesloten" en alles is opgelost. Helaas in combinatie met ECoS-ESU werkt deze optie niet en wordt aangegeven dat je dat in je centrale moet oplossen. Je zou toch zeggen dat het softwarematig verwisselen van van twee posities in een tabel niet al te ingewikkeld is en weinig te maken heeft met het soort centrale dat je gebruikt. Aangezien deze functie in iTrain wel naar behoren functioneert heb ik nogal wat wissels die "verkeerd aangesloten" zijn.
Tot dusver heb ik geen ander alternatief gevonden voor het oplossen voor dit probleem dan de servo's voor deze wissels opnieuw inregelen, maar dan de "goede kant" opschakelend. Voorlopig is me dat even te veel werk, weet iemand misschien een ander alternatief??

Gelukkig heb ik ook nog tijd weten te vinden om de westhoek van de baan verder van groen te voorzien.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 15:25, 2 keer totaal gewijzigd.

traiNiac

Bericht door traiNiac »

Het wordt een leuk hoekje André. Achtergrond past ook goed

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Het beurtvaardertje ligt inmiddels ook op zijn definitieve plek.

Afbeelding

Het wordt tijd om de oostelijke poot van de U aan te gaan pakken. Die ligt er nog erg kaal bij.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst wordt het frame van het toekomstige landschap aangebracht dat daarna bekleed zal worden met horregaas, wat daarna ingesmeerd zal worden met flexibele tegellijm. De bedoeling is dat het kleine provinciestadje Rheinteufelswald met een middelgroot station hier zal verrijzen.

Afbeelding

Zo nu en dan vinden we ook nog tijd om het rijdend materieel soepel te houden.
De BR78 met een personentrein.

Afbeelding

De BR55 met een gemengde goederentrein.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 15:31, 2 keer totaal gewijzigd.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

andre, dat wissel probleem is wel simpel op te lossen, in baan onderhoud kan je kiezen tussen elke keer twee identieke wissels, de een heeft het blauwe streepje rechtdoor, de ander afslaant. heb je dus de verkeerde wisselen werkt het vinkje bij verkeerd aan sluiten niet dan kan je dus simpel de andere en dus juiste wissel kiezen.

Hills and Meadows on social media

For Hills and Meadows video channel please click here

For Hills and Meadows on facebook please click here

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

Dank je Maurits.
Ik heb het inmiddels geprobeerd en inderdaad dit werkt. Mij is overigens niet duidelijk waarom deze verwisseling niet automatisch aan het vinkje <Verkeerd aangesloten> is gekoppeld, zou een hoop saai invoerwerk schelen. Ik loop tegen nog een probleem aan in Koploper: Hoe polariseer ik de kruising in de juiste polariteit als een trein passeert. Ik heb me inmiddels aangemeld bij het Koploperforum, want ik heb in de handleiding (nog) geen oplossing kunnen vinden.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

aha, kruisingen. die moet je in spiegelbeeld aangeven

voorbeeld, op je baan 12 >< 13 ( 12 en 13 zijn de adressen bijvoorbeeld ), die moet je in koploper intekenen als 13 >< 12, dan gaat het goed.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Maurits. Ik begrijp niet precies wat je bedoelt. Ik heb nu in het baanontwerp gekozen voor het symbool van de vaste kruiswissel. Echter, als je op wisseleigenschappen klikt, dan is mogelijkheid om een adres (nummer) op te geven disabled. Ik zou de polarisatie kunnen koppelen aan de stand van de voorafgaande wissel, maar ik vindt dat geen elegante oplossing.

gvandersel

Bericht door gvandersel »

Andre,

De truc zit zover ik ooit begrpen heb in een schakelaar die door de rijweg over de kruising bedient wordt. Door de schakelaar onzichtbaar te zetten wordt zo het kruispunt gepolariseerd. Onthoud war de schakelaar staat, want bij onderhoud zal hij af en toe weer tevoorschijn getoverd moeten worden.
Op het koploper forum zullen ze je het uitgewerkte antwoord wel geven. Er is ook nog een relais met twee wisselcontacten bij betrokken om de hartstukken om te polen.

Groet,

Gerard van der Sel.

Selectrix (RMX)

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

andre, ik gebruik gewoon 2 losse wissels

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Gerard Dit lijkt me niet echt de oplossing. Koploper "weet" dat de trein over de kruising moet, wat is het probleem om even een adres aan te roepen om de polariteit juist te zetten. In iTrain heb ik daar geen enkel probleem mee.

@Maurits Ik weet niet of ik je goed begrijp, twee wissels is niet hetzelfde als één kruising of bedoel je om op de baan twee wissels te leggen.

Voor alle duidelijkheid ik ben een tevreden gebruiker van iTrain, mijn baan is daarmee volledig geautomatiseerd en werkt uitstekend, Ik probeer ook Koploper te installeren, misschien is het beter???

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

in koploper 2 losse wissels gebruiken ipv het kruiwissel symbool. een kruising is toch niet meer dan 2 wissels ?.

het gaat erom dat je in spiegelbeeld moet schakelen en dat gaat met twee losse wissels die je in het baanontwerp tegen elkaar plaats het makkelijkste dus > + < wordt ><

hoop dat het nu duidelijk is.

gvandersel

Zoals al door Maurits aangegeven. Een kruis is in koploper een symbool zonder functies. Zijn ook niet nodig, daar de twee rijwegen bij het kopen in de winkel reeds vastliggen. Om dat wij toch een functie nodig hebben voor het kruis, namelijk het polen van de hartstukken, zul je maatregelen moeten nemen.
Je kunt kiezen uit:
- twee wissels
- (verborgen) schakelaar
Hierin zit een verschil tussen iTrain en Koploper.

Groet,

Gerard van der Sel.

Selectrix (RMX)

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Maurits Dank je. Het werkt mits je de twee wissels hetzelfde adres geeft. Het is wel jammer, dat dit niet in de handleiding staat, althans ik heb het niet kunnen vinden.
Ik vraag me af wanneer ik toegelaten wordt tot het koploperforum tot nu toe geen reactie gehad.

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

Andre, ik geef ze 2 verschillende adressen, echter wel in spiegelbeeld anders kan je een issue met polarisatie hebben.

Onderwerp starter
Andre de Ruiter

@Maurits Verschillende adressen heb ik ook geprobeerd. Maar dan kan ik de wissels onafhankelijk van elkaar schakelen, waardoor er twee extra wegen ontstaan nl. rechtdoor + afbuigend en vice versa. Deze mogelijkheden komen op de baan natuurlijk niet voor. Hoe weet Koploper dat deze mogelijkheden op de baan niet bestaan?
Hardware matig stuur ik een wisseldecoder aan, die op zijn beurt een bi-stabiel relais bekrachtigd, dat de kruising voorziet van de juiste polariteit. Als ik Koploper handmatig bestuur werkt dit. Ik weet nog niet of dit in geautomatiseerd bedrijf ook werkt. Ik moet eerst nog uitzoeken hoe ik in Koploper moet werken met één terugmelder per blok. Ik heb ergens gelezen dat dat kan. De handleiding vermeld er niets over, ik tast dus nog even in het duister.

Ondertussen heb ik een leuk stationnetje van Faller (212116) op de kop getikt. Een lasercut model dat er zeer realistisch uitziet.

Afbeelding

Het bagagedepot is van houten laser gesneden onderdelen. Het MDF frame wordt beplakt met laser gesneden karton dat zeer realistisch de stenen muur weergeeft.

Afbeelding

Bij het bagagedepot hoort een zeer klein trapje van hout. Het is nogal een gepruts om het in elkaar te plakken.

Afbeelding

Na montage ziet het er zo uit.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Andre de Ruiter op 21 nov 2020 15:35, 4 keer totaal gewijzigd.

gvandersel

Ik heb het net even met een schakelaar uitgeprobeerd. Jij hebt het over een relais dat is aangesloten op een digitale decoder. Neem in je Koploper database een schakelaar op die deze kan bedienen. Vervolgens ga je naar je kruis in je baanplan. Selecteer een route over het kruis en voeg hier net als de wissels de schakelaar toe. Dan wordt in het vervolg ook d.m.v de schakelaar het relais door de trein geschakeld.
Mocht je al een schakelaar op je baanplan hebben staan om het relais te bedienen tijdens handbedrijf, gebruik deze dan.

Groet,

Gerard van der Sel.

Selectrix (RMX)

bob vermeulen

Bericht door bob vermeulen »

Andre,

Dat is wel een beren sterk station geworden.
Leuk model vind ik het ook

mvrgr Bob

Feldberg spoor N
WinDigiPet besturingssoftware (http://www.Windigipet.de), Tams EasyControl, LDT schakelen en terugmelding (HSI88), Duitse baan, Tp III.
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2880
http://www.bobvermeulen.com

Maurits71

Bericht door Maurits71 »

andre,

in koploper geef je specifieke rijwegen aan ( zie onderhoud baan plan ), jij bepaald dus de juiste rijweg met de juiste stand van de wissel. of in dit geval wissels. koploper doet alleen wat jij instel. ;)

Plaats reactie