Duisburg-Beksheim

Laat anderen meegenieten van je N-spoorbaan / Collectie.

Detlev
Berichten: 755
Lid geworden op: 06 feb 2011 13:21
Locatie: Den Haag

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Detlev »

@Rob: Dank, nu is me helder wat je bedoelt. De verwarring was ontstaan doordat je twee eerdere uitspraken met elkaar leken te botsen.

En ja, servo's hebben veel voordelen, maar sommigen onder ons hebben een krap budget. Ik niet, mijn budget is nog ongelimiteerd want ik ben nog niet eens begonnen, speel nog een beetje met baanplannen. Zodra ik echt van start kan/ga komt er wel een draadje hier en in 'stel je zelf voor'. Tot die tijd vooral aan het bijleren. En soms mijn electro-achtergrond in de strijd gooien.


Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door shoven »

Detlev, servo's zijn minder duur dan het lijkt. In een ander draadje is dat al eens voorgerekend.
Als je servo's gebruikt i.c.m. een ServoSwitch of het digirails systeem praat je over 2 of 3 euro voor de servo en plm. een tientje voor de aansturende print. Vergelijk dat eens met de prijs van een aandrijving bij Flm of Minitrix plus de prijs van een wisseldecoder en dan weet ik wel wat ik kies. :geek: 8-)


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan

marco
Berichten: 1172
Lid geworden op: 06 sep 2008 14:08
Locatie: wijchen

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door marco »

Voor 10,50 moet je de servoswitch wel zelf solderen steven ;)


Groetjes marco


Modulebaantje "immergut"
http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=2057

Vaste baan op zolder ( in aanbouw )

http://www.n-spoorforum.nl/phpbb3/viewt ... =14&t=3911
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

De ServoSwitch gaat er hoe dan ook komen, maar voorlopig heb ik de Uhlenbrock decoder in gebruik, en dat werkt prima. Puntstuk schakelt mooi mee en.....die kost 38 EUR, voor 4 wissels, dus 9,50 per wissel. Servo kost een paar euro, dus....zo duur is het eigenlijk niet. Het is alleen wat meer gedoe om het aan te leggen en dan in te regelen.

Good'n, Mexico-bound maar weer vandaag. Laterrrr...


Afbeelding
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Tis net als een vrouw :o :o :o :o

Met veel geduld heb je wat :lol: :lol:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek

FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door FidOo »

Rob Fongers schreef:Tis net als een vrouw :o :o :o :o

Met veel geduld heb je wat :lol: :lol:
En als je er geen geld aan uit geeft wordt het nooit wat..


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door shoven »

marco schreef:Voor 10,50 moet je de servoswitch wel zelf solderen steven ;)
Als je soldeerbout het doet is dat geen probleem lijkt me. In een half uurtje zet je er een in elkaar. Ik heb er net weer 2 gedaan.
En er zijn nog goedkopere oplossingen van Uhlenbrock en Digirails (hoewel ik over die 1e niet zulke goede verhalen hoor).


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Dan heb je hier niet gelezen, Steven. Ik heb geen problemen met de Uhlenbrockjes. Eenmaal geprogammeerd zijn het 'brave' servodecoders. De ServoSwitch ga ik absoluut ook nog proberen, zeker omdat ik nog een wissel heb die wat meer op afstand ligt en in z'n eentje. Anders blijf ik draden trekken.


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door shoven »

Klopt, dat heb ik elders gelezen en gehoord van die Uhlenbrocks.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Sinds vanmiddag weer volop bezig met de modulebaan! Ballasten, verven, details, proefdraaien, bovenleiding aanleggen etc. etc.

Het goede nieuw is dat de bovenleiding so far prima werkt, in ieder geval met de BR146. Blijft toch complex om het allemaal aan te leggen, en ik moet er eerlijk gezegd niet aan denken dat een wisselstraat nog complexer moet worden.

Vandaag kwam ik ook achter een bekend fenomeen: spoorspatting! En niet te zuinig ook. Op beide bruggen stond de rails helemaal bol. Gelukkig zitten er contrarails in, dus krom zal de rails niet trekken, lateraal gezien. Wel verticaal dus. Even iets beter vastlijmen nog, dan is dit probleem ook wel uit de wereld. Tja, de verwarming staat aan, en dat beetje lijm deed het 'm niet.

Ik ga gauw weer verder met ballasten. Foto's heb ik reeds gemaakt, maar die post ik later.

Grtz,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

I know, het draadje wordt een beetje saai zo met enkel tekst. Tja, van elke cm. ballastbed dat nieuw is aangelegd ga ik geen foto maken. Bovendien vergeet ik dat altijd. Toch in deze bijdrage even wat fotowerk van gisteren.

Zojuist geconstateerd dat alles mooi is opgedroogd, dus we kunnen weer een stukje verder. Het dubbeldekkerstammetje heeft zojuist weer even proefgereden en zonder problemen.

De 146 onder draad. Het wisselkruis wordt prima bereden met de panto omhoog. Hier en daar een beetje de draden fixeren met secondenlijm, maar dat is alles!

Afbeelding

De aftakkende zijlijn is gisteren ook van ballast voorzien. Vandaag de spoorstaven verven en hoppa! Uiteraard moet er nog wel bovenleiding komen, maar ik heb geen masten meer.

Afbeelding

Een close-up van de module-overgangen. Het kleurverschil is iets minder na droging, maar nog steeds aanwezig, dus dat wil ik nog wat bijwerken met wat roestpoedertjes enzo. In ieder geval is de overgang lekker strak, en merken de treinen er eigenlijk helemaal niks van.

Afbeelding

Een net aangelegd stuk ballastbed. In totaal moet ik nog 2 x 4 cm ballasten en dan is dat ook allemaal klaar voor deze 2 bakken.

Afbeelding

Uiteraard moet er nog groenzooi tussen etc. etc., maar daarvoor wilde ik eerst het ballastbed hebben liggen. De rails liggen dan ook beter vast. Hoe fixeren jullie de rails trouwens tijden het ballasten? Ik gebruik punaises, maar echt ideaal is dat niet altijd.

Ohja, de spoorspatting. De rails stond gewoon bol op de bruggen! Zag er wel geinig uit. Inmiddels met wat extra lijm is dat ook weer verholpen.

Afbeelding

Goed, vandaag weer verder klooien. Foto's volgen nog wel, ik hoop eigenlijk op een straaltje zonlicht, dat maakt de boel altijd wat feestelijker.

Laterrrr,

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

shoven
Berichten: 6093
Lid geworden op: 14 dec 2008 21:06
Locatie: Walcheren

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door shoven »

Ziet er weer mooi uit Jeroen.
Jeroen schreef:Uiteraard moet er nog groenzooi tussen etc. etc., maar daarvoor wilde ik eerst het ballastbed hebben liggen. De rails liggen dan ook beter vast. Hoe fixeren jullie de rails trouwens tijden het ballasten? Ik gebruik punaises, maar echt ideaal is dat niet altijd.
Ik fixeer ze gewoon met schroeven. Om de zoveel cm een schroefje, dat ik na het ballasten weer verwijder. Het kleine putje dat de schroef achterlaat vul ik op met een beetje ballast of met groenzooi.


Steven

Hier is mijn baan op het forum
Hier is mijn vorige baan op het forum
Hier is mijn voor-vorige baan op het forum
>>> Filmpjes van de baan
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

Tis weer gaaf man

Wat die spatting betreft, ik neem aan dat je ook wat ruimte hebt gemaakt zodat de rail t.o.v. de bielzen kan bewegen :oops: :oops:

Rail fixeren : Ja met schroefjes zoals Steven ook al zei ;) , maar die gaten moet je daarna nog ff opvullen


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Doolemeister
Berichten: 1110
Lid geworden op: 19 okt 2011 12:30
Locatie: Regio het Groene Hart

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Doolemeister »

Beste Jeroen,

Ziet er mooi uit, gelukkig is je rails weer gemaakt......... :D
Had dat nog niet eerder gezien. :shock: :shock:

Fixeren... ik spijker vaak de rail vast of net niet helemaal en lijm deze, wachten totdat het droog is en dan de spijkers er uit halen.

Succes en ben benieuwd naar het volgende resultaat!

Groet,

Arjan


Groet, Arjan

De bouw van mijn baan ESPE
Voorzitter van de Delftse Modelbouwvereniging
Volg ons op Facebook
Samen bouwen aan een groter geheel
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Apart zo die brug.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

Ja, inderdaad raar verhaal. Maar goed, ik lijm de rails op de brug weer even goed vast me extra stevige secondenlijm. Dat gaat prima. Zometeen maar even de resterende centimertjes ballasten aan de westkant van de brug, en dan maar even naar de Gamma voor wat Roofmate. Dat ga ik gebruiken om de verdere elevatie van het terrein te realiseren. Met gaas en gips heb ik al een deel gedaan, maar ik wil dit eens proberen. Schijnt prima te werken, en: licht!

Good'n, updates volgen nog.

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Hookies »

Jeroen schreef:Zometeen maar even de resterende centimertjes ballasten aan de westkant van de brug, en dan maar even naar de Gamma voor wat Roofmate. Dat ga ik gebruiken om de verdere elevatie van het terrein te realiseren. Met gaas en gips heb ik al een deel gedaan, maar ik wil dit eens proberen.
Ik ga dit dan ook weer nauwlettend volgen.


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Als je gaat, let op. Ze hebben ook pakken met 4 of 6 stuks en dan in het geel. Heel mooi spul, als je een dak aan het dekken/isoleren bent, verder drama. Het is knoerthard en totaal waardeloos in de verwerking. Misschien dat er verschillende dichtheden zijn, maar die gele zooi :?: Maar mocht je dat toch willen proberen heb ik nog wel een plaatje liggen.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)
Gebruikersavatar

maarten
Moderator
Berichten: 3748
Lid geworden op: 07 nov 2010 20:05
Locatie: Oosterhout

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door maarten »

@Robert: ik denk niet dat de kleur zo veel zegt. Wat ik in Lochem bij me had was ook geel en toch zeer makkelijk te bewerken, dat heb je zelf kunnen zien. ;)


Groeten,
Maarten

Onder andere bouwer van Rock's End en NV De Vleeshouwer. Nu weer bezig met Polar Express.
Gebruikersavatar

Hookies
Berichten: 2266
Lid geworden op: 01 sep 2008 09:13
Locatie: Zuid Holland

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Hookies »

Ik zag dat Evo (alhier op het forum) veel gedaan had met piepschuim. Is dat geen optie?


Hookyville | Fleischmann Piccolo rails | Twin Center | Fleischmann Boosters | BMD16-SD versie 2 ! Roco 10775 | Kuehn WD10 | laptop | Koploper | hoofdzakelijk Duits | Tijdperk: laat IV en V.
Gebruikersavatar

Robert_N-Nm
Moderator
Berichten: 2118
Lid geworden op: 15 sep 2008 16:10
Locatie: Reading (UK)

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Robert_N-Nm »

Piepschuim geeft echt heel veel zooi. Das niet echt geschikt. Die witte bolletjes vind je door de hele huiskamer.

@Maarten
Jij had iets ander materiaal als ik. Ik heb vergelijkbaar spul gekocht maar daar was geen land mee te bezeilen. Zelfs zagen was al lastig en een mesje kreeg je er ook nauwelijks door. Heb later wel een pak hardschuim bij de modelspoorwinkel gehaald (voor veel te duur uiteraard) en dat spul is wel te bewerken en geel van kleur.

Robert


Fan van Alpenbanen in N(m)

FidOo
Berichten: 5815
Lid geworden op: 05 jan 2010 16:27

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door FidOo »

Das toch een aparte boogbrug zo jeroen.. maar idd zoals rob aan gaf.. heb je nu wel ruimte gecreëerd zodat alles kan uitzetten of hoop je dat je het kunt winnen met seconde lijm.


M.v.g. Joost van Dijk

Lid van: MC Lima Bravo
Bouwt momenteel: Modulebaan (Kiel-Nordhafen)"
Gebruikersavatar

Rob Fongers
Berichten: 3445
Lid geworden op: 25 okt 2008 21:40
Locatie: Middelburg

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Rob Fongers »

FidOo schreef:............ of hoop je dat je het kunt winnen met seconde lijm.
You can forget it :oops: :oops:


Grtzz Rob

N - IB II+ P19 >< LocoNet interface >< iTrain - S88LN - Kühn Tijdperk V/VI-tevreden-beetje gek
Gebruikersavatar

Onderwerp starter
Jeroen
Berichten: 3908
Lid geworden op: 03 sep 2008 13:24

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Jeroen »

De rails ligt nu goed vastgelijmd, en met wat gewrik heb ik nog wat ruimte kunnen creeëren voor eventuele uitzetting t.g.v. warmte. In ieder geval ligt de rails nu in de warme omgeving, dus veel ellende hoop ik verder niet te krijgen. Anders maar een inkeping zagen ofzo.

Heb nu van die hardschuimplaten in huis, van de Praxis. De kleur is geel, maar het is prima te verwerken spul. Lekker stevig, en scherpe messen heb ik genoeg. Dus kunnen we alvast een beetje de contouren uit gaan zetten. Hatsekiedee!!

J.


Afbeelding
Gebruikersavatar

Schachbrett
Berichten: 3746
Lid geworden op: 24 aug 2010 21:44
Locatie: Veghel

Re: Duisburg-Beksheim

Bericht door Schachbrett »

Biertje en een Cameeltje erbij en het komt weer helemaal goed. ;) :lol:


Gr Chris


Gr Chris

Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor,Wir bauen fur Sie !!!
https://www.n-spoorforum.nl/viewtopic.p ... start=3900
Bahnfahren ist ÖBB!!!
www.youtube.com/@Kaponiggraben
Plaats reactie